Endnu en harddisk
Fra : Peter Hansen

Dato : 27-02-03 08:40

Jeg som er nybegynder i faget vil lige spørge om en ting. Jeg har købt en
harsdisk på 120 GB og vil sætte den ind i min Pcer. Det jeg vil vide er
hvordan man gør det. Den harddisk jeg har i forvejen vil jeg gerne beholde.

Med venlig hilsen

Peter.

Tak for jeres altid hurtige svar

Fra : Thïngmand

Dato : 27-02-03 08:45

> [...]
> harsdisk på 120 GB og vil sætte den ind i min Pcer. Det jeg vil vide er
> hvordan man gør det. Den harddisk jeg har i forvejen vil jeg gerne

Hvis det er første gang du skal pille i din computer, vil jeg foreslå at du
allierer dig med en som har prøvet det før.

Havd har du allers af CD-ROM/brænder mv.?

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Leony

Dato : 27-02-03 09:44

"Peter Hansen" <cfs4580@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> købt en harsdisk på 120 GB og vil sætte den ind i min Pcer. Det jeg
> vil vide er hvordan man gør det. Den harddisk jeg har i forvejen vil

Tag din anden harddisk fra (så du ikke kommer til at slette noget på
den).
Sæt din nye disk i på det primære IDE kabel som master.
Så starter du Fdisk (hvis du bruger XP/2000, så kan du bruge
diskhåndtering, så skal du bare sætte den til, husk korrekt
master/slave, så bliver den fundet af Windows og du er klar til at
partitionere og formattere) og partitionerer og formatterer din nye
disk.
Når den er partitioneret og formatteret sætter du den som slave og den
gamle disk som master (hvis de skal sidde på samme IDE kabel). Så
tildeler Windows drevbogstaver til partitionerne automatisk og du er
klar til at bruge din nye disk.

Hvis du vil have indholdet fra den gamle disk over på den nye
(eksempelvis Windowspartitionen) fordi den er hurtigere. Så kan du
sikkert downloade et program til formålet på diskproducentens hjemmeside
(hvis der fulgte en diskette/cd med til harddisken ligger det sikkert på
denne)

Hvis Fdisk ikke finder den fulde størrelse, så brug denne:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q263044

Hvis BIOS ikke kan finde din harddisk, så skal den opdateres. Du finder
BIOS opdateringer på din bundkortproducents hjemmeside.

Læs om Fdisk her:
http://fdisk.radified.com/
http://www.windowsreinstall.com/install/tips/msdos/fdisk.htm
http://www.blackviper.com/Articles/OS/fdisk/fdisk1.htm
http://www.wintip.dk/guides/fdisk/
http://www.edbkompagniet.dk/guide/fdisk_ny.htm
Læs om diskhåndtering her:
http://support.microsoft.com/?kbid=309000
http://www.mcmcse.com/windows_xp/guides/diskmanagement.shtml

Endvidere kan der være indlæg i news:dk.edb.hardware.drev som kan give
nyttig information. Spørgsmålet om installation af ny harddisk har været
diskuteret et par gange.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-03 14:38

> [...]
> harsdisk på 120 GB og vil sætte den ind i min Pcer. Det jeg vil vide er
> hvordan man gør det. Den harddisk jeg har i forvejen vil jeg gerne

På dit bunkkort har du to "formentlig hvide" IDE stik. I dem er der stukket
et stykke lakrids-båndsledning (brede ledninger) - med 2 stik på hver... IDE
stikkene bliver benævnt IDE1 og IDE2..

Disse IDE stik kan håntere 2 enheder hver. En master og en slave... Hvis vi
forestiller os at du har een harddisk og eet CD-ROMdrev i din maskine i
dag - så ville jeg gøre således...

Din nye harddisk "jumper" du (en lille kortslutter-plastdims bag i
harddisken - du kan formentlig læse hvordan den skal sidde, på det der står
oven på disken) så den står til master...

Din gamle harddisk jumper du til master og
CD-rom-drevet til slave.

Nu har du altså to master'e og en slave.. Dem montere du sådan her i
IDE-portene:

IDE1: Din nye disk master
IDE2: Din gamle harddisk
+ dit CD-ROM-drev som slave...

Der er nu kun plads til et drev mere i din maskine - som du jo så kan smide
på IDE1 som slave.

Mvh
Allan