Tjekke hastighed?
Fra : Olsen

Dato : 11-03-03 00:17

Findes den en god (evt. dansk side) hvor man kan tjekke sin ADSL (TDC)
hastighed?

--
Hilsen fra Olsen

snip@post8.tele.dk

Fra : Rudi Stegen

Dato : 11-03-03 00:54

Hej Olsen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Findes den en god (evt. dansk side) hvor man kan tjekke sin ADSL
> (TDC) hastighed?

Hent noget over 5-10 MB på <ftp://ftptest1.tele.dk/pub/>.
Tag tid med stopuret.
Tjek størrelsen på filen du så har på harddisken.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Per

Dato : 11-03-03 15:01

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Hygge fra Århus - Rudi
> Klip det væk du ikke kommenterer og skriv under det citerede

Du skal hente med et FTP program (helst kommandopromt). Så kan du se
hastigheden.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 11-03-03 19:40

Hej Per, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Du skal hente med et FTP program (helst kommandopromt).

Man kan i MSIE blot højreklikke og vælge 'Gem destination som'.

> Så kan du se hastigheden.

Det er ofte samme Windowsmåler, som man ser via MSIE. Den er på flere
måder ret upålidelig. Men selvfølgelig giver den en ide om hastigheden.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Martin Schultz

Dato : 11-03-03 20:40

Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> writes:

> Man kan i MSIE blot højreklikke og vælge 'Gem destination som'.

Nej den begynder allerede at hente filen når du trykker på gem som,
hvilket gør at den henter data mens du bestemmer dig for hvor filen
skal gemmes. Dette giver så en forkert tid/hastigheds beregning.

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 12-03-03 16:44

Hej Martin Schultz, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Nej den begynder allerede at hente filen når du trykker på gem som,
> hvilket gør at den henter data mens du bestemmer dig for hvor filen
> skal gemmes. Dette giver så en forkert tid/hastigheds beregning.

Det er uimodsigelig korrekt.

Min forrige kommentar gik såmænd blot på, at jeg ikke kender Olsen
(<news:3e6d1cc7$0$128$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>), hvorfor jeg
heller ikke ved, om han er dus med noget FTP-program (eller køre noget
FTP fra en kommandoprompt, for den sags skyld).

I første omgang gik mit svar på, at man ikke umiddelbart skulle tage
diverse testservicer for gode varer. I stedet var det mere reelt at
finde en server, der med pæn sandsynlighed ikke vil blive flaskehalsen.
(Derfor servervalget skønt adskillige andre lige sp vel kan anvendes).
Og at det ikke er nogen god ide at tage Windows' måledims for gode
varer (fx reagerer den ikke på huller i flowet o.m.a.).

Henter man noget stort, minimeres diverse usikkerheder (en router er
lidt tid om at accelerere op, ting starter inden man måske tror,
reaktionstid på stopuret... etc.).

Bruger man tid og filstørrelse _på disken_ fås en reel hastighed [1].

Generelt mener jeg iøvrigt ikke, det er nogen ringe ide at anvende sin
foretrukne browser. Det er jo den, man oftest bruger til at hente ting
med, hvorfor den giver et rimelig reelt udtryk.

Men dette anfægter selvfølgelig ikke, du har ret.

[1] At dette så også kan fremme mistolkninger af tallene, er vi rørende
enige om (for ligesom at tage eventulle indvendinger på forhånd .
Mange ved jo ikke, at der går en slump til ATM-overhead, hvorfor de
tror sig taget ved fuppen, fordi en 2048 Kb/s-opkobling ikke flår
2048/8 KB/s ned.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Per

Dato : 12-03-03 11:28

> Det er ofte samme Windowsmåler, som man ser via MSIE. Den er på flere
> måder ret upålidelig. Men selvfølgelig giver den en ide om hastigheden.
>
> --
Wrong. Hvis TDC tjekker din hastighed, så skal du hente fra deres FTP via
FTP i kommandopromten.

Fra : Anders S.

Dato : 11-03-03 08:48

"Olsen" <snipNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Findes den en god (evt. dansk side) hvor man kan tjekke sin ADSL (TDC)
> hastighed?
>

> --
http://www.teledanmark.dk/menu/sm3168.htm

MVH
Anders

Fra : Olsen

Dato : 12-03-03 08:48

Anders S. wrote:

> http://www.teledanmark.dk/menu/sm3168.htm

Det var smart.

Mit resultat var: 235 download, 156 upload.

Er det tilfredsstillende når adsl-forbindelsen er 256/128?

--
Hilsen fra Olsen

snip@post8.tele.dk

Fra : kennybear

Dato : 12-03-03 15:40

"Olsen" skrev d. 11-03-03 00:17 dette indlæg :
> Findes den en god (evt. dansk side) hvor man kan tjekke sin ADSL (TDC)
> hastighed?

Der findes et program på telestyrelsens hjemmeside der hedder TPTest3
det giver den mest korrekte måling på bredbåndsforbindelser som jeg har
set til dato, prøv at hente det, jeg bruger det jævnligt bare for at
kontrollere jeg får hvad jeg betaler for

//Kenneth

http://www.kandu.dk/