Hjælp til sammensætning af Monster-PC
Fra : Peter Jensen

Dato : 21-02-03 09:54

Har fået den svære opgave at strikke en voldsom
PC sammen ... Det svære består i at det desværre
ikke er til mig
Oplægget er: Lav en monster PC med alt det nye ...
Det er IKKE en gamer PC, så 2D grafik er
prioritetet højt.

Opgaven begrænses af at alle dele
skal findes hos denne forhandler:
www.conta.dk
(ikke fordi jeg har noget specielt
forhold til dem - men istedet for
kontant betaling for noget
arbejde har de og nogle
af mine bekendte aftalt at de skal
lave en super-PC)

Er der en/flere der gider hjælpe mig
med at få udfyldt de sidste huller ?

Mangler bundkort
Mangler en god skærm (TFT 17/19")
Mangler et godt kabinet
Mangler en fabelagtig fotoprinter

Tager selvfølgelig også gerne imod
råd hvis der er noget af det jeg har
fundet der kan køres anderledes.

Der skal IKKE tages hensyn til pris,
dog skal der selvfølgelig også være
rimelighed i det da maskinen trods
alt skal stå hos nogle der alligevel
ikke kan udnytte den fuldt ud
Så ikke noget med Wildcat grafikkort
og 52" plasmaskærm

Så langt er jeg nået

CPU: Intel P4 3,06 Ghz
Bundkort: ?? ingen krav
Kabinet: Støjsvagt !!!!!
PSU: Min. 300W Støjsvag !!!!!
Floppy: Et eller andet .
Harddisk: WD Caviar 120GB / 7200 / 8MB (Varenr.: 25-105508)
CD: LiteOn CD-RW
DVD: LiteOn DVD
Grafik: Matrox Parhelia eller Tyan ATI Radeon 9700
Lyd: SB Live!
Netværk: Intel 10/100+
Mus/tastatur: Logitech Cordless Desktop Optical (Varenr.: 41-110044)

Skærm: Iiyama 19" TFT Sort (Varenr.: 50-170791)

Højttalere: Logitech - vareliste på nettet giver ingen resultat .

Printer: ?? Gerne "til kant"-print, ellers ingen præference.

Håber på lidt assistance
--
Peter J

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 21-02-03 10:57

"Peter Jensen" <spateldask@spam.my.hotmail.com> wrote in

> Printer: ?? Gerne "til kant"-print, ellers ingen
> præference.

Hvis den skal bruges til at printe fotografier, så er HP deskjet 5550
rigtig dejlig (print et billede i 600 dpi på fotopapir, så ser det bare
godt ud! - men det koster en del blæk).

Den kan dog ikke printe kant-til-kant - det forsøgte jeg lige at få den til
i aftes.

.... og selv om prisen ikke har så meget at sige, så vil jeg da lige
pointere at det ikke er nogen dyr sag (jeg gav vist 1400,-).

--
Hyggehej
/Thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 21-02-03 11:13

"Peter Jensen" <spateldask@spam.my.hotmail.com> skrev..."

> Mangler et godt kabinet

Kig på CoolerMaster eller Lian Li ... de producere begge kabinetter i
aluminium, hvilket betyder at kølningen af luften inde i kabinettet er
virkelig god ... det betyder at, hvis du laver være med at OC'e maskinen, så
kan du leve med meget få virkelig svage blæsere i kabinettet!

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 21-02-03 11:30

Peter Jensen wrote:
> Har fået den svære opgave at strikke en voldsom
> PC sammen ...
> Det er IKKE en gamer PC, så 2D grafik er
> [...]

Har de ikke ASUS socket 478 boards?
- Det skal jo nok have følgende:
Firewire
USB 2.0 (nyeste, ik?)
AGP8x (eller er det for tidligt?)
Mere end 2 IDE kanaler
Mulighed for ekstra USB tilslutninger (vist standard!)
Ikke noget onboard, fx netkort, grafikkort, lyd osv.

Der er nok bedre råd her:

> Mangler en god skærm (TFT 17/19")

Der er nok bedre råd her:

> Mangler et godt kabinet

Jeg ville finde et med features i stil med chieftec:
<http://shor.ter.dk/836637758> (nederst)

Det er bl.a.:
Ingen brug af værktøj for at åbne kabinettet.
Plads til mange blæsere.
Plads til mange 3,5" og 5 1/4" dreve og indsats
vha. skinner på drevene.
Plads til blæsere foran harddiske.
God plads generelt.
mm.

Jeg kender desværre ikke ret meget til de kabinetter
Conta sælger.

> Mangler en fabelagtig fotoprinter

HPs nye PhotoRet IV teknologi er temmelig sej,
jeg kender desværre ikke en speciel model, måske
har andre producenter endda lavet noget der er bedre,
jeg tænker her på ting som blækforbrug, støj,
hastighed osv.
Måske er laserprintere sagen?
- De er vist bare en smule dyre.

> CPU: Intel P4 3,06 Ghz

Ja, det er vel den største ;)
Der er jo også AMD, som ifælge div. tests performer
bedre!
HUSK en støjsvag køler, 19dB syntes jeg er max.

> Bundkort: ?? ingen krav

Nævnt andetsted.

> Kabinet: Støjsvagt !!!!!

Nævnt andetsted, men man kan jo selv lyddæmpe
kabinettet med støjsvage blæsere, sænke volten osv.
Samt isætte lyddæmpende måtter, isætte køleprofiler
istedet for blæsere, hvor muligt...
Dette debateres her:

> PSU: Min. 300W Støjsvag !!!!!

Læs her:

Jeg kender desværre ikke noget til de PSU Conta
sælger.

> Floppy: Et eller andet .

Der findes også mærker der er lydløse, men hvor
tit bruges disse?

> Harddisk: WD Caviar 120GB / 7200 / 8MB
> (Varenr.: 25-105508)

Højt performende, men er ikke sikker på lydniveauet!
Læs evt. i <news:dk.edb.hardware.drev> eller i
stoej-gruppen samt på www.storagereview.com.

> CD: LiteOn CD-RW

Ja, det er der vel intet at sige til.

> DVD: LiteOn DVD

Ja, det er der vel intet at sige til.

> Grafik: Matrox Parhelia eller Tyan ATI Radeon 9700

Jeg ved ikke med Matrox, men Sapphire producerer nu
passivt kølede Radeon 9700 Pro kort.
Conta forhandler vist ikke Sapphire kort ;(
Vær dog opmærksom på at dette kort larmer, især
hvis man har en ret støjsvag PC.

> Lyd: SB Live!

Her ville jeg nok vælge et andet, se evt. efter et af
Adigy kortene. Måske der er andre kort, der bør
tages til efterretning her?
- Jeg er ikke den store "lydmand"!

> Netværk: Intel 10/100+

Eller et 3Com, måske endda 10/100/1000 ;)

> Mus/tastatur: Logitech Cordless Desktop Optical
> (Varenr.: 41-110044)

Lyder rigtig godt, jeg har selv en MX700 og er meget
tilfreds med den. Denne skal der ikke skiftes batterier i,
da der følger oplader med.
<http://shor.ter.dk/271311779>

Tastatur med genvejstaster er også ret lækkert, da man
kan skrue op og ned for lyden på alle tidspunkter og
ikke skal række efter højttalerne ;)

> Skærm: Iiyama 19" TFT Sort (Varenr.: 50-170791)

Nævnt andetsted, men har hørt godt og dårligt omkring
Iiyama. Opdateringshastigheden skál vist helst være
på 20ms eller lavere?

> Højttalere: Logitech - vareliste på nettet giver ingen
> resultat .

Du skal jo nok have nogle der kan udnytte potentialet
i det lydkort du bestemmer dig for.
Dette ser jo ikke så dårligt ud:
<http://www.conta.dk/varekort.asp?Varenr=86-110060>

;)

> Printer: ?? Gerne "til kant"-print, ellers ingen præference.

Nævnt andetsted

Jeg har kommet med mine input og forhåbentlig skubbet
dig i den rigtige retninge til at finde det optimale ;)

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : No1

Dato : 21-02-03 15:03

> Så langt er jeg nået
>
> CPU: Intel P4 3,06 Ghz
> Bundkort: ?? ingen krav
> Kabinet: Støjsvagt !!!!!
Fx. Lian Li. Evt. kunne du gå efter et micro-ATX bundkort og lave en lille
PC. Fx ligesom Shuttles mini computere.

> PSU: Min. 300W Støjsvag !!!!!
> Floppy: Et eller andet .
> Harddisk: WD Caviar 120GB / 7200 / 8MB (Varenr.: 25-105508)
Evt. SATA. Fx Seagate Barracuda V SATA. Evt. 2 stk. i RAID1 - for ekstra
sikkerhed og lidt ekstra performance.

> CD: LiteOn CD-RW
Den kan da ikke brænde DVD...

> [...]
> Lyd: SB Live!
> Netværk: Intel 10/100+
> Mus/tastatur: Logitech Cordless Desktop Optical (Varenr.: 41-110044)
Evt. Comfort, hvis brugeren er til "knækkede" keyboards.

> Skærm: Iiyama 19" TFT Sort (Varenr.: 50-170791)
22"

Fra : Peter Jensen

Dato : 21-02-03 15:27

"No1" <cccccccccc@nonexisting.doooooomain.com> skrev i en meddelelse
t !!!!!
> Fx. Lian Li.

Jeps - sådan et er tilføjet listen nu

> Evt. SATA. Fx Seagate Barracuda V SATA. Evt. 2 stk. i RAID1 - for ekstra
> sikkerhed og lidt ekstra performance.

Var da værd at overveje - snupper den hvis "der er penge til overs"

> Den kan da ikke brænde DVD...

Nej, det har de heller absolut intet at bruge til.

> 22"

Jep, Iiyama 's til 75.000 - den går rent hjem er jeg sikker på

Tak til alle der har svaret - er ved at nærme mig noget nu
--
Peter J

Fra : No1

Dato : 21-02-03 15:59

> Jeps - sådan et er tilføjet listen nu

> Var da værd at overveje - snupper den hvis "der er penge til overs"

1 stk. af den harddisk koster ca. 1200 kr. Du skal bare have et bundkort der
understøtter SATA.

> Nej, det har de heller absolut intet at bruge til.

OK, men hvad skal de så bruge CD brænder til? Er du sikker på at de ikke
kommer til at have data der fylder over 600 MB i alt. Så køb evt. mindre
harddisk. Ellers er det rart at kunne tage backup på færre diske.