Koldeste processor?
Fra : Jimmy

Dato : 25-02-03 20:42

Hej

Jeg leder efter en nyere processor (bundkort skal have LAN + DDR-RAM), som
ikke udvikler ret meget varme.

Processoren skal sidde i et 2U-kabinet og det er derfor begrænset hvor stor
en køler jeg kan have på...

6-700 Mhz er fint, hvis det hjælper på det...

Hvilken kan I foreslå?

(Utopisk, men hvis der findes en med passiv køling ville det jo være super)

mvh
Jimmy

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 25-02-03 21:33

Jimmy wrote:
> [...]
> ikke udvikler ret meget varme.
>
> Processoren skal sidde i et 2U-kabinet og det er derfor begrænset hvor stor

Via laver de absolut koldeste cpu med den højeste clock frekvens.
Problemet er bare at varmeudvikling og ydelse følges ad. Med andre ord:
De kan ikke en skid.

/Esben

Fra : Anders Lorentzen

Dato : 25-02-03 22:30

"Esben Skov Pedersen" <spam@geek.linux.dk> skrev i en meddelelse

> Via laver de absolut koldeste cpu med den højeste clock frekvens.
> Problemet er bare at varmeudvikling og ydelse følges ad. Med andre ord:
> De kan ikke en skid.

Nemlig... jeg har en i min lillle webserver..
Den kan sagtens køre alm. web, men skal der laves database arbejde kan den
ikke følge med..
Jeg ville vælge en XP1700+ Thoroughbred og clocke den ned til 100MHz bus, så
den kører 1050MHz.
Der vil den bruge omkring 35W max. ved 1.5v Vcore. ved 1.4v Vcore bruger den
30W ca.
Det vil sagtens kunne køles med en lowprofile køler...

CPU'en bruger normalt 45W ved 1400MHz. Kan også godt køles med en 2U køler
med en kraftig blæser.
Men det afhænger jo af den ydelse du har brug for..

PIII bruger heller ikke så meget strøm og kunne være en gylden mellemvej,
mellem de 2 systemer.
en 700MHz bruger 18W.

mvh
Anders Lorentzen

Fra : Jimmy

Dato : 25-02-03 22:31

"Anders Lorentzen" <al@it.dk> wrote in message

> [...]
> ikke følge med..
> Jeg ville vælge en XP1700+ Thoroughbred og clocke den ned til 100MHz bus,

Jamen er AMD ikke dem, som danner mest varme?

> PIII bruger heller ikke så meget strøm og kunne være en gylden mellemvej,
> mellem de 2 systemer.
> en 700MHz bruger 18W.

Jeg har faktisk en 667 MHz P3.
Hvor lille en køler kan man slippe afsted med?

Tak for svarene i øvrigt.

mvh
Jimmy

Fra : Peter Jespersen

Dato : 26-02-03 16:38

On Tue, 25 Feb 2003 22:31:22 +0100, Jimmy wrote:

>"Anders Lorentzen" <al@it.dk> wrote in message

>så
>
>Jamen er AMD ikke dem, som danner mest varme?

Nej - problemet med dem er at de har lidt svært ved at komme af med varmen!
Derfor - brug en så stor profil, som muligt - af kobber!
<snip>

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
.... I'm kinda tired. I was up all night trying to round off infinity.

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 26-02-03 02:31

Jeg vil da gerne anbefale en VIA C3 processor, jeg har både en VIA
EDEN-ESP5000 533 Mhz version med passiv køling og en EPIA 800 Mhz med en
meget lille men hysterisk blæser.

Hvis din server primært er firewall, filserver og webserver med statiske
sider, er begge to udemærkede.
De bruger henholdsvis 5 og 8 Watt. Så du sparer også strøm!
De kan kun købes fastmonteret på bundkort, men de bundkort har også alt hvad
du skal bruge, Lan, VGA m.m
Disse bundkort koster ca. 1.100,- hos www.shg.dk

Hvis du insisterer på at få DDR-Ram, så skal du se efter de nye VIA
processorer, de kører 600 Mhz med passiv køling og 900 med blæser. Disse
bundkort koster ca 1.500,- hos www.shg.dk

Søg efter EDEN EPIA på edbpriser.dk under bundkort.

Hvis du søger noget med flere kræfter, kan jeg anbefale en PIII Tualatin.
I min PC har jeg en 1.4 Ghz, den bruger 32 Watt og kan grundet sin 512 KB
cache faktisk følge med selv meget større CPU'er rent ydelsesmæssigt. Da min
er væskekølet kan jeg ikke udtale mig om hvor lille en blæser man kan sætte
på, men hvis du sætter det i et 2U kabinet, kan du vel nok få plads til selv
meget store kølere. Og jo større jo bedre...

Den PIII-667 du har bruger 17,5W, men se selv mere på
http://users.erols.com/chare/elec.htm
Det er interessant læsning

Rune

Fra : Jimmy

Dato : 26-02-03 07:31

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> wrote in message

> Den PIII-667 du har bruger 17,5W, men se selv mere på
> http://users.erols.com/chare/elec.htm
> Det er interessant læsning

Ja - Nu skal jeg så vælge et bundkort:

AOpen MX36LE-UN microATX
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264607995

MSI MS-6368 microATX
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264797902

VPSD VIA C3M266
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264967897

Hvilket ville I vælge?

Tak for den grundige forklaring!

Mvh
Jimmy

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 28-02-03 01:36

Hvis ellers de nedenstående bundkort understøtter Tualatin, så får du da
smæk for skillingen med sådan en løsning, og skal det være billigt, så er en
1400 Mhz Celeron Tualatin god performance til prisen. (466,- for In-a-Box
versionen)

Men hvorfor er
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264967892
eller
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264967896
ikke med på listen?

Især den sidstnævnte er da interessant.
Med passiv køling slipper du for støjen, og risikoen for blæsernedbrud eller
for meget støv i blæseren.

Den sidstnævnte har jo også DDR-RAM...

Men hvis du skal have processorkraft i din server, så er det nok noget
Tualatin, og så må jeg sige "Fisk"