Q: Anbefalinger søges? (IDE133, AGPx8
Fra : Beeblebrox

Dato : 20-02-03 14:06

Hej NG!

Jeg er en af de uheldige der valgte at satse på et Asus P4S8X
motherboard - og bevar mig vel en oplevelse. Yderst ustabilt, kan ikke
finde hardware (som f.eks. keyboard), fryser, kan ikke lukke ned,
langsomt.... - Jeg kunne blive ved :-/

Efter tre dages trængsler har jeg nu lavet en RMA på skidtet og
forventer at modtage penge retur snarest.

Men... Nu står jeg med følgende:
--------------------------------
Grafikkort:   8xAGP Geforce4 (Palit Daytona TI-4200)
Harddisk:   IDE133 (120 Gb Maxtor)
CPU:      P4 NW 2.4/533 (eller 2.53/533)
RAM:      Kingston 512Mb PC-2700 (eller 512Mb PC-3200)

(CPU og ram kan muligvis ændres til det i parantes angivne...)

Men hvad skal jeg købe af Motherboard - jeg ville selvfølgelig gerne
udnytte både IDE133 og AGPx8 men de få kort der findes på edbpriser med
disse specs. er ikke anmeldt.

Hvis jeg skal give afkald på AGPx8 eller IDE133 skal det være det der
belaster overall performance mindst (det må være 8AGP der ryger så?).

- Så hvad er erfaringerne herinde fra?
- Hvad kan anbefales?
- Hvad skal jeg holde mig fra?
- Hvad fungerer stabilt og hurtigt sammen?

Vh,
Claus

P.S. Jeg kunne på sigt godt tænke mig at forsøge mig med lidt
overclocking men det er *ikke* et must - det vigtigste er et 100%
stabilt system som også gerne skal være meget hurtigt.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 20-02-03 16:35

Beeblebrox wrote:
> [...]
>
> Hvis jeg skal give afkald på AGPx8 eller IDE133 skal det være det der
> belaster overall performance mindst (det må være 8AGP der ryger så?).

Måske det var noget med et ASUS P4G8X, så skal du bare havde fat i en
ekstra ram klods så du kan udnytte Dual DDR og acceptere det kun er
IDE100. Tilgengæld er der så både Firewire og SATA.

mvh

Bruno

Fra : -=Madsen=-

Dato : 20-02-03 17:05

<---------------------->
> [...]
> motherboard - og bevar mig vel en oplevelse. Yderst ustabilt, kan ikke
> finde hardware (som f.eks. keyboard), fryser, kan ikke lukke ned,
<----------------------->

Det kunne jeg godt ha fortalt dig SIS ser godt ud på papiret men er
hammerne ustabilt i forhold til Intel's egne chipset
kan huske på et tidspunkt når man talte dårligt om SIS her i NG var her en
masse folk som blev lidt sure
det var vel nærmest lidt af en region lige som med Intel & Amd.... men nu
har du desvære lært det på den håre måde

<------------------->
> Men hvad skal jeg købe af Motherboard -
<------------------->
Et med Intels eget chipset minst "i845PE" og gerne "ie7205"
Jeg ville nok vælge Asus P4G8X/DELUXE
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264628114
med det må være din egen sag, vælg det bundkort med de feature du har brug
for, så betyder det ikke det helt
store hvilket mærke det er, så længe der er Intel chip set på kortet

<-------------------->
jeg ville selvfølgelig gerne
> udnytte både IDE133 og AGPx8
<-------------------->
Hvorfor ?
der er ingen hardiske som kan udnytte IDE 100 aligevel.

Springet fra Agp x4 til Agp x8 har faktisk ingen betydning i dag og får det
sikkert først om et par år eller 3

Fra : Beeblebrox

Dato : 20-02-03 17:20

Hej igen...

Fedt med de mange gode svar - lige lidt flere spm:

-=Madsen=- wrote:
> <-------------------->
> jeg ville selvfølgelig gerne

> <-------------------->
> Hvorfor ?
> der er ingen hardiske som kan udnytte IDE 100 aligevel.
<snip>

Jeg har købt en Maxtor DiamondMax Plus 9 (IDE133)
http://www.maxtor.com/en/products/ata/desktop/diamondmax_plus_9/index.htm

- den udnytter det vel, eller hvad?

<snap>
> Springet fra Agp x4 til Agp x8 har faktisk ingen betydning i dag og får det
> sikkert først om et par år eller 3

Kan du uddybe? -producenterne og forhandlerne *påstår* da, at det giver
mærkbar forskel - er jeg faldet for noget PR-Hype?

Vh,
Claus

Fra : Peter Christiansen

Dato : 20-02-03 21:52

Beeblebrox wrote:
> Hej igen...
>
> Fedt med de mange gode svar - lige lidt flere spm:
> Jeg har købt en Maxtor DiamondMax Plus 9 (IDE133)
> [...]

Den vil tilslutte som IDE133 men mekanisk kan den ikke overføre så meget.
Der er i praksis ingen forskel mellem IDE133 og IDE100. Ingen almindelig
harddisk kan overføre så meget at controlleren bliver flaskehalsen.

> <snap>
>
> Kan du uddybe? -producenterne og forhandlerne *påstår* da, at det
> giver mærkbar forskel - er jeg faldet for noget PR-Hype?

Det er PR-hype. Der er lavet mange tests hvor der kanpt nok kan måles en
forskel mellem x4 og x8 AGP. Når der om et par år kommer nye spil med meget
store textures, kan x8 AGP blive en fordel.

Peter

Fra : -=Madsen=-

Dato : 21-02-03 01:52

Enig

Fra : Beeblebrox

Dato : 21-02-03 10:00

Peter Christiansen wrote a lot of usefull info:

> Peter

Takker

Lidt ærgerligt at jeg først fik kontrolleret alt dette *efter* jeg fik
aben...

Nu bliver det et P4PE - det går man vist ikke fejl af ;)

Vh,
Claus

Fra : -=Madsen=-

Dato : 21-02-03 15:44

<----------->
> Nu bliver det et P4PE - det går man vist ikke fejl af ;)
<----------->

et udmærket valg, har en ven som er glad for det

Hvis jeg skulle sige noget negativt om Asus *GGGG* når vi nu er i gang
så skulle det lige være det med cpu tempraturen altid vises meget højere
end den faktisk er, nogen siger +10 grader.. men det er nu uden betydning
når man ved det

Tror du bliver glad for dit P4PE

Fra : Sp@cey

Dato : 22-02-03 12:50

Kan sq egentlig ikke se problemet med P4s8x, Har aldrig, gentager aldrig
haft problemer med det.

Sp@cey, der til hver en tid vil købe Asus!

Fra : -=Madsen=-

Dato : 22-02-03 16:54

<---------------->
> Kan sq egentlig ikke se problemet med P4s8x, Har aldrig, gentager aldrig
> haft problemer med det.
Så er du en af de heldige.... jeg kunne aldrig være tilfreds med et SIS
chipset,
men vi har alle nogen forskellige behov...

> Sp@cey, der til hver en tid vil købe Asus!
Asus også okay, syntes bare ikke Asus er bedre end så mange andre mere, det
kan jo også ses på priserne