SQL script der ryder op i mine tabeller
Fra : Thomas

Dato : 11-03-03 00:59

Jeg har en tabel med ca. 3500 records i min lille access database der
håndterer musik samlinger. Jeg har to tabeller.
1) CD: titel, kunstnerid
2) Kunstner: kunstnerid, kunstnernavn

Lige nu opfører kunsterid i CD tabellen sig som et navn, og således er der
adskillige dubleringer af kunstnernavnet.

Eksempel fra tabel CD.:
KUNSTNERID - TITEL
Tori Amos - Under the Pink
Tori Amos - Boys for pele
Tori Amos - Little earthquakes

Så jeg har besluttet at lave et kunstnerid der linker til kunstnertabellen
og har således kopieret alle kunstnernavnene over i den:
KUNSTNERID - NAVN
253 - Tori Amos
254 - Tori Amos
255 - Tori Amos

A) Det første problem er at jeg ønsker at ryde op efter dubletter som der
desværre er en hel del af. Hvordan sletter jeg de forekomster hvor navnet
optræder mere end en gang?
B) Hvordan får jeg erstattet kunstnerid i tabellen cd med det unikke id tal
som hver kunstner nu har i min kunstnertabel?

På forhånd mange tak.

Fra : Ole Nielsby

Dato : 11-03-03 18:19

Thomas <kroghjacobsen@hotmail.com> skrev:

> [...]
tal
> som hver kunstner nu har i min kunstnertabel?

Her er et par relevante selects (ikke afprøvet) - hvordan du får dem
lagt ind i tabeller må du selv hitte ud af. (Mit Access-kendskab er
begrænset, jeg ved ikke om sql'en dur dér.)

select navn, min(kunstnerid) as kunstnerid
from kunstnertabellen
group by navn

(eller nøjs med navnet og lav en ny nummerering)

Efter oprydning af kunstner-tabellen:

select kunstner.kunstnerid, cd.titel
from kunstner k inner join cd on kunstner.navn = cd.kunstnerid

ON/fjern sneglen fra min svaradresse