/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Bioschip
Fra : Klaus


Dato : 15-02-03 10:45

Hvor kan man købe en bios-chip ssteblpb3-49f004a-0229072 til Asus P4B533-V,
når man er kommet til at flashe den forkerte bois?

Mvh Klaus




 
 
Christian Mygind (15-02-2003)
Kommentar
Fra : Christian Mygind


Dato : 15-02-03 10:55

Klaus wrote:
> Hvor kan man købe en bios-chip ssteblpb3-49f004a-0229072 til Asus
> P4B533-V, når man er kommet til at flashe den forkerte bois?

Hvis problemet alene er en fejlagtig bios-version (og chippen ikke fysisk er
beskadiget) vil jeg anbefale dig at stikke hovedet ind i
dk.marked.privat.edb og råbe efter "Nils Emil" (neTØJET@it.dk - husk at
fjerne tøjet først) - han tager vistnok en 50'er for at flashe din BIOS.

/Chr



Mercenary (15-02-2003)
Kommentar
Fra : Mercenary


Dato : 15-02-03 14:43

"Christian Mygind" <mygind@FJERNc.dk> skrev i en meddelelse
news:b2l2p2$pj7$1@sunsite.dk...

> Hvis problemet alene er en fejlagtig bios-version (og chippen ikke fysisk
er
> beskadiget) vil jeg anbefale dig at stikke hovedet ind i
> dk.marked.privat.edb og råbe efter "Nils Emil" (neTØJET@it.dk - husk at
> fjerne tøjet først) - han tager vistnok en 50'er for at flashe din BIOS.

50 kr ?? Det er fandeme tyveri. En blank chip koster det halve.
Hvis du er interesseret kan jeg flashe den for ca 0,- kr
Det eneste du skal betale er fragten af chippen; dvs 2 x 4 kr eller hvad et
brev nu koster.
Klaus, hvis du er interesseret så send mig en mail.

--
/Merc

There are 10 types of people.
Those who understand binary, and those who don't...



Christian Mygind (15-02-2003)
Kommentar
Fra : Christian Mygind


Dato : 15-02-03 14:51

Mercenary wrote:

> 50 kr ?? Det er fandeme tyveri. En blank chip koster det halve.
> Hvis du er interesseret kan jeg flashe den for ca 0,- kr
> Det eneste du skal betale er fragten af chippen; dvs 2 x 4 kr eller
> hvad et brev nu koster.
> Klaus, hvis du er interesseret så send mig en mail.

Det er da voldsomt pænt at dig - men berettiger dig ikke ligefrem til at
kalde Niels E's pris "tyveri".

/Chr



Klaus (15-02-2003)
Kommentar
Fra : Klaus


Dato : 15-02-03 14:53

Kan man selv flashe den, hvis man køber en blank chip?
Og hvor kan man evt. købe en sådan?
Mvh Klaus

Mercenary <Mercenary@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e4e430a$0$129$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> "Christian Mygind" <mygind@FJERNc.dk> skrev i en meddelelse
> news:b2l2p2$pj7$1@sunsite.dk...
>
> > Hvis problemet alene er en fejlagtig bios-version (og chippen ikke
fysisk
> er
> > beskadiget) vil jeg anbefale dig at stikke hovedet ind i
> > dk.marked.privat.edb og råbe efter "Nils Emil" (neTØJET@it.dk - husk at
> > fjerne tøjet først) - han tager vistnok en 50'er for at flashe din BIOS.
>
> 50 kr ?? Det er fandeme tyveri. En blank chip koster det halve.
> Hvis du er interesseret kan jeg flashe den for ca 0,- kr
> Det eneste du skal betale er fragten af chippen; dvs 2 x 4 kr eller hvad
et
> brev nu koster.
> Klaus, hvis du er interesseret så send mig en mail.
>
> --
> /Merc
>
> There are 10 types of people.
> Those who understand binary, and those who don't...
>
>



Mercenary (15-02-2003)
Kommentar
Fra : Mercenary


Dato : 15-02-03 15:24

"Klaus" <klaus@danbonet.dk> skrev i en meddelelse
news:b2lgol$kn6$1@news.net.uni-c.dk...
> Kan man selv flashe den, hvis man køber en blank chip?
> Og hvor kan man evt. købe en sådan?
> Mvh Klaus

Blanke chips kan købes f.eks her www.aarhus-radio-lager.dk
Du kan godt flashe den selv, men det kræver nok at du er i besiddelse af,
eller har adgang til en Eprom brænder og de er halvdyre.

Men prøv lige først om du ikke kan flashe chippen mens den sidder i
bundkortet. Du skal bare have lavet en Flashdiskette eller hvad man nu
kalder den, hvor du har flashprogrammet og den binære fil.

Det tager ca 30 sekunder at flashe en eprom af den type så 50 kr er IMNSHO
tyveri.
Det svarer til en timeløn på 6000,-

--
/Merc

There are 10 types of people.
Those who understand binary, and those who don't...




torben (15-02-2003)
Kommentar
Fra : torben


Dato : 15-02-03 22:07



>
> Det tager ca 30 sekunder at flashe en eprom af den type så 50 kr er IMNSHO
> tyveri.
> Det svarer til en timeløn på 6000,-

Først tale med kunde, så sætte chippen i, så finde den rigtige flash, så
brænde (30 sek.), så kræve penge ind. + hvis noget går galt!

Det tager ca 10 min = 200-300,- i timen det lyder da ikke så slemt!

torben




Mercenary (16-02-2003)
Kommentar
Fra : Mercenary


Dato : 16-02-03 08:23

"torben" <75568799@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3e4eabf8$0$2580$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...


> Først tale med kunde, så sætte chippen i, så finde den rigtige flash, så
> brænde (30 sek.), så kræve penge ind. + hvis noget går galt!
>
> Det tager ca 10 min = 200-300,- i timen det lyder da ikke så slemt!
>
> torben

CM refererer til en person i dk.marked.privat.edb
Jeg arbejder selv med elektronik og brænder 100 vis af eprommer hver uge.
300 kr i timen ?? Hmm. Jeg skal vist ind og snakke med chefen

--
/Merc

There are 10 types of people.
Those who understand binary, and those who don't...



Thore Sorensen (17-02-2003)
Kommentar
Fra : Thore Sorensen


Dato : 17-02-03 09:48

On Sun, 16 Feb 2003 08:23:10 +0100, "Mercenary" <Mercenary@mail.tele.dk>
wrote:

>"torben" <75568799@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>news:3e4eabf8$0$2580$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>
>CM refererer til en person i dk.marked.privat.edb
>Jeg arbejder selv med elektronik og brænder 100 vis af eprommer hver uge.
>300 kr i timen ?? Hmm. Jeg skal vist ind og snakke med chefen

....og du har selv investeret i din eprom-brænder?
....og du laver bios-chips i din fritid?

Et kvalifiveret gæt er, at du har fået stillet dit udstyr til rådighed
af "chefen"...og at du faktisk bruger hans tid til at brænde en
bios-chip for folk...altså er de stipulerede 12-15 minutter (incl
udpakning af chip - finde-den rigtige binære fil - brænding - pakning af
chip - frimærke på - i postkassen med den) osse til en 40,- + porto, for
du har vel osse ca 180,-i timen...?

....altså er der ikke noget sammenligningsgrundlag....Niels Emil har
hjulpet adskillige med at re-etablere deres ubrugelige mainboard for en
50,-'er...det er da en OK pris...at du gør det gratis er selvfølgelig
prisværdigt, men du skal formodentlig heller ikke bruge eget betalt
udstyr/egenbetalt fritid...

Man kan købe bremseklodser til sin bil for 200-300 kroner rundt
omkring...men afleverer man sin bil hos mekanikeren lyder regningen
hurtigt på 800-900,-....der er en del investeringer i værktøj, know-how
osv der skal betales, og det er der kun en til...kunden...

--
Med venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952

Croma 2.0ie 1993
Pluto 1.2 1996
Adria 502LH 1996

(fjern Z'erne hvis du mailer direkte)

complex@pc.dk (17-02-2003)
Kommentar
Fra : complex@pc.dk


Dato : 17-02-03 22:35

Ja, jeg vil hellere betale Niels Emil 50 kr for det arbejde,
end have en fusker, til at lave det som fusk i en af arbejdsgiveren
betalt arbejdstid.

Er fusk dybest set ikke tyveri (af arbejdsgiverens tid)

Til Niels Emil:
Tag dig ikke af de "små mennesker" her i gruppen.
50 kr er helt OK, ja faktisk billigt !

Jeg har ingen personlige relationer til Niels Emil udover jeg har
handlet (købt) af ham et par gange, alle til 100% tilfredshed !!!

50 kr er for meget skriver nogle små mennesker,
jeg spørger hvor små sko kan man gå i ???

Lars (København nord)
complex@pc.dk

On Mon, 17 Feb 2003 09:47:49 +0100, Thore Sorensen <dinotec@pc.dk>
wrote:

>On Sun, 16 Feb 2003 08:23:10 +0100, "Mercenary" <Mercenary@mail.tele.dk>
>wrote:
>
>>"torben" <75568799@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>>news:3e4eabf8$0$2580$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>>
>>CM refererer til en person i dk.marked.privat.edb
>>Jeg arbejder selv med elektronik og brænder 100 vis af eprommer hver uge.
>>300 kr i timen ?? Hmm. Jeg skal vist ind og snakke med chefen
>
>...og du har selv investeret i din eprom-brænder?
>...og du laver bios-chips i din fritid?
>
>Et kvalifiveret gæt er, at du har fået stillet dit udstyr til rådighed
>af "chefen"...og at du faktisk bruger hans tid til at brænde en
>bios-chip for folk...altså er de stipulerede 12-15 minutter (incl
>udpakning af chip - finde-den rigtige binære fil - brænding - pakning af
>chip - frimærke på - i postkassen med den) osse til en 40,- + porto, for
>du har vel osse ca 180,-i timen...?
>
>...altså er der ikke noget sammenligningsgrundlag....Niels Emil har
>hjulpet adskillige med at re-etablere deres ubrugelige mainboard for en
>50,-'er...det er da en OK pris...at du gør det gratis er selvfølgelig
>prisværdigt, men du skal formodentlig heller ikke bruge eget betalt
>udstyr/egenbetalt fritid...
>
>Man kan købe bremseklodser til sin bil for 200-300 kroner rundt
>omkring...men afleverer man sin bil hos mekanikeren lyder regningen
>hurtigt på 800-900,-....der er en del investeringer i værktøj, know-how
>osv der skal betales, og det er der kun en til...kunden...


Mercenary (18-02-2003)
Kommentar
Fra : Mercenary


Dato : 18-02-03 19:28

<complex@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:bbl25v8kvar18s2pjer2dbgpg4pn247gfv@4ax.com...
> Ja, jeg vil hellere betale Niels Emil 50 kr for det arbejde,
> end have en fusker, til at lave det som fusk i en af arbejdsgiveren
> betalt arbejdstid.

Så gør du bare det !

> Er fusk dybest set ikke tyveri (af arbejdsgiverens tid)

Nej. Tyveri er hvis man ervherver sig noget materielt, der ikke tilhører en
selv.
Spørg selv i juragruppen.

30 sekunders fusk koster din arbejdsgiver mindre end når du går på
toilettet.
Men en engel som dig stempler vel ind og ud når du skal af med lort.
Alternativt bliver det så fyret af her i gruppen.

HVIS jeg ikke brugte mit eget udstyr og HVIS jeg ikke brugte min egen tid,
ville jeg ALTID spørge om lov til at lave noget privat. Det har jeg altid
fået lov til før jeg fik mit eget udstyr.

Så HVIS du rent faktisk vidste noget om den du udtaler dig om som 'fusker'
og HVIS du ellers havde andet at give dig til, så kunne den latterlige smøre
du her har fyret af helt have været undgået i gruppen.

> 50 kr er helt OK, ja faktisk billigt !

Ja, hvis han selv lægger chip til.
Da det er en person fra dk.marked privat.edb, kan man ifølge fundsatsen for
gruppen antage at der altså ikke er tale om en person der driver sit
foretagende som virksomhed.

> Jeg har ingen personlige relationer til Niels Emil udover jeg har
> handlet (købt) af ham et par gange, alle til 100% tilfredshed !!!

Så er du jo glad ! Hvad brokker du dig så for ?

> 50 kr er for meget skriver nogle små mennesker,
> jeg spørger hvor små sko kan man gå i ???

Åbenbart meget meget små, når man begynder at blive personlig, fordi 'nogen'
mener at 50 kr for at brænde en bios-chip er lige i overkanten.

--
/Merc

There are 10 types of people.
Those who understand binary, and those who don't...



complex@pc.dk (19-02-2003)
Kommentar
Fra : complex@pc.dk


Dato : 19-02-03 07:43

On Tue, 18 Feb 2003 19:27:34 +0100, "Mercenary"
<Mercenary@mail.tele.dk> wrote:

>30 sekunders fusk koster din arbejdsgiver mindre end når du går på
>toilettet.

>Men en engel som dig stempler vel ind og ud når du skal af med lort.
>Alternativt bliver det så fyret af her i gruppen.
>
> så kunne den latterlige smøre
>du her har fyret af helt have været undgået i gruppen.

Ak ja!
Med det latrinære sprogbrug du anvender er det ikke studenterhuen der
trykker, du uden for pædagogisk rækkevidde !

Men jeg har et forslag:
tag 250kr for hver bioschip du laver, og anvend pengene på et
sprogkursus og kursus i god opførsel.

Men det tager jo nok nogen tid før du har brændt 1000 bioschips
- desværre.

Med ønsket om at du må brænde rigtig mange bioschips.
eod
Lars (København nord)


Mercenary (19-02-2003)
Kommentar
Fra : Mercenary


Dato : 19-02-03 17:38

<complex@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:or965vg5dqplhtdntm7lvlqhd62ihf1d93@4ax.com...

> tag 250kr for hver bioschip du laver

Modsat andre skal jeg ikke tjene penge på alt hvad jeg laver. Der er nogle
der rent faktisk godt kan hjælpe andre uden at der absolut skal tjenes på
det.

> og anvend pengene på et sprogkursus og kursus i god opførsel.

Mit sprog fejler intet. Og god opførsel ??

Tja, det var DIG der begyndte med at kalde mig 'fusker' mm.

--
/Merc

There are 10 types of people.
Those who understand binary, and those who don't...



Mercenary (18-02-2003)
Kommentar
Fra : Mercenary


Dato : 18-02-03 18:40

"Thore Sorensen" <dinotec@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:ln715vsg6fk400nq56oh2sff3fi0jfv6dr@4ax.com...

> ...og du har selv investeret i din eprom-brænder?
> ...og du laver bios-chips i din fritid?

Ja, Jeg har købt en brugt brænder.
Og ja, jeg laver også bios chips, blandt mange andre ting.

> Et kvalifiveret gæt er, at du har fået stillet dit udstyr til rådighed
> af "chefen"...og at du faktisk bruger hans tid til at brænde en
> bios-chip for folk...

Godt gæt, men altså forkert

> ...altså er der ikke noget sammenligningsgrundlag....Niels Emil har
> hjulpet adskillige med at re-etablere deres ubrugelige mainboard for en
> 50,-'er...det er da en OK pris...at du gør det gratis er selvfølgelig
> prisværdigt, men du skal formodentlig heller ikke bruge eget betalt
> udstyr/egenbetalt fritid...

Jo jeg skal.

--
/Merc

There are 10 types of people.
Those who understand binary, and those who don't...



Henning Sørensen (16-02-2003)
Kommentar
Fra : Henning Sørensen


Dato : 16-02-03 12:06

"Mercenary" <Mercenary@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3e4ea54d$0$176$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Klaus" <klaus@danbonet.dk> skrev i en meddelelse
> news:b2lgol$kn6$1@news.net.uni-c.dk...
> > Kan man selv flashe den, hvis man køber en blank chip?
> > Og hvor kan man evt. købe en sådan?
> > Mvh Klaus
>
> Blanke chips kan købes f.eks her www.aarhus-radio-lager.dk
> Du kan godt flashe den selv, men det kræver nok at du er i besiddelse af,
> eller har adgang til en Eprom brænder og de er halvdyre.
>
> Men prøv lige først om du ikke kan flashe chippen mens den sidder i
> bundkortet. Du skal bare have lavet en Flashdiskette eller hvad man nu
> kalder den, hvor du har flashprogrammet og den binære fil.
>
> Det tager ca 30 sekunder at flashe en eprom af den type så 50 kr er IMNSHO
> tyveri.
> Det svarer til en timeløn på 6000,-
>
> --
> /Merc

Hej !
Jeg vil ikke blande mig i diskussionen om hvorvidt Klaus skal betale 50,-
eller ingenting
for at få flashet sin bios.
Men er det rigtigt, at man kan købe en blank bios og flashe den mens den
sidder på bundkortet ?
Fx har jeg en Compaq 7950, som Compaq/HP ikke længere supporterer mht bios
upgrades.
Ville det være muligt at købe en blank chip og flashe med fx bios fra en
nyere model, sådan
at Compaq'en kan køre WinXP ?
Jeg vil ikke risikere at flashe den der sidder i nu, men ville da gerne gøre
forsøget med en blank chip.

/Henning, Sydfyn.



Mercenary (16-02-2003)
Kommentar
Fra : Mercenary


Dato : 16-02-03 13:09

"Henning Sørensen" <hkks@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:b2nrcq$s30$1@sunsite.dk...
> "Mercenary" <Mercenary@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e4ea54d$0$176$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...


> Men er det rigtigt, at man kan købe en blank bios og flashe den mens den
> sidder på bundkortet ?

Nej. Det vil sandsynligvis ikke fungere. BIOS står for Basic Input Output
System og er en vital del for at dit motherboard ved hvordan det skal
fungere. En blank chip indeholder ingen data som sådan og derfor ved dit
motherboard heller ikke hvordan dit floppydrev skal virke, så du kan indlæse
data og flashe derfra.

> Fx har jeg en Compaq 7950, som Compaq/HP ikke længere supporterer mht bios
> upgrades.
> Ville det være muligt at købe en blank chip og flashe med fx bios fra en
> nyere model, sådan
> at Compaq'en kan køre WinXP ?

Igen nej. Hver BIOS er specielt skrevet til de respektive motherboards, og
du kan sandsynligvis ikke få en BIOS fra et andet motherboard til at virke,
medmindre den anden model bruger et bundkort der er præcis magen til det du
vil flashe.

Og det er meget usandsynligt at det er din BIOS der afgør om du kan køre
WinXP eller ej. Jeg vil gætte på at det enten er din processor der er for
langsom og/eller at du ikke har RAM nok.

--
/Merc

There are 10 types of people.
Those who understand binary, and those who don't...



Henning Sørensen (16-02-2003)
Kommentar
Fra : Henning Sørensen


Dato : 16-02-03 13:24

"Mercenary" <Mercenary@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3e4f7e75$0$118$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
[snip]
>
> Og det er meget usandsynligt at det er din BIOS der afgør om du kan køre
> WinXP eller ej. Jeg vil gætte på at det enten er din processor der er for
> langsom og/eller at du ikke har RAM nok.
>
> --
> /Merc

Nej - det er nu ikke det der er problemet - det er en Athlon650 m/256MB ram
og XP kan installeres, men fungerer ikke - fx. ekstreme ventetider i
"Denne Computer" (45 minutter) så det er nok en eller anden *udokumenteret*
hw-konflikt.
Compaq har bios updates til deres nyere modeller, men altså ikke til
7950'eren,
som udgik ca. 1 år før fusionen med HP.
Jeg har nu også altid regnet med, at der skulle være en fungerende bios, for
at kunne komme
til at flashe, men forstod af dit tidligere indlæg, at det ikke var
tilfældet.

Ok - tak for interessen

/Henning, Sydfyn.



Søren Steinmetz (16-02-2003)
Kommentar
Fra : Søren Steinmetz


Dato : 16-02-03 14:29

"Mercenary" <Mercenary@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3e4f7e75$0$118$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Henning Sørensen" <hkks@privat.dk> skrev i en meddelelse
> news:b2nrcq$s30$1@sunsite.dk...
> > "Mercenary" <Mercenary@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3e4ea54d$0$176$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>
> > Men er det rigtigt, at man kan købe en blank bios og flashe den mens
den
> > sidder på bundkortet ?
>
> Nej. Det vil sandsynligvis ikke fungere. BIOS står for Basic Input
Output
> System og er en vital del for at dit motherboard ved hvordan det skal
> fungere. En blank chip indeholder ingen data som sådan og derfor ved
dit
> motherboard heller ikke hvordan dit floppydrev skal virke, så du kan
indlæse
> data og flashe derfra.

Du kan lave den gode gamle biosrescue model:

boot med en bios der virker, og mens maskinen kører lister du den gamle
bios ud og sætter den ny chip i,
så flash'er du den og vupti systemet skulle nu gerne kunne reboote med
den nye bios

Problemet er bare at du skal vide lidt om hvad du gør, ellers kan du
slippe røgen ud af både bioschip samt resten af bundkortet.
(De virker bedst når røgen er inde i komponenterne)

Hygge
Søren Steinmetz



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste