Pyyh jeg sveder
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 11-03-03 20:42

Hejsa

Jeg har en computer :) - den er varm :(

Lige nu er CPU'en 54 grader og Board temperaturen 49 grader, og det er
vel og mærke når maskinen kun kører lidt XP og når der ikke er sat sider
på kabinettet.

Jeg kan måske gå med til at CPU'en bliver varm - det er jo en AMD. Men
det undrer mig at motherboardet skulle have det så varmt. Det kan måske
skyldes at temperaturføleren sidder lige ved siden af harddiskene? DE er
nemlig varme!

Det der går mig mest på er temperaturen på diskene - de er simpelthen
lidt for lune synes jeg. Men hvad gør man? Jeg har et kabinet med 4x3.5
interne pladser og de skal fyldes op med 3 harddiske og et floppydrev -
dvs. de varme diske kommer til at sidde og varme hinanden endnu mere op :
(

.... og så til spørgsmålene:
1) Hvad er arbejdstemperaturen på en harddisk (Seagate Baracuda IV)?
2) Hvordan har folk det med et ThermalTake-kabinet (Xaser) og hvordan
lyder
det (hvor meget larmer det når der kommer nogle blæsere i)?

Hyggehej
/Thomas (der skal skynde sig ind til 24 timer!)

Fra : Devast8or

Dato : 11-03-03 21:46

Thomas Lindgaard wrote:
> [...]
>
> Lige nu er CPU'en 54 grader og Board temperaturen 49 grader, og det er
> vel og mærke når maskinen kun kører lidt XP og når der ikke er sat

Hvilken CPU er det (ud over AMD)? Den er ikke kritisk, men kan nok komme
længere ned. 49 for moboet lyder af meget i firhold til mit på ~27 men om
det er et problem aner jeg ikke.

> [...]
> 4x3.5 interne pladser og de skal fyldes op med 3 harddiske og et
> floppydrev - dvs. de varme diske kommer til at sidde og varme

Hvad med at komme en HD op i en 5,25" plads?

Eller købe et nyt kabinet (mit har 7 3,5" pladser :)

> ... og så til spørgsmålene:
> 1) Hvad er arbejdstemperaturen på en harddisk (Seagate Baracuda IV)?

Min ene ligger omkring 38-40. Den anden har jeg ikke målt, men det er vel
det samme.

> 2) Hvordan har folk det med et ThermalTake-kabinet (Xaser) og hvordan
> lyder
> det (hvor meget larmer det når der kommer nogle blæsere i)?

Kender det ikke, men blæserne kan vel skiftes ud til nogle der ikke larmer
så meget.

> Hyggehej
> /Thomas (der skal skynde sig ind til 24 timer!)

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 11-03-03 21:52

"Devast8or" <No@no.blowme> wrote in news:BUrba.119611$Hl6.11021517
@news010.worldonline.dk:

> Hvilken CPU er det (ud over AMD)?

Det har selvfølgelig også noget at sige :) Det er en AMD 1400 MHz.

/Thomas

Fra : Martin K

Dato : 11-03-03 21:53

Thomas Lindgaard wrote:
> Det har selvfølgelig også noget at sige :) Det er en AMD 1400 MHz.

Det siger stadig ikke vild meget... Jeg skyder på det er en T-Bird, meeen...
er det nu også det?

--
Martin K

Fra : Sparre

Dato : 11-03-03 22:00

Min..

CPU 59 grader
MOBO 30 grader

CPU = AMD Athlon Thunderbird 1400 MHz

--
Sparre

Fra : h.r

Dato : 11-03-03 23:55

"Sparre" <christian@NOSPAMsparre.it> skrev i en meddelelse
> Min..
>
> CPU 59 grader
> MOBO 30 grader
>
> CPU = AMD Athlon Thunderbird 1400 MHz
>
> --
> Sparre

hvilket program har du målt det med
eller passer det der står i min bios ang temp

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 13-03-03 18:15

Sparre wrote:
> Min..
>
> CPU 59 grader
> MOBO 30 grader
>
> CPU = AMD Athlon Thunderbird 1400 MHz

Min (uden nævneværdig belastning)

CPU 48 grader
MOBO 35 grader

CPU = Intel Pentium III-S Tualatin 1400 MHz

Og så siger man at der er stor forskel på hvor varme Athlon'er bliver ift.
Pentium'er...

-Sune

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 17-03-03 01:06

Sune Mika Salminen wrote:

Snip

> Min (uden nævneværdig belastning)
>
> CPU 48 grader
> MOBO 35 grader
>
> CPU = Intel Pentium III-S Tualatin 1400 MHz

Det var med "fabrikskøleren". Jeg har lige fået købt mig en "Igloo Silent
Breeze 462", men det var nu mest for at få ro. Nu kan jeg kun høre blæseren
på mit grafikkort... damn man bliver sgu bidt af det her støjdæmpning

CPU temperaturen ligger nu på 41-45 grader, og ryger op på 48 grader efter
3-4 minutters spidsbelastning. Og så er den dejlig stille.

-Sune

Fra : Martin K

Dato : 11-03-03 21:52

Devast8or wrote:
> Hvilken CPU er det (ud over AMD)? Den er ikke kritisk, men kan nok
> komme længere ned. 49 for moboet lyder af meget i firhold til mit på
> ~27 men om det er et problem aner jeg ikke.

Sådan ser det ud her...

AMD Athlon XP 1700+ @ 1466
CPU temp: 53
Mobo temp: 35

--
Martin K (hvor OE lige er gået ned 3 gange inden denne besked kunne sendes!)

Fra : MaRk

Dato : 11-03-03 21:56

> Jeg har en computer :) - den er varm :(

Du burde altså købe dine ting lovligt!!

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 12-03-03 01:06

MaRk wrote:

> Du burde altså købe dine ting lovligt!!

LOL

mvh
Henning

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 14-03-03 10:34

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@oncable.dk> wrote in

> LOL

Enig :)

--
Hyggehej
/Thomas

Fra : Reno Raines

Dato : 12-03-03 09:07

> [...]
> det undrer mig at motherboardet skulle have det så varmt. Det kan måske
> skyldes at temperaturføleren sidder lige ved siden af harddiskene? DE er

Min T-bird 1,4 GHz med 3 HDs og 2 CD-drev kommer op på en mobo temperatur på
ca. 48 grader (Asus A7v133 med disablet aktiv mobo køling) når den har kørt
et par timer og haft nok at se til. Det lyder godt nok af meget men da
maskinen er helt stabil tager jeg det ikke tungt.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 12-03-03 09:08

Thomas Lindgaard <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> crashed Echelon
writing news:Xns933BD2986FBC4thomasitsnedkerendk@62.243.74.162:

> Lige nu er CPU'en 54 grader og Board temperaturen 49 grader, og det er
> vel og mærke når maskinen kun kører lidt XP og når der ikke er sat sider
> på kabinettet.

Hvordan er din computer strikket sammen mht. blæsere?

Det som normalt i de tidl. dage, blot handlede om PSU blæser og en CPU
blæser er ændret sig til idag, hvor man helst bør have en front blæser, som
trækker koldt luft ind og endnu en blæser bagtil som trækker luften ud
(udover PSUens blæser).

Her kan evt. anbefales Papst blæsere, dejlig effektive og lydløse.

--
Bjarke Andersen

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 14-03-03 10:36

Bjarke Andersen <usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote in

> [...]
> blæser, som trækker koldt luft ind og endnu en blæser bagtil som
> trækker luften ud (udover PSUens blæser).

Det eneste der trækker luft gennem kabinettet er blæseren i
strømforsyningen og det er vist ikke rigtig noget der batter noget. Jeg har
tænkt på at anskaffe et Thermaltake-kabinet af den slags hvor man kan smide
en blæser ind lige foran harddiskene - det må da være noget der kan give
lidt køling...?

--
Hyggehej
/Thomas

Fra : Sten Gundersen

Dato : 14-03-03 23:57

> Det eneste der trækker luft gennem kabinettet er blæseren i
> strømforsyningen og det er vist ikke rigtig noget der batter noget.

Virker kun hvis kabinettet er samlet.

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 15-03-03 11:10

"Sten Gundersen" <sgufjernmig@snaps.dk> wrote in

> Virker kun hvis kabinettet er samlet.

Jowjow klart nok :) - jeg har bare lige været ved at rode i maskinen, så
det er derfor den står åben. Til daglig gider jeg ikke høre på blæseren.

--
Hyggehej
/Thomas

Fra : Henning Sørensen

Dato : 12-03-03 12:44

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Jeg har en computer :) - den er varm :(

Her er
Duron 1300 : 64 °C
Motherboard : 31 °C

/Henning, Sydfyn.

Fra : Leony

Dato : 12-03-03 14:45

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> skrev i en
meddelelse news:Xns933BD2986FBC4thomasitsnedkerendk@62.243.74.162

> 1) Hvad er arbejdstemperaturen på en harddisk (Seagate Baracuda IV)?

Den er vist rimelig kølig (´kender dog ikke det præcise tal). Der er
sikkert nogle i drevgruppen der har en sådan disk.

Min Maxtor er 51 uden køling og ca. 32 med sådan en køler:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=644
Målt med Dtemp: http://private.peterlink.ru/tochinov/

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 14-03-03 10:58

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in

> [...]
> sikkert nogle i drevgruppen der har en sådan disk.
>
> Min Maxtor er 51 uden køling og ca. 32 med sådan en køler:

Hmmm... nu har jeg kørt DTemp og det siger kun 41 og 43 grader - jeg synes
at man plejer at brænde nallerne på diskene? Men de laver heller ikke så
meget lige nu, og kabinettet er åbent...

--
Hyggehej
/Thomas