RAM til Compaq Presario
Fra : Jacob Tjørnholm

Dato : 19-02-03 09:18

Hej alle,

Så fik jeg endelig bestilt 2 x 256MB SD-RAM (PC133) til min halvgamle
Compaq, og det virker sgu ikke! Jeg håber, I kan hjælpe....

Maskinen er en Compaq Presario 7971. Den har som standard 128MB SD-RAM
(PC100), og jeg har testet at 2 x 128MB SD-RAM (PC133) virker fiint!

Men når jeg prøver at sætte de store blokke i, vil maskinen ikke starte op,
heller ikke når det bare er den ene, der er sat i. Jeg har et par gange
oplevet, at den er nået så langt som til at checke RAM, og så tæller den kun
op til 127!!

Alle idéer og forslag til, hvad jeg kan prøve inden jeg sender RAM'en
tilbage, modtages med stor tak!

--
/ Jacob Tjørnholm

(Fjern fejlen i min email-adresse inden du svarer)

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 19-02-03 09:49

> Alle idéer og forslag til, hvad jeg kan prøve inden jeg sender RAM'en
> tilbage, modtages med stor tak!

Din bios kan med stor sandsynlighed max. klare 128 Mb moduler

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Darkh

Dato : 19-02-03 10:19

> [...]
kun
> op til 127!!
>
> Alle idéer og forslag til, hvad jeg kan prøve inden jeg sender RAM'en

Compaqs Presario maskiner er lidt mærkelige, også med RAM. Jeg har prøvet at
stå med to, på papiret, helt ens maskiner, hvor det kun er ene ville
acceptere rammene.

Prøv i første omgang at opdatere bios. Hvis det ikke hjælper, tror jeg at du
bliver nød til at bytte Ram'ene, til nogle som passer til din model.

mvh
Jesper

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 19-02-03 10:23

"Jacob Tjørnholm" <chopmo@FEJLENyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kun
> op til 127!!
>
> Alle idéer og forslag til, hvad jeg kan prøve inden jeg sender RAM'en

Hej Jacob

Du skal muligvis have opdateret din BIOS:

http://www29.compaq.com/falco/sp_detail.asp?Model=2399&Div=4&Os=0&SoftwareVe
r=12195

I et dokument
(http://www29.compaq.com/falco/doc_detail.asp?Model=2399&Os=0&SoftwareVer=12
017), står der at en 7971 kan klare 384 Mb ram (128+256), muligvis kan den
klare mere efter en opdatering af BIOS. Der kan også være noget med om
ram'en er enkeltsiden eller dobbeltsidet.

Læs mere om din 7971 her:

http://www29.compaq.com/falco/sp_result.asp?Model=2399&Os=0
http://www29.compaq.com/falco/doc_result.asp?Model=2399&Os=0

Peter Brandt Jørgensen
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : Jacob Tjørnholm

Dato : 20-02-03 10:04

> Du skal muligvis have opdateret din BIOS:

http://www29.compaq.com/falco/sp_detail.asp?Model=2399&Div=4&Os=0&SoftwareVe
> r=12195

Jeg har prøvet, og den gør da også et eller andet, men "build-datoen" der
vises under opstart er stadig den samme :-/

> [...]
> klare mere efter en opdatering af BIOS. Der kan også være noget med om
> ram'en er enkeltsiden eller dobbeltsidet.

Du har jo ret!! Jeg lod mig narre af, at www.computerstore.dk/ramguide fandt
et 256MB modul til min type maskine.

Jeg har besluttet at droppe de 512MB og bare bytte dem til 1x128MB, der
passer med den originale....

Fra : Ole Hansen

Dato : 19-02-03 17:00

On Wed, 19 Feb 2003 09:18:08 +0100, "Jacob Tjørnholm"
<chopmo@FEJLENyahoo.dk> wrote:

Min Compaq Presario 5154,vil kun acceptere ramblokke med hyundai
chips, til alt held har jeg en flink forhandler der lod mig
eksperimentere til jeg fandt det der virkede.
Hilsen
En der ikke mere køber mærkevare pc