Tv kort til computeren
Fra : Tobias Nielsen

Dato : 17-02-03 21:27

Hejsa

Jeg sidder lidt og kigger på et et tvkort til min computer.

Budgettet er max 7-800kr. Jeg vil naturligvis have mest for pengene.

Jeg har lidt kig på et WinFast TV2000 XP Deluxe i Zitech til kr 595,-. Er
der nogle der har erfaringer her.

Kortet skal primært bruges til at have lidt tv kørende i baggrunden mens jeg
arbejder, samt jeg gerne vil rode lidt med at optage film/programmet etc (I
så god kvalitet som prisen tillader)
Der skal naturligvis kunne tilsluttes et normalt antennestik med kabel tv

Der skal understøtte stereo som et minimum.
Fjernbetjening er _ikke_ et mus
Gerne god softwarepakke (er der evt noget andet end det medfølgende standard
program der kan anbefales)
Hvis muligt må man gerne kunne tidsindstille optagelser.

Jeg ved slet ikke hvordan priskravet er i forhold til de features jeg
nævner, men håber da det kan lade sig gøre (DVD optageren må liiige
vente et par år)

Hvis der ellers er noget jeg skal tage højde for hører jeg gerne fra jer.

VH Tobias

Fra : Flemming Joensson

Dato : 18-02-03 09:51

"Tobias Nielsen" <tobias@tach.dk> wrote in

> Jeg sidder lidt og kigger på et et tvkort til min computer.

Det gør jeg også :)

> Budgettet er max 7-800kr. Jeg vil naturligvis have mest for
> pengene.

Mit er også deromkring, man er vel studerende ;).

> [...]
> optage film/programmet etc (I så god kvalitet som prisen tillader)
> Der skal naturligvis kunne tilsluttes et normalt antennestik med

Jepper, en af mine medstuderende har netop samlet en maskine til sin
far med TV-kort i. Han købte et TerraTec TValue m. radio, og det gav
faktisk et rimelig godt resultat, dog en lille smule for grynet til at
jeg vil bruge det som videomaskine (og var med stereo, men uden
fjernbetjening).

Det Winfast kort du beskriver, kender jeg ikke.

Det kort jeg selv overvejer at købe er dette:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=340340&ref=edbpriser

Hvis du vil bruge din maskine til videooptager, så skal du have en
forholdsvis kraftig maskine og stor disk. Jo mere det skal komprimeres
jo mere arbejder CPU'en, og jo mindre skal der ske på din maskine
samtidig med for at der ikke opstår framedrops. Så hvis du vil optage
film, så skal du nok ikke regne med at bruge maskinen til andre ting
samtidig med.

Hvis det er planen at den primært skal kunne optage i god kvalitet, så
vil jeg nok lægge 1000-1500 oveni dit budget og købe et rigtigt Tv-kort
med indbygget mpeg2-encoder, så skal din cpu ikke arbejde ret meget og
sandsynligheden for frametab vil blive minimeret.

Alternativt, hvis du har meget fri diskplads og det viser sig at din
maskine ikke er kraftig nok til at kunne følge med i real-time
encoding, så kan du overveje at optage i et ikke-komprimeret format.
Men det kræver altså ret meget plads. Ikke-komprimeret AVI fylder
rimelig meget - ca. 1.2 GB per minut (720x480)!!!
Så kan man selvfølgelig nedsætte opløsningen man optager i, eller
forsøge med et andet codec, men det vil nok ikke give lige så pænt et
resultat når du så afspiller på et senere tidspunkt.

De gange jeg selv har prøvet, synes jeg klart jeg fik det bedste
resultat ved at optage i tv-kortets native opløsning. Jeg vil anbefale
du køber et kort der leverer et signal i 720x480 og optager i samme
opløsning, og så bagefter laver resizing mm. 720x480 er iøvrigt samme
opløsning som PAL DVD, så det kunne jo oplagt gemmes på en DVD-R eller
DVD+R eller måske endda DVD-RW eller DVD+RW. Hvilket måske er en fordel
hvis du alligevel har planer om en DVD-optager på et senere tidspunkt,
så passer optagelserne i samlingen ;)

VCDHelp (nu også DVDrhelp) har guides til mange ting der omhandler
capturing og encoding. En af de guider jeg selv har brugt til at
begynde med er denne her:
http://www.dvdrhelp.com/forum/userguides/125793.php

Og det virker fint skulle jeg hilse og sige :)

Man kan dog også fint lave optagelsen til DivX, Xvid, SVCD eller VCD
hvis man hellere vil have det på en CD-R eller CD-RW.

Angående software, så går jeg ikke så meget op i det, da jeg som regel
anvender metoden med rå avi, men ellers har jeg et par gange prøvet
Cyberlink PowerVCR II Deluxe med rimelig gode resultater på en P4
2.53GHz maskine.

Mvh.
Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 18-02-03 10:09

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in

> Jeg vil anbefale
> du køber et kort der leverer et signal i 720x480 og optager i
> samme opløsning, og så bagefter laver resizing mm. 720x480 er
> iøvrigt samme

Ja, det var vist lige lovlig tidligt om morgenen.
opløsningen på PAL er 720x576, mens NTSC er 720x480.

Jeg ved ikke lige om der findes TV-kort der leverer lige præcis det som
deres default-opløsning, men det kan i hvert fald lade sig gøre at
optage i det som rå avi :)

Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.