Èt netkabel til to forbindelser?
Fra : Ulrik Smed

Dato : 19-02-03 00:02

Hej!

Nu hvor jeg har ADSL og har leget lidt med netkabler, har jeg
lagt mærke til at der er 4 parsnoede trådsæt i almindelige
netkabler, men at kun to af dem bruges. Jeg har trukket et kabel
herned i kælderen oppe fra modemet (hvor der skal stå en switch
på et tidspunkt), og tænker på at jeg gerne til ha' to maskiner
på nettet hernede. Og så tænkte jeg om man kunne bruge de to
ekstra trådsæt i det kabel jeg har, istedet for at trækket et
til. Det skulle man jo i princippet kunne ved at lave en lille
'anordning' der samler to af switchens udgange til én bøsning, og
modsat i den anden ende. Nogen der kan se noget galt i det, vil
det virke?

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 19-02-03 00:17

Ulrik Smed skrev:

> [...]
>'anordning' der samler to af switchens udgange til én bøsning, og
>modsat i den anden ende. Nogen der kan se noget galt i det, vil

news:dk.edb.netvaerk er mere egnet til dit spørgsmål.

Der er vistnok forskel på hvor mange ledere der bruges til hhv. 10 og
100mbit.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din mobiltelefon

Nu også unlocking/opdatering af Nokia 6100, 6610, 7210 m.fl.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-02-03 00:23

> Der er vistnok forskel på hvor mange ledere der bruges til hhv. 10 og
> 100mbit.

Der er en 100 mbit standard der bruger 4 par, men jeg tvivler på at
udstyret fåes længere. Eneste fordel er at det kører på cat3

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Ulrik Smed

Dato : 19-02-03 01:00

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev i en
meddelelse news:3e52c054$0$136$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Der er en 100 mbit standard der bruger 4 par, men jeg tvivler
på at
> udstyret fåes længere. Eneste fordel er at det kører på cat3

Ok, lyder jo som om man godt kan bruge de to ekstra sæt, så. De
netkort jeg har kigget på har kun forbindelse til 4 af de 8 ben i
bøsningen. Takker for svar. Og sorry for at være lidt OT, men nu
var jeg her lige.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-02-03 00:17

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev :

>Nu hvor jeg har ADSL og har leget lidt med netkabler, har jeg
>lagt mærke til at der er 4 parsnoede trådsæt i almindelige
>netkabler, men at kun to af dem bruges.

Den rigtige gruppe til dit spørgsmål er news:dk.edb.netvaerk, der
er bedre hjælp at hente.

Fra : Martin S.

Dato : 19-02-03 09:59

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 'anordning' der samler to af switchens udgange til én bøsning, og
> modsat i den anden ende. Nogen der kan se noget galt i det, vil

Du skal bare have en switch stående i din kælder, så kan du nøjes med det
ene kabel fra modem og ned i din kælder.
fra switchen går der så et kabel til hver pc.
Martin S

Fra : Ulrik Smed

Dato : 19-02-03 10:16

"Martin S." <real_warhawk@[removedette]hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3e5347c6$0$160$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Du skal bare have en switch stående i din kælder, så kan du
nøjes med det
> ene kabel fra modem og ned i din kælder.
> fra switchen går der så et kabel til hver pc.

Jahh, men jeg har et par maskiner ovenpå, der gerne skulle på
nettet også.

Ulrik

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-02-03 10:44

> Jahh, men jeg har et par maskiner ovenpå, der gerne skulle på
> nettet også.

Så gør du således:

Modem

Switch ==== Stue-pc'er

Switch ==== Kælder-pc'er

Switche koster snart mindre end en liter mælk, så det er næppe bøvlet
værd at begynde at fidle med kablerne.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Martin S.

Dato : 19-02-03 16:07

> [...]
> nøjes med det
>
> Jahh, men jeg har et par maskiner ovenpå, der gerne skulle på

Nåh... det skrev du jo ikke noget om, men som Højriis skriver - så skal du
jo bare have endnu en switch.
Jeg tror ikke du kan køre 2 sæt 100 Mbit i samme kabel. Hvis man kunne det
med stor sikkerhed, så ville det også blive brugt og dermed være en velkendt
metode. Jeg tror der bliver for meget interferens - men aner det ikke.

Mvh. Martin S.

Martin S

Fra : Sørensen

Dato : 19-02-03 16:21

> [...]
> 'anordning' der samler to af switchens udgange til én bøsning, og
> modsat i den anden ende. Nogen der kan se noget galt i det, vil

www.blackbox.dk har den adapter du søger, Du skal bruge 2 stk (een til hver
ende) Jeg har prøvet det i praksis og det virkede OK.

VH.
Sørensen

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 19-02-03 17:12

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> wrote in message
> [...]
> 'anordning' der samler to af switchens udgange til én bøsning, og
> modsat i den anden ende. Nogen der kan se noget galt i det, vil

jeg har det til at køre derhjemme...

2x100mbit i ét kabel... skal ikke kunne sige, at det overholder standarder
osv.... jeg købte en "splitter" til det... dvs.. to splittere faktisk.... en
i hver ende af kablet med to hunstik på.....

jeg har ikke oplevet en forringelse af overførselshastigheder, når alle 8
ledere bliver brugt.... du kan KØBE splittere (ca 2x50,-), email mig for
info...

/j

Fra : Ulrik Smed

Dato : 20-02-03 17:44

"Jakob Wolffhechel" <themuss@it.removethis.dk> skrev i en
meddelelse news:b30abh$1fam$1@news.cybercity.dk...

> [...]
når alle 8
> ledere bliver brugt.... du kan KØBE splittere (ca 2x50,-),

Tror hellere jeg vil klampe med det selv, det er sjovere og jeg
har stik og bøsninger, man er vel elektroniknørd i forvejen,
haha! Men fedt at vide at man bare kan gøre det. Det mindre
fede er så at den Acelink router jeg havde planlagt at anskaffe
er udsolgt nu, fandens... den kostede kun 299 plus moms i Metro.
Havde været smart fordi der var indbygget switch med 4 porte,
passede perfekt til mit behov. Jeg skal bruge en router da en af
mine maskiner ikke kan køre PPoE.

Der er vel ikke nogen der ved hvor jeg så kan skaffe en
tilsvarende router til en li'så god pris her i Århus eller omegn?

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 20-02-03 17:52

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3e5505c3$0$235

> Der er vel ikke nogen der ved hvor jeg så kan skaffe en
> tilsvarende router til en li'så god pris her i Århus eller omegn?

http://www.trendnet.dk/home/specs.asp?86

Skulle være god

--
Mvh Michael Frederiksen
Dette er ikke Jeopardy -

Fra : Ulrik Smed

Dato : 21-02-03 17:20

"Michael Frederiksen" <chipmaster@nospamget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3J75a.1365$QD3.547@news.get2net.dk...

> http://www.trendnet.dk/home/specs.asp?86
>
> Skulle være god

Ok, det må overvejes, den er jo også ret billig.
Takker!