Windows 95 igen igen
Fra : Kristian

Dato : 27-02-03 19:02

Jeg er kørt lidt fast i installationen af windows 95 på en gammel computer

Jeg har 3 startdiske en windows 98 en windows 95 og en windows 95 med
ekstra cd-rom drivere

Har næsten prøvet alt men kan ikke starte win 95 installationen kan ikke
komme i kontakt med cd-rommen

HVordan installerer jeg den ?

Fra : Christian Mygind

Dato : 27-02-03 20:04

Kristian wrote:

> Har næsten prøvet alt men kan ikke starte win 95 installationen kan
> ikke komme i kontakt med cd-rommen

Du finder den passende dos-driver til din cdrom - din type er tilsyneladende
ikke omfattet af den generiske på installationsdisketten. Opgiv evt. drevets
navn & nummer her, hvis du ikke kan finde den.

Driveren (xxxx.sys) smides på disketten og der laves en mindre modifikation
af config.sys-filen.

/Chr

Fra : IJ

Dato : 27-02-03 21:51

"Kristian" <Falk-Petersen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ekstra cd-rom drivere
>

> Har næsten prøvet alt men kan ikke starte win 95 installationen kan ikke

Prøv evt med en windows me driver. Eller en dos bootdisk.
http://www.megspace.com/computers/techknow/BootCamp.htm

IJ

Fra : kc

Dato : 27-02-03 22:46

Da du har en gammel maskine, er det vigtigt først at afklare, om
CD-romdrevet er forbundet direkte til IDE på bundkort eller om CD-romdrevet
er forbundet via lydkortet.

Hvis CD-romdrevet er forbundet via lydkortet, skal alle drivere til
lydkortet installeres først. I så fald vil problemet være ret besværligt at
løse. I sin tid kom jeg dog omkring problemet ved først at installere en
dos-version (vistnok 6.22).

Ellers skal du blot installere CD-rom dos driveren på harddisken, men huske
at rette installationsdiskettens autoexec.bat og config.sys til (husk
reference til harddisken!)

Hvis du har en anden computer og tilstrækkelig harddisk-plads, så kunne en
noget nemmere løsning være at kopiere Win95-cd'en over på harddisken i en
særskilt mappe for siden at installere Win95 fra denne mappe.

I øvrigt kunne du overveje først at installere Win95 på en nyere computer
(blot ved at sætte harddisken over i den nyere komputer til at begynde med,
og fjerne den anden harddisk!). Det går typisk langt hurtigere qua den nye
computers bedre datakraft! Vel installeres så også en del "forkerte"
drivere, men når du sætter harddisken tilbage i den gamle pc, så justerer
Win95 automatisk de rigtige drivere. Hvorvidt der er nogen af de gamle
drivere som stadig til dels overlever, ved jeg dog ikke, men jeg har
tidligere prøvet metoden flere gange, og den virker ganske fortrindelig. Det
er særligt nemt med Win98, idet Win98cd kan bruges som boot.

Hvis jeg skulle installere et operativsystem til en gammel pc, ville jeg
klart vælge Win98!

KC

Fra : Kristian

Dato : 01-03-03 00:25