Compaq Armada BIOS OT ??
Fra : Morten Koch

Dato : 18-02-03 16:14

Hej NG.
Måske lidt OT, men hvor skal jeg ellers poste mit spørgsmål ?

Jeg har en Compaq Armada 1750, som i "setup/BIOS" er sat til kun at boote på
HD.
Nu er (tror jeg nok) HD-controlleren stået af. Men for at være sikker vil
jeg gerne køre "Compaq Diagnostic"-værktøjet fra en floppy.
Hvordan kommer jeg i kontakt med BIOS ?? og får maskinen til at boote på
floppy'en ??

Info. til de kloge:
Der kommer ingen blinkende cursor i hverken højre eller venstre hjørne.
Der kommer ingen besked om F2 eller F10 for setup.
Jeg HAR haft CMOS backup-batteriet pillet af et par minuter. Er det nok med
et par minuter ??
Der er ikke installeret diagnose/analyse partition på den disk, - som jeg
forøvrigt ikke kan komme i kontakt med

Det kan da ikke passe man bare kyler den ud ??

Mvh Morten

Fra : Christian Mygind

Dato : 18-02-03 19:37

> Nu er (tror jeg nok) HD-controlleren stået af. Men for at være sikker
> vil jeg gerne køre "Compaq Diagnostic"-værktøjet fra en floppy.

Hvad lavede du før problemet opstod? Fiflede med partitionerne?

> Hvordan kommer jeg i kontakt med BIOS ??

Hvis der ikke er adgang til disken har du ikke adgang til BIOS, siden denne
netop ligger på en partition på harddisken, i modsætning til på en chip, som
på de fleste stationære maskiner.

> og får maskinen til at boote
> på floppy'en ??

Du kan tage harddisken ud - så skulle du kunne boote fra floppydrevet - men
det hjælper dig jo desværre ikke voldsomt.

> Det kan da ikke passe man bare kyler den ud ??

Nej da. Hvis problemet skyldes en fucked-up partition (i modsætning til
hardwarefejl) skal du bare have gendannet denne partion på harddisken -
enten med en restorecd eller via en klon fra en harddisk i en anden
tilsvarende model.

/Chr

Fra : Calle.

Dato : 19-02-03 22:06

Christian Mygind wrote:

> [...]
> til hardwarefejl) skal du bare have gendannet denne partion på
> harddisken - enten med en restorecd eller via en klon fra en harddisk

Jeg har endnu ikke mødt en PC hvor man ikke kan skifte HD (så vil bios også
have været forsvundet), så det er lidt noget vrøvl du kommer med. Hent
service disketten til pågældende PC, og du er i bios.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Christian Mygind

Dato : 19-02-03 22:26

Calle. wrote:

> Jeg har endnu ikke mødt en PC hvor man ikke kan skifte HD (så vil
> bios også have været forsvundet), så det er lidt noget vrøvl du
> kommer med. Hent service disketten til pågældende PC, og du er i bios.

Det er noget vrøvl, fordi _du_ ikke har mødt en pc, hvar man ikke kan skifte
HDD? Goddaw do!

Selvfølgelig kan man skifte harddisken - men Compaq lægger/lagde simpelthen
visse BIOS-data på en selvstændig partition på harddisken, så disse skal
installeres efter installation af den nye hdd. En sådan maskine kan _godt_
boote, fordi hdd'ens arkitektur autodetectes, men du har ikke adgang til en
BIOS før du har "installeret" den.

Prøv at læse problemet igen -> maskinen vil ikke boote fra diskettedrevet =
BIOS, der beder maskinen om at disketteboote findes ikke.

Ikke overbevist? Se: http://makeashorterlink.com/?Z16D11783

/Chr

Fra : Calle.

Dato : 19-02-03 22:39

Christian Mygind wrote:

> [...]
>
> Prøv at læse problemet igen -> maskinen vil ikke boote fra
> diskettedrevet = BIOS, der beder maskinen om at disketteboote findes

Kender godt problemet, men fjerner man harddisken, booter den på
diskettedrevet, så sætter man harddisken i (hardplug) og gemmer bios på den.
Det har virket på dem jeg har rodet med.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Calle.

Dato : 19-02-03 22:41

Calle. wrote:

> Kender godt problemet, men fjerner man harddisken, booter den på
> diskettedrevet, så sætter man harddisken i (hardplug) og gemmer bios
> på den. Det har virket på dem jeg har rodet med.

Hotplug selvfølgelig
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Christian Mygind

Dato : 19-02-03 22:59

Calle. wrote:

> Hotplug selvfølgelig

Lyder risikabelt!

/Chr

Fra : Calle.

Dato : 20-02-03 15:38

Christian Mygind wrote:

> Lyder risikabelt!

Ja, men jeg har endnu ikke haft uheld
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Calle.

Dato : 18-02-03 19:36

> [...]
> vil jeg gerne køre "Compaq Diagnostic"-værktøjet fra en floppy.
> Hvordan kommer jeg i kontakt med BIOS ?? og får maskinen til at boote

Hvad hvis du piller stikket af til HD, så må den da automatisk gå over på
drev A
--
Automatik Mekaniker
Calle