TFT-skærm med én celle defekt - skal man k~
Fra : Jakob Munck

Dato : 26-02-03 16:41

Jeg har lige købt en Viewsonic-TFT skærm, og da jeg kom hjem med den, fandt
jeg ud af at der er en af cellerne i dens skærmmatrix-der er defekt. Det
betyder, at der er ét punkt på skærmen, hvor der hele tiden er en hvid prik,
uanset hvad der ellers vises på skærmen.

Da opløsningen er 1024 x 768 er det ikke en stor prik, men den er dog klart
synlig.

Nu er spørgsmålet så. Er det normalt, at TFT-skærme har defekte celler? Skal
man finde sig i at en ny skærm har en defekt celle?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Olesen

Dato : 26-02-03 16:44

"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er spørgsmålet så. Er det normalt, at TFT-skærme har defekte celler?
Skal
> man finde sig i at en ny skærm har en defekt celle?

Ja. De fleste mærker accepterer op til 3-5 stykker, så 1 død pixel
må siges at være acceptabelt, med mindre du aftalte på køb (fik
det skrevet ned), at du ku' få den byttet hvis der var bare 1 fejl..

MVH

Fra : Jimmy

Dato : 26-02-03 16:45

"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> wrote in message

> Nu er spørgsmålet så. Er det normalt, at TFT-skærme har defekte celler?
Skal
> man finde sig i at en ny skærm har en defekt celle?

Ifølge Apple Denmark skal den have minimum 5% eller 10% (kan ikke huske
tallet) pixelfejl, før de accepterer det.

Jeg havde godt og vel 7-8 døde pixels på den rundt omkring, men dette kunne
de ikke tage sig af.

Andre producenter har givetvis en lignende politik, da det er normalt med
nogle få døde pixels.

Jeg ville personligt ikke klage over een død pixel (der kommer flere med
tiden alligevel), men omvendt kan du ikke umiddelbart miste noget på at
forsøge.

mvh
Jimmy

Fra : Jimmy

Dato : 26-02-03 16:45

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get3_erstat_3_med_2_net.dk> wrote in message

> "Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> wrote in message

> Skal
>
> Ifølge Apple Denmark skal den have minimum 5% eller 10% (kan ikke huske
> tallet) pixelfejl, før de accepterer det.

....og det kan ikke afvises, at jeg husker forkert mht. % og at det var 5-10
døde celler.
Procentvis er 5-10 jo en del

Mvh
Jimmy

Fra : Doktoren

Dato : 26-02-03 17:02

jeg tror heller ikke det er så meget det ville jo betyde at 1/10 af skærmen kunne være sort el.
hvid uden at du kunne klage...

Philips kører vist med 5-10 pixels, før du kan klage..., men som beskrevet ovenfor, så kan der jo
ikke ske noget ved at brokke sig. Men du skal nok være indstillet på at kunne få den byttet når det
kun er en fejl... Jeg har lige fået min philipsskærm byttet pga. 1 fejl, men det var også kun fordi
jeg var heldig, og der var ekstrem god service
Held og lykke...

Du har jo 14 dages returret, så du kan jo bare smide den tilbage (hvis du har behandlet den
ordentligt og gemt alt og købe en anden af samme slags, for at se om du er heldig 2. gang

Dr. Koch
----------------------------------
tryk her hvis du vil se billige tilbud på mobiltelefoner osv..
www.wanna-save.com/default.asp?Bid=1&GuestID=11063794
----------------------------------

Fra : Uni Bull

Dato : 26-02-03 20:46

Doktoren wrote:
> Du har jo 14 dages returret, så du kan jo bare smide den tilbage
> (hvis du har behandlet den ordentligt og gemt alt og købe en
> anden af samme slags, for at se om du er heldig 2. gang

Kun hvis den er købt via internettet!
--
Uni Bull
København K

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 27-02-03 09:51

Uni Bull skrev:

> Kun hvis den er købt via internettet!

Eller anden postordre.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 26-02-03 17:05

"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> skrev

> Nu er spørgsmålet så. Er det normalt, at TFT-skærme har defekte
celler? Skal
> man finde sig i at en ny skærm har en defekt celle?

Producenterne bestemmer stort set selv hvor mange pixels de "tolererer"
før de tilbyder en ombytning. Hos Viewsonic er det op til 7 defekte
pixels...

Men hvis du har købt skærmen via nettet, har du jo 14 dages returret som
du kan gøre brug af, hvis ikke du er tilfreds med skærmen.

mvh
Peter

Fra : Jakob Munck

Dato : 26-02-03 23:07

Hvor hurtigt går det med at disse udbrændte celler i TFT-skærme udvikler
sig? Jeg har én allerede nu, når skærmen er ny. Hvor mange skal jeg regne
med at have, når den er et år gammel, når jeg bruger den 5 timer om dagen?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Olesen

Dato : 26-02-03 23:18

> [...]
> med at have, når den er et år gammel, når jeg bruger den 5 timer om dagen?

Antallet af pixels vil ikke stige.
Du kan derimod blive udsat for, at lysstyrken
svækkes med tiden eller farverne blir lidt "skæve".

I bærbar PC'ere er det ofte back-lighten som 'går'
og skal skiftes.

Er ikke klar over, om man kan reparere på en prisoverkommelig
stand-alone tft-skærm.

MVH

Fra : Leony

Dato : 27-02-03 10:36

> Antallet af pixels vil ikke stige.

Mon ikke man kan påregne at forvente flere døde pixels, det vil jeg tro.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Leony

Dato : 27-02-03 10:40

> [...]

> defekt. Det betyder, at der er ét punkt på skærmen, hvor der hele
> tiden er en hvid prik, uanset hvad der ellers vises på skærmen.

Placeringen er sikkert afgørende er det midt i kan det være den bliver
byttet (forudsat at den er ny - mindre end 8 dage, nogle definerer jo ny
som 3 måneder). Prøv at spørge forhandleren til råds, alternativt skrie
en mail til viewsonic.

Prøv at spørge i news:dk.edb.hardware.skaerm hvor du finder
skærmeksperterne.