bærbar garfik?
Fra : CX

Dato : 06-03-03 13:56

Jeg går og tænker på at investere i en bærbar computer og vil meget gerne
både kunne spille 3D spil og se dvd.
jeg har kiggede på mange forskellige mærker med er lidt i tvil om de
forskellige garfikkort?

Første spørgsmål, hvilken et kort er det optimale? og/eller hvad er
forskellen på dem?
Jeg har fundet en bærbar til en rigtig god pris som har et Prosavage kort i!
er det noget der dur?
Sidste spørgsmål kan man udskifte garfikkortet i en bærbar og hvilken pris
ligger de ca. i sådan i løst vægt?

Håber der en nogen der kan hjælpe en Bærbar newbiee!!

Mvh

Carsten Xiander

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-03-03 14:15

"CX" <code_xdk@hotmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> pris ligger de ca. i sådan i løst vægt?
>
> Håber der en nogen der kan hjælpe en Bærbar newbiee!!

Geforce4GO (Gf2GO chippen findes stadig på markedet i stor stil)

ATI Rage Mobility 9000 (7500'eren findes stadig på markedet i stor stil)

--
Bjarke Andersen

Fra : Thomas

Dato : 06-03-03 14:18

"CX" <code_xdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forskellen på dem?
> Jeg har fundet en bærbar til en rigtig god pris som har et >Prosavage kort

Check på ATI's hjemmeside for deres Mobile grafikkort til 3D grafik eler
Nvidias Mobile kort ( GO hedder de )

De fabrikanter er generelt de største og bedste til Mainstream spil 3D
grafikkort og dermed er det nok dem der er værd at gå efter hvis du vil have
gode 3D spimuligheder på din Bærbare.
Jeg kender ikke det kort du omtaler.

>Sidste spørgsmål kan man udskifte garfikkortet i en >bærbar og hvilken pris
>ligger de ca. i sådan i løst vægt?

Generelt er det umuligt at udskifte et Grafikkort i en bærbar da det er en
integreret del af motherboardet, generelt er indbygget i bundkortet, for at
spare plads.
Der kan måske være undtagelser, men ikke så vidt jeg er vidende om dette =
jeg har aldrig set ej heller hørt om dette, så du kan nok henskrive det til
at muligheden er lig 0.

Håber at det besvarede din spørgsmål.

Venligst

Thomas

Fra : David T. Metz

Dato : 06-03-03 15:51

CX skriblede:

> Jeg har fundet en bærbar til en rigtig god pris som har et Prosavage
> kort i! er det noget der dur?

Nej - ikke til 3d-spil.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Jonas Andreasen

Dato : 06-03-03 17:40

Det kommer da i høj grad an på hvad man mener med 3D grafik. Man kan ikke
køre Unreal 2 i 1600x1200 med super detaljer, men hvis det er en gang CS så
kan det nemt lade sig gøre. Wolfenstein tæller vel også stadig som 3D

Jonas

Fra : David T. Metz

Dato : 07-03-03 08:38

Jonas Andreasen skriblede:
> [...]
> ikke køre Unreal 2 i 1600x1200 med super detaljer, men hvis det er en
> gang CS så kan det nemt lade sig gøre. Wolfenstein tæller vel også

Tom's Hardwaré Guide kalder det for en "3d-decelerator":
"VIA's Apollo KN133 "ProSavage" is a mobile chipset with integrated S3
3D-decelerator and PC133 interface. It makes sure that AMD's great mobile
Athlon 4, or now Athlon XP, processors are subject to a greatly reduced
office application performance combined with pretty much non-existent
3D-graphics."

Dvs. memory-controlloren er også sløvere end markedsstandarden i dag
(PC-133 SDRam).

Her er en benchmark hvor en maskine med den grafikchip kører Quake III - et
ikke specielt nyt spil, der jo er mindre krævende end Return to Castle
Wolfenstein. Quake III når op 8,3 fps - et lysbilledshow!
http://computers.cnet.com/hardware/0-1018-405-20598626-3.html

Hvis du mener den oprindelige Wolfenstein, så går det nok ... Den kan
sikkert også klare Doom II, Rise of the Triad og Duke Nuke'm 3D.