Write i bunden af text fil
Fra : Thomas Dybdahl osv

Dato : 28-01-03 16:42

Jeg er ved at lave noget der kunne minde om en meget enkel
database. Programmet skal bare skrive informationerne som en
linje i en tekst fil. Problemet er at den Med f.WriteLine bare
overskriver det der står i forvejen.
Er der mulighed for at bruge noget som SkipLine eller er der en
anden kode/funktion til at skrive i bunden af en tekst fil, uden
at overskrive den i forvejen sidste linje?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-01-03 21:36

Thomas Dybdahl osv skrev:

> Jeg er ved at lave noget der kunne minde om en meget enkel
> database. Programmet skal bare skrive informationerne som en
> linje i en tekst fil. Problemet er at den Med f.WriteLine bare
> overskriver det der står i forvejen.

Jeg går ud fra at det er FileSystemObjects WriteLine-metode du
bruger. I så fald kan du ved åbning af filen benytte parameteren
ForAppending til at opnå det du ønsker.

Se følgende eksempel fra dokumentationen (udskift selv parameteren
i fso-linjen):

Sub OpenTextFileTest
Const ForReading = 1, ForWriting = 2, ForAppending = 8
Dim fso, f
Set f = fso.OpenTextFile("c:\testfile.txt", ForWriting, True)
f.Write "Hello world!"
f.Close
End Sub
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Dybdahl osv

Dato : 29-01-03 15:01

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
> Set f = fso.OpenTextFile("c:\testfile.txt", ForWriting, True)

Men når jeg skriver sådan her (Som jeg håber var det du mente med at
udskifte parameteren i fso-linjen) skriver den slet intet i min text
fil, hvad skal jeg gøre?

Sub OpenTextFileTest
Const ForReading = 1, ForWriting = 2, ForAppending = 8
Dim fso, f
Set f = fso.OpenTextFile("testfile.txt", ForAppending, True)
f.WriteLine "Hello somebody!"
f.Close
End Sub

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-01-03 15:36

Thomas Dybdahl osv skrev:

> Men når jeg skriver sådan her (Som jeg håber var det du mente
> med at udskifte parameteren i fso-linjen) skriver den slet
> intet i min text fil, hvad skal jeg gøre?

> Sub OpenTextFileTest

[indhold klippet]

> End Sub

Ovenstående er en sub - det vil sige en procedure, der kan kaldes
en eller flere gange i et dokument. Kalder man den ikke "gør" den
ikke noget.

For at få den til at virke skal du derfor blot skrive
OpenTextFileTest på en linje for sig selv.

Der er måske ikke så meget ide i at bruge en sub på den måde, men
man kan let ændre den så man fx kan levere teksten og/eller
filnavnet som parameter:

Sub SkrivTilFil (filnavn, tekst)
   Const ForReading = 1, ForWriting = 2, ForAppending = 8
   Dim fso, f
   Set f = fso.OpenTextFile(filnavn, ForAppending, True)
   f.WriteLine tekst
   f.Close
End Sub

Nu kan du skrive:

SkrivTilFil "minfil.txt", "Her kommer en linjes tekst..."

- og så vil proceduren sørge for at placere teksten i den angivne
fil.

NB: Der skal være skriveadgang i biblioteket før det virker.
--
Jens Gyldenkærne Clausen