Global.asa => "Application restarting"
Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 28-01-03 11:06

HJÆLP!

Jeg har ftp'et global.asa op på mit webhotel, og nu står der bare "HTTP
Error 500-12 Application Restarting"!

Jeg har prøvet at vente nogle minutter, men det bliver ved.

Jeg har prøvat at ftp'e den op igen og igen, men det hjælper ikke.

Hvad kan jeg gøre?

--
Steen Eiler Jørgensen
"No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.

Fra : TH

Dato : 28-01-03 11:11

Davs,

"Steen Eiler Jørgensen" <oz1sejREMOVETHIS@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> HJÆLP!

Lad os lige se den fil....

/TH

---

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 28-01-03 11:19

"TH" <th@cogito.dk> skrev

> Lad os lige se den fil....

<script language="vbscript" runat="server">

sub Application_OnStart
application("users") = 0
application("lastrestart")=now
end sub

sub Application_OnEnd
end sub

sub Session_OnStart
end sub

sub Session_OnEnd
application("users") = (application("users") XOR 2^session("id"))
end sub

</script>

Det skal lige siges, at jeg har ikke ændret i den fil de sidste 8 måneder.
Jeg oploadede den bare for at få webserveren til at genstarte, fordi jeg
havde lavet et script, som fik serveren til at hænge.

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 28-01-03 11:28

"Steen Eiler Jørgensen" <oz1sejREMOVETHIS@get2net.dk> skrev

> Jeg har ftp'et global.asa op på mit webhotel, og nu står der bare "HTTP
> Error 500-12 Application Restarting"!

Hm, det er kun, når jeg requester asp-filer! Hvis jeg requester en htm-fil,
så får jeg den sq! Er det normalt?!?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-01-03 11:34

Steen Eiler Jørgensen skrev:

> [...]

Sur bagdel (jeg har prøvet den før). Så vidt jeg husker hjalp det
at genstarte webtjenesten. Der er 117 sider på MSDN hvor det
forklares at man blot skal vente et par minutter - godaw' mand, den
holder ikke i virkeligheden (jeg oplevede det i en weekend, hvor
jeg først kunne genstarte serveren om mandagen - der var ikke sket
nogen ændringer).

> Hm, det er kun, når jeg requester asp-filer! Hvis jeg
> requester en htm-fil, så får jeg den sq! Er det normalt?!?

Ja. Der er en særlig handler til asp-filer, mens htm(l)-filer bare
serveres af serveren. Når handleren får kvababbelser går det derfor
ikke ud over rene htmlfiler.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 28-01-03 11:42

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> [...]
> holder ikke i virkeligheden (jeg oplevede det i en weekend, hvor
> jeg først kunne genstarte serveren om mandagen - der var ikke sket

SÅ! Nu kom den op - efter godt en halv time...

"Genstarte webtjenesten" - kan det foregå fra en asp-fil? For jeg har ikke
adgang til maskinen.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-01-03 12:25

Steen Eiler Jørgensen skrev:

> SÅ! Nu kom den op - efter godt en halv time...

Tillykke.

> "Genstarte webtjenesten" - kan det foregå fra en asp-fil? For
> jeg har ikke adgang til maskinen.

Det kan formentlig gøres via de asp-interface der er til IIS-
administation. Men det har du sandsynligvis heller ikke adgang til.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 08-02-03 15:36

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote

> Det kan formentlig gøres via de asp-interface der er til IIS-
> administation. Men det har du sandsynligvis heller ikke adgang til.

Næh - det har jeg ikke.

Nu har den sq gjort det igen. Jeg skrev til min udbyder:

"Argh - jeg har oploadet global.asa, og nu står serveren og siger
"application restarting" - og nu har den gjort det i 10 min. Kan jeg få jer
til at genstarte webtjenesten manuelt ASAP? (Please "

Og de svarede:

"Det var ikke lige til at genstarte. Man kan nemlig ikke bare genstarte det
website problemet er på. For at undgå at skulle genstarte hele webserveren
måtte jeg genoprette din applikation. Pas på med at uploade global.asa mens
der er brugere på sitet."

Hm! Hvad mener han med "mens der er brugere på sitet"? Mener han, mens der
er aktive sessions? Kan jeg manuelt afslutte alle aktive sessions før jeg
oploader global.asa?

Og en anden ting: Hvis html-filer bare serveres, og asp-delen crasher, har
jeg så mulighed for at servere en html-fil, som fortæller, at webserveren er
midlertidigt nede, hvis den er det?

--
Steen Eiler Jørgensen
"Time has resumed its shape. All is as it was before.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-02-03 23:08

Steen Eiler Jørgensen skrev:

> "Det var ikke lige til at genstarte. Man kan nemlig ikke bare
> genstarte det website problemet er på.

Det var jeg klar over.

> For at undgå at skulle genstarte hele webserveren måtte jeg
> genoprette din applikation.

Men hvordan gøres dette?

> Pas på med at uploade global.asa mens der er brugere på sitet."

Det ville være rart med nogle referencer til ovenstående
problemstilling. Vi kan håbe på at andre læser med i gruppen -
ellers kan du måske lokkes til at spørge din ISP.

> Og en anden ting: Hvis html-filer bare serveres, og asp-delen
> crasher, har jeg så mulighed for at servere en html-fil, som
> fortæller, at webserveren er midlertidigt nede, hvis den er
> det?

Du kan - så vidt jeg kan se - ikke gøre det automatisk. Når
problemet opstår går _alle_ asp-sider jo ned, og en ren html-side
kan ikke undersøge om asp er "oppe" eller ej.

Men du kan have en fejlside klar hvis situationen skulle opstå
igen. Hvis din startside er et katalog (og altså ikke en fil) kan
du bruge rangordningen af index-filer til hurtigt at aktivere eller
deaktivere en fejlside. Hvis din normale standardside hedder
default.asp og din fejlside hedder default.html så skal IIS blot
være sat op til at se efter default.asp før den ser efter
default.html. Hvis du oplever Application Restarting-problemet igen
behøver du blot at omdøbe den normale standardfil for at aktivere
fejlsiden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 09-02-03 22:22

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote

> Men hvordan gøres dette?

Ja, det ved jeg jo ikke, det var bare, hvad min udbyder skrev tilbage til
mig.

> [...]
> default.html. Hvis du oplever Application Restarting-problemet igen
> behøver du blot at omdøbe den normale standardfil for at aktivere

Hm - det var jo egentlig ikke nogen dårlig ide. Eneste problem er så, at jeg
skal sidde og holde øje med, hvornår sitet kommer op igen :(

Jeg har nu modtaget nedenstående fra min udbyder:

Vi har den seneste uge bemærket at den maskine, hvor dit site ligger på, i
perioder har haft en del timeouts og langsomme svartider. I dag har der igen
været problemer og efter nærmere undersølgese har jeg fundet frem til at der
tilsyneladende er nogle problemer med sitet. Da serveren begyndte at svare
langsomt genstartede jeg sitet og herefter kørte alt perfekt igen. Men i det
øjeblik en bruger gik ind på sitet begyndte de langsomme svartider endnu
engang.

Jeg kiggede derfor i din default.asp som kun videresender brugeren til
vis.asp. I vis.asp var der ikke noget bemærkelsesværdigt udover du forbinder
til to access databaser via ODBC driverne. En mulighed for bedre performance
på dit website kunne være at benytte at benytte OLEDB i stedet. Se evt.
vores vejledninger i opsætning af DSNLess til Access. En anden mulighed
kunne være at benytte den MySQL database der følger med dit abonnement. Den
er langt bedre til internetbrug, langt hurtigere og langt mere stabil.
Men som sagt ser det ikke ud til at serverproblemerne har noget at gøre med
dine databaser. Dog viser det sig at når man deaktiverer din global.asa er
der ingen problemer overhovedet. Vi har derfor været nødsaget til at
deaktivere den ved at kalde den global.asa_

Hm. Min global.asa har jeg postet i denne tråd 28-01 kl. 11.19. Den burde da
ikke forårsage problemer - eller hvad?

Jeg kan godt lugte på det hele, at jeg skal ændre mine connections fra ODBC
til OLEDB - nogen forholdsregler i den forbindelse, eller er det bare med at
komme i gang?

Og ganske rigtigt, jeg betaler faktisk for at have MySQL, men jeg kender
ikke rigtigt noget til det - links til noget nemt intro-stuff? ...bliver
det et helvede, når jeg skal ændre alle mine SQL-requests?

Mvh Steen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-02-03 23:38

Steen Eiler Jørgensen skrev:

> Hm. Min global.asa har jeg postet i denne tråd 28-01 kl.
> 11.19. Den burde da ikke forårsage problemer - eller hvad?

Den eneste linje jeg kan forestille mig give problemer er denne:
application("users") = (application("users") XOR 2^session("id"))

- jeg har ikke lige min booleske matematik præsent, men jeg tror
ikke at det er fornuftigt at bruge session-id'et til at regne på -
og da slet ikke til eksponentialregning. Prøv evt. at lægge den
beregning ud på en almindelig side og sæt en timer på den.

Der findes andre måder at tælle brugere på - så vidt jeg husker har
netcoders.dk et eksempel på hvordan det kan gøres.

> Jeg kan godt lugte på det hele, at jeg skal ændre mine
> connections fra ODBC til OLEDB - nogen forholdsregler i den
> forbindelse, eller er det bare med at komme i gang?

Hold på hat og briller. Hvis global.asa giver så store problemer at
din udbyder deaktiverer den, så start med at få det i orden. Jeg
tror ikke at det betyder nær så meget med databasedriveren.

> Og ganske rigtigt, jeg betaler faktisk for at have MySQL, men
> jeg kender ikke rigtigt noget til det - links til noget nemt
> intro-stuff? ...bliver det et helvede, når jeg skal ændre
> alle mine SQL-requests?

Det er svært at sige uden at vide hvor meget Access-specifikt sql
du benytter. Men det grundlæggende er stadig sql - spørg evt. i
databasegruppen hvis der er noget specielt du har brug for.

Lige en enkelt advarsel. MySQL (i de versioner der typisk kører på
webhoteller) understøtter ikke subselects. Det kan være ret
besværligt at komme uden om hvis man har behov for forespørgsler
der normalt laves med subselect (fx
   SELECT *
   FROM foo
   WHERE bar IN