Update BIOS på Tekram slot-1 mobo (P6L40-0~
Fra : news.cybercity.dk

Dato : 25-02-03 11:47

Hej med jer,

Jeg sidder med en halvgammel maskine der skal overbevises om at den skal æde
en 60 GB HD, og til formål har jeg fundet ud af at den kræver en update til
nyeste BIOS.

Motherboardet er et Tekram P6L40-04, og den nuværende BIOS er sandsynligvis
supergammel.

Problemet ligger i at der på Tekrams hjemmeside
(http://www.tekram.com/updates.asp?Product=P6L40-A4) står "Do not upgrade
BIOS if you are using Pentium Pro CPU with risor card! Version 1.02 is the
latest BIOS that will work with Pentium Pro CPU." Der sidder, ifølge det der
står i opstarten, en Celeron 433 MMX CPU i, og jeg kan se at det er en
socket CPU der siider i en eller anden form for adapter kort. Det jeg gerne
vil vide er om jeg risikerer at få problemer med det (som i, risikerer jeg
at riste motherboardet?). Jeg ved godt at en Celeron og en Pentium Pro ikke
er det samme, men er det kort socket CPUen siider i, et "risor card"? Er det
en betegnelse for alle den slags adapter kort, eller er det kun en speciel
type der hedder risor card? og i så fald, hvordan kender jeg forskel på dem?

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig, så jeg ikke får brændt et eller
andet af :)

TIA

Devast8or

Fra : jk

Dato : 25-02-03 12:43

On Tue, 25 Feb 2003 11:46:40 +0100, "news.cybercity.dk"
<MitNavn@MinEmail.her> wrote:

> [...]
>type der hedder risor card? og i så fald, hvordan kender jeg forskel på dem?

Jeg mener, at den adapter du har med celeron 433 er helt svarende til
en slot1 cpu, set fra bundkortet af.

En pentium pro er noget helt andet, med en anden sokkel, og en meget
speciel adapter, kaldet riser card.
Man kan godt synes, at forskellen imellem de 2 situationer ikke er
overvældende.

Men boot mæssigt er situationen vel meget forskellig, ligesom bios så
også skal indeholde cpu micro code for pentium pro.

Det er vel det de mener: pentium pro vil ikke boote.

Brænde noget af ved at skifte bios er næppe muligt, med mindre cpu
spænding havner helt i skoven.

mvh

John

Fra : Kristian K. Jakobsen

Dato : 25-02-03 14:20

"jk" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er vel det de mener: pentium pro vil ikke boote.
>
> Brænde noget af ved at skifte bios er næppe muligt, med mindre cpu

Dengang jeg samlede computere i den helt store stil, var et "riser card"
noget man brugte til lave desktop kabinetter (altså dem hvor motherboardet
"ligger" ned), for at man kunne lægge indstikskort ned, altså et kort, der
sidder lodret hvori man så kan sætte indstikskortene vandret, då de er
parallelle med motherboardet (jeg prøver at illustrere med en ascii
tegning):

det er et indstikskort ==> ---------- |
---------- |
| <== det er riser
board'et

------------------------------------ <== det er
bundkortet

det er hvad et "riser board" er i min verden, håber det kan hjælpe

--
Kristian Jakobsen
2800 Lyngby

Fjern .NOSPAM før du svarer pr. email

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 25-02-03 15:20

news.cybercity.dk wrote:

> [...]
> står i opstarten, en Celeron 433 MMX CPU i, og jeg kan se at det er en
> socket CPU der siider i en eller anden form for adapter kort.

Det er ikke en Pentium Pro CPU som du har i, så der er ikke noget problem.

> [...]

> type der hedder risor card? og i så fald, hvordan kender jeg forskel på dem?

Adapter/slotket/slocket mellem Slot 1 og Socket 370 kan man godt
undtagelsesvis kalde et "riser/risor card" men det er meget ualmindeligt.
Det bruges typisk om AMR/CNR- og andre semistandard kort.

> Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig, så jeg ikke får brændt et eller
> andet af :)

Opgrader bare, det er ikke den situation de advarer mod som du har.

Fra : news.cybercity.dk

Dato : 27-02-03 14:42

"news.cybercity.dk" <MitNavn@MinEmail.her> skrev i en meddelelse
> Hej med jer,

(snip)

Hej igen,

Så har jeg updated BIOS, og det virkede fint. Nu har den intet problem med
at æde en 60 GB harddisk.

Tak for hjælpen alle sammen.

Devast8or