Ustabilt system
Fra : Rene Eske Jensen

Dato : 08-03-03 13:00

Hej med jer

Min PC rebooter desværre lidt for ofte af sig selv, ofte skriver den noget
med:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Det sker mest når den står for sig selv og downloader med overnet eller
kazaa. Det skete umiddelbart efter at jeg fik ny processor og grafikkort. I
forbindelse med denne opgradering flyttede jeg også rundt på kortene i
PC'en, så derfor ser jeg følgende årsager:

1) Processoren er defekt
2) Grafikkortet er defekt
3) Konflikt som følge af redelegering af resourcer ifm. flytning af kort
4) Strømforsyning for lille

Jeg tror ikke så meget på pkt. 1 (og desuden vil jeg helst skifte
processoren som det sidste jeg prøver).

At det skulle være en resource konflikt har jeg heller ikke særlig stor
mistanke til, da jeg tidligere uden problemer har byttet rundt på kortene
uden problemer.

Min mistanke samler sig omkring grafikkortet, ikke så meget pga. hard
evidence, men en forbindelse. Andre har dog nævt strømforsyningen som en
mulighed, eftersom det er sket efter at jeg har opgraderet med både CPU og
grafikkort der sluger mere strøm.

Mit system består af:
KT7A-Raid bundkort
1333MHz Athlon thunderbird processor
Geforce 4 MX 440 grafikkort
3COM 10mbit netkort
Ukendt Firewire kort
Sound Blaster live 5.1 lydkort
1x20GB 7200 spin maxtor HD
2x40GB 7200 Spins maxtor fluid HD (Raid)
1xSamsung DVD Rom drev
1xLiteon 40x12x48 CD brænder
1xgod CPU køler (CPU temperatur ca. 45-55 grader celcius)
2x Papst kabinet blæsere
En støjsvag PSU på 300W

Bør jeg købe mig en større PSU?

Mvh. René

Fra : Leony

Dato : 08-03-03 13:32

"Rene Eske Jensen" <rene.eske@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Min PC rebooter desværre lidt for ofte af sig selv, ofte skriver den
> noget med:
> IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Går ud fra at du kører XP eller 2000 (det nævner du vist ikke).

Masser af læsning om fejlen her:
http://www.aumha.org/kbestop.htm
Din fejl står som den første, måske er der nogle af
Det mest almindelige er:
1: Hardware fejl (RAM, processor eller motherboard).
Du kan teste RAM med Memtest86 www.memtest86.com
2: Anti-virus software som kører.
Prøv at slå det fra.
3: Drivere som er dårlige eller laver konflikter.
Sørg for at opdatere til nyeste drivere. Sørg endvidere for at det er
signeret af Microsoft.

> [...]
> grafikkort. I forbindelse med denne opgradering flyttede jeg også
> rundt på kortene i PC'en, så derfor ser jeg følgende årsager:

Prøv at installere en anden driver til grafikkortet hvis du bruger
Detonator. Det er ikke alle versioner af denne driver der er lige god i
nogle hardwarekonfigurationer.
Har du tjekket at alle kabler osv sidder godt fast, måske er du kommet
til at støde til dem under opgarderingen.

> Min mistanke samler sig omkring grafikkortet, ikke så meget pga. hard
> evidence, men en forbindelse.

Fandt lige denne i en anden gruppe:
http://www.ntinfo.dk/support/vis_tip.asp?id=280
Ved ikke om det hjælper, men det kunne være.

Eller en ny/gammel driver (alt efter hvad du har nu).

> Andre har dog nævt strømforsyningen som
> en mulighed, eftersom det er sket efter at jeg har opgraderet med
> både CPU og grafikkort der sluger mere strøm.

Det er en mulighed. CPU'en er en strømsluger, ved ikke med grafikkortet
(du kunne nok købe det der er værre). Udover det har du en del ekstra
udstyr som også kræver strøm, så det kunne være at 400 Watt, måske mere,
var en ide. Hvis du kender en som har en kunne du prøve at låne den og
tjekke om der stadig var problemer. Det sker der i hvert fald ikke noget
ved.

> Bør jeg købe mig en større PSU?

Prøv at låne en (hvis du har mulighed for det).

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Peter Christiansen

Dato : 08-03-03 13:45

Rene Eske Jensen wrote:
> [...]
>
> At det skulle være en resource konflikt har jeg heller ikke særlig
> stor mistanke til, da jeg tidligere uden problemer har byttet rundt

Er du helt sikker på at der ikke er en IRQ konflikt ? Jeg mener at
fejlmeddelsen kunne antyde det.

> Bør jeg købe mig en større PSU?

Vent indtil du har det med IRQ konflikten.

Peter

Fra : CS

Dato : 08-03-03 16:37

> [...]
>
> 1) Processoren er defekt
> 2) Grafikkortet er defekt
> 3) Konflikt som følge af redelegering af resourcer ifm. flytning af kort

Har du tjekket din Cpu temp? Kunne jo godt være en fejl monteret køler når
det opstod efter opgradering af CPU.

I mit tilfælde skyldes fejlen i hvert fald tempen!

- CS