Hjælp til opgradering
Fra : Peter

Dato : 25-02-03 23:00

Jeg vil gerne have sendt min gamle amd k6-2 300 Mhz på pension, men har ikke
meget forstand på hvad der passer sammen.
Mit behov er primært tekstbehandling, billedredigering, diverse
adobe-programmer og en smule spil, men ikke det afgørende, hvorfor jeg i
starten vælger at køre videre med mit gamle ATI 8mb grafikkort (hvis det
passer på et nyt mobo?)
Har I nogle (gode) forslag som kan hjælpe mig ud af kniben?

Jeg skal have:
Bundkort
Processor
Kabinet (må gerne se lidt godt ud)
Køler

Jeg har:
Hdd
cdrom
Grafikkort
sdram
floppy
lyd
netkort m.m.

Fra : den glade dreng

Dato : 25-02-03 23:30

"Peter" <p@p.pp> skrev i en meddelelse
> [...]
> passer på et nyt mobo?)
> Har I nogle (gode) forslag som kan hjælpe mig ud af kniben?

www.restlageret.dk har et tilbud, ikke mange, på det du mangler.

denne her fik jeg tilsendt:

Miditower M75 sølv +
Elite K7SOM+ D1400 Mhz
+ Køler
On Board Riva TNT2-8-64 MB
On Board PCI 128 Lydkort
On Board Netkort 10/100

Incl. samling og test Kun: 1199,- incl.

MVH Restlageret.dk ApS
44 99 10 39 eller mail Salg@Restlageret.dk

hilsen

Per

Fra : Peter

Dato : 25-02-03 23:32

> [...]
> passer på et nyt mobo?)
> Har I nogle (gode) forslag som kan hjælpe mig ud af kniben?

Jeg glemte at nævne at det er vigtigt at den er støjsvag!

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-02-03 23:46

Peter wrote:

> Jeg glemte at nævne at det er vigtigt at den er støjsvag!

Find komponenter i news:dk.edb.hardware.stoej

> [...]

Skal jo bare passe til bundkortet (og køler!).

Se fx efter Chieftex, Lian Li, Thermal Take m.fl.

Skal jo passe på processoren og personligt syntes jeg
alt over 19dB er larm (helst kun 12dB).

Fluid harddiske har du vel?
- Ellers findes der lyddæmpende bokse de kan smides i.

Når du engang køber nyt, så se efter et med passiv køling
(uden blæser).

Svært at presse i bundkort efterhånden, jeg vil klart
anbefale skift til DDR RAM.

Hvis ISA, så sørg for der er en ISA slot på bundkortet,
de fleste har helt afskaffet dem ellers kan du jo købe
nogle PCI lydkort til ca. 100kr.

Tja, mange bundkort har dem onboard.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 26-02-03 01:21

Peter wrote:

> Jeg glemte at nævne at det er vigtigt at den er støjsvag!

Må jeg anbefale at købe en hel maskine, udfra at de stumper du har ikke
vil spare dig for mange penge, men kan give større ærgelser.
www.midtdata.dk har en serie @computere som er er meget støjsvage.
Selv om de har grafikkort på bundkortet vil det være bedre end det kort
du har. Indbygget lydkort er faktisk svært at komme uden om i dag.

mvh
Henning

Fra : Leony

Dato : 26-02-03 08:33

> [...]

> adobe-programmer og en smule spil, men ikke det afgørende, hvorfor
> jeg i starten vælger at køre videre med mit gamle ATI 8mb grafikkort

Tja, det er vist ikke mere end en smule og spillet er vist 7-kabale.
Hvis man skal dømme ud fra grafikkortet
Fint, vi har behovene, nu mangler vi bare en prisramme. Ingen grund til
at foreslå noget til 3000 kr, hvis du kun vil ofre1000 kr.

> Har I nogle (gode) forslag som kan hjælpe mig ud af kniben?

Zitech har en AMD 1800+ med det hele (minus software, skærm,
tastatur+mus) til 3745 kr. Hvis du har pengene til det, så synes jeg
ikke det er et tosset køb. Der står desværre ikke hvilket bundkort det
er (jeg ville for en hver pris undgå ECS K7S5A). Den gamle maskine kan
du gemme til børn/børnebørn, evt bruge den som server eller sælge til en
fattig studerende som skal skrive speciale.
Når du køber en samlet maskine, så har du også en hvis garanti for at
den virker. Hvis den ikke gør, så indleverer du den bare til forhandler
(garantien dækker dog ikke softwarefejl på software du selv har
installeret). Hvor lydløs den er ved jeg ikke, men du kunne jo få en
demonstration i butikken).
Du kan få andre færdigsamlede maskiner i det prislag.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Peter

Dato : 26-02-03 18:28

> "Peter" <p@p.pp> skrev i en meddelelse

> Tja, det er vist ikke mere end en smule og spillet er vist 7-kabale.
Fifa 2000 kan den også klare...

> Hvis man skal dømme ud fra grafikkortet
> Fint, vi har behovene, nu mangler vi bare en prisramme. Ingen grund til
> at foreslå noget til 3000 kr, hvis du kun vil ofre1000 kr.

Prisen er ikke så vigtig - jeg ønsker blot noget rigtig godt men noget der
samtidig ikke er overkill ift mine behov.
Hvis jeg køber en maskine med kabinet, bundkort, processor, ram og køler +
evt. grafikkort burde det ikke være så 'risikabelt' at montere min hdd
(barracuda IV), a-drev, brænder, tastatur, mus og cd-rom, men hvis det ikke
er biligere at købe uden såååh. Jeg kender flere der kan hjælpe mig med at
samle skidtet, men jeg er meget i tvivl om hvad der passer sammen mht.
bundkort, processor, køler. Mit markedskendskab ligger mere eller mindre
tilbage til '98 så lidt opdatering er vist på sin plads...

Fra : Leony

Dato : 27-02-03 08:34

> Prisen er ikke så vigtig - jeg ønsker blot noget rigtig godt men
> noget der samtidig ikke er overkill ift mine behov.

www.edbpriser.dk her kan du købe forskellige bundles indeholdende cpu,
bundkort, køler, nogle gange også kabinet og måske en køler til en
fornuftig pris.

Hvis du skulle købe det "løst" ville jeg foreslå (jeg er normalt til
Intel, men foreslår en AMD pga pris/ydelse er den bedste):
Athlon Palomino XP 1800+ (1533MHz) 526 kr.
A7V333 ATX 842 kr (jeg aner dog ikke lige hvad det bedste chipset er
til AMD, køber kun Intel, men til let brug betyder det knap så meget
(imo)).
MIST Silent Twin 399 kr (ved dog ikke om der er plads på bundkortet).
256 MB DDR-RAM fra Samsung ~500 kr (der kan altid suppleres med mere
senere ellers kan der købes 512 MB fra start).
1 stk Chieftec miditower ~800 kr (om man kan lide designet er en
smagssag).
(de 3 første priser er fra edbpriser, resten ca.priser)

Det bliver ~3100, så er der ikke langt til Zitech'en til 3745 kr. Der er
sikkert nogle af komponenterne i Zitech'en der er lidt i den tvivlsomme
ende, men det kommer jo an på hvad man ønsker. Jeg er helt sikker på at
Zitech'en (eller lignende maskine) vil dække dine behov fuldt og helt.
Yderligere en fordel ved at købe en hel maskine er at du har 2 maskiner,
i stedet for 1 og så en ½ som du egentlig ikke kan bruge til noget (som
salgsobjekt er den måske 2 kasser øl værd i splittet tilstand).

> [...]
> montere min hdd (barracuda IV), a-drev, brænder, tastatur, mus og
> cd-rom, men hvis det ikke er biligere at købe uden såååh. Jeg kender

Det er der ikke den store risiko ved (du skal dog regne med at
ominstallere Windows, det er klart bedst).
Personligt mener jeg ikke det kan betale sig at samle selv (især hvis
man ikke ved hvad man vil have og man ikke er "poweruser"). Det er
nemmest at købe en maskine og sætte den i stikket. Det kan spare en for
mange hovedpiner.

> [...]
> tvivl om hvad der passer sammen mht. bundkort, processor, køler. Mit
> markedskendskab ligger mere eller mindre tilbage til '98 så lidt

Kan de ikke foreslå noget?
Evt kan du høre hvad de synes om at købe en færdig maskine kontra samle
selv?

Fra : Peter

Dato : 27-02-03 12:25

Mange tak for hjælpen. Jeg vil dog have en fornemmelse af at blive snydt,
hvis jeg køber en færdigsamlet pc uden helt at vide hvad den indeholder, så
jeg tror at jeg arbejder videre med gør-det-selv løsningen...

/Peter