hastighed på COM-port
Fra : Peter Jensen

Dato : 24-02-03 11:14

Har et system kørende med nogle håndterminaler
der skal opdateres med data via en COM-port
på en windows maskine.
Iflg håndterminalen selv kan den overføre data
med 115kb/sek
Porten i windows er sat til det samme.
Jeg synes dog ikke rigtig jeg kan få det til at hænge
sammen at det så tager over en ½ time at overføre
de 3,7MB der skal over i håndterminalen.
Hvis jeg kaster mig ud i lidt simpel hovedregning
kan jeg slet ikke få det til at hænge sammen - men
der er selvfølgelig også andre ting der spiller ind.
Er der nogen her der har erfaringer med den
slags som kan hjælpe mig med lidt teori
omkring hvor meget data der kan flyttes
via COM-porten ?
Hører også gerne om praktiske erfaringer
--
Peter J

Fra : EH-Fniller

Dato : 24-02-03 11:51

Peter Jensen wrote:
> [...]
> omkring hvor meget data der kan flyttes
> via COM-porten ?
> Hører også gerne om praktiske erfaringer

Den grove måde at regne det ud er: hastighed(115k) x tid(3.6) / 10
(8bit+korrektion) = ca 41MB på en time. Denne metode brugte et par
kollegaer mens de brugte analoge/isdn modems. Derfor den grove
beregning. Bergningen holder rimelig godt til gængse til.
Kan desværre ikke huske den rigtige beregning.

En anden ting vi oplevede, var at selvom at hastigheden var defineret
i windows, kunne det program vi brugte godt skrue ned for hastigheden
for at få en bedre forbindelse. Har set det bliv gjort i visualbasic
af et programmøre.

EH

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-02-03 11:59

"EH-Fniller" <en_skod@email.com> skrev i en meddelelse
> Den grove måde at regne det ud er: hastighed(115k) x tid(3.6) / 10
> (8bit+korrektion) = ca 41MB på en time.

Det var også noget i den retning jeg var ude i

> Kan desværre ikke huske den rigtige beregning.

Det er Ok. Har da fået bekræftet at jeg ikke var helt i skoven.
I teorien skulle jeg altså kunne over føre ca. 20MB på den
halve time det tager at overføre 3,7MB idag.

> [...]
> i windows, kunne det program vi brugte godt skrue ned for hastigheden
> for at få en bedre forbindelse. Har set det bliv gjort i visualbasic

Jeg har netop en mistanke om at den hastighed jeg har sat
i windows ikke bliver respekteret. Ville bare have mine
beregninger på plads inden jeg banker udvikleren
i hovedet

Du skal have tak for hjælpen ...
--
Peter J

Fra : EH-Fniller

Dato : 24-02-03 12:37

Peter Jensen wrote:

> Du skal have tak for hjælpen ...

det var så lidt

EH

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 24-02-03 12:51

Peter Jensen wrote:

> Jeg har netop en mistanke om at den hastighed jeg har sat
> i windows ikke bliver respekteret. Ville bare have mine
> beregninger på plads inden jeg banker udvikleren
> i hovedet

Hvis hastigheden bliver sat ned, er der en god grund til det.
Jeg prøvede engang at bruge et 2 m totalt uskærmet kabel med tre ledere,
som seriel-kabel (på en teknisk skole).
Der var konstant problemer med at overføre noget som helst gennem det
kabel, selv om der var lav ohmsk modstand i kablet.

Fra : Frontier

Dato : 25-02-03 17:09

Hejsa :)

On Mon, 24 Feb 2003 12:50:48 +0100, "Jens C. Hansen [Odense]"
<greylion@gmx.net> wrote:

> [...]
>Der var konstant problemer med at overføre noget som helst gennem det
>kabel, selv om der var lav ohmsk modstand i kablet.

Køb evt. en kvalitets-comport. Da jeg i sin tid anvendte Zyxel ISDN,
anvendte jeg en Zyxel comport, som tillod 460.800 bit/sec. - og
forskellen kunne mærkes, når jeg anvendte STAC komprimmering.

/Frontier