Asus P4PE /GBL/F/SATA/GD installation i ka~
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 03-03-03 02:01

Hej

Jeg har brug for lidt hjælp til mit nye og ovenestående bundkort..

I kabinettet er der et smalt fladkabel der kommer fra power-LED,
harddisk-LED, reset-knap og speaker samt en flettet ledning fra power-knap
som alle skal tilsluttes bundkortet... Der står på selve stikkene fra disse
ledninger der er beskrevet hvilken stik der skal tilsluttes hvilket stik på
bundkortet i hjørnet nederst til højre.

Jeg vil gerne vide hvordan stikkene skal vendes med teksten op eller ned som
skal sættes på de forskellige ben-stik ved hjørnet nederst til højre??

Er der ligemeget om stikkenes tekst vender oppe eller nede eller skal det
være oppe eller nede?

Jeg finder tre dele som skal skrues fast til "PCI-hullerne" bagi kabinettet
bl.a. Firewire, USB 2.0 som er ved siden af joystick-porten og så et
digitalt audio kort..

På firewire-delen er der kun et egentligt firewire-stik og et anderledes
stik (jeg troede der var to egentlige firewire-stik iflg. specifikationen)
men hvad er dette mindre og firkantet stik til for som står ved siden af det
egentlige firewire-stik som står til venstre og det mindre stik til højre?

Jeg er overrasket at se der er 6 USB 2.0-stik iflg. brugervejledningen og på
bundkortet. Der er 4 USB-stik sammen med de mange stik (til f.eks. LAN,
printer og audio) og så to USB 2.0-stik på et modul/del som er sammen med
joystick-porten.
I flg. specifikationen skulle det være 4 USB 2.0/1.1 stik men hvad er de
ialt 6 stik for noget - er det hele 6 USB 2.0-stik jeg nu har eller er det
4 USB 1.1-stik og 2 USB 2.0-stik? Jeg er lidt forvirret og vil gerne have en
forklaring på de enkelte USB-stik.
Ved USB 2.0-stikkene kører alle stikkene med 480 MB/sek?

Hvad med de 2 firewire-stik - kører de med 400 MB/sek?

Jeg har et Creative-lydkort (PCI-kort) der er med et egentligt firewire-stik
som jeg er usikker på om stikket kører med 400 MB/sek fordi det nu er et
lydkort jeg har købt? Det er Audigy Player lydkortet det drejer sig om.

Der er 5 hvide PCI-stik på bundkortet og et blåt PCI-stik som jeg slet ikke
ved hvad er for noget fordi det er blåt stik og fordi der står "Bluemagic
PCI-slot" der står i brugervejledningen.. Hvad bruges dette PCI-stik til?
Kan jeg bruge dette blå PCI-stik som et almindeligt PCI-stik som de øvrige
hvide PCI-stik?

SATA - flg. specifikationen står der jeg har 1 SATA-stik men jeg kan se der
er to stik på bundkortet og der er også to røde SATA-kabler så jeg forstår
ikke hvorfor der kun står 1 stik i specifikationen?
F.eks. er der 2 IDE-stik og 2 sATA-stik som jeg ser på bundkortet men der
står 2 IDE-stik og 1 SATA-stik på specifikationen?

Ang. stik/ledninger fra strømforsyningen.. Der er to muligheder på dette
bundkort hvor man ikke behøver at bruge 20 pin stik fra strømforsyningen
(ved f.eks. ældre strømforsyninger) og så kun behøve at bruge et 4 pin-stik.
Men jeg vil gerne have de to muligheder forklaret mere nøjgtigt for jeg er
nybegynder og kender ikke til hvordan jeg skal sætte de forskellige
stik/ledninger på bundkortet fra strømforsyningen som selvfølgelig er helt
ny.
Der er tre stik på bundkortet jeg er opmærksom på:
20 pin-stik, 4 pin-stik og ATX (firkantet) stik.

Ved den ene mulighed skal jeg kun sætte 4 pin-stik på bundkortet fra
strømforsyningen og ikke de to andre overnævnte stiK?
Den anden mulighed skal jeg altså tilslutte alle de tre stik på bundkortet
fra strømforsyningen?

Jeg vil gerne vide hvad ATX-stikket på bundkortet som står under CPU-soklen,
bruges til?

Er 4 pin-stikket og 20-pin stikket to muligheder til at give strøm til
bundkortet fra strømforsyningen?

På forhånd mange tak for hjælpen og jegt ser frem til at modtage svar
hurtigt som muligt så jeg kan komme videre med mit pc-byg projekt.

Venlig hilsen Bart Bendtsen

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 03-03-03 10:49

> [...]
> skal sættes på de forskellige ben-stik ved hjørnet nederst til højre??
>
> Er der ligemeget om stikkenes tekst vender oppe eller nede eller skal det

På stikken for enden af fladkablet er der sikkert en lille pil på dem
der hedder HDLED og PWLED (eller noget i den retning). Pilen
skal være ved + (kig i din manual for at se hvilke pins der er +).
For resten af stikkene (PWSW, RESET, SPK) er det ligemeget
hvilken vej de vender.

> [...]
> (ved f.eks. ældre strømforsyninger) og så kun behøve at bruge et 4 pin-stik.

Du skal bruge det store stik (20 bens) og enten det ene eller det
andet af de små stik. Det kvadratiske 4-pins stik er det "normale"
P4 stik, men asus har lavet det de kalder EZplug, hvor man i stedet
kan bruge et alm 4-pins stik (ligesom dem til diske osv), så man
kan bruge bundkortet selvom man ikke har en P4-klar psu.

/Jakob