|
| Mp3 - Lydkort på pc'en - er d Fra : Raga Bast |
Dato : 07-03-03 20:29 |
|
er det viktig med lydkort - eller er kvaliteten på mp3 filer såpass
"skrall" at det ikke vill gjøre susen med et skikkelig lydkort?
Isåfall noen gode å anbefale?
takker for all respons
ha en finfin aften
| |
Olesen (07-03-2003)
| Kommentar Fra : Olesen |
Dato : 07-03-03 20:53 |
|
"Raga Bast" <ragabast@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:2e285c00.0303071129.504c42c0@posting.google.com...
> er det viktig med lydkort - eller er kvaliteten på mp3 filer såpass
> "skrall" at det ikke vill gjøre susen med et skikkelig lydkort?
> Isåfall noen gode å anbefale?
> takker for all respons
Jo bedre lydkort, jo bedre lyd,
dog synes jeg, forskellen er så minimal,
jeg godt kan nøjes med et onboard.
Havde et SB LIVE! 1024, men jeg
synes det onboard sagtens kan hamle op,
både mht. støj og "punch" i lyden.
Iøvrigt har jeg hørt flere gange, at SB
lydkort kan være tricky når vi snakker drivere..
Men netop støjen sku' være den største forskel, men
da resten af pc'en er fyldt med støjkilder, så er
det næsten ligegyldigt hvilket lydkort du sætter
i, og hvor støjsvag dette er i sig selv...
Et eksternt sku' være bedre..men spørgsmålet
er nok, om det vitterlig er merprisen værd...
MVH
| |
Trygleren [9000] (07-03-2003)
| Kommentar Fra : Trygleren [9000] |
Dato : 07-03-03 22:29 |
|
> Havde et SB LIVE! 1024, men jeg
> synes det onboard sagtens kan hamle op,
> både mht. støj og "punch" i lyden.
Ja sådan er det ikke her. Mit onboard spiller højere, men mit SB512 PCI har
LANGT bedre lydkvalitet og understøtter EAX som lyder skidegodt i spil.
Generelt synes jeg lyden er langt skarpere og mere præcis på mit SB-kort,
end det er på onboardet.
--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther
www.hesteskelet.dk/newsgroup
| |
Jesper G. Poulsen (08-03-2003)
| Kommentar Fra : Jesper G. Poulsen |
Dato : 08-03-03 00:16 |
|
In dk.edb.hardware, Raga Bast <ragabast@hotmail.com> says...
> er det viktig med lydkort - eller er kvaliteten på mp3 filer såpass
Til MP3 er det lige meget hvilket lydkort du har i. Det er MP3 der er
det svageste led.
--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen
| |
Ukendt (10-03-2003)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-03-03 11:13 |
|
> Til MP3 er det lige meget hvilket lydkort du har i. Det er MP3 der er
> det svageste led.
Du vælger ikke at forklare hvorfor du siger ovenstående - så mit svar til
din påstand er følgende:
Nixen bixen! Forkert... Ovenstående passer ikke...
Allan
| |
Jesper G. Poulsen (10-03-2003)
| Kommentar Fra : Jesper G. Poulsen |
Dato : 10-03-03 20:38 |
|
In dk.edb.hardware, "Allan Rasmussen" <,> <"Allan Rasmussen" <,>>
says...
> Du vælger ikke at forklare hvorfor du siger ovenstående - så mit svar til
Okay, jeg skal gerne forklare det. MP3 er lossy kompression i ekstrem
grad. Uanset hvor godt et lydkort du stopper i, bliver lydkvaliteten
ikke bedre. MP3-formatet magter det ikke.
Det svarer til at se ART-filer på en DTP-skærm. Det ser nøjagtig lige så
godt ud på en billig-skærm.
--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen
| |
Ukendt (10-03-2003)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-03-03 22:58 |
|
> Okay, jeg skal gerne forklare det. MP3 er lossy kompression i ekstrem
> grad. Uanset hvor godt et lydkort du stopper i, bliver lydkvaliteten
> ikke bedre. MP3-formatet magter det ikke.
Nope... Mp3 er komprimeret musik ja... Man har fjernet de lydområder som
mennesker ikke kan høre. Så hundene synes det er skod musik - måske... Men
alm. mennesker kan altså ikke høre forskel på MP3 (i 128+ kbps kvalitet)...
Det har jeg før vundet væddemål på... og vil da gerne vinde en gang til..
Mvh
Allan
| |
Jesper G. Poulsen (11-03-2003)
| Kommentar Fra : Jesper G. Poulsen |
Dato : 11-03-03 11:59 |
|
In dk.edb.hardware, "Allan Rasmussen" <,> <"Allan Rasmussen" <,>>
says...
> Nope... Mp3 er komprimeret musik ja... Man har fjernet de lydområder som
> mennesker ikke kan høre. Så hundene synes det er skod musik - måske... Men
> alm. mennesker kan altså ikke høre forskel på MP3 (i 128+ kbps kvalitet)...
Med andre ord, lydkortets kvalitet er irrelevant. Hvis du ikke kan høre
forskel på MP3 og ikke-MP3, så kan du heller ikke høre forskel på omm
lyden kommer fra et onboard-lydkort eller fra et til 2000,-
> Det har jeg før vundet væddemål på... og vil da gerne vinde en gang til..
Jeg stiller gerne op. Vær klar på at tabe.
--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen
| |
Trygleren [9000] (11-03-2003)
| Kommentar Fra : Trygleren [9000] |
Dato : 11-03-03 17:05 |
|
> Med andre ord, lydkortets kvalitet er irrelevant. Hvis du ikke kan høre
> forskel på MP3 og ikke-MP3, så kan du heller ikke høre forskel på omm
> lyden kommer fra et onboard-lydkort eller fra et til 2000,-
Det jeg nu ikke helt enig i. Mit SoundBlaster har en langt skarpere og mere
ren lyd end min onboardlydkort.
--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther
www.hesteskelet.dk/newsgroup
| |
Jesper G. Poulsen (11-03-2003)
| Kommentar Fra : Jesper G. Poulsen |
Dato : 11-03-03 19:24 |
|
In dk.edb.hardware, Trygleren [9000]
<Trygleren@SLETDETHERhesteskelet.dk> says...
> Det jeg nu ikke helt enig i. Mit SoundBlaster har en langt skarpere og mere
> ren lyd end min onboardlydkort.
Ja, ved CD-lyd. Ved MP3 er det ligegyldigt. Formatet kan ikke modsvare
opgaven.
Glem alt om dyre lydkort og store højttalere når der bare skal lyttes
til MP3. Det er spild af penge.
--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen
| |
Trygleren [9000] (11-03-2003)
| Kommentar Fra : Trygleren [9000] |
Dato : 11-03-03 19:54 |
|
> Ja, ved CD-lyd. Ved MP3 er det ligegyldigt. Formatet kan ikke modsvare
> opgaven.
Du fordrejer hvad jeg siger. Jeg synes at AL lyd bliver bedre gennem mit
Sound Blaster.
> Glem alt om dyre lydkort og store højttalere når der bare skal lyttes
> til MP3. Det er spild af penge.
Det har du sikkert ret i. Men et dyrt lydkort er nu ikke spildte penge. For
en tusse kan man jo investere i et tyskt TerraTec. De fejler absolut intet,
og der får man alt muligt lækkert med =)
--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther
www.hesteskelet.dk/newsgroup
| |
Jesper G. Poulsen (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Jesper G. Poulsen |
Dato : 12-03-03 20:37 |
|
In dk.edb.hardware, Trygleren [9000]
<Trygleren@SLETDETHERhesteskelet.dk> says...
> Det har du sikkert ret i. Men et dyrt lydkort er nu ikke spildte penge. For
Hvis man udelukkende skal bruge det til MP3, så er det.
--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen
| |
Ukendt (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 12-03-03 13:22 |
|
> Ja, ved CD-lyd. Ved MP3 er det ligegyldigt. Formatet kan ikke modsvare
> opgaven.
Okay!
1. Jeg brænder en direkte kopi af en CD
2. Jeg laver MP3 kopier af samme CD - og brænder herefter en CD med disse
MP3'er
Du finder du af - hvilken CD der indeholder musik i MP3 format og hvilken
der indeholder alm. WAV.
Mvh
Allan
| |
Jesper G. Poulsen (12-03-2003)
| Kommentar Fra : Jesper G. Poulsen |
Dato : 12-03-03 20:44 |
|
In dk.edb.hardware, "Allan Rasmussen" <,> <"Allan Rasmussen" <,>>
says...
> Okay!
> 1. Jeg brænder en direkte kopi af en CD
> 2. Jeg laver MP3 kopier af samme CD - og brænder herefter en CD med disse
> MP3'er
Ja.
> Du finder du af - hvilken CD der indeholder musik i MP3 format og hvilken
> der indeholder alm. WAV.
En "dir" på skiven vil hurtigt afsløre det. Det du skal gøre er at
konvertere til MP3 og så tilbage til WAV igen. Lydkvaliteten er
permanent væk ved konverteringen til MP3.
Send bare skiverne til mig efterfølgende.
Jeg kan hurtigt fortælle dig hvad der mistes ved MP3'ing. Man mister
dynamik. Og dynamikken i moderne lydkort (selv onboard-kortene) er
væsentligt bedre end den i MP3-filerne. Derfor kan man ikke høre forskel
på MP3-filer på AC97 og på Terratec. Mener man alligevel at man kan høre
forskel, så kan man tjene _mange_ penge
--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen
| |
|
|