Problemer med returpakker
Fra : Martin

Dato : 06-03-03 23:53

Jeg har et problem, det går mig meget på nerverne.

Jeg har en ADSL forbindelse fra CyberCity 2048/512 + en Cisco 678 router.

Jeg har via NAT routet nogle porte ud til hhv. min workstation og til min
server.

Problemet er at når jeg fra min workstation uploader data til mr.x og på
samme tid får sendt data fra mr.y til min server. Mr.y er i besiddelse af en
hurtig upload, så hastigheden burde ligge på ca. 220kb/s - hvilket den også
gør når jeg ikke selv uploader fra min workstation. Når jeg sætter en upload
igang fra min workstation, så går Mr.y's upload til min server drastisk ned,
faktisk ned på omkring 30kb/s - utroligt !

Jeg gætter selv på det er returpakkerne der ikke kan blive sendt retur
hurtigt nok fordi jeg fra min workstation sidder og uploader...

Nogen der har en ide til hvad man kan gøre ved dette ?

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 07-03-03 08:49

> [...]
>hurtigt nok fordi jeg fra min workstation sidder og uploader...
>
>Nogen der har en ide til hvad man kan gøre ved dette ?
[..]

Præcis.... Hvilket OS har du?

Du kan prøve at øge størrelsen på RWin (Recieve Window). Se evt.
www.dslreports.com under 'tweaks' ...

Anden løsning er simpelthen at reservere lidt båndbredde... :)

/Henrik

Fra : Martin

Dato : 07-03-03 13:29

Jeg har win2k på både workstation og server...

Reservere båndbredde ??

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 07-03-03 13:50

>Jeg har win2k på både workstation og server...
[...]

Prøv at ændre dit recieve window...

>Reservere båndbredde ??
[...]

Ja, sørg for at begrænse dit upload til f.eks. 90% af båndbredden (=
10 reserveret), sådan at der er plads til 'returpakker'... Det er en
lo*te-løsning. Men den virker... :)
Jeg ville nu nøjes med at prøve at ændre rwin...

/Henrik

Fra : Martin

Dato : 07-03-03 14:17

Allright, jeg forsøger, går ud fra at rwin skal ændres på både workstation
og server....

~ Martin

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 07-03-03 09:51

"Martin" <martin@pizza-mafia.dk> wrote in

> Jeg gætter selv på det er returpakkerne der ikke kan blive sendt retur
> hurtigt nok fordi jeg fra min workstation sidder og uploader...
>
> Nogen der har en ide til hvad man kan gøre ved dette ?

Jacob Bunk Nielsen har skrevet lidt om det her:

<http://net.bunk.cc/cc-adsl-faq/#SECTION00060000000000000000>

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Martin

Dato : 07-03-03 13:31

Det vil sige at jeg faktisk burde kunne løse problemet ved at sætte mit TCP
Recievewindow tilpas højt på både server og workstation, eller kun på
serveren ??

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-03-03 15:23

"Martin" <martin@pizza-mafia.dk> writes:

> Det vil sige at jeg faktisk burde kunne løse problemet ved at sætte mit TCP
> Recievewindow tilpas højt på både server og workstation, eller kun på
> serveren ??

På din maskine - den der ikke kan downloade hurtigt nok fordi vinduet
løber fuldt.

P.S. <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

--
Jacob - www.bunk.cc