Ny computer
Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 10-03-03 13:04

Jeg er ved at skulle have mig en delvist ny computer med et budget på
ca. 5000,- (genbrug af gamle harddiske, CDRW, netkort mv.)

Indtil videre er jeg kommet frem til følgende alt hos SHG):

Asus P4PE GL/F/SATA/GD (1339,-)

Point Of View Geforce4 Ti-4280 (1299,-)
Alternativt 1249,- uden DVI men er det værd at spare 50,- og så ikke
have DVI stik, hvis man får lyst til at købe en TFT skærm?

Codegen Miditower 6013L G1/300W (299,-)

Kingston 512MB PC333 DDR2700 (595,-)

Processor:
Celeron 2200Mhz Boxed (925,-)
eller alternativt
P4 Northwood 2,4Ghz FSB533 Boxed (1459,-)
Sidst nævnte vil vel give mest power men er det værd at bruge 500,-
ekstra på det?

Montering af computer (450,-)
Jeg er lidt usikker på om jeg tør binde an med montering af processor
samt køler, men jeg er ikke fuldstændigt klar over, hvor svært det er.
Jeg har hørt, at P4 skulle være meget simpel når det angår
kølermontering?

Alle kommentarer og forslag er meget velkomne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Nicolai

Dato : 10-03-03 14:34

Jeg kan kun sige at dine valg er fremragende imho.

Spyt de 500,- efter P4'eren og din maskine rykker...!

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-03-03 16:34

Nicolai wrote:
> Jeg kan kun sige at dine valg er fremragende imho.

Måske et kabinet med bedre PSU, Codegens har
ry for at være ustabile.

> Spyt de 500,- efter P4'eren og din maskine rykker...!

Tja, men det kommer an på hvad den skal bruges til.
I de fleste tilfælde kan man nemt spare de 500kr. og
maskinen er mere end rigelig alligevel.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 10-03-03 17:51

Mikael Nørrelund Andersen <noerrelund@pc.dk> skrev:

> Måske et kabinet med bedre PSU, Codegens har
> ry for at være ustabile.

Ja det kan jeg næsten forstå.
Hvordan ligger det med QTecs kabinetter og PSUer. På SHGs hjemmesider
anbefaler de QTECs fremfor Codegen.

Jeg har i øvrigt også fundet relativt positive anmeldelser af QTec bla.
http://www.bit-tech.net/review/123/

Hvis QTEC er ok er der eksempelvis 6000MD med 300W PSU til 279,- eller
6013MD med 400W til 399,-

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-03 15:00

> Kingston 512MB PC333 DDR2700 (595,-)

Hold dig væk fra det mærke...
Apacer eller Samsung er det rigtige valg..

Mvh
Allan

Fra : Nicolai

Dato : 10-03-03 15:13

Kingston fejler absolut intet - men vil du overclocke skal du overveje corsair eller samsung.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-03-03 16:35

Nicolai wrote:
> Kingston fejler absolut intet

Helt enig.

> - men vil du overclocke skal du overveje corsair
> eller samsung.

Eller Crucial.

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-03 23:49

Med mindre de er brændt af...
Og det gør de ofte... Er min erfaring...

Allan

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 10-03-03 16:43

"Allan Rasmussen" <,> wrote:

> Hold dig væk fra det mærke...

Holde sig væk fra et af de mest respekterede mærker inden for RAM ? Kan du
begrunde nærmere?

> Apacer eller Samsung er det rigtige valg..

Ikke dårlige mærker. Ligger lige i kølvandet på Kingston.

--
Martin L. Johansen
..:: T U X 3 D O . C O M ::.

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-03 23:50

> Ikke dårlige mærker. Ligger lige i kølvandet på Kingston.

Det kølvand gør åbenbart dem godt... For de brænder ikke af...
Det må være varmt at ligge forrest...

Allan

Fra : db

Dato : 11-03-03 09:53

hold dig også væk fra shg.dk!
se indlæg "erfaringer med shg.dk?"
hvis du regner med at skulle have service

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-03-03 15:12

"db" <blankensteiner@oncable.dk> skrev:

> hold dig også væk fra shg.dk!
> se indlæg "erfaringer med shg.dk?"

Det har jeg læst og det er dobbelttydigt og vil formentligt være det
samme ved omtale af mange andre butikker.

Og tro mig i øvrigt når jeg skriver, at jeg ikke er bleg for at trække
en handlende i retten, hvis Købeloven og aftaler i øvrigt ikke
overholdes

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 10-03-03 15:15

SNIP - samlet pris på 5441,- (dyreste løsning - incl. montering).

Bundkortet kan i hvert fald hentes billigere - f.eks. hos compumail.dk
til 1099,- (besparelse = 240,- minus ekstra porto)

Saml selv pc'en - det er meget nemt med P4, og du skal kvaje dig
ret meget ud over det normale, for at ødelægge noget!

Dermed har kommer du ned under 5000,- (lige akkurat .

Overvej så om du kan smide lidt ekstra til et bedre kabinet - det er
et sted der efter min mening er dumt at spare. Det er klart sjovere
at samle sin maskine, hvis man kommer derfra uden brug af utallige
ruller gazebind og plaster.

I øvrigt er jeg meget lidt imponeret af Codegens kabinetter (synes
at dem jeg har haft fat i var noget skrammel...)

/Jakob

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-03-03 16:40

Jakob Jeppesen wrote:
> [...]
> incl. montering).
>
> Bundkortet kan i hvert fald hentes billigere - f.eks.
> hos compumail.dk til 1099,- (besparelse = 240,-

Jeg syntes det er bedst at købe delene hos én
forhandler, så kan de ikke komme og sige, at
delene ikke passer sammen eller lignende tumpede
udtalelser.

> Saml selv pc'en - det er meget nemt med P4, og
> du skal kvaje dig ret meget ud over det normale,
> for at ødelægge noget! Dermed har kommer du ned
> under 5000,- (lige akkurat .

Enig, dog er der nogle simple regler der skal følges.
Man skal fx være meget opmærksom på statisk
elektricitet.

> [...]

Helt enig.

> I øvrigt er jeg meget lidt imponeret af Codegens
> kabinetter (synes at dem jeg har haft fat i var noget

Man får hvad man betaler for og man kan læse om
flere der har haft ustabile computere pga. en ringe
strømforsyning (PSU).

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 10-03-03 19:29

> Jeg syntes det er bedst at købe delene hos én
> forhandler, så kan de ikke komme og sige, at
> delene ikke passer sammen eller lignende tumpede
> udtalelser.

Det kan der være noget om

> Enig, dog er der nogle simple regler der skal følges.
> Man skal fx være meget opmærksom på statisk
> elektricitet.

Selvfølgelig. I det jeg skrev tænkte jeg egentlig kun på om man
kunne komme til at skade cpu'en, som man f.eks. kan med amd's.
Jeg kan dog godt se at det er svært at læse hvad jeg tænkte

/Jakob

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 10-03-03 17:43

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev:

> SNIP - samlet pris på 5441,- (dyreste løsning - incl. montering).
>
> Bundkortet kan i hvert fald hentes billigere - f.eks. hos
> compumail.dk til 1099,- (besparelse = 240,- minus ekstra porto)

Det er ikke helt det samme. Det du henviser til er uden SATA. Det med
SATA koster 1349,- hos CompuMail og 1339,- hos SHG.

> Saml selv pc'en - det er meget nemt med P4, og du skal kvaje dig
> ret meget ud over det normale, for at ødelægge noget!

Jeg har prøvet at lede lidt efter nogle hjemmesider, der kunne give mig
et hint om om det er noget jeg selv vil give mig i kast med men har
ikke rigtigt fundet nogle gode. Har du eller andre evt. et hint?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 10-03-03 18:11

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

> [...]
> give mig et hint om om det er noget jeg selv vil give mig i kast
> med men har ikke rigtigt fundet nogle gode. Har du eller andre

Og så finder man selvfølgelig en side få minutter efter, at man spørger
efter en

http://student.iu.hio.no/~s113670/Web-prosjekt/bygging/prosessor.htm

Er det virkelig så nemt som det ser ud:

1) Processor ned i socket
2) Køler ned i rammen omkring processoren
3) Slå armene ned på den køler, der følger med processoren

Dvs. bla. ikke noget med at skulle fedte med kølepasta og derved røre
direkte ved CPUens kerne og lignende?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 11-03-03 08:34

> [...]
>
> 1) Processor ned i socket
> 2) Køler ned i rammen omkring processoren
> 3) Slå armene ned på den køler, der følger med processoren

Jeps - det er da til at overse - ikk?

> Dvs. bla. ikke noget med at skulle fedte med kølepasta og derved røre
> direkte ved CPUens kerne og lignende?

På box-køleren (hvis det er den du vil bruge) sidder der allerede
pasta (eller det der kaldes en thermal pad) på. Det skulle være
ganske udemærket at køre med, selvom man i tilfælde af over-
clocking nok bør overveje at rense det af og bruge noget bedre
kølepasta i stedet.

Som du kan se på billedet af P4 er "kernen" lavet af aluminium, mens
den på P3 og på Athlon er lavet af keramik. Dem af keramik kan
være skrøbelige, men P4'eren kan man ikke ødelægge ved køler-
montering (uden ansvar!! .

Det største problem ved at samle selv er uden tvivl statisk elektricitet,
som Mikael skriver. Hvis man er MEGET uheldig kan man komme
til at riste bundkortet bare ved at røre ved det...

/Jakob

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-03-03 15:16

> Jeps - det er da til at overse - ikk?

Ja, det ser jo ud til at være rimeligt enkelt at gå til.

> På box-køleren (hvis det er den du vil bruge)

Det var ihvertfald meningen.

> sidder der allerede
> pasta (eller det der kaldes en thermal pad) på.

Ok, det lyder jo fint.

> Det skulle være
> ganske udemærket at køre med, selvom man i tilfælde af over-
> clocking nok bør overveje at rense det af og bruge noget bedre
> kølepasta i stedet.

Overclocking bliver nok ikke som udgangspunkt aktuelt.

> Det største problem ved at samle selv er uden tvivl statisk
> elektricitet, som Mikael skriver.

Heldigvis har jeg ikke syntetiske tæpper men trægulv så allerede her er
meget vist nået. Derudover vil risikoen vel være tæt på nul ved
berøring af radiator eller andre metaldele med hænder samt værktøj før
man går i gang? Det er ihvertfald den fremgangsmåde jeg har anvendt
tidligere ved installation af ram, harddiske, lydkort mv.
--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 11-03-03 20:07

> [...]
> man går i gang? Det er ihvertfald den fremgangsmåde jeg har anvendt
> tidligere ved installation af ram, harddiske, lydkort mv.

Sådan plejer jeg også at gøre - berøring af kabinettet eller evt.
radiatoren, så er faren begrænset.

/Jakob

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 10-03-03 19:30

> Det er ikke helt det samme. Det du henviser til er uden SATA. Det med
> SATA koster 1349,- hos CompuMail og 1339,- hos SHG.

Huh? - jeg hoppede på den fejlagtige oplysning om prisen på
edbpriser, uden at følge linket til ende. My bad!

/Jakob

Fra : Peter T.

Dato : 10-03-03 19:56

Morten Bjergstrøm wrote:

> Point Of View Geforce4 Ti-4280 (1299,-)
> Alternativt 1249,- uden DVI men er det værd at spare 50,- og så
> ikke have DVI stik, hvis man får lyst til at købe en TFT skærm?

Du kan også bruge alm. monitor på dvi-udtaget via den medfølgende
adapter til grafikkortet. Og med en ekstra monitor har du mulighed for
dualscreen, hvilket jeg klart kan anbefale hvis man arbejder meget ved
pcen.

> Celeron 2200Mhz Boxed (925,-)
> eller alternativt
> P4 Northwood 2,4Ghz FSB533 Boxed (1459,-)
> Sidst nævnte vil vel give mest power men er det værd at bruge
> 500,- ekstra på det?

Det er måske/måske ikke 500 kr værd i længden. Hvad bruger du din pc
til udover usenet? :)

--
Mvh. Peter T. (ved svar; tag gebisset ud af min emailadresse!)
30 år gammel og uni-studerende (humaniora) mangler værelse i Kbh.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 10-03-03 21:05

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev:

> Det er måske/måske ikke 500 kr værd i længden. Hvad bruger du din
> pc til udover usenet? :)

Kontorprogrammer, databehandling af MS/MS data [1], spil.

[1] Kemiske data i forbindelse med mit speciale.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter T.

Dato : 11-03-03 08:32

Morten Bjergstrøm wrote:

> Kontorprogrammer, databehandling af MS/MS data [1], spil.
>
> [1] Kemiske data i forbindelse med mit speciale.

Med kontorprogrammer kan man jo tit klare sig med en 4-500mhz cpu og en
god bunke hukommelse (ihvertfald jeg). Det er også kun pga. enkelte
tunge spil, at jeg overvejer en opgradering fra athlon700 til noget
større med amd +2000 og dualram. Altså rent underholdningsbetinget, og
jeg vurderer stadig om det er 4000 kr værd ud af min egen pung, da jeg
næppe er den stor computerspilsfreak.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-03-03 15:18

> Med kontorprogrammer kan man jo tit klare sig med en 4-500mhz cpu
> og en god bunke hukommelse (ihvertfald jeg).

Helt enig. Jeg har lige nu en P3 450Mhz med 256MB ram og det er normalt
rigeligt til Word og Exel mv.

> Det er også kun pga.
> enkelte tunge spil, at jeg overvejer en opgradering fra athlon700
> til noget større med amd +2000 og dualram.
> Altså rent
> underholdningsbetinget,

Det er nogenlunde det samme her, da jeg godt vil spille bla. NFS HPII
og SimCity4.

> og jeg vurderer stadig om det er 4000 kr
> værd ud af min egen pung, da jeg næppe er den stor
> computerspilsfreak.

Det er mange penge som studerende.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter T.

Dato : 11-03-03 16:59

Morten Bjergstrøm wrote:

> Det er nogenlunde det samme her, da jeg godt vil spille bla. NFS
> HPII og SimCity4.

Sådan har jeg det selv med Morrowind, som er en sejtrækker på min
antikke spand. :)

Jeg gjorde det, at jeg har opgraderet min egen pc med et geforce 4
kort. På den måde har jeg givet den lidt længere levetid samt tid til,
at overveje om jeg egentlig har brug for en større hardwareopgradering
af bundkort, cpu og ram.

Fra : Vegetaren

Dato : 11-03-03 18:42

> Jeg er ved at skulle have mig en delvist ny computer med et budget på
> ca. 5000,- (genbrug af gamle harddiske, CDRW, netkort mv.)

Husk nu ulempen ved at købe delene i forskellige butikker. Hvis din PC går i
stykker, kører ustabilt eller opfører sig periodisk underligt, er det dit
eget ansvar at finde ud af hvilken del der er defekt. Det kan blive et værre
rod hvis det er en fejl der er vanskelig at finde, og hvis du indleverer en
del der IKKE er defekt bliver du "bonnet"
Mit råd er, køb alle delene i samme butik, få dem til at samle pcén, så har
DE ansvaret for at lokalisere en eventuel fejl. Det bliver lidt dyrere i
starten, men pengene er hurtigt hentet ind igen

--
Venlige hilsner
Vegetaren

Fra : Peter T.

Dato : 11-03-03 21:13

Vegetaren wrote:

> Husk nu ulempen ved at købe delene i forskellige butikker.

Han fortæller, at han køber alle delene ved SHG.

Fra : Vegetaren \( Århus \~

Dato : 12-03-03 17:03

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse

> Han fortæller, at han køber alle delene ved SHG.

Ja ja, men ikke samlet

--
Venlige hilsner
Vegetaren