Forslag til fejlsøgning - hvilken softwar
Fra : Mikkel Lauritsen

Dato : 17-02-03 11:02

Hej alle,

hermed endnu engang den sædvanlige historie om en ustabil PC - forslag
til fejlsøgning modtages meget gerne.

Det aktuelle problem er en ældre PC (Microstar MS-5164 med ALi Aladdin
IV, AMD K6-233, Windows 98 SE) som hænger. Med et par minutters mellem-
rum går den i en tilstand, hvor man i 2-4 sekunder ikke kan komme i
kontakt med den ud over at flytte musepilen, og det ender så ca. hver
femte gang med, at den låser helt (stadig med aktiv mus) og skal have
en tur med reset-knappen for at genstarte. Jeg har en gang set en BSOD
med Exception 0D, men det har indtil videre været en enlig svale.

Problemet lader ikke til at blive værre med tiden, så jeg tror ikke,
at det er termisk relateret. BIOS'en er opdateret og er indstillet
særdeles konservativt, og jeg har kørt memtest86 og ikke fundet nogen
problemer. Al hardwaren bortset fra motherboardet har i øvrigt tidli-
gere kørt stabilt i lang tid.

Windows inkl. drivere er up-to-date, men jeg har bootet fra en CD med
Linux (Crash Recovery Kit) og kørt uden problemer i flere timer, så
jeg hælder alligevel til, at der er et problem med softwaren - men
jeg vil absolut ikke afvise, at der også kan være hardware-problemer.

Så - spørgsmålet er, om der er nogen, som kender til noget software
(fx til at lave burn-in test) under Windows, som kan stresse systemet
og samtidig holde øje med interrupts o.a., så man kan få en idé om,
hvilken komponent og/eller driver, der er ustabil?

Med venlig hilsen
Mikkel Lauritsen

Fra : Leony

Dato : 18-02-03 09:26

"Mikkel Lauritsen" <renard@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> skal have en tur med reset-knappen for at genstarte. Jeg har en gang
> set en BSOD med Exception 0D, men det har indtil videre været en
> enlig svale.

Exception 0D kan du læse om her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=/support/windows/topics/errormsg/kbfe0d.asp
A Fatal Exception 0D is an error message that is most commonly found,
but not limited to, out dated or damaged video display adapter drivers
and out dated multimedia software; however, this error message has also
been know to occur when the Hsflop.pdr file is missing or damaged.

Det burde ikke kunne skyldes driveren til grafikkortet, da den jo er
opdateret.

> [...]
> jeg hælder alligevel til, at der er et problem med softwaren - men
> jeg vil absolut ikke afvise, at der også kan være hardware-problemer.

Geninstaller Windows, installer programmer og drivere enkeltvis, så er
du måske heldig at finde ud af hvornår stabiliteten går fløjten.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Mikkel Lauritsen

Dato : 18-02-03 09:22

Jeg skrev:

> [...]
> en tur med reset-knappen for at genstarte. Jeg har en gang set en BSOD
> med Exception 0D, men det har indtil videre været en enlig svale.

--- klip ---

Opfølgninger på egne artikler er jo altid en god ting - om ikke
andet, så for at få lagt forklaringen i Google

Efter en laaaaang aftens roden med safe mode (som kørte stabilt)
og forskellige kombinationer af hardware viste det sig, at der
var to kilder til ustabilitet, nemlig netkortet og harddisken.

Mht. disken, så er jeg ikke helt overbevist om, at den ikke har
en fejl, som bare ikke viser sig ved en scandisk. Disk-timeouts
kan i hvert fald forklare de tilfælde af kortvarige hæng, som
jeg oplevede. For netkortets vedkommende, så kører det uden pro-
blemer i en anden maskine, men et RTL8139-baseret netkort på et
MS-5164 under Windows 98 SE får maskinen til at låse. En total
reinstallation hjalp ikke, så til erstatning har jeg fundet et
gammelt 3c509 frem, og det kører klippestabilt. Forklaringer mod-
tages gerne.

mvh
Mikkel