Collisions?
Fra : Bjorn Graabek

Dato : 25-02-03 04:00

Jeg har egentlig ikke noget problem med min ADSL forbindelse, men hvis nogen
kender svaret til nedenstående er jeg da nysgerrig:

Jeg benytter en Linux maskine som router, har altså 2 netkort. ADSL
forbindelsen er på 512/128, det eksterne netkort, som er et gammelt ISA
10Mbit kort burde derfor sagtens kunne følge med. Alligevel ser jeg følgende
informationer når jeg checker med ifconfig kommandoen:

UP BROADCAST NOTRAILERS RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
collisions:538 txqueuelen:100
RX bytes:2293946785 (2187.6 Mb) TX bytes:696899735 (664.6 Mb)
Interrupt:3 Base address:0x290 Memory:d0000-d4000

Det er egentlig især collisions jeg studser over, og det jeg skrev ovenover
angående hastighed er selvfølgelig noget sludder, for hastigheden har
naturligvis ikke noget med kollisioner at gøre. Men kortet er forbundet
direkte til ADSL "modemet", så hvor opstår kollisionerne?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-02-03 06:24

"Bjorn Graabek" <gb@graabek.com> writes:

> [...]
>naturligvis ikke noget med kollisioner at gøre. Men kortet er forbundet
>direkte til ADSL "modemet", så hvor opstår kollisionerne?

De opstår, når modem og computer sender en pakke på samme tid.
Det er ikke farligt - nærmest en del af konceptet, når man
kører half-duplex (hvilket du formentlig gør med et gammelt
ISA-kort).

Mvh.
   Klaus.