Hastighed ved samtidig dl og ul
Fra : Martin

Dato : 11-03-03 22:55

Meget mærkeligt...

På min 1024/512 ADSL linie fra Cybercity, oplever jeg noget meget mystisk
som jeg ikke oplevede på min tidligere kabelmodem forbindelse.

Hvis jeg sætter en upload til ftptest1.tele.dk igang, kører den med 52kb/s
(full speed) lige indtil jeg forsøger at downloade noget, eller sågar "kun"
loader en webside.

Downloader jeg en større fil, ender min upload på en hastighed omkring de
27kb/s

Hvad pokker kan det være ? Har det noget med min RWIN at gøre ?

Fra : Martin

Dato : 11-03-03 23:12

Rettelse:

Påbegynder jeg en download af en større fil imens jeg har en upload kørende
på fuld speed, falder denne upload fra 52 til 12kb/s - og ikke 27kb/s som
tidligere skrevet...

Fra : Martin

Dato : 12-03-03 17:15

> Påbegynder jeg en download af en større fil imens jeg har en upload
kørende
> på fuld speed, falder denne upload fra 52 til 12kb/s - og ikke 27kb/s som
> tidligere skrevet...

Når jeg i mit ftp-program sætter download hastigheden til max 50kb/s falder
min upload hastighed stadigvæk ved samtidig download og upload, dog ikke nær
så meget som hvis download'en får fullspeed... Ved 50kb/s download
begrænsning falder upload fra 52kb/s til 38kb/s - UNDERLIGT !

Hjælp?!?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-03-03 23:22

"Martin" <martin@pizza-mafia.dk> skrev :

>Hvis jeg sætter en upload til ftptest1.tele.dk igang, kører den med 52kb/s
>(full speed) lige indtil jeg forsøger at downloade noget, eller sågar "kun"
>loader en webside.

Det er den måde adsl er konstrueret på, der er årsagen.
<http://makr.starthotel.dk/go.php?updown>

Fra : Martin

Dato : 12-03-03 02:23

> Det er den måde adsl er konstrueret på, der er årsagen.
> <http://makr.starthotel.dk/go.php?updown>

På ovenstående link står følgende:

"Det betyder, at når du belaster din upstream fuldstændigt kan du ikke sende
ack-pakker til det site du downloader fra hurtigt nok, og så falder din
downstream"

"Man kan opprioritere disse ack-pakker så de får forrang over små pakker,
men det er ikke alle OS'er og routere der kan det."

Jeg har en Cisco 678 Router, leveret sammen med min linie fra Cybercity
ADSL, jeg kører WinXP - har jeg mulighed for at sætte disse ack-pakker
forrest i køen?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 12-03-03 09:01

In article <2bos6vorcif37potvrknqqdteo2nf7a2sb@dtext.news.tele.dk>, Knud Gert Ellentoft wrote:

> Det er den måde adsl er konstrueret på, der er årsagen.

Nej, det er den måde Internet er konstrueret på, der er årsagen.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Use an accordion. Go to jail.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-03-03 09:05

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> skrev :

>Nej, det er den måde Internet er konstrueret på, der er årsagen.

Hmm, med isdn kan man godt up- og downloade med samme hastighed
samtidig, hvis jeg ikke husker meget forkert, på trods af
returpakker.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-03-03 09:19

> Hmm, med isdn kan man godt up- og downloade med samme hastighed
> samtidig, hvis jeg ikke husker meget forkert, på trods af
> returpakker.

ISDN er en kende mere symmetrisk end ADSL.
Hvis du lukkede den ene kanal for upstream ville du se et tilsvarende
resultat.

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 12-03-03 09:19

In article <vfqt6vospokjbr5hfdg7n4e0pmjbmcdfgq@dtext.news.tele.dk>, Knud Gert Ellentoft wrote:

> Hmm, med isdn kan man godt up- og downloade med samme hastighed
> samtidig, hvis jeg ikke husker meget forkert, på trods af
> returpakker.

Så har du ikke oplevet en fuldt mættet ISDN, eller der har været noget
fancy queueing på den dialup-box du har benyttet.
(fx kan man med Weighted Fair Queueing undgå nogle af de gener en fuldt
mættet snor kan give ved at prioritere små pakker før store pakker).

--
Andreas Plesner Jacobsen | TV is chewing gum for the eyes.

Fra : Martin

Dato : 12-03-03 17:04

> (fx kan man med Weighted Fair Queueing undgå nogle af de gener en fuldt
> mættet snor kan give ved at prioritere små pakker før store pakker).

Weighted Fair Queueing ?? Wauw, men er det ikke kun noget de større routere
fra Cisco har ?

Fra : Per

Dato : 12-03-03 10:06

"Der er forskellige måder at undgå problemet på.
Man kan sætte sit receive window højere (spørg i en OS-gruppe), hvilket
betyder at man modtager flere pakker inden man sender ack. Dette har dog
uheldig effekt hvis man downloader fra langsomme linjer.
Man kan opprioritere disse ack-pakker så de får forrang over små pakker, men
det er ikke alle OS'er og routere der kan det.
Endelig kan man indstille det program der uploader (hvis det fx er en ftp)
til kun at undnytte fx 80% af upstream. Så vil der være plads til
ack-pakkerne."

Nogen guider til hvordan ovenstående gøres?

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 12-03-03 19:59

On Wed, 12 Mar 2003 10:06:10 +0100, Per wrote in
dk.edb.internet.udbydere.xdsl

[...]

Prøv at se på: <http://cable-dsl.home.att.net/>

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Per

Dato : 13-03-03 09:13

> Prøv at se på: <http://cable-dsl.home.att.net/>
>
> --

Er det nok at gøre det i Windows? Er det ikke routeren, der bestemmer
kommunikationen?

Fra : Martin

Dato : 13-03-03 08:02

> Man kan sætte sit receive window højere (spørg i en OS-gruppe)

Her er hvad jeg har fået ud af at rode med TcpRecieveWindow

Vindue-størrelse dl/ul (hastigheder ved samtidig dl & ul)

256960 108/11
16383 107/30
12287 103/41
10239 94/47
8191 - 75/50

Det virker jo ikke burde kunne køre 110/55 ?!?!?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-03-03 18:13

"Martin" <martin@pizza-mafia.dk> writes:

> Weighted Fair Queueing ?? Wauw, men er det ikke kun noget de større routere
> fra Cisco har ?

Nej, det kan også fint realiseres på en tilfældig Linux-boks.

--
Jacob - www.bunk.cc
Nobody can be as agreeable as an uninvited guest.

Fra : Martin

Dato : 12-03-03 23:29

> Nej, det kan også fint realiseres på en tilfældig Linux-boks.

Du har vel ikke et link til en guide om hvordan dette gøres ?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-03-03 00:11

> Du har vel ikke et link til en guide om hvordan dette gøres ?

Joda - du finder en masse spændende læsning i Linux Advanced Routing
and Traffic Control Howto på <http://www.lartc.org/>.

--
Jacob - www.bunk.cc
If you're happy, you're successful.