ADSL m. router
Fra : Kasper Hyllested

Dato : 28-02-03 20:14

Hej

Mine forældre skal have noget bredbånd/ADSL. De har to computere, der skal
på - uafhængigt af hinanden, og derfor skal de naturligvis have en router.
Deres hastighedsbehov er ret lavt, så 256/128 burde være rigeligt.

Deres computere findes langt fra hovedtelefonstikket (der er i stuen,
computerne er på 1. salen). Og der er adskillige telefonstik i huset.

Deres teleudbyder er Tele2 - men de tilbyder jo ikke en router-løsning i
deres ADSL-løsning.

Hvis man vil beholde sin teleudbyder, betyder det så ikke, at mulighederne
er snævret ind til at være Cybercity eller Tiscali?

Umiddelbart er Cybercitys 256/128-tilbud så at foretrække prismæssigt
fremfor Tiscalis 256/256?

CC 256/128 Kbit/s

Pris pr. mnd.:    360 kr
Oprettelse:   495 kr
Installation:   495 kr
Kilde:       http://www.cybercity.dk/privat/produkter/adsl/priser_og_produkter/

Tiscali 256/256 Kbit/s
Pris pr. mnd.:   428 kr
Oprettelse:   396 kr
Installation:   396 kr
Kilde:       http://erhverv.tiscali.dk/adsl/256256router/index.php

Skal man både betale oprettelse og installation hos begge? Eller dækker
det over samme operation?

Mange hilsner,

Kasper Hyllested
hyllested@net.dialog.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-02-03 20:24

"Kasper Hyllested" <hyllested@net.dialog.dk> wrote in message

> Mine forældre skal have noget bredbånd/ADSL. De har to computere, der skal
> på - uafhængigt af hinanden, og derfor skal de naturligvis have en router.

Hvorfor skal de naturligvis det?

> Deres hastighedsbehov er ret lavt, så 256/128 burde være rigeligt.

Okay

> [...]
> computerne er på 1. salen). Og der er adskillige telefonstik i huset.
>
> Deres teleudbyder er Tele2 - men de tilbyder jo ikke en router-løsning i

Nej, det gør de sikkert ikke... Men produktet er næsten identisk med TDC´s
bredbånd... Hvor du for 2 IP adresser som standart, og kan købe dig til
flere IP´ere... Så for hver computer en IP fra Tele2 eller TDC.. Computerne
skal således bare kobles i en switch eller hub, eller man selv kan købe en
router, hvis man ønsker det..

> Hvis man vil beholde sin teleudbyder, betyder det så ikke, at mulighederne
> er snævret ind til at være Cybercity eller Tiscali?

Jo, med mindre de vælger Tele2adsl

> [...]
> Kilde: http://erhverv.tiscali.dk/adsl/256256router/index.php
>
> Skal man både betale oprettelse og installation hos begge? Eller dækker

Ja, oprettelse er for at få sin ADSL.. Mens installationen, kommer der
tekniker og sætter et ADSL stik op...

Men Tele2adsl har da lidt bedre priser:

256/128

Pris pr. måned: 340,-
oprettelse: 470,-
installation: 495,-

hvis man så vil have en Router, istedet for at få tildelt IP adresser til
computerne via Udbyderen.. Kan man bare købe en ethernet til ethernet router
for under 500 kroner.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 28-02-03 22:31

Hej Kasper Hyllested, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Umiddelbart er Cybercitys 256/128-tilbud så at foretrække
> prismæssigt fremfor Tiscalis 256/256?

Ja, men det ville mere fair at kigge på prisen med ens hastigheder

Du kan se Tiscalis hardware-/hastighedhedskombinationer her:
<http://signup.tiscali.dk/index.phtml?adsl_c_x=1&adsl_attributes=&signupid=>

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-03-03 00:00

"Kasper Hyllested" <hyllested@net.dialog.dk> skrev:

> Mine forældre skal have noget bredbånd/ADSL. De har to computere,
> der skal på - uafhængigt af hinanden, og derfor skal de
> naturligvis have en router.

Det er unødvendigt med Tele2 ADSL fås 2 dynamiske IP adresser. Dvs. at
der kan være koblet to computer direkte til ADSL forbindelsen samtidig
via hub eller switch uden der er brug for en router. Det eneste, der
kan være et problem er fildeling via TCP/IP, men så bruges der bare en
anden protokol (der mange gange på Windows er mere stabilt end TCP/IP
til det formål).

> [...]
>
> Deres computere findes langt fra hovedtelefonstikket (der er i
> stuen, computerne er på 1. salen). Og der er adskillige

Så skal de formentligt under alle omstændigheder have en tekniker til
at foretage installationen, så alle telefonstik kan bruges
efterfølgende og så er Tele2 umiddelbart den mest fornuftige løsning,
da dine forældre i forvejen har abonnement der og en 256/128
forbindelse kan fås for 340,-/måned.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Arne Olsen

Dato : 01-03-03 10:01

Kære Kasper
Du kan selv købe en router, som fås fra lidt under 500 kr. Den kobler du på
Tele2's ADSL-modem.
Derefter kan du koble 4 computere på nettet samtidigt.
/Arne

Fra : KsNa

Dato : 01-03-03 16:05

> [...]
>
> Hvis man vil beholde sin teleudbyder, betyder det så ikke, at mulighederne
> er snævret ind til at være Cybercity eller Tiscali?

TDC internet kan vist nok levere, på delt kobber. Det er jeg ikke sikker på
at CC eller Tiscali kan, med mindre at TDC er teleudbyder, men hvis der er
ledig kobber kan de selvfølgelig sagtens levere.

Mvh.
Kim

Fra : Listen

Dato : 01-03-03 17:58

"KsNa" <ksna@mail.dk> wrote in message

> TDC internet kan vist nok levere, på delt kobber. Det er jeg ikke sikker

> at CC eller Tiscali kan, med mindre at TDC er teleudbyder, men hvis der er
> ledig kobber kan de selvfølgelig sagtens levere.

Sludder...CC og Tis har kunnet levere på delt kobber i meget langt tid, også
når man har andre teleudbyder end TDC.

Rent økonomisk vil man nok aldrig vælge TDC som adsludbyder, hvis man har
tele-abo hos en anden udbyder. Det skyldes, at TDC tager et "gebyr" for at
levere adsl uden telefon abo, hvilket gøre det langt dyrere end
konkurenterne.

Hilsen
Kim

Fra : Kasper Bøggild

Dato : 02-03-03 09:50

"Listen" <nice2nice@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> tele-abo hos en anden udbyder. Det skyldes, at TDC tager et "gebyr" for at
> levere adsl uden telefon abo, hvilket gøre det langt dyrere end

Ikke helt korrekt. Du skal ikke betale for en bærelinje eller andre udgifter
hvis du har en telefonlinje hos en anden udbyder. Det er kun hvis du slet
ikke har nogen telefonlinje.

--
Venlig hilsen
Kasper Bøggild

Fra : Listen

Dato : 02-03-03 15:19

"Kasper Bøggild" <feb03@mail.dk> wrote in message
> Ikke helt korrekt. Du skal ikke betale for en bærelinje eller andre
udgifter
> hvis du har en telefonlinje hos en anden udbyder. Det er kun hvis du slet
> ikke har nogen telefonlinje.

Ok, jeg havde misforstået princippet med bærelinien.

Hilsen
Kim

Fra : Lars Hessellund

Dato : 05-03-03 10:35

> [...]
> på - uafhængigt af hinanden, og derfor skal de naturligvis have en router.
> Deres hastighedsbehov er ret lavt, så 256/128 burde være rigeligt.

Hos TDC er der to produkter, TDI BB og TDC TeleDanmark BB.
Hos TDI BB får du én ip og en router (hvis du vælger denne)
Hos TDC TeleDanmark BB får du ingen router men 2, 4 el. 6 ip-adr. (2 - 6
skal købes ekstra)

> Deres computere findes langt fra hovedtelefonstikket (der er i stuen,
> computerne er på 1. salen). Og der er adskillige telefonstik i huset.

Du kan sætte ADSL på hvilket telefonstik det måtte være (i 99 pct. af
tilfældene, nogle få telefoninstallationer fungerer det ikke ved). Men de
andre telefonstik kan ikke bruges mere, medmindre du får en tekniker ud el.
selv er lidt fingernem)

> [...]
>
> Hvis man vil beholde sin teleudbyder, betyder det så ikke, at mulighederne
> er snævret ind til at være Cybercity eller Tiscali?

Nej, du kan vælge hvem du har lyst til - alle selskaberne kan i dag deles
om kobberet.
Vær dog opmærksom på at hvis man vælger TDC som ADSL-udbyder skal man skal
man (hvis man ikke har telefon) betale for en bærelinje, hvad der svarer til
et telefonabb.

> [...]
> Kilde: http://erhverv.tiscali.dk/adsl/256256router/index.php
>
> Skal man både betale oprettelse og installation hos begge? Eller dækker

Priser bliver jeg aldrig god til, men jeg ved at TDC fortiden har et tilbud
om oprettelse til 245,-

Med Venlig Hilsen
---
Lars Hessellund
Svarer altid på mine egne vegne....

Sgt. Hartman: There is no racial bigotry here. I do not look down on
niggers, kikes, wops or greasers. Here, you are all equally worthless.

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-03 20:33

>klip<

> Nej, du kan vælge hvem du har lyst til - alle selskaberne kan i dag
deles
> om kobberet.

Det gælder ikke hvis du vil have ADSL over ISDN2 på samme kobber...
Så er der reelt kun 2 udbydere... Tele2 og TDC.

Martin S