Tastatur genveje
Fra : Niels Ledgaard

Dato : 11-03-03 08:39

Hej.

Vi har i firmaet en pc der er leveret med autocad, som har en menu der
passer til den medfølgende lasermærker. Jeg mangler tastaturgenvejene og kan
ikke lokalisere filen acad.pgp, hvor genvejene skal difineres.
Kan man implantere acad.pgp i autocad, og uden at ødelægge leverandørens
menu.

M.v.h. Niels

Fra : Michael

Dato : 11-03-03 10:13

Hej Niels !

Hvis du har AutoCad 2000 ligger pgp-filen under Support.

Du skal blot geninstallere AutoCad-programmet, så er den der.

Hvis du ikke har program-CD'en er du faktisk ude i noget snavs.

Men ellers kig ind på denne side, her er den også noget om genvejstaster:
http://www.michulla1.starthotel.dk/page7.html

Hilsen fra
Michael

Fra : P.C.

Dato : 11-03-03 11:48

Hi

"Niels Ledgaard" <ledgaard@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke lokalisere filen acad.pgp, hvor genvejene skal difineres.
> Kan man implantere acad.pgp i autocad, og uden at ødelægge leverandørens

Jeg ved ikke om du kan bruge det til dit formål, men der er jo også en række "F"
taster på dit tastatur og hvis de ikke bliver brugt , kan du bruge et gammelt
trick til at kunne lægge de mest brugte kommandoer ind på F tasterne.
Check Ansi.sys som du kan benytte uden at det påvirker andet end de taster du
giver ny betydning --------- Ansi.sys er somregel alligevel angivet som device i
config.sys og en simpel batch fil kan omdefinere samtlige F taster som det
passer dig.
Check;
http://www.computerhope.com/ansisys.htm

P.C.
Nice talking to you
http://groups.yahoo.com/group/skuespilhus/

Fra : Lars R. Nielsen

Dato : 11-03-03 12:33

Hej

Tjaeh, hvis han kører AutoCAD v. 2.62 ( min første AutoCAD ) eller lign kan
det da være at det virker.
Jeg legede da selv med ANSI.SYS for 15 år siden, det var ustyrligt morsomt
at ændre på Command-prompt i DOS 3 og remappe tasterne for at drille andre !

Find nu din CD frem og hent PGP-filen fra den.

Mvh
Lars Nielsen

Fra : P.C.

Dato : 11-03-03 13:28

Hi

"Lars R. Nielsen" <NOSPAM_LarsRNielsen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at ændre på Command-prompt i DOS 3 og remappe tasterne for at drille andre !
>
> Find nu din CD frem og hent PGP-filen fra den.

Eh Hvordan er det nu lige at du får fat på F tasterne med den ;))
P.C.

Fra : Lars R. Nielsen

Dato : 11-03-03 14:26

Hej

Det er vist ved at køre lidt ved siden af EDB.CAD fundatsen, men alligevel:

Du foreslog selv ANSI.SYS, som blot er et mellemled ! der mangler liiiiige
lidt.

Man slår op i sin gamle DOS manual ( tilstået DOS 3.3 ) Under ansi.sys
koderne, ( og finder ud af at det ikke står der ). så søger man på
google:

"ansi.sys escape", og så kommer dette link som det allerførste:

http://www.evergreen.edu/biophysics/technotes/program/ansi_esc.htm

Dette er en snip fra siden, pas på "word-wrap"

**********************

Keyboard Commands
Define Key {ESC}[<key code>;<result>p
Assigns one or more characters to be produced when you press a key.

<key code> specifies the key to be defined. If the key is one of the
standard ASCII characters, <key code> is a number from 1 through 127. If the
key is a function key, keypad key, or a combination of the <Shift>, <Ctrl>,
or <Alt> key and another key, <key code> is two numbers separated by a
semicolon and can be found in the ANSI.SYS Key Code table.
<result> is the character or characters to be produced when a key is
pressed. It can be specified as an ASCII code, an ANSI.SYS Key Code, a
string enclosed in quotation marks, or any combination of codes and strings
separated by semicolons.
To restore a key to its original meaning, enter a Define Key command
that sets <result> equal to <key code>.
examples {ESC}[126;92p Redefine the tilde <~> key as a backslash
<\>.

{ESC}[126;126p Restore the tilde <~> key to its original meaning.

{ESC}[0;112;"dir|sort";13p Redefine <Alt-F9> as a Directory command
piped to a Sort command, followed by a Carriage Return.

{ESC}[0;112;0;112p Restore <Alt-F9> to its original meaning.

***********************

Godt nok er jeg ved at blive gammel, meeeen

Og nej, jeg har ingen intentioner om, at bruge det under windows.

Fra : P.C.

Dato : 11-03-03 16:19

Hi
Jeg forstår ikke rigtigt hvad du mener.
Iflg. linken ;
er Ansi sys en lige så aktuel driver som enhver anden spørgsmålet er ikke
hvornår en del af Dos var aktuel og Ansi.sys er vel egentlig ikke noget man
direkte refererer til at kunne disk operativ system men at en sys fil skulle
være uaktuel blot fordi den også var med i de første Dos udgaver forstår jeg
ikke ; hele fundamentet altså der hvor funktionerne ligger altså bla.
Command.com er da exakt så aktuel idag med windows , ellers kan man jo prøve at
fjerne den og se i hvor høj grad Dos stadig er integreret i Win.
Omdefinering af taster med acad.pgp hhv. ansi.sys er jo to forskellige ting,
hvor ansi.sys griber langt dybere i systemet og så er det lidt nemmere at få fat
i F tasterne ; jeg ved ikke hvordan man bruger acad.pgp til det men ansi sys går
jo ind med ansi koderne som jo også stadig er aktuelle, og den kode man skal
bruge for at finde tasten er dens ascii nummer og så synes jeg altså at det er
smart, at man ikke kun har fat i acad's standard funktioner så man kan
omdefinere M tasten til move, men at man på f4 kan evaluere en lang lisp
funktion ; det ser jo list besynderligt ud og jeg er ikke sikker på at noget så
simpelt som at få .xy frem med acad.pgp overhovedet skulle være
muligt,----------- men smart er det altså hvis man ved ,at der på F5 er en lang
sekvens som man ellers skal taste ind 200 gange gennem en tegning ; ------ så er
det lidt nemmere at have det på en F tast eller have skrevet det i et menu
punkt.
Jeg mener simpelthen ikke at acad.pgp kan bruges til at programere F knapperne
og du må altså meget undskylde, men når et smart stykke værktøj faktisk følger
med windows og funktionerne sikkert bliver hentet i command.com alligevel i
andre applikationer under windows, ------- så er jeg ærligt talt ligeglad med om
det hedder Dos eller windows, hvis det er samme funktioner der trigges.
Iøvrigt må man vel sige, at såfremt windows kan køre en dos applikation, så må
Dos vist stadigt være dybt integreret i windows. -------- windows er jo faktisk
også et disk operativ system .
Dos står jo blot for noget med at kunne håndtere det der er sat på en computer
af diske og periferiudstyr , og om det ligger under en smart menu eller skal
skrives på tastatur som funktionskald med parametre giver vel igrunden samme
resultat. --------- bortset fra at det jo er smart at kende Dos. når man skal
boote sin maskine op med en anti virus diskette, der ville jeg nødigt undvære
Dos.
Jeg vil da nok også sige at jeg nødigt ville være uden min forståelse af
computere via Dos , ------ Ansi.sys foruden en masse af de gamle funktioner som
nu bliver hentet via tryk på et stykke grafik istedet for at man skriver
funktionsnavn og parametre er jo stadig dybt integreret i windows ; acad.pgp
fungerer jo kun indenfor applikationen hvorimod ansi.sys jo fungerer også _efter
AutoCAD er lukket , men at undsige måske den eneste måde , eller ihvertilfælde
en særdeles effektiv måde som jo ikke fylder op indenfor applikationen
hukommelse --- jeg mener at acad.pgp bliver undgået af mange af fordi acad vist
stadig bliver langsommere af en lang acad.pgp.

Men det kan vel koges sammen til et meget simpelt spørgsmål ; kan man programere
F taserene i acad.pgp eller ej ;))

Fra : P.C.

Dato : 11-03-03 16:46

Hi

Jeg glemte at foreslå, at prøve at søge efter Ansi.sys på din computer
, -------- fordi selvom du kender den fra Dos 2.1 , så er Ansi.sys da stadig med
i den win 98 jeg kører, og iflg den link jeg satte ind, så er den også med i
2000 , så at sige at den er noget der hører til en gammel Dos er altså ikke helt
som det er.
Check denne link igen ;
http://www.computerhope.com/ansisys.htm
Iflg. den er Ansi.sys da aktuel med WinNT og 2000.
P.C.

Fra : Niels Ledgaard

Dato : 11-03-03 18:05

Tak for svarene.
Pc´n er med win.98 og autocad 2000LT. Jeg håbede at kunne genetablere
acad.pgp i supportmappen uden at skulle genindstalere autocad, men hvis jeg
tager en kopi af menufilen, kan jeg vel gendanne den specielle menu i
rullegardinet som leverandøren har lavet.
Jeg kunne jo også kontakte leverandøren, men jeg har det nemmere med dansk
end italiensk

Hilsen Niels

Fra : P.C.

Dato : 11-03-03 19:13

Hi

> [...]
> rullegardinet som leverandøren har lavet.
> Jeg kunne jo også kontakte leverandøren, men jeg har det nemmere med dansk

Du har helt ret, der er vel ikke noget specielt mystisk ved en pgp fil, den
opfører sig som en hvilken som helst anden file og du kan gemme og overskrive
lige så meget du vil, den ligger jo ikke på en bestemt addresse.
Desuden er det jo en pgp file, altså en man nemt kan lære at tilrette.
P.C.
http://www.designcommunity.com/scrapbook/2197.html

Fra : Michael

Dato : 12-03-03 11:32

Hej Niels Ledgaard !

Som det ser ud kunne det være en mulighed, at du selv laver en ny pgp-fil.

På min side: http://www.michulla1.starthotel.dk/page8.html kan du kopiere
hele strimlen fra

A, *ARC

C:\Programmer\AutoCAD LT 2000\SUPPORT

Fra : Michael

Dato : 12-03-03 11:51

Hej Niels Ledgaard !

Du kan evt. selv lave en pgp-fil på denne måde:
Gå ind på:
http://www.michulla1.starthotel.dk/page8.html

Kopier hele strimlen med alle kommandoerne
A, *ARC
til
Z, *ZOOM

Sæt ind i et Notepad, slet alle ()- og []-paranteser og gem som aclt.pgp i
denne sti:
C:\Programmer\AutoCAD LT 2000\SUPPORT

AutoCad have kommandoen REINIT, en markering i kassen ved PGP File, så er
den aktiv, ellers er den først aktiv næste gang programmet lukkes op.

Held og lykke.

Hilsen fra
Michael

Fra : Niels Ledgaard

Dato : 14-03-03 23:47

"Michael" <michulla@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> AutoCad have kommandoen REINIT, en markering i kassen ved PGP File, så er
> den aktiv, ellers er den først aktiv næste gang programmet lukkes op.

snip

Tak for hjælpen, nu kører det igen.
Isteddet for acad.mns, acad mnu hedder filerne lasi.mns, lasi.mnu osv., så
acad.pgp skulle gemmes som lasi.pgp, og med komandoen reinit virker
genvejene igen.

M.v.h. Niels

Fra : Lars R. Nielsen

Dato : 11-03-03 19:35

Hej igen

Ja, det er da praktisk at kunne trykke på F5 i acad og få sin lisp udført,
ingen problem i det. Og sidegevinsten er jo også at hvis man åbner Word og
trykker på F5 ( search & replace ) får man noget andet spændende op, eller ?

Mine egne funtioner ryger ind i en knap på en af mine egne toolbars = et
klik.
Tænk på at du måske en dag støder på en kunde som spørger pænt om han også
kan får sådan en funktion. Jeg vil ikke have mod til at manipulere med hans
system, men hellere tage en kopi af en menufil og nogle billeder til
knapperne. = En glad kunde og ingen samvittighedskvaler over manipuléring af
en fremmeds PC. ( en historie fra min egen virkelige verden )

Funktionstasternes funktion ændres i acad's menufil, og det går ikke ud
over andre programmer.

Og med fare for at få en over nakken, så kan jeg ikke tage W95/W98/Me
seriøst, det er DOS-shell's som du selv antyder. Jeg lever af at have et
stabilt system og de CAD-programmer jeg anvender, vil jeg ikke turde køre
under andet end NT versionerne. "DOS" er emuléret herunder !

Iøvrigt har jeg foretaget en søgning i min registreringsdatabase, der er
ikke et eneste "ansi.sys" entry ! Så jeg vil antage at den som ligger i
system32 er medtaget af kompatibilitetshensyn. Den bruges ikke af mit
system. ( W2K ).

Og så lige en sidste ting. Du bragte selv ansi.sys på bane. Ud fra
spørgsmålet om PGP eller ej, må man antage at Niels er bruger og ikke
PC-haj, så jeg forstår ikke forslaget med at bruge ansi.sys overhovedet. Jeg
kender ingen, gentager ingen, som nogensinde har brugt denne driver. Jeg har
selv kun brugt den til lidt spøg og skæmt i min egne og vennernes
config.sys/autoexec.bat for mange år siden.

Et lille hint ( til alle ) er at udføre en rask søgning på nettet (
google ). Jeg fandt en intakt Acad PGP-fil ( til R2000 ) i løbet af 2 min.
Om det så stammer fra "shareware" versioner af Acad eller ej skal jeg ikke
udtale mig om.

Og til Niels:

PGP-filerne vil ikke påvirke dine menuer, så medmindre din leverandør har
lavet nogle tilføjelser til PGP'en sker der intet.

Og så vil jeg iøvrigt forlade diskussionen.

Fra : P.C.

Dato : 11-03-03 22:07

> [...]
> stabilt system og de CAD-programmer jeg anvender, vil jeg ikke turde køre
> under andet end NT versionerne. "DOS" er emuléret herunder !

Yes!

> [...]
> selv kun brugt den til lidt spøg og skæmt i min egne og vennernes
> config.sys/autoexec.bat for mange år siden.

Jo men det er da rigtigt nok og kun en dinusaur kan finde på at foreslå ansi.sys
alligevel er CAD vel et værktøj og det tingene handler om når man bruger et CAD
program er at kende ,alle funktioner hvis man bliver ireteret over at pege eller
taste det samme og samme igen, eller bliver så doven, at det bliver nemmere at
taste "M", end at prge på det felt i sin digitizer menu, hvor man har sat Move
ind ;))
P.C.
Even dinusaurs get rusty.
http://www.designcommunity.com/scrapbook/2191.html

Fra : Lars Sandberg

Dato : 13-03-03 09:29

In article <3e6e4ffb$0$259$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, per.corell@privat.dk says...
> [...]
> taste "M", end at prge på det felt i sin digitizer menu, hvor man har sat Move

Hej PC, du bør læse noget om citatteknik på usenet, idet det er vanskeligt at finde frem til
dit 6 liniers svar blandt 250 linier, se her:

Best regards

Lars Sandberg
IMAGINiT Denmark / TechSolution

Fra : P.C.

Dato : 14-03-03 10:03

Hi

"Lars Sandberg" <ls@no_email.dk> skrev i en meddelelse
> Hej PC, du bør læse noget om citatteknik på usenet, idet det er vanskeligt at
finde frem til
> dit 6 liniers svar blandt 250 linier, se her:

Ja den kan jo smutte , --- man skal jo også passe på ikke at være for kreativ
når man snipper.

P.C.
Reson Dinusaurs get rusty is that they are made out of steel.
http://www.designcommunity.com/scrapbook/2197.html