Lydsvag CPU køler?
Fra : Thomas Olsen

Dato : 04-03-03 19:49

Jeg har en Pentium 4, 2 GHz, og jeg vil skifte køleren ud som støjer
temmelig meget. Jeg har læst at man skal købe køler til bestemte sockets.
Hvordan finder man ud af hvilken socket der er i computeren?

Er det kun blæseren der skiftes, eller skiftes også den aluklump (?) der
sidder på cpu'en?

Derudover, er der nogen der kan anbefale en lydsvag CPU køler (ikke
vandkøling).

Mvh.

Thomas

Fra : Flemming S

Dato : 04-03-03 20:25

"Thomas Olsen" <thol@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sidder på cpu'en?
>
> Derudover, er der nogen der kan anbefale en lydsvag CPU køler (ikke

En anden mulighed kunne være at sænke hastigheden på blæseren. Den behøver
ikke at køre med 3000 omdr/min, som ofte er standard.
Ved 3000 omdr/min lyder blæseren som en støvsuger, men ved 2000 omdr. bliver
min std P4 blæser overdøvet at en "low noise" strømforsyning (opgivet til
max 27dB ??? støj). Hvis bundkortet tillod det, så ville jeg skrue endnu
længere ned, når windwos kører idle, da temperaturen kun ligger omkring 33
gr. celcius og selvfølgelig dæmpe strømforsyningen noget mere.

mvh
Flemming

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 04-03-03 21:22

Flemming S wrote:

Snip

> En anden mulighed kunne være at sænke hastigheden på blæseren. Den
> behøver ikke at køre med 3000 omdr/min, som ofte er standard.

Hvordan gør man det i praksis?

-Sune

Fra : Brian

Dato : 04-03-03 21:35

Hejsa

Sune Mika Salminen wrote:

> Hvordan gør man det i praksis?

Begrænse spændingen til blæseren, enten med en fast spænding (F.eks. en
spændings regulator), eller en variabel spænding (Potmeter på plus ledningen
til køleren)

Ved potmeteret skal man dog holde et øje på temp. indtil man lige får
fornemmelsen for det....

--
Hilsen Brian

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 04-03-03 22:06

Brian wrote:
> [...]
> ledningen til køleren)
>
> Ved potmeteret skal man dog holde et øje på temp. indtil man lige får

Okay, smart. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på hvad strømstikket
til køleren mon synes om den ekstra belastning..? Kan bundkortet ikke tage
skade, eller har jeg fået noget galt i halsen?

-Sune

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 05-03-03 22:43

On Tue, 4 Mar 2003 22:06:21 +0100, "Sune Mika Salminen"
<efternavn@doktor.dk> wrote:

[klip]

> [...]
>til køleren mon synes om den ekstra belastning..? Kan bundkortet ikke tage
>skade, eller har jeg fået noget galt i halsen?

Der er ingen ekstra belastning, tværtimod!

Når der indskydes en modstand i serie med blæseren, reduceres strømmen
og dermed effekten.
Dette medfører mindre belastning af strømforsyningen fra bundkortet.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 06-03-03 19:38

Gert Søgaard Jensen wrote:
> [...]
> og dermed effekten.
> Dette medfører mindre belastning af strømforsyningen fra bundkortet.

Okay, så er det mig der har logikken på hovedet. Tak.. Jeg forestillede mig
at modstanden også trak strøm, men det gør den åbenbart ikke.

-Sune

Fra : Flemming S

Dato : 04-03-03 22:41

"Sune Mika Salminen" <efternavn@doktor.dk> skrev i en meddelelse
> Flemming S wrote:
>
> Snip

> Hvordan gør man det i praksis?

En del bundkort har vha. BIOS mulighed for at regulere bæseren efter
processor temperatur. Mit Asus P4B533 har noget, som Asus kalder Q-fan, hvor
man kan vælge hvor meget man ønsker at neddrosle blæseren ved lave
temperaturer, men desværre ikke nok iflg min mening.

Jeg har ladet mig fortælle at SpeedFan (freeware program se:
http://www.webattack.com/get/speedfan.shtml) skulle kunne konfugureres til
at styre CPU blæseren ud fra temperatur målinger, men jeg kan ikke få det
til at virke med mit bundkort.

Ellers kan man evt. sænke spændingen til blæseren vha. serie
modstand/potmeter (et bud:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=318&page=1) eller måske endnu
bedre en eller flere dioder i serie med blæseren

Ved at bruge kabinetblæsere, kan du måske tillade dig at skrue yderligere
ned for CPU blæseren.

mvh
Flemming

Fra : adegn

Dato : 04-03-03 23:47

Du kan jo også bare købe en støjsvag 80x80mm blæser og evt. en difuser så
den kan monteres på en 60mm cpu-køler.

F.eks.: en fluid eller en papst blæser, som let findes på edbpriser. De
siger sgu' ikke meget - men leverer heller ikke meget luft, så du skal holde
lidt styr på, om de køler nok vha. et egnet motherboard-monitor-program.

/Anders