Alder ved avl?
Fra : Carsten

Dato : 10-03-03 10:07

Hvor gammel skal en hund være for man kan bruge den til avl?
Her tænker jeg mest på hannen.

Er der et register hvor man kan få sin hund registret til avl?

Carsten

Fra : Smat

Dato : 10-03-03 10:25

> Hvor gammel skal en hund være for man kan bruge den til avl?
> Her tænker jeg mest på hannen.
Det afhænger af racen, hos Berneren skal begge forældredyr være mindst 18
mdr.

> Er der et register hvor man kan få sin hund registret til avl?

I vores specialklub er der et sted man kan skrive sig op for "avlshanner til
tjeneste". For mange racer er der nogel specielle ting derskal være godkendt
for at du har en avlsgodkendt hund, har du de ting på plads?

MVH
Margrethe.

http://home1.stofanet.dk/smat

Fra : Carsten

Dato : 10-03-03 11:26

"Smat" <smat"fjernes"@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det afhænger af racen, hos Berneren skal begge forældredyr være mindst 18
> mdr.

Det er en labrador.

> [...]
godkendt
> for at du har en avlsgodkendt hund, har du de ting på plads?

Hvad ting er det og hvor får man gjort det?
Dyrlægen har rost ham meget, siger at han er en flot hund og han er bygget
pænt.

Flere har kommenteret han udsende og sagt at han har et pænt udsende.

Carsten

Fra : Pia J

Dato : 10-03-03 11:32

Hvis din hund har DKK stamtavle, kan du sikkert finde informationen her:

http://www.dansk-kennel-klub.dk under Avl/Opdræt

http://www.dansk-retriever-klub.dk/

Men for de fleste racer gælder det, at de skal have en præmie på udstilling
og/eller en brugsprøve.

Har du ikke stamtavle, kan hundens hvalpe heller ikke få det, men det sker
da at man ser annoncer med "hanhund søges til sød tæve, stamtavle ikke
nødvendig"

Hvis du håber at tjene kassen på det sidste, så er det nok begrænset hvad du
får ud af det.

:Pia

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 10-03-03 11:46

"Carsten" <howard@NOSPAMadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Hvad ting er det og hvor får man gjort det?
> Dyrlægen har rost ham meget, siger at han er en flot hund og han er bygget

jeg er ikke 100% sikker men mener at labben også skal ha en avlsgodkendelse
det vil sige han skal udstilles og have mindst 1 eller er det 2? anden
prænier og muligvis kræves der også en HD attest på ham (ellers gør tævens
ejer nok, altså kræver det)

Hilsen Sanne
som selv har haft lab til avl, men det er flere år siden

Fra : Pia J

Dato : 10-03-03 11:53

Så vidt jeg kan se, skal en labrador være øjenlyst og HD fotograferet og
dette kan tidligst ske når den er 12 måneder.

Præmieringskrav er frafaldet fra 99.

:Pia

Fra : Carsten

Dato : 10-03-03 12:10

> Så vidt jeg kan se, skal en labrador være øjenlyst og HD fotograferet og
> dette kan tidligst ske når den er 12 måneder.
>
> Præmieringskrav er frafaldet fra 99.
>
> :Pia

Hvad er øjelyst ?

Så når han er blevet øjenlyst og HD fotograferet så er han klart til avl?

Hvor gammel skal han være for han kan bruges?

Hvor kan jeg sætte ham til "rådighed" ?

Carsten

Fra : Pia J

Dato : 10-03-03 12:18

"Carsten" <howard@NOSPAMadslhome.dk> wrote in message news:3e6c72c7$0$124

> Hvad er øjelyst ?

Det er en undersøgelse som kan konstatere om han har en sygdom som vist
hedder PRA. Er han bærer af den, kan han ikke avlsgodkendes.

> Så når han er blevet øjenlyst og HD fotograferet så er han klart til avl?

Tja, med mindre hans status er så elendig at ingen vil bruge ham

> Hvor gammel skal han være for han kan bruges?

Ja, undersøgelserne kan som sagt først godkendes når han er 12 måneder. Jeg
vil tro DKK eller specialklubben som jeg sendte links til, har en liste man
kan skrive sig på. Er du ikke medlem - så må du selv annoncere forskellige
steder. Men forvent nu ikke at folk kommer strømmende til en unghund der
ikke er færdigudviklet, jeg har skam 3 dyrlægers ord for, at min hunds sind
og udseende er så lækkert, at han burde gå i avl selvom han er en blanding
af to racer.... De fleste som satser på seriøs avl vælger partnere til deres
tæver som har bevist deres kvaliteter på markprøver og/eller udstillinger.
De mest kendte hanner får også mest på den dumme.... (sådan groft
generaliseret). Ingen kan på nuværende tidspunkt sige, hvad din hvalp
udvikler sig til - en labsevapse er først færdigudviklet i 3-4 års alderen.

:Pia

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 10-03-03 12:29

> Det er en undersøgelse som kan konstatere om han har en sygdom som vist
> hedder PRA. Er han bærer af den, kan han ikke avlsgodkendes.

dette er lige et lille tillæg til havd Pia skrev

skal lige nævne at det er specielle dyrlæger der øjnlyser hunde du kan ikke
få alle til det, mener der står på DKK's hjemmeside, hvem der laver disse
øjnundersøgelser. så Claus du må ud og finde en til det og derefter når
hunden er gammel nok han den fotograferet for HD. om HD kan du også læse på
dkk's siden og ellers er der sikkert noget at hente hos dansk retriver klub
http://www.dansk-retriever-klub.dk/
hilsen Sanne
Hilsen Sanne

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 10-03-03 12:31

Jeg fandt også dette link om avlsrådgivning på labradorens egen hjemmeside
http://www.labrador-retriever.dk/sider/f_avl.html

hilsen Sanne

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-03-03 15:57

> [...]
>
> Så når han er blevet øjenlyst og HD fotograferet så er han klart til avl?
>
> Hvor gammel skal han være for han kan bruges?

Hej Carsten

Efter hvad jeg lige hurtigt kunne skue, så lyder det rigtigt hvad Pia
fortæller. Der er sikkert lister i lokal, eller specialklubberne, hvor din
hund kan tilmeldes.
Dog vil jeg da starte med det råd, at få ham ud på udstillinger, det er det
store udstillingsvindue, hvor race folk udser sig de hunde, som de måske
senere ønsker at stifte bekendtskab med. Du skal ikke regne med det store
boom, men lægge mærke til, om der er nogen som lægger mærke til dig. Dem
som så er interessante, er de folk som du ser flere gange. Mange opdrættere
er utroligt seriøse, og du skal ikke regne med at de mest interessante
mennesker, selv har hunde med på udstillingen, de findes lige så ofte blandt
tilskuerne, der står de, på jagt efter frisk blod, og hunde af den rette
støbning. Gør du dig godt bemærket der, og iøvrigt selv virke imødekommende,
og frem for alt, snakkesalig, så ringer telefonen en dag. Listen skader
selvfølgelig ikke, men de virkeligt seriøse ser gerne at F.eks din hund kun
er anvendt af nogle de selv anser for værende seriøse. De store kenneler
bruger mest udstillinger som salgsvindue, men derfor skal de altså ikke
regnes for useriøse, men de har ofte selv begge avlsdyr, og har derfor ikke
den store interesse i dig, men til gengæld har de en enorm erfaring, som du
så ofte kan gøre brug af. De vil som regel gerne bidrage med gode råd og
vejledning.

M.V.H.....Benny..

Fra : Carsten

Dato : 10-03-03 16:37

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
du
> så ofte kan gøre brug af. De vil som regel gerne bidrage med gode råd og

Nu er min hund mest en familie hund, så den bliver ikke trænet i andet end
at side og lige sig, og ikke i så maget andet, men den er meget lydig.
spiser ikke sin mad før der bliver sagt værsgo!

Jeg knipser bare med fingerne så kommer han og sætter sig ved siden af mig.
Jeg kan side på første sal og han kan ligge nede i stuen, bare det at han
høre mig knipse med fingeren, så kommer han op til mig og sætter sig.

Så hvad for type udstilling skal jeg gå til og hvad skal han kunne?

Carsten

Fra : Pia J

Dato : 10-03-03 16:40

"Carsten" <howard@NOSPAMadslhome.dk> wrote in message news:3e6cb113$0$118

> Så hvad for type udstilling skal jeg gå til og hvad skal han kunne?

DKK arrangerer løbende udstillinger - hvad med at tage hen på en i nærheden
og se hvordan det foregår? Så kan du også se, hvad hunden bør lære. Mange
går til ringtræning for at lære at føre hunden korrekt foran dommeren.
Desuden skal den finde sig i at blive masseret på bollerne og kigget efter i
ører og mund af en fremmed person.

:Pia

Fra : Mari

Dato : 10-03-03 20:13

> [...]
> Jeg kan side på første sal og han kan ligge nede i stuen, bare det at han
> høre mig knipse med fingeren, så kommer han op til mig og sætter sig.

Det kan de fleste hunde - når ejerne interesserer sig for dem og giver
dem opmærksomhed. Så det er ikke dét interessen for at bruge din hund
kommer fra. Den kommer alene fra dens bygning, dens udstråling og
dens bevægelser.

Når det så er OK - så kigger en opdrætter på dens stamtavle for at
matche den med egne hundes stamtavler. Og der er inden for alle racer
nogle kennelnavne man bestemt ikke ønsker sig at få "bogført" på
sit afkoms stamtavler. Så det er mindst ligeså vigtigt at din hund
tilhører en god sund afstamning - set med opdrætterøjne.
Ligeså vigtigt som det er, hvilke opdrættere der tidligere har anvendt ham.

Så, hvis du vil noget med din hanhunds ry og rygte - så er avl på
tilfældige tæver ikke noget du skal begive dig ud i. Der er mange om budet,
og de fleste synes at netop deres hund er den bedste - så du skal gøre
noget ekstra for at gøre opmærksom på, at din hund er værd at satse på.
Og det er ikke kun udstillinger du kan bruge til det - andre
hundesportsgrene
hvor han kan vise sine evner er mindst ligeså velegnede. Du kommer bare ikke
udenom udstillinger - hvis du vil have den "avlsgodkendt". Godt nok er
det afskaffet - men reelt er det en nødvendighed for at blive set af dem,
der skal gøres interesserede i hunden - når den ikke er kendt i forvejen..

> Så hvad for type udstilling skal jeg gå til og hvad skal han kunne?

Start med at tage den med til ringtræning - og se der, hvordan andre bærer
sig
ad med at få deres hunde til at stå, gå og trave (ikke løbe). Det er nemlig
disse tre
discipliner din hund skal kunne, for at dommeren kan bedømme dens
kvaliteter.

http://www.hunde-info.dk/ringtr.shtml

http://www.dog-inn.com/ekspert/dommer.htm

http://www.biodyr.dk/dai-ichi/opdragelse%20af%20shibaer.htm

Og så til det, som du spurgte om........ alderen.

En hanhund bør være psykisk færdigudviklet, før den anvendes i avl. Dvs. 3
år
og derover for en labrador. Er den yngre - så er der stor risiko for at den
bliver rastløs, og utålelig...... og det kan ødelægge selv den bedste og
mest rolige hanhund - allerede efter den første parring.

/Mari

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-03-03 21:46

Hej Carsten

Tja DKK laver udstillinger, og der arrangeres også skuer rundt omkring i
landet, disse laves netop til folk, som F.eks gerne lige vil prøve at snuse
til miljøet. Skuer er som regel mere afslappet end en reel udstilling. Som
du vil opdage er det ikke ret meget hunden skal lære, et par enkelte gange
ringtræning, og jeg vil tro den er hjemme. Det vigtigste er sådan set, at
hunden vil finde sig i at dommeren, som altså er aldeles fremmed for hunden,
vil føle en i begge ender. Det sidste er jo så bare at se godt ud, og bevæge
sig godt frit og flot, gå og trave ved siden af dig. Jeg tror DKK har en
fortegnelse over udstillinger i løbet af året, så kan du jo se om der er en
indefor en rimelig afstand. Sorry jeg er lidt uvidende på det punkt, det er
konens område .

M.V.H....Benny

Fra : Søren Voigt

Dato : 10-03-03 18:59

"Carsten" <howard@NOSPAMadslhome.dk> wrote in message

Hej Carsten,

Jeg har selv en Labrador som jeg bruger som avlshan. For mit vedkommende var
rækkefølgen denne:

a) Først tog jeg HD-billeder og fik dem sendt ind til bedømmelse. Det fik
jeg gjort da hunden alligevel var i narkose hos dyrlægen. De var fine -
HD-status A.

b) Så har jeg gået til markprøver med hunden i en del år, og opnået at få
hunden præmieret. Dette er ikke noget krav, men i praksis vil opdrættere
lægge vægt på at du enten har rimelige meriter fra markprøve eller
udstilling eller endnu bedre begge dele. Det vigtige er, at i forbindelse
med prøverne kom jeg til at kende en del mennesker i Dansk Retriever Klub,
og de så min hund arbejde. Nogle opdrættere begyndte at spørge mig om jeg
havde tænkt på at bruge hunden i avl. Det havde jeg egentlig ikke tænkt over
på daværende tidspunkt. Et godt råd til dig er: Meld dig ind i Dansk
Retriever Klub og begynd så og "mæng dig". Din hund behøver ikke at være
verdensmester, men jeg tror meget at det handler om, at man skal være kendt
som en seriøs hundeejer, og hunden skal være et "kendt" ansigt. Jeg er
træner i klubben, deltager som dommer og som hundefører på markprøver. Jeg
er også prøveleder.

c) Jeg deltog i DM for hold for et par år siden, og på holdet var der en
skøn tæve som "swingede" rigtig godt med min hanhund. Dels var det to gode
typer sammen sådan rent bygningsmæssigt, og dels var det en fornøjelse at se
de to hunde arbejde sammen ude i terrænet. Tæveejeren og jeg besluttede at
lave et kuld hvalpe, hvor jeg så ville få een af hvalpene som "betaling" for
min hunds anstrengelser.

d) Nu tog jeg ned og fik taget albuebilleder på hunden. Det er egentlig ikke
noget krav, men da jeg selv har måttet aflive en hvalp med arvelig
albueledsartrose, så er det i mine øjne et absolut krav hvis jeg selv skal
købe hund, at begge forældredyr er lyst for AA og at de er erklæret fri af
dyrlægepanelet i DKK. Min hund var fri (status "0").

e) Dernæst var det øjenlysning. Hundene lyses for arvelige øjensygdomme, og
dette er et krav. Denne øjenlysning gælder så eet år, hvor du kan parre løs,
men så skal hunden kontrolleres igen. Lysningen foregår hos specielle
dyrlæger, og ca. 1-2 gange om året har de godkendte dyrlæger "kollektive"
undersøgelser hvor det er noget billigere at komme og få hunden lyst på
"samlebåndet".

f) Jeg skrev så til DKK og fik oplyst forældredyrenes HD-index. I dag kan du
selv gå ind på DKK's hjemmeside og se hvad HD-index din hund har. Det er
her:

http://194.192.206.227/cgi-bin/db2www/wwwindex.dhu/print

HD-index er en måde hvorpå man angiver den statistiske forventning til
forældredyrenes HD-status. Det angives som et indekstal hvor 100 svarer til
gennemsnittet for racen. F.eks. er 110 altså bedre end racens gennemsnit, og
er derfor at foretrække frem for noget der ligger under 100. Indexet
beregnes ved at gå stamtræeet igennem for hunden og så se på alle de
HD-registreringer der er . Du får også oplyst sikkerheden i beregningen,
hvilket reelt baserer sig på en opgørelse af variansen på observationerne og
antallet af observationer. Jo mere ens HD-resultaterne er og jo flere dyr
der er HD-fotograferet i stamtræet desto mere sikkert.

Der er meget delte meninger om værdien af HD-index, men personligt ville jeg
ikke avle på min hund hvis den var belastet af et dårligt HD-index. Omvendt
skal man nok ikke stirre sig blind på et fint hd-index. Min hund havde et
index omkring 110, så dette kunne ikke diskvalificere den fra avl.

g) Jeg går ud fra at du har en DKK stambog på din hund. Det er selvfølgelig
en forudsætning. Der er ingen formelle krav til præmieringer for at der kan
udstedes stambog på hvalpene, men opdrætteren har ikke adgang til DKK's
hvalpeliste med kuldet hvis blot eet af forældredyrene ikke har fået mindst
en 2. præmie på udstilling. Nogle opdrættere er ligeglade og rykker blot
kuldet på Dansk Retriever Klubs hvalpeliste, andre vil vælge en hanhund der
har denne præmiering, og så står du dårligt uden udstillingspræmiering. Du
bør her være opmærksom på at der er skuer (hvor resultatet ikke skrives i
stambogen) og udstillinger (hvor resultatet skrives i stambogen). Det du kan
"prale" med er kun resultater fra udstilling.

h) Nu var jeg klar. Og så blev parringen sat i gang. Jeg har i dag en ung
hund efter min gamle hund, og det er en rigtig dejlig oplevelse. Det ser man
selvfølgelig også meget på. Hvordan blev det første afkom? I mit tilfælde
blev det så godt at min hanhund er blevet brugt et antal gange med
forskellige tæver. Og jeg har også gentaget øvelsen med samme kombination.
Der kommer hvalpe d. 1. april i år og jeg skal selvfølgelig igen have een af
hvalpene.

Det korte svar på dit spørgsmål er, at der intet alderskrav er, og ja der
findes en hanhundeliste i regi af raceledelsen for Labrador Retriever under
Dansk Retriever Klub som du kan blive opført på. Du kan se listen her:
http://www.labrador-retriever.dk/sider/f_avl.html

Held og lykke med dit projekt.

med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 10-03-03 19:53

"Søren Voigt" <soren_voigt@msn.com> skrev

hejsa Søren

ret godt skrevet og godt forklaret!!!

Hilsen Sanne

Fra : Carsten

Dato : 10-03-03 23:24

"Søren Voigt" <soren_voigt@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
du
> selv gå ind på DKK's hjemmeside og se hvad HD-index din hund har. Det er

Hej!

Jeg var lige inden og se på dens HD-index

Hundens navn:STROMNESS'S DELUCA
Race navn:LABRADOR RETRIEVER
Indeks:125,28
Sikkerhed:0,464
Afkom bedømt:0,00 %
Sidst opdateret DKK:28.02.2003

Det må siges at være godt!

Mvh

Carsten

Fra : Søren Voigt

Dato : 11-03-03 07:27

> "Søren Voigt" <soren_voigt@msn.com> skrev i en meddelelse

> Indeks:125,28
> Sikkerhed:0,464
> Afkom bedømt:0,00 %

Vær opmærksom på, at man ikke kan bedømme indekset sådan helt isoleret. I
dette tilfælde har hunden ikke noget afkom og sikkerheden er meget lav. En
tommelfingerregel siger at man først ved en sikkerhed på over 0,6 og helst
endnu højere skal sætte lid til hd-indexet. Men du har da ret i, at et
indeks på 125 gør at du ikke skal slå avl ud af hovedet.

mvh
Søren Voigt

Fra : Carsten

Dato : 10-03-03 23:28

"Søren Voigt" <soren_voigt@msn.com> skrev i en meddelelse

> Held og lykke med dit projekt.
>
> med venlig hilsen
> Søren Voigt

Mange tak!

Jeg vil holde øje med hvad der sker her ned på Lolland-Falster af
udstillinger.

Så får den HD testede og øjenlyst her når han skal til 1 års undersøgelse.

Mvh

Carsten

Fra : Søren Voigt

Dato : 11-03-03 07:30

> [...]
>
> Mange tak!
>
> Jeg vil holde øje med hvad der sker her ned på Lolland-Falster af

Se DRK's aktivitetskalender:

http://www.dansk-retriever-klub.dk/sider/f_kalender.html

Der er skue (ikke-stambogsførende) på Lolland Falster den 30. marts.

mvh
Søren Voigt