Oprettelse tabel i en DB
Fra : Annette

Dato : 21-02-03 11:51

Hej NG

er det muligt at oprette en ny tabel i en database med en bestemt sturktur.
Det skal bruges i DB over foto, hvor der skulle kunne tilføjes nye emner.
Det er derfor, at det nye emne skal til en ny tabel i DBen.

Fra : Hintzmann

Dato : 21-02-03 11:55

"Annette" <annette_k@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det skal bruges i DB over foto, hvor der skulle kunne tilføjes nye emner.
> Det er derfor, at det nye emne skal til en ny tabel i DBen.

Hej Annette

Jeg vil over veje en anden database struktur, hvis jeg var dig.

At oprette en ny tabel fordi der kommer et nyt emne område er ikke
hensigtsmæssigt.

Istedet kunne du tilføje et felt i tabellen med foto som indikere hvilket
emne foto'et er. Det er meget nemmere.

Hintzmann

Fra : Annette

Dato : 21-02-03 12:06

Det kan du have ret i, men problemet opstår, hvis der kommer et ny emne til.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-02-03 12:17

Annette skrev:

> Det kan du have ret i, men problemet opstår, hvis der kommer
> et ny emne til.

Nej - ikke hvis du har bygget din database fornuftigt op. Her er et
forslag:

Emner
   emneID
   emne
   beskrivelse

Foto
fotoID
emneID
skuddato
billedfil

Hvis der kommer et nyt emne, tilføjer du en post i tabellen emner -
herefter kan emnet bruges til nye foto.

Man kan også lave en model hvor et billede kan have flere emner.
Det kunne se sådan ud:

Emner
   emneID
   emne
   beskrivelse

Foto
fotoID
skuddato
billedfil

FotoEmner
   emneID
   fotoID

På den måde kan et billede af et barn i en skov både knyttes til
emnet "børn" og emnet "natur".
Du kan selv afgøre hvad der passer bedst til dit behov. Men der er
i praksis aldrig situationer hvor man får brug for at oprette nye
tabeller i et færdigt system. Hvis man alligevel oplever behovet er
det et stærkt tegn på at der er noget galt med datastrukturen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Annette

Dato : 21-02-03 12:26

tak for de gode ider

Fra : Jørn Andersen

Dato : 21-02-03 16:39

On Fri, 21 Feb 2003 12:16:40 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
>tabeller i et færdigt system. Hvis man alligevel oplever behovet er
>det et stærkt tegn på at der er noget galt med datastrukturen.

Eller også må man konstatere, at systemet (alligevel) ikke var færdigt

Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jakob Andersen

Dato : 22-02-03 15:57

"Annette" <annette_k@hotmail.com> wrote
> [...]
> over foto, hvor der skulle kunne tilføjes nye emner.
> Det er derfor, at det nye emne skal til en ny tabel i

Du har fået nogle ganske fornuftige svar der anbefaler hvordan du laver din
datastruktur bedre, men hvis man vitterligt kommer ud i en situation hvor
man skal oprette en tabel i en database er der 2 muligheder:

1. Brug SQL's CREATE TABLE
2. Brug ADOX

Den første model er at benytte en SQL sætning ganske som du gør med INSERT,
SELECT, DELETE og UPDATE. Du skal istedet blot skrive en SQL sætning som gør
brug af CREATE TABEL funktionen, du kan læse om syntaxen for den her:

http://www.w3schools.com/sql/sql_create.asp

hvis man efterfølgende får brug for at ændre i strukturen af tabellen kan
man bruge ALTER TABLE:

<http://www.w3schools.com/sql/sql_alter.asp>

Den anden løsning er at benytte ADOX som er en udvidelse til ADO som du
normalt benytter til dataadgang/manipulation i ASP. Du kan se et eksempel på
brug af ADOX her:

<http://www.4guysfromrolla.com/webtech/013101-1.shtml>

ADOX er også et fremragende værktøj hvis man f.eks. skal have fat i
datatyper i en tabel man ikke kender, eller på anden måde bruge information
fra databasen der ikke er tilgængelig ved de gængse SQL kommandoer.

--
Jakob Andersen