Formular skal sende mail, hvordan?
Fra : Kenth, Team Digital

Dato : 13-03-01 17:56

Hej

Jeg ville gerne lave en simpel formular hvor indholdet af diverse felter
bliver sendt til en bestemt mail-adresse.

Jeg ved desværre ikke ret meget om det, men jeg har indtryk af at det kræver
at man har et eller andet mystisk installeret på serveren.

Findes der ikke en "quick and dirty" måde at lave det på uden alle mulige
mystiske "serverting", da jeg ikke aner hvad serveren understøtter, og da
funktionen helst skal virke indenfor meget meget kort tid.

Nogle simple eksempler modtages med kyshånd, da jeg ikke selv har kunnet
finde nogle på nettet.

På forhånd tak.

Hilsen Kenth Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-03-01 19:39

Kenth, Team Digital <Kenth@TeamDigital.dk> skrev

> Findes der ikke en "quick and dirty" måde

Jo.

--
Allan

Fra : Kenth, Team Digital

Dato : 13-03-01 22:06

Allan Vebel <allan@vebel.dk> wrote in message

> Jo.
>
> --
> Allan

Fed hjælp.

Det kunne enhver amatør sgu da regne ud.

Hvis du nu læste hvad jeg skrev havde du opdaget at jeg ville lave en
formular hvor indholdet af diverse felter blev sendt til en bestemt
mail-adresse

Fra : Jakob Andersen

Dato : 13-03-01 22:30

"Kenth, Team Digital" <Kenth@TeamDigital.dk> wrote
> Fed hjælp.
>
> Det kunne enhver amatør sgu da regne ud.

Du får da ingen hjælp med den tone der, og heller ikke når du slet ikke
qouter efeter gældende retningslinjer. Se evt.
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-03-01 22:41

Kenth, Team Digital <Kenth@TeamDigital.dk> skrev

> formular hvor indholdet af diverse felter blev sendt
> til en bestemt mail-adresse

Det jeg ville illustrere var at du kunne bruge mailto-kommandoen.

<form name="info" method="post" enctype="text/plain"
action="mailto:kenth@teamdigital.dk">
<input ... osv.>
</form>

Så får du indholdet af felterne sendt af sted via brugerens eget
mailprogram - helt uden script på serveren.

Se http://www.dsias.dk/Kontakt.htm hvor det er brugt.

En anden gang kan du nøjes med KUN at sende til gruppen - jeg skal nok læse
det.
--
Allan

Fra : Kenth, Team Digital

Dato : 13-03-01 23:05

> Det jeg ville illustrere var at du kunne bruge mailto-kommandoen.
>
> <form name="info" method="post" enctype="text/plain"
> [...]
Sorry, der var jeg måske lidt hurtig på tasterne.

Jeg opfattede det i første omgang mere som et forsøg på at være smart, end
som et forsøg på at hjælpe.

Men mange tak alligevel, jeg kikker lidt på siden du henviste til.

Er der ellers nogle lette og snedige måder at gøre det på?

Hilsen Kenth Jensen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 13-03-01 23:21

"Kenth, Team Digital" <Kenth@TeamDigital.dk> wrote
> Er der ellers nogle lette og snedige måder at gøre det på?

Ikke uden at skulle have gang i noget på serversiden som f.eks. et Formmail
script som ligger hos de fleste udbydere som standard, dette er også
smartere da man ikke er afhængig af Brugerens opsætning (Eller mangel på
samme) af email...

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-03-01 23:41

Tue, 13 Mar 2001 16:56:10 GMT, skrev "Kenth, Team Digital"
<Kenth@TeamDigital.dk>:

>Findes der ikke en "quick and dirty" måde at lave det på uden alle mulige
>mystiske "serverting", da jeg ikke aner hvad serveren understøtter, og da
>funktionen helst skal virke indenfor meget meget kort tid.

Det tror jeg ikke du skal regne med, hvor har du din hjemmeside
liggende?

Det kræver noget serverside og hvis din hjemmeside ligger hos en
internetudbyder, har du kun adgang til at bruge deres cgi-scripts og
det er ikke sikkert, at de kan opfylde dine behov.

Men prøv, at kigge på deres hjemmeside og når du har fundet det, så
spørg i news:dk.edb.internet.webdesign.serverside om det evt. kan
tilpasses til dit foremål.

Ellers findes der sider, som tilbyder at hoste cgi-scripts, som du sp
kan bruge.

Jeg har lige nogen adresser, men det må kunne findes på f.eks.
htt://www.google.com.

Du kan godt bruge mailform til formularer og det må du bruge alle
steder, men den mail du får, er ikke særlig læsevenlig og det fungerer
i det hele taget ikke særlig godt..

med venlig hilsen
Knud
--
som er dødtræt af hjemmesider med SMS-sendere...
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.