Spm. om sober ASP programmering
Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 06-02-03 21:31

Det er måske et dumt spørgsmål, men:

Nedenfor er vist to lidt forskellige stumper af en ASP fil. Kan man
nøjes med at skrive som i eksempel A, eller skal man eksplicit rydde
op efter sig som i eksempel B?

EKSEMPEL A:
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
If (Not rs.EOF) Then
Response.Redirect "tilbage.asp?problem=optaget"
End If
Set strSQL = Nothing
Conn.Close
Set Conn = Nothing
rs.Close
Set rs = Nothing

EKSEMPEL B:
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
If (Not rs.EOF) Then
Set strSQL = Nothing
Conn.Close
Set Conn = Nothing
rs.Close
Set rs = Nothing
[...]

Bjarne

Fra : Jimmy

Dato : 06-02-03 21:44

"Bjarne Damsgaard" <damsgaard@tdcadsl.dk> wrote in message

> Det er måske et dumt spørgsmål, men:
>
> Nedenfor er vist to lidt forskellige stumper af en ASP fil. Kan man
> nøjes med at skrive som i eksempel A, eller skal man eksplicit rydde
> op efter sig som i eksempel B?

Du *skal* rydde op efter dig, som du gør i B.
Hvis du ikke gør det bruger du mere og mere hukommelse og til sidst vil
serveren/aspen skulle genstartes (worst case scenario).

Ingen af koderne er specielt kønne, og jeg ville nok finde en anden måde at
gøre det på.

Jeg bemærker, at du under alle omstændigheder lukker DB efter du har udført
det ene kald og tænker, at det må kunne gøres smartere.

Hvad er det præcis du ønsker at opnå?

Mvh
Jimmy

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 06-02-03 22:00

On Thu, 6 Feb 2003 21:44:27 +0100, "Jimmy"
<nyhedsgruppe@get3_erstat_3_med_2_net.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg bemærker, at du under alle omstændigheder lukker DB efter du har udført
>det ene kald og tænker, at det må kunne gøres smartere.

Klart nok.

>Hvad er det præcis du ønsker at opnå?

Som du skriver, så ønsker jeg, i det tilfælde at If-sætningen er
opfyldt, at rydde op, så jeg ikke: "bruger mere og mere hukommelse
og til sidst vil serveren/aspen skulle genstartes (worst case
scenario)."

mvh
Bjarne

Fra : TH

Dato : 06-02-03 21:49

Hej,

"Bjarne Damsgaard" <damsgaard@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Nedenfor er vist to lidt forskellige stumper af en ASP fil. Kan man
> nøjes med at skrive som i eksempel A, eller skal man eksplicit rydde
> op efter sig som i eksempel B?

Nu er ekempel B jo ikke specielt "sobert" :=) De samme linier kunne
ligesågodt ligge i en funktion i en includefil...typisk et par linier man
altid bruger...og derved har jeg også givet min mening om subjekt. Nemlig at
det er en god ide altid at nedlægge objekter...specielt Arrays og DB
forbindelser.

Kigger du ASP referencen igennem ja så siger den egentligt at dette ikke er
nødvendigt da objekterne nedlægges med sidens "afslutning"....men
altså...95% af non-microsoft lekture mener man selv bør sikre sig at
obekterne/komplekse variable er nedlagt.

/TH

---

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-02-03 21:42

Bjarne Damsgaard skrev:

> Det er måske et dumt spørgsmål,

Bestemt ikke.

> Kan man nøjes med at skrive som i eksempel A, eller skal man
> eksplicit rydde op efter sig som i eksempel B?

A vil virke, men B er bedre. Man spilder en masse resurser hvis man
ikke rydder op i databaseforbindelser efter brug - og har man mange
brugere kan det betyde at nogle sider i perioder holder op med at
virke.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 06-02-03 23:46

On Thu, 06 Feb 2003 21:31:25 +0100, Bjarne Damsgaard
<damsgaard@tdcadsl.dk> wrote:

>Nedenfor er vist to lidt forskellige stumper af en ASP fil. Kan man
>nøjes med at skrive som i eksempel A, eller skal man eksplicit rydde
>op efter sig som i eksempel B?

Kun en lille tilføjelse til de øvrige svar:
<snip>

>Set strSQL = Nothing

Dette er formetlig blot en SQL-streng - og dermed ikke et Object - så
den behøver man ikke at slå ihjel.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj