Athlon Xp 1800+
Fra : Thomas

Dato : 27-02-03 18:39

Hvordan skal sådan en fætter sættes op i bios? Min kammerat har en der kører
meget ustabilt på et ESC bundkort, og har mistanke om forkert opsætning i
bios. Kan nogen giove en idiot-sikker vejledning?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - live webcam
http://www.fastfreeway.dk?ref=11242 Får du trafik nok på hjemmeside?
http://www.autobooster.dk/register.php?referer=1152 Stadig ikke nok trafik?

Fra : ThomasT

Dato : 27-02-03 18:35

Gå ind i bios og vælg "standard-opsætning". Lav bus- og ram-hastighed om til
133mhz, save. Så burde den stå optimalt.

ThomasT

Fra : MaRk

Dato : 27-02-03 18:47

Hvilke ram køre han med??

Fra : Thomas

Dato : 28-02-03 21:17

"MaRk" <m-jons@mail.dkFJERN> skrev i en meddelelse
> Hvilke ram køre han med??

SD ram pc 133

Fra : MaRk

Dato : 01-03-03 22:33

Efter min erfaring kan k7s5a ikke køre med sd ram.

Sælg dem og køb ddr ram, de er billige for tiden.

Fra : Michaelbs

Dato : 02-03-03 01:50

Efter min erfaring kan k7s5a ikke køre med sd ram.

> Sælg dem og køb ddr ram, de er billige for tiden.
Det lortebundkort kan sgu heller ikke køre med DDR-ram..det er min erfaring.
Jeg har samme bundkort og 2 gange 256mb 1.part DDR-ram og når jeg kører et
program som Photoshop og beder den om at lave en Ram-krævende beregning, så
enten fryser eller slukker computeren uden varsel.
mvh Michael

Fra : MaRk

Dato : 02-03-03 11:48

Ok, jeg har en stang 512ddr pc2100 v-data, og min pc køre ganske fint.

Jeg har også haft en extra stang 512 ddr pc2700 kingston siddende og det
kørte også.

Har du husket at installere bundkort driverne som det først du installerede
efter windows??

Hvilken bios version?? Jeg har nyeste.

Men ja, det kan godt skuffe det bundkort.

Mvh
Mark

Fra : Leony

Dato : 02-03-03 10:24

> Efter min erfaring kan k7s5a ikke køre med sd ram.

Nu har jeg heldigvis ikke et k7s5a, men jeg synes altid at man læser at
det virker fint, så længe der kun er en stang i Bank 1.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 27-02-03 19:30

Thomas wrote:

> Hvordan skal sådan en fætter sættes op i bios? Min kammerat har en der
> kører meget ustabilt på et ESC bundkort, og har mistanke om forkert
> opsætning i bios. Kan nogen giove en idiot-sikker vejledning?

Bare set dem til default.

Alternativt, så er det nok bundkortet det er galt med. ECS er bare en tand
_for_ billigt.

--
Martin L. Johansen
..:: T U X 3 D O . C O M ::.

Fra : Leony

Dato : 28-02-03 10:24

"Martin L. Johansen" <ares@REMOVEc.dk> skrev i en meddelelse

> Bare set dem til default.

Supplerer lige:
Med den nyeste BIOS installeret.
1800+ har problemer med det bundkort.

> Alternativt, så er det nok bundkortet det er galt med. ECS er bare en
> tand _for_ billigt.

Tror der er tale om flere tænder, måske endda et helt gebis

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 28-02-03 11:28

> Tror der er tale om flere tænder, måske endda et helt gebis

Jaaa.... lad og endelig generalisere... De første Pentium'er havde en
fejl i FPU'en... Det betyder nok at _alle_ Intels CPU'er er fyldt med
fejl ;)

Der er helt klart noget der tyder på at et batch af K7S5a der har
alvorlige fejl (og jeg vil ikke udelukke at det også findes med andre
(ECS)modeller), meeen... hvis man skal sige at ECS laver _for_ billige
budkort, bør man kunne underbygge det med en fejlprocent - og den bør
man så sammenligne med andre producenters/modellers fejlprocent (Jeg
erindre der har været *mange* problemer med ASUS's første A7V/A'erer).

Jeg er glad for mit K7S5a, og den pris jeg gav for det gør, at jeg ikke
vil være så ked af at afskrive det efter 1-2 år, som jeg ville være,
hvis jeg havde brugt det dobbelte på et "mærkevareboard" (som forresten
ville være lige så forældet idag)

Alle fabrikanter laver fejl - nogle forbrugere er uheldige :(

mvh.
Thomas

Fra : Leony

Dato : 28-02-03 13:28

"Thomas Gulholm" <gt@dsr.kvl.dENMARk> skrev i en meddelelse

> Jaaa.... lad og endelig generalisere... De første Pentium'er havde en
> fejl i FPU'en... Det betyder nok at _alle_ Intels CPU'er er fyldt med
> fejl ;)

Skyldtes den fejl ikke at Intel tog en helt ny metode til fremstilling
af CPU'er (jeg ved det ikke, men jeg gætter kun).
Nye produkter har en del børnesygdomme.
Vi kan jo altid generalisere (det er en yndet dansk folkesport), men OK
måske skal man give boardet en chance.

> [...]
> (ECS)modeller), meeen... hvis man skal sige at ECS laver _for_ billige
> budkort, bør man kunne underbygge det med en fejlprocent - og den bør

Tæl indlæg med fejl i gruppen og udregn fejlprocenten. Hurtigt slag på
tasken er at 95% af alle motherboardindlæg med funktionssvigt omhandler
K7S5A. Det kan dog også skyldes at det er forhandlernes skyld. det er jo
et meget populært board (pga pris) i mange færdigsamlede computere.
Disse bliver som oftest købt af ikke særligt computerkyndige (ikke ment
fornærmende om nogen), men det kunne måske underbygge hvorfor der er så
mange problemer med det.

Hvis det var et batch så synes jeg at det er mærkeligt man ikke har hørt
noget officielt om det (jeg hører ikke alt, så det kan have undgået mine
ører).

> man så sammenligne med andre producenters/modellers fejlprocent (Jeg
> erindre der har været *mange* problemer med ASUS's første A7V/A'erer).

Det har du vist nok ret i. Selektiv hukommelse er en skidt ting. Der er
dog nogle ting der er nemmere at tilgive end andre.

> Jeg er glad for mit K7S5a, og den pris jeg gav for det gør, at jeg
> ikke vil være så ked af at afskrive det efter 1-2 år, som jeg ville
> være, hvis jeg havde brugt det dobbelte på et "mærkevareboard"

Klart du er glad for dit board hvis du ikke har haft nogle problemer med
det.
Tror dog du ville have været mindst lige så glad for et mærkeboard,
selvom du havde givet det dobbelte for det. Hvis noget virker perfekt
bliver man automatisk glad for det.

> (som forresten ville være lige så forældet idag)

Tror faktisk at ECS's bundkort er mindre forældede end mange andre
fabrikanters bundkort. De er flinke til at understøtte nye CPU'er også
videre. De er også flinke til at udgive BIOSopdateringer (om det er
fordi der hele tiden skal rettes fejl skal jeg ikke kunne sige).

> Alle fabrikanter laver fejl - nogle forbrugere er uheldige :(

Det er vi ikke uenige om.
Vil gerne til sidst undskylde min dumme kommentar.

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 03-03-03 18:06

> [...]
> K7S5A. Det kan dog også skyldes at det er forhandlernes skyld. det er jo
> et meget populært board (pga pris) i mange færdigsamlede computere.

Det vides jo så ikke, hvor mange K7S5a'ere der findes rundt omkring, og
kører 100 % perfekt. Jeg giver dig dog ret i, at der i det sidste stykke
tid, har været rigtigt mange problemer med K7S5a her i gruppen. For et
års tid siden (jan 2002) da jeg stod og skulle vælge nye socket-A MB,
var K7S5a næsten det eneste der IKKE var problemer med... Den gang ville
jeg hellere have haft et ASUS (da jeg var godt tilfreds med mit gamle
ASUS P5a), men der var der alle de fjel jeg nævnte i mit forrige indlæg.

> Disse bliver som oftest købt af ikke særligt computerkyndige (ikke ment
> fornærmende om nogen), men det kunne måske underbygge hvorfor der er så
> mange problemer med det.

Ja, for 5-7 år siden ville jeg sværge på, VIA ikke kunne - og aldrig
ville komme til at lave ordentligt chipset, fordi der _hele tiden_ var
probelmer med en eller anden VIA-ting (iflg. enhedshåndteringen) i min
første PC, som jeg købte i Merlin - og senere <FUN>fik en forhandler til
at sætte mere RAM i</FUN>... man kan vist ikke sige meget ondt om VIA
idag, og jeg ved også mere om computere nu ;)

> Hvis det var et batch så synes jeg at det er mærkeligt man ikke har hørt
> noget officielt om det (jeg hører ikke alt, så det kan have undgået mine
> ører).

Det kan du jo så godt have ret i... Det kan jo også være, at ECS
begyndte at spare på kontrollen og kvalitetskomponenter, for at års tid
siden, hvor K7S5a var så utroligt populært - der gjaldt det jo bare om
at få en masse af det gode, billige board på markedet... En snebold der
ramet ECS selv i nakken. Som jeg antydede før, mener jeg at det først er
i det sidste års tid, at der har været seriøse problemer med K7S5a

> Det har du vist nok ret i. Selektiv hukommelse er en skidt ting. Der er
> dog nogle ting der er nemmere at tilgive end andre.
- bla bla bla -
> Tror dog du ville have været mindst lige så glad for et mærkeboard,
> selvom du havde givet det dobbelte for det. Hvis noget virker perfekt
> bliver man automatisk glad for det.

Nå ja... da jeg skrev mit første indlæg, havde jeg helt glemt hvor glad
jeg var for mit gamle ASUS P5a - som du siger... selektiv hukommelse ;)

Det lyder jo som om vi er ret enigt, når vi lige hver især får tænkt
lidt over det;)

Tak for "kampen" ;)

Thomas

Fra : Thomas

Dato : 28-02-03 21:14

> [...]
> alvorlige fejl (og jeg vil ikke udelukke at det også findes med andre
> (ECS)modeller), meeen... hvis man skal sige at ECS laver _for_ billige

Den model han har er K7SEM, er der nogen der har noget erfaring med det
kort?