finde flere resultater med LIKE
Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 27-01-03 21:31

Jeg har en Access 2000 database med 500 poster. Dertil har jeg en
søgefunktion der ser ud på denne måde:

strSQL = "SELECT BrugerID, Firma FROM tblNewBizz WHERE Firma LIKE '%" &
strSeek & "%' ORDER BY Firma ASC"

Jeg synes ikke at jeg kan få LIKE til at virke som jeg egentligt gerne vil.
Jeg har en post hvor firma hedder Maibom. Hvis jeg søger på "Maibom" eller
"Maibo" kommer firmaet frem som det skal, men søger jeg på "Maibon" (et n
til sidst), så kommer der ingen resultater frem. Jeg havde den opfattelse at
man fik alt der _lignede_ ordet man søgte på. Søger jeg fx. kun på "m", så
er listen alen lang, nemlig alle firmaer med "m" i navnet. Hvad gør jeg for
at få "Maibon" til at komme med under søgeresultat, hvis det kan lade sig
gøre?

--

Mvh / Regards

-=< Christian >=-

http://www.cmnielsen.dk ICQ: 25308942
Destiny is not a matter of chance it is a matter of choice

Fra : Jakob Andersen

Dato : 27-01-03 21:48

"Christian M. Nielsen" <christian@(REMOVE)cmnielsen(DOT)dk> wrote
> [...]
> "Maibo" kommer firmaet frem som det skal, men søger jeg på "Maibon" (et n
> til sidst), så kommer der ingen resultater frem.

Jeg ved ikke lige hvilke muligheder der er i Access men både mySQL og MS SQL
har en SOUNDEX funktion som returnerer et tal baseret på hvordan ordet
"lyder" og dermed kan give dig en fonetisk søgning.

Jeg mener at der tidligere har været postet en VBScript implementation af en
soundex funktion her i gruppen som du kan bruge hvis Access ikke har denne
funktionalitet.

--
Jakob Andersen

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 28-01-03 23:47

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote in message
> [...]

> har en SOUNDEX funktion som returnerer et tal baseret på hvordan ordet
> "lyder" og dermed kan give dig en fonetisk søgning.

tak, jeg forsøger mig lidt frem med denne tråd.

<http://groups.google.com/groups?q=SOUNDEX++group:dk.edb.internet.webdesign.
serverside.asp&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&newwindow=1&selm=3d53b2dc.1825067
50%40news.inet.tele.dk&rnum=1>

Fra : Chrisser

Dato : 28-01-03 11:42

"Christian M. Nielsen" <christian@(REMOVE)cmnielsen(DOT)dk> skrev i en
meddelelse news:3e35970a$0$24679$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
at
> man fik alt der _lignede_ ordet man søgte på.

Når du bruger LIKE fungerer *%* som wildcards - dvs. at din søgestreng altid
indgår i de fundne resultater. Hvis du kun har *%* foran søgestrengen vil
den
returnere alt der har din søgestreng til sidst - og omvendt.

Chrisser