Windows XP vil ikke starte
Fra : P V Jørgensen

Dato : 20-02-03 21:19

Windows XP-Pro vil ikke starte før efter 1-7 genstartsforsøg. Der bootes
normalt indtil lige før, der normalt skulle komme et Windows-logon-screen. I
stedet er der bare en sort skærm med blinkende curser, og herefter sker der
absolut intet. Efter tryk på resetknappen spørges der, om Windows skal
starte normalt, hvilket jeg svarer ja til, og så håber jeg bare på, at det
vil lykkes denne gang, ellers forfra igen.

Fejlen er periodisk, og var i begyndelsen "kun" ca. hver 10. gang, men nu
næsten hver gang.

Min forhandler har truet med at formatere harddisken som det første og
geninstallere Windows. Jeg tror imidlertid, at det er et hardwareproblem, da
problemet som nævnt er periodisk.

Skulle der ikke være en hjælpsom sjæl, der kan løse mit problem, uden at
skulle lægge maskinen helt ned?

Teknisk:
Bundkort: ESC K7S5A
256 MB PC-2100 DDR-RAM
Processor: XP 1800+
Grafikkort: nVIDIA GeForce 2 MX400 64MB

P.V. Jørgensen
nospampvj@private.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-02-03 21:29

"P V Jørgensen" <nospampvj@private.dk> wrote in message
> [...]
da
> problemet som nævnt er periodisk.
>
> Skulle der ikke være en hjælpsom sjæl, der kan løse mit problem, uden at

Prøv at lav en scandisk af dine harddiske... Det kan være der er filrod....

Jeg har selv haft problemet.... 2 af mine 4 harddiske lavede åbenbart lort i
systemet....

Fra : Søren Jensen\( 9800 ~

Dato : 20-02-03 21:32

"P V Jørgensen" <nospampvj@private.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
da
> problemet som nævnt er periodisk.
>
> Skulle der ikke være en hjælpsom sjæl, der kan løse mit problem, uden at

Hej Det kan være et drilsk bundkort du har ( Sådan er K7S5A ).
Prøv at sætte din Ram hastighed ned fra 133 til 100 og se hvad der sker.
jeg tro det er dit bundkort det er galt med:

Søren

Fra : Olesen

Dato : 20-02-03 22:02

> [...]

> Min forhandler har truet med at formatere harddisken som det første og
> geninstallere Windows. Jeg tror imidlertid, at det er et hardwareproblem,

Hvorfor i alverden kan din forhandler ikke tilslutte
en ny harddisk, og se om installationen forløber perfekt med
efterfølgende langtidstest ???

Kører dette fint, så KUNNE det være din installation,
hvilket det er i 95% af en fejlbehæftet Windows.

Ta' back-up, og lad reparatøren lege det han vil.

MVH

Fra : Leony

Dato : 21-02-03 08:03

"P V Jørgensen" <nospampvj@private.dk> skrev i en meddelelse

> Windows XP-Pro vil ikke starte før efter 1-7 genstartsforsøg.
> Bundkort: ESC K7S5A
> Processor: XP 1800+

Tja, bundkortet er langt fra perfekt - desværre.

Kiggede tilfældigvis i FAQ'en
http://www.ecs.com.tw/faq/faq_index.asp?submenu_id=36&function_id=1
(indtast k7s5a i søgefeltet) til dit board på ECS' hjemmeside tidligere
i dag og faldt over følgende problem:
19.Boot problem with AMD Athlon XP 1800+ CPU.
20.Why doesn't K7S5A post with 133/133 XP1800+ CPU?

I begge tilfælde er rådet en opgradering af BIOS og da du netop har en
1800+, så vil jeg mene det er et forsøg værd.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : P V Jørgensen

Dato : 27-03-03 22:30

Jeg har lige fået maskinen tilbage fra forhandleren. Han skiftede bundkortet
og indtil videre virker det.
Tak for hjælpen!

P.V. Jørgensen
nospampvj@private.dk

Fra : Lyrik

Dato : 21-02-03 14:28

> [...]
da
> problemet som nævnt er periodisk.
>
> Skulle der ikke være en hjælpsom sjæl, der kan løse mit problem, uden at

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Den fejl har jeg også haft. Det var nVIDIA GeForce 2 MX400 64MB-grafikkortet
som lavede fejlen.
Skiftede til et ATI-kort(var blevet bange for nVIDIAkort) og havde ikke
flere problemer.

Hilsen
Jens

Fra : P V Jørgensen

Dato : 21-02-03 16:29

Måske er problemet løst, da der ved de sidste 4 opstarter ikke har været
problemer. Jeg har kørt scandisk og defragmenteret alle drev. Jeg håber
det fortsætter. Ellers har jeg da noget at give videre til min forhandler.
Tak til alle for konstruktiv hjælp.

P.V. Jørgensen
nospampvj@private.dk

Fra : P V Jørgensen

Dato : 21-02-03 23:13

5. gang måtte der 5 genstart til før den bed. ØV. Jeg må nok overlade
maskinen til forhandleren.

P.V. Jørgensen
nospampvj@private.dk

Fra : Leony

Dato : 22-02-03 12:33

> 5. gang måtte der 5 genstart til før den bed. ØV. Jeg må nok overlade
> maskinen til forhandleren.

Husk at spørge forhandleren hvad prisen er. Hvis det er mere end et nyt
motherboard koster, så vælg at købe et nyt motherboard (og køb nu for
guds skyld ikke et K7S5A). Et nyt motherboard vil løse dine problemer,
kan ikke garantere men jeg er så sikker som man nu kan være.

Prøv at opdatere BIOS. Der er vejledning på ECS' hjemmeside.
Hvis opdateringen går galt, så kan det resultere i et ubrugeligt
bundkort (så er du advaret), synes dog ikke at en opdatering af BIOS er
så svær.

Fra : P V Jørgensen

Dato : 23-02-03 21:16

Jamen, der er stadig garanti på maskinen. Det er bl. a. derfor jeg har søgt
råd hos Jer. Jeg vil prøve at få forhandleren til at prøve de ting, som I
har foreslået. Han er forøvrigt ikke ublu med priserne. Jeg har foreslået
ham at opdatere BIOS, men det mener han ikke er til nogen gavn....!? Jeg er
ikke meget for selv at gøre det. Findes der en dansk anvisning på sådan en
BIOS-opdatering?
Jeg mener, det er forhandlerens problem, men det kan jo blive mit, hvis han
formaterer harddisken. Jeg orker snart ikke at starte forfra med al
installation og personlige tilretninger.

P.V. Jørgensen
nospampvj@private.dk

Fra : Leony

Dato : 24-02-03 09:26

> [...]
> har søgt råd hos Jer. Jeg vil prøve at få forhandleren til at prøve
> de ting, som I har foreslået. Han er forøvrigt ikke ublu med

Hvis der er garanti på maskinen, så er forhanldleren en god løsning.

> Jeg har foreslået ham at opdatere BIOS, men det mener han
> ikke er til nogen gavn....!? Jeg er ikke meget for selv at gøre det.

Jeg forstår ikke hvorfor han ikke mener det hjælper, som forhandler
burde han/hun være klar over alle de problemer der er med K7S5A.
Set i lyset af garantien forstår jeg godt at du ikke vil gøre det selv
(måske kender du en der har prøvet det før, som kan hjælpe).
Du kan evt fortælle forhandleren om disse 2 problemer som der findes med
tidlige BIOS'er:

No post with 133/133 setting and DDR266 on K7S5A PCB 3.X. Basically, it
seems to happen on some AMD XP1800+ CPU.
Answer
Update BIOS V02/10/01 to the latest versionfor patch on this issue .

The BIOS seems to fix the boot problem with 1800+ on some systems but
not on all. After I tested the BIOS that it didn't help. I tested the
board with 3 different power supplys up to 400W. My CPU (it works on a
Emnic Board) is: AX1800DMT3C / AGOIAO229WPQW / 91527162104 / 1999AMD.
Answer
Fixed by the BIOS V02/10/01.

> Findes der en dansk anvisning på sådan en BIOS-opdatering?

Jeg kan lave en hvis det er aktuelt. Synes dog at du skulle bede
forhandleren om det, hvis du ikke er tryk ved at gøre og særligt pga
garantien.
Så er det jo forhandleren der hænger på den hvis det går galt.

> Jeg mener, det er forhandlerens problem, men det kan jo blive mit,
> hvis han formaterer harddisken. Jeg orker snart ikke at starte forfra
> med al installation og personlige tilretninger.

Kan forhandleren, som Olesen foreslår, ikke prøve en installation fra en
anden harddisk end din (forskellen burde ikke spille nogen rolle).
Ellers kunne du jo selv prøve, hvis du har en tom harddisk eller måske
kan låne en (tror at forhandleren sigter lidt i mod at skyde skylden på
en softwarefejl, bevares det kan det måske godt være - er dog 99% sikker
på at det skyldes motherboardet, hvis det skyldes software så skal du
nemlig have regningen, da softwarefejl ikke dækkes af garantien. Igen
vil jeg gerne understrege at jeg kan tage fejl, man skal jo ikke altid
tro det værste.

Husk at tage en backup af alle dine vigtige data inden du indleverer
den. Bare for en sikkerheds skyld.

Fra : P V Jørgensen

Dato : 24-02-03 22:38

> [...]
> på at det skyldes motherboardet, hvis det skyldes software så skal du
> nemlig have regningen, da softwarefejl ikke dækkes af garantien.

Jeg synes, jeg har fået så gode argumenter, at jeg nok kan få forhandleren
til at prøve alt andet end en formatering. Jeg vil dog vente en 14 dages
tid, da det kniber med tiden lige nu.

Resultatet skal jeg viderebringe når det foreligger.

Forøvrigt har Windows startet normalt de sidste 5 gange :-|

Er der noget, der peger på en hardwarefejl fremfor en softwarefejl, når det
er en periodisk fejl?

P.V. Jørgensen
nospampvj@private.dk

Fra : Leony

Dato : 25-02-03 09:21

> Resultatet skal jeg viderebringe når det foreligger.

Det ville være rart hvis du gad det.

> Forøvrigt har Windows startet normalt de sidste 5 gange :-|

Man kan jo altid være heldig.

> Er der noget, der peger på en hardwarefejl fremfor en softwarefejl,
> når det er en periodisk fejl?

Hardwarefejl kan sagtens være periodiske (ved ikke om man kan
sammenligne med en løs forbindelse - nogle gange virker det perfekt,
andre gange vil det bare ikke).