Forsvunden ram... på én ram-blok?!
Fra : LazyJones

Dato : 13-02-03 23:59

Er det muligt for halvdelen af en ram-blok at blive for varm?
Efter nogle timers kørsel begynder jeg at registrere 'grafik-kage'.
Det går over efter et par sekunder, men vender herefter tilbage med
10-50 minutters intervaller (afhængig af udnyttelse).

Når jeg kigger i PowerStrip er der aldrig over 256Mb ledig ram...
(Efter at have lukket diverse programmer og kørt mem-recover: 312Mb)
Jeg har prøvet at køre GoldMemory, men det program kører jo bare
i løkke i timevis uden at sige noget interessant. Desuden kører
det kun efter en reboot, og dette plejer alligevel at afhjælpe
problemet midlertidigt, såeh...

Er der andre ting at prøve end den død-kedelige "prøv at skifte
til en anden ram-blok" (jeg har ikke andre!), eller den stressende
"måske er det ram-kredsen der er ved at fejle..."

Jeg gider virkeligt ikke at skal til at skifte bundkort på lortet.

Er der evt. andre der har haft tilsvarende oplevelser?
Ellers må jeg vel tage til takke med ovenstående bud?
Grrrr... "Why is nothing ever easy?!" - Det skal jo bare virke!

AMD Athlon Palomino XP 1600plus 1.4Ghz Socket A /266 @ 1410MHz (no OC)
Veritech 1.part 512 MB PC-266 DDR2100 - 10 års garanti
Soltek SL-75DRV2 AGP >1800 Mhz SocketA KT266A DDR Socket A
Seagate 80GB UDMA/100 7200/2048KB (Softsonic FDB!) Barracuda IV
Asus V8200 Geforce3 64 MB DDR, DELUXE AGP @ 4800 rpm (45-48 °C)
ThermalTake Smart & Silent Vulcano 9 @ 4000 rpm (45-48 °C)

Seneste 'indgreb': At smide et composite-kabel fra TV-out på
grafikkortet til mit tv. Fik et (meget) lille stød mens jeg
rumsterede med kabler...

/ Thomas Hejl Pilgaard | <lazyjones@tdcspace.ns.dk> \ __~@
/ Susåvej 5 - 4700 Næstved | Remove the ".ns" to mail me \ ¸_`\<,_
\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯/¯¯¯¯¯(*)/ (*)
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯ ¯

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 14-02-03 06:22

LazyJones wrote:
> Er det muligt for halvdelen af en ram-blok at blive for varm?

Med specielle forhold i kabinettet, ja - omend det er yderst usandsynligt.

> Efter nogle timers kørsel begynder jeg at registrere 'grafik-kage'.
> Det går over efter et par sekunder, men vender herefter tilbage med
> 10-50 minutters intervaller (afhængig af udnyttelse).

Grafik-kage er tegn på dårlig ram på grafikkortet (eller overclocket
grafikkort).

> Er der andre ting at prøve end den død-kedelige "prøv at skifte
> til en anden ram-blok" (jeg har ikke andre!), eller den stressende
> "måske er det ram-kredsen der er ved at fejle..."

http://memtest86.com/

(kan ikke teste ram på grafikkortet)

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 14-02-03 19:18

LazyJones skrev:
> Efter nogle timers kørsel begynder jeg at registrere 'grafik-kage'.
> Det går over efter et par sekunder, men vender herefter tilbage med
> 10-50 minutters intervaller (afhængig af udnyttelse).

Prøv at tage et screenshot af det (Print Screen og "sæt ind" i f.eks.
paint).
Det kan skyldes din RAM bliver kørt for hårdt. Det kan også være
en fejl på skærmen. Er det skærmen der fejler kan du ikke fange
det i et screenshot.

Prøv at clocke dit grafikkort lidt ned og se om det hjælper.
Hvis det afhjælper problemet, så er det muligvis køling du mangler.

> Når jeg kigger i PowerStrip
[SNIP normal tilstand efter at have kørt overflødige programmer]

Så la' vær' med det.

mvh
Jeppe Seidelin Dam