Funktion med replace?
Fra : Frank Sørensen

Dato : 18-02-03 22:48

Jeg skal bruge en funktion som kan erstatte oe med ø, aa med å og ae med æ.
Den skal fungere sådan at jeg kalder funktionen med en string og den
returnerer en
string hvor de førnævnte er erstattet.

Hvordan gør jeg det?

Frank Sørensen

"Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos"

Fra : Carsten Suurland

Dato : 18-02-03 22:52

Funktionen Replace er et rimeligt godt bud...

Fra : Frank Sørensen

Dato : 18-02-03 23:22

> Funktionen Replace er et rimeligt godt bud...

Ja det ved jeg godt

Men hvordan skriver jeg funktionen?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-02-03 23:58

Frank Sørensen skrev:

> Ja det ved jeg godt
>
> Men hvordan skriver jeg funktionen?

Har du slået syntaksen op? (den kan findes i vbscript-manualen
eller online via Google)

O.k. - du får den gratis denne gang ;)

Basissyntaksen for Replace er: Replace(udtryk, find, erstatmed)

Så det du har brug for er hhv.

Replace(varTekst, "oe", "ø")
Replace(varTekst, "ae", "æ")
Replace(varTekst, "aa", "å")

Lagt ind i en funktion bliver det:

Public Function dkBogstaver(inputTekst)
   Dim varTekst
   varTekst = inputTekst & ""
   varTekst = Replace(varTekst, "oe", "ø")
   varTekst = Replace(varTekst, "ae", "æ")
   varTekst = Replace(varTekst, "aa", "å")
   dkBogstaver = varTekst
End Function

Du skal være opmærksom på at ae, oe og aa godt kan optræde i danske
ord og navne (og din funktion dermed kan risikere at rette noget
der ikke skal rettes).
--
Jens Gyldenkærne Clausen