Jeg undres.
Fra : Claus

Dato : 09-03-03 18:49

Jeg kan simpelt ikke forstå hvorfor der er så mange der kastrerer deres
hunde.
Det kan da ikke være rigtigt at man foretager dette indgreb bare fordi
hunden gerne vil være hund...eller?

Når man læser her i ng. er det jo næsten løsningen på alle problemer, er den
aktiv så bare frem med kniven, den begynder måske at strejfe..så frem med
kniven. jeg fatter ikke at man kan købe en race hund til en mindre formue
og så i samråd med en adfærds behandler. kastrerer den når den er 7 mdr.
burde man ikke undersøge lidt om racen inden man anskaffede den og hvad skal
man med en adfærdsbehandler til en hund der ikke engang er 7 mdr. gammel..?

Her i ng. hyler mange op om hårde trænings metoder, eller hvis en hund er
kuperet....men at foretage kirurgiske indgreb fordi hunden er høj aktiv
eller andet...ja..det er helt ok, det har jeg svært ved at forstå.

Hvis hunden ikke lige passer ind i vores livsstil, så skal vi sørme nok få
den til det.

Claus

Fra : Jo-Ann Nielsen

Dato : 09-03-03 19:30

Hej Claus !

Jeg er SÅ enig med dig !

Jeg har engang været ved dyrlægen med min hund hvor jeg mødte en dame. Hun
havde en voksen Airdale Terrier, og så havde hun en stor hvalp. Den var nede
for at skulle vaccineres. Da hun stod og betalte, og altså var på vej ud,
der skulle hun da liiige høre hvor gammel det nu lige var han skulle være
for at han kunne blive kastreret !! Ja, og den voksne "hanhund" var også en
kastrat.

Hvis man ikke synes om det som en hanhund medføre, så få dog en tæve ! Kan
man så heller ikke klare "svineriet" en tæve giver ca. 2 gange om året. Ja,
så få et marsvin eller lign !

Jeg vil så lige sluttelig lige sige at jeg faktisk selv har en kastrat, men
det er ikke med min gode vilje. Valget stod mellem kasteration eller
aflivning, og det var IKKE pga. han ikke opførte sig som vi gerne ville have
eller lign.

Endnu en gang - jeg er meget enig med dig Claus !

Mvh

Jo-Ann

Fra : R. Ilsøe

Dato : 09-03-03 19:33

Øh???

Hvis folk alligevel ikke skal bruge hunden til avl, så kan de da lige så
godt forebygge evt. konflikter forbundet med en ikke kastreret hanhund.
Hunden er måske lidt groggy, men tænk sig hvad den så undgår af
irettesættelser, hormonforstyrrelser osv. efterfølgende.

Jeg kan, helt ærligt, ikke se hvad der er galt i det.

Der skal jo også være plads til at "Hr. og Fru Jensen" kan få sig en
Labrador de kan gå tur med og hygge sig med uden de behøver at kæmpe med
unødig opdragelse og konflikter som de måske ikke har forstand på og
interessen i at begive sig ud i. Der findes nemlig mange dejlige hjem, der
godt nok ikke har den vilde forstand på hundeopdragelse, men stadig gerne
vil ha' en lille hygge-buller... Sådan en hund der kommer til at leve i
forkælelse, som deres lille barn... En af de hunde der må alt for "mor og
far" og som egenlig ikke kan ret meget andet end komme når der bliver
kaldt...

--
Rinnie

http://www.flatcoated-retriever.dk
http://www.flatcoated-retriever.dk/familie.htm

Fra : Claus

Dato : 09-03-03 20:03

"R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> irettesættelser, hormonforstyrrelser osv. efterfølgende.
>
> Jeg kan, helt ærligt, ikke se hvad der er galt i det.

Jeg har svært ved at det etiske i at opererer på en rask hund, fordi der
"måske " kan komme nogle hormon forstyrelser senere.

> [...]
> forkælelse, som deres lille barn... En af de hunde der må alt for "mor og
> far" og som egenlig ikke kan ret meget andet end komme når der bliver

Du kan da ikke i fuld alvor mene, at fordi at folk ikke gider sætte sig ind
i tingende så er det helt ok at lave om på hunden. Det næste bliver vel at
hvis den ridser gulvet så får man bare fjernet neglene.

Og med hensyn til forkælelse, det er sådanne hunde der får alskens sygdomme
pga. af fedme og ingen motion

Claus

Fra : R. Ilsøe

Dato : 09-03-03 21:04

> Jeg har svært ved at det etiske i at opererer på en rask hund, fordi der
> "måske " kan komme nogle hormon forstyrelser senere.

Tjah, det må jeg selvfølgelig gi' dig ret i...

> Og med hensyn til forkælelse, det er sådanne hunde der får alskens
sygdomme
> pga. af fedme og ingen motion

Jeg ved ikk lige hvor henne
jeg har skrevet at jeg mener at forkælelse er fejlfodring (fedme) og for
lidt mortion?? Vil du ikk lige vise mig det?

Fra : Claus

Dato : 09-03-03 23:48

> sygdomme
>
> Jeg ved ikk lige hvor henne
> jeg har skrevet at jeg mener at forkælelse er fejlfodring (fedme) og for
> lidt mortion?? Vil du ikk lige vise mig det?

Nej det skrev du ikke direkte men som underviser i forskellige hundeklubber
i mange mange år så er det min erfaring at det ender sådan.

Claus

Fra : R. Ilsøe

Dato : 10-03-03 00:28

> Nej det skrev du ikke direkte men som underviser i forskellige
hundeklubber
> i mange mange år så er det min erfaring at det ender sådan.

Ja men det er jo ikke forkælelse... Det er jo misforstået godhed... Dem der
ikke går til træning med deres hund, dem der feder den op og ikke motionerer
dem, det er jo ikke dem du møder som underviser, for så motionerer de dem
da...?! Fint nok du er underviser, men det gør jo ikke at du ved hvad
forkælelse betyder når det kommer ud af min mund... Lad os kalde en skovl
for en skovl og en spade for en spade... Forkælelse er når man sørger for at
x har det rigtig godt... Bjørnetjeneste er når man TROR man sørger for at x
har det rigtig godt... Det er i hvert fald min defination af det!

> Claus

Rinnie

Fra : Claus

Dato : 10-03-03 06:16

> [...]
> x har det rigtig godt... Bjørnetjeneste er når man TROR man sørger for at
> har det rigtig godt... Det er i hvert fald min defination af det!

Vi har hver vores opfattelse af forkælelse men jeg køber din version i denne
sammenhæng.
Men der er mange der kommer til træning med lille" pølse " men stopper når
man siger at den hund burde tabe sig.

Claus

Fra : Leyna

Dato : 10-03-03 10:49

On Mon, 10 Mar 2003 06:15:44 +0100, "Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>sammenhæng.
>Men der er mange der kommer til træning med lille" pølse " men stopper når

Måske fordi nogle er meget hurtigt ude med den løftede pegefinger, når
det angår forkælelse og/eller overvægt?
Jeg fik selv at vide af en hundetræner at min hund var for fed, og at
den skulle tabe sig. Som førstegangs hvalpe ejer er det svært IKKE at
lytte til hvad en "fagmand" siger, men jeg blæste faktisk højt og flot
på det. Min hund var på daværende tidspunkt lige knap 5 mdr. og
ribbene var ikke synlige, men han var altså heller ikke fed. Han var
(og er blevet endnu mere) STOR, ikke fed men meget høj og meget
kraftigt bygget. Han lignede en lab (det gør han stadig), men er for
stor til standarden. Nu er han snart 9 mdr. og han er 64 cm høj og
vejer 35 kg. Jeg stoppede nu med at gå til træning med ham fordi Jeg
har transport problemer, men han har nu alligelvel lært de ting han
skulle, og han lærer da stadig.
At gå til hundetræning er altså ikke den eneste måde man kan aktivere
sin hund, og det er ikke altid at en træner har ret. Jeg ville ikke
sætte en 5 mdr.s hvalp på diæt med mindre det var dyrlæge ordineret.
De skal jo lige have en chance for at vokse også.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Claus

Dato : 10-03-03 11:43

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sætte en 5 mdr.s hvalp på diæt med mindre det var dyrlæge ordineret.
> De skal jo lige have en chance for at vokse også.

En lille oplysning, jeg har alle dage trænet brugs racer og har set masser
af hunde der var så overvægtige at de ikke kunne springe over et springbræt
på en meter.
Du har da ret i at man ikke behøver at gå til træning men hvis du har en
brugs race er det sq da synd for hunden ikke at gøre det.

Claus

Fra : x Vuf x

Dato : 22-03-03 08:04

Mon, 10 Mar 2003 10:49:20 +0100, Leyna wrote:

>Jeg ville ikke sætte en 5 mdr.s hvalp på diæt med
>mindre det var dyrlæge ordineret.

En hvalp må ALDRIG sættes på diæt!

Den må selvfølgeligt ikke få kage og andet junkfood.

>De skal jo lige have en chance for at vokse også.

Ja, men pas på med de store hunde. De kan godt vokse for
hurtigt, hvilket går ud over knogler og led. Man skal så
stoppe med hvalpefoderet ved 9-mdr.alderen og så bare huske
at gi' Fido en kalktablet om dagen.

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.com/ webmaster@***sonpet.com
Nu er de snart færdige... De flotte nye hjemmesider. /\\|//\

Fra : Leyna

Dato : 22-03-03 10:23

On Sat, 22 Mar 2003 08:03:50 +0100, x Vuf x <nospam@sonpet.com> wrote:

>En hvalp må ALDRIG sættes på diæt!

Nu er diæt jo mange ting, og kan i visse tilfælde være påkrævet IMO.

>Den må selvfølgeligt ikke få kage og andet junkfood.

Det får den skam heller ikke... ret ofte!
(Til jer andre... Dette var en lidt indforstået joke)

>Ja, men pas på med de store hunde. De kan godt vokse for
>hurtigt, hvilket går ud over knogler og led. Man skal så
>stoppe med hvalpefoderet ved 9-mdr.alderen og så bare huske
>at gi' Fido en kalktablet om dagen.

Ja, det siger du jo, men jeg har fået besked på 12 mdr. og det holder
jeg mig så til. Nu er væksten altså heller ikke så hastig mere. Tror
ikke at han bliver væsentligt større.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 22-03-03 10:38

Sat, 22 Mar 2003 10:23:09 +0100, Leyna wrote:

>Nu er diæt jo mange ting, og kan i visse tilfælde være påkrævet IMO.

Den må ikke sættes på skrump!
Og du vidste godt, det var dét, jeg mente! :-þ

>Det får den skam heller ikke... ret ofte!
>(Til jer andre... Dette var en lidt indforstået joke)

(Til alle andre... Kun delvist) ;-D

Fra : Carsten

Dato : 09-03-03 21:21

> [...]
> Hunden er måske lidt groggy, men tænk sig hvad den så undgår af
> irettesættelser, hormonforstyrrelser osv. efterfølgende.

Er det ikke hundens natur! ??????????????????????

Carsten

Fra : Verner

Dato : 09-03-03 23:36

On Sun, 9 Mar 2003 19:32:49 +0100, "R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>irettesættelser, hormonforstyrrelser osv. efterfølgende.
>
>Jeg kan, helt ærligt, ikke se hvad der er galt i det.

Øhh,

du skriver forhåbentlig dette for at tage pis på omgivelserne - ikke ?

Verner

Fra : R. Ilsøe

Dato : 09-03-03 23:39

> du skriver forhåbentlig dette for at tage pis på omgivelserne - ikke ?

Var du nu kommet med andre sider af sagen, velargumenterende, med en venlig
tone, så havde det jo været en anden sag, meeeen hvis nu du laller din hånd
hen på musen igen og bevæger pilen ned på et svar jeg har givet Claus, så
vil du også se at hans udemærkede indlæg med ét fik mig til at ændre
holdning! Den måde du derimod skriver får mig bare til at krumme tæer!

Nu må jeg så indrømme at kasteration aldrig har været noget jeg har tænkt
nærmere over, men sandelig om ikke Claus fik mig til det!

Tak Claus for dit fine svar... Verner, du kunne lære lidt af ham når det
gælder simple, venlige argumenter _uden_ at angribe personligt... Så kunne
det også være jeg fik lyst at lære lidt af dig!

Rinnie

Fra : x Vuf x

Dato : 22-03-03 08:08

Sun, 9 Mar 2003 23:39:14 +0100, R. Ilsøe wrote:

>Tak Claus for dit fine svar... Verner, du kunne lære lidt af ham når det
>gælder simple, venlige argumenter _uden_ at angribe personligt... Så kunne
>det også være jeg fik lyst at lære lidt af dig!

Pas på Rinnie! Her er igen et tydeligt bevis på, hvad der går galt i
denne gruppe gang på gang. Ok han mangler måske en smiley, men ellers
er det et tydningsspørgsmål, hvad man får ud af sætningen.

Fra : Salina

Dato : 10-03-03 11:55

Så skulle de dælme afholde sig fra at få hund!

Evt kunne de købe et lille akvarie hvis det er pga de "mangler" liv at se
på!

Venlig Hilsen
Salina

Fra : x Vuf x

Dato : 22-03-03 08:09

Mon, 10 Mar 2003 11:55:29 +0100, Salina wrote:

>Så skulle de dælme afholde sig fra at få hund!
>Evt kunne de købe et lille akvarie hvis det er
>pga de "mangler" liv at se på!

Ihhh hvor er det rart, når jeg bli'r fri for at
skrive svarene selv! *G*

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-03-03 10:45

On Sun, 9 Mar 2003 19:32:49 +0100, "R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmail.com>
wrotd:

> [...]
>Hunden er måske lidt groggy, men tænk sig hvad den så undgår af
>irettesættelser, hormonforstyrrelser osv. efterfølgende.

ØHH du ville også selv undgå en masse hormonforstyrelser hvis du fik
klippet bollerne af ! hvorfor så ikke gøre det når du har fået dine
børn hvis du skal ? og hvis du ikke skal kan du lige så godt klippe
dem af som 12 årig ? Du ville undgå så mange problemer , men måske
ville der også mangle noget ? Nej man kastrerer ikke bare fordi at man
syntes at det hele bliver nemmere, og man så som undskyldning til sin
egen dårlige samvitighed bilder sig ind at det er meget bedre for
hunden. Man burde kun gøre det hvis det var højst nødvendigt som følge
af sygdom eller ligende.

> [...]
>Labrador de kan gå tur med og hygge sig med uden de behøver at kæmpe med
>unødig opdragelse og konflikter som de måske ikke har forstand på og

,,,,,,,,,,,,,,,,den interesse ligger ligesom i det at købe en hund ,
hvis man ikke gidder at intersere sig for hunden så burde man måske få
en kat i stedet for .

Fra : R. Ilsøe

Dato : 11-03-03 11:22

Punish the deed, Not the breed skrev i news:dk.fritid.dyr.hund følgende
indlæg...

> [...]
> egen dårlige samvitighed bilder sig ind at det er meget bedre for
> hunden. Man burde kun gøre det hvis det var højst nødvendigt som følge

Hold da kæft hvor er du dum at høre på! Du har bare et problem med ikke at
blive personlig når du skriver... Jeg er desværre ikke den første her inde
der ikke kan holde ud at høre på dig, men okay... Hvis nu du læser de indlæg
der allerede er sendt, så vil du også se at jeg har givet Claus ret! Du
burde lære lidt om at kommunikere, for hold da op det går skidt for dig! Jeg
håber virkelig du kommunikerer bedre med dine hunde!

I øvrigt så er det sygeligt at sidestille mennesker og hunde som du gør i
indlæget! Der er en forskel at du ved det, men med den atityde du har,
kender du vel kun til hunde efter som det IMO er tvivlsomt om der er nogen
mennesker der kan holde dig ud! Du kan jo ikke engang klare når nogen har en
anden holdning end dig... Næh så skal du straks angribe personligt, men ved
du hvad? Jeg taler til andre som de taler til mig, så er det det niveau du
vi køre på, så kan jeg SAGTENS synke der ned!

Rygende Rasende Rinnie
(Der er en pige og derfor sandelig nok ville undgå en masse
hormon-forstyrrelser hvis hun fik klippet sine boller!)

Fra : TH

Dato : 11-03-03 11:59

Davs,

> ,,,,,,,,,,,,,,,,den interesse ligger ligesom i det at købe en hund ,
> hvis man ikke gidder at intersere sig for hunden så burde man måske få
> en kat i stedet for .

Stop lige...
Med den interesse bør man nok slet ikke have levende dyr.

--
/TH
(Også til katte)

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 09-03-03 19:40

Jeg er fuldstændig enig med dig, Claus. Vil bare lige sige, at også MEGET
ofte sker efter samråd med dyrlægen. MANGE dyrlæger anbefaler kastration som
løsning på snart sagt alt. Jeg er imod kastration - men anerkender at der
kan være tilfælde, hvor det er den eneste løsning, hvis man vil have en
velfungerende hund. Hvis jeg f.eks. havde en hund, der strejfede så meget,
at jeg ikke kunne gå med den løs, ville jeg kastrere, da jeg mener, at en
hund, der må leve et liv i snor har et så elendigt liv, at jeg ville kunne
retfærdiggøre en sådan indgreb. Men først ville jeg forsøge alle andre
løsninger først - og det ville være absolut sidste udvej. JEg ville også
starte med en kemisk katration, så jeg var sikker på at en egentlig
kastration ville virke.

KH
Søs

Fra : Carsten

Dato : 09-03-03 21:23

Den stakkels hund...:

To hunde sidder hos dyrelægen, en Schæfer(S) og en Sanktbernard(SB).

SB: ":Nå hvad skal du så her?

S: "Jeg skal ind og havde dødssprøjten!"

SB:" Nårh, hvad har du dog lavet?"

S: "Jeg jagtede husets kat, flåde gardinerne og gnavet i alle skoene og har
ædt husets fugl. Hhvad med dig?"

SB: "Jo ser du... Min frue var i bad, og jeg skulle sådan tisse, så da jeg
jo ikke kunne kommer ud, måtte jeg vande på gulve på toilettet. Da jeg er en
stor hund, var det også en stor sø. Ja, så stiger fruen ud af badet og
sopper rundt i det, og da hun bugger sig ned for tørre det op, så var det
sku for fristende, sådan som hun stod der helt nøgen. Så jeg hoppede op, og
gav hende en ordenlig omgang bagfra."

S: "Det må jeg nok sige, så du skal også havde dødssprøjten!"

SB: "Nææ, jeg kom bare for at få klippet klørene."

Carsten

Fra : Gitte S. Eriksen & C~

Dato : 09-03-03 21:37

Hejsa

Jeg er en af dem der har søgt information bl.a. her i gruppen ang.
kasteration, det er ikke kun for vores skyld, men også for hundens egen tro
det

Planen var jo at vi fra starten var enige om en mops, men hørt så om Max som
ikke længere kun være ved sit gamle hjem og ja, syntes altså det ville være
synd at hunden ændte på internat eller blev aflivet i en alder af 4½ mdr.

Vi er meget glade for Max, og planen om en mops i familien er der skam
endnu, men... vi vil meget gerne have en tæve, hvilket vi havde besluttet os
for, kan lige se Max blive helt forstyrret når hun engang skulle komme i
løbetid og han ikke måtte udfører hvad han fra naturen er udstyret med
nej se det syntes jeg vil være mere synd.

MVH
Gitte
http://www.sacala.dk/Maxforside.htm

Fra : Carsten

Dato : 09-03-03 21:49

"Gitte S. Eriksen & Claus Jensen" <dk.sacala*fjernspam*@mail.dk> skrev i en
meddelelse news:3e6ba5e4$0$4262$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> løbetid og han ikke måtte udfører hvad han fra naturen er udstyret med
> nej se det syntes jeg vil være mere synd.

Hvorfor får i så ikke bare ordnet tæven, så slipper i for svineriet!

Carsten

Fra : Pia J

Dato : 09-03-03 22:10

"Carsten" <howard@NOSPAMadslhome.dk> wrote in message news:3e6ba8c4$0$128>

> Hvorfor får i så ikke bare ordnet tæven, så slipper i for svineriet!

Er det mere naturligt end at få ordnet hannen? Det er da en større
operation...

:Pia

Fra : Carsten

Dato : 09-03-03 22:28

> Er det mere naturligt end at få ordnet hannen? Det er da en større
> operation...

Tror ikke at hannen finder det særligt naturligt!

Der er en mærkbart forskel på hannen når han bliver kastreret, det er ikke
tilfældet med tæven så vidt jeg ved.

Carsten

Fra : Ann K.

Dato : 09-03-03 23:06

Carsten skrev:

>Der er en mærkbart forskel på hannen når han bliver kastreret, det er
ikke
tilfældet med tæven så vidt jeg ved.

<>Jamen så "ved" du forkert...

Mvh Ann - med 1 styk sterilliseret tæve.

Fra : René Kofoed

Dato : 10-03-03 11:45

Hej NG.
Ved ikke om du, Ann, mener positivt eller negativt??
Min tæve er sterilliseret, ene og alene fordi hun psykisk gik ned i et sort
hul, 1 mdr mens hun var i løbetid og ca 2mdr når hun var falsk drægtig. Hun
blev sterilliseret, så hun blev psykisk stabil, og det har hjulpet. Min
baggrund for at gøre det, var både for hundens skyld, men også fordi hun
bliver brugt til konkurrence.
For os har det kun været positivt, ikke mindst fordi jeg igen har min
dejlige glade lab.blanding og ikke en rystende ked tævehund, i lange
perioder.
Dyrlægen valgte det præcise bedste tidspunkt psykisk for hunden i dens
cyklus, for operationen, og det ganske lidt hun idag svinger.
Jeg er til dels ligeglad med svineriet, men at det også fjener risikoen for
livmoderkræft er jo kun med til at gøre beslutningen nemmere!!
Med hensyn til kasteration af hanhunde, mener jeg at, det kun skulle gøres
hvis hunden psykisk hormonelt lider under det, og ikke "bare" fordi det som
ejer bliver nemmere at, have hund.
Har selv en han på 7 mdr. og det er da planen at, en klud med "tæveguf" fra
brunstperioden skal indgå som en del af nej-øvelsen. Han skal også til
konkurrencer, og det kan jo ikke hjælpe noget at, ejere til løbske tæver
ikke må vise sig på området, bare fordi jeg ikke kan styre min hanhund.
Jeg burde(skal) som flokfører jo være den der bestemmer over flokken,
ligegyldigt hvad mine 2 hunde vil.
MVH Susanne.

Fra : Pia J

Dato : 10-03-03 11:56

"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> wrote in message news:R0_aa.116986

> Har selv en han på 7 mdr. og det er da planen at, en klud med "tæveguf"
fra
> brunstperioden skal indgå som en del af nej-øvelsen.

NÅ, var det bare en KLUD du ville have!! Det kunne vi godt have arrangeret,
desværre har jeg smidt Mollys fine cykelshorts ud. :( De var ellers lækre
hvis du spørger Max.

:Pia

Fra : Ann K.

Dato : 10-03-03 13:20

Hej Susanne.
Det jeg reagerede på var Carstens konsekvente afvisning af at det kunne
have nogen betydning for en tæve at blive kastreret!
Der _er_ nemlig forskel på en fertil og en ikke-fertil hund... uanset om
der er tale om han eller hun!
Vores tæve blev kastreret af samme årsager som din... dog vil jeg påstå
at vores hund havde det værre - hun gik psykisk i sort ca 2 - 3 måneder
før og efter løbetiden Dvs at hun kun havde ca 2 - 3 måneder på et
år, hvor hun havde det godt og var glad...
Med det gode resultat vil jeg ikke betænke mig et øjeblik på at lade
mine fremtidige hun kastrere!
Jeg har pt en sheltie-tæve... jeg har leget lidt med tanken om at lade
hende parre... men er nok nu nået frem til at det er ligemeget (mest
fordi jeg ikke kan finde lige netop den hanhund, jeg gerne vil have
... Og derfor overvejer jeg pt om ikke det så ville være lige så
smart at få hende kastreret??
Hun har ikke problemer med sine løbetider - og bliver heller ikke falsk
drægtig... men hun har store problemer med at blive holdt i snor i 3
uger og med ikke at må komme til træning! Faktisk er hun tydeligt
understimuleret i den periode - og det er svært at få hende op igen
bagefter...
Dertil kommer at hun (også udenfor løbetiderne) konstant tjekker
hanhunde! Det er rent ud sagt møgirriterende - ikke for mig! - men for
de hunde og hundeejere vi møder... og lidt synd for min sheltie, da hun
ofte går glip af en god legekammerat (fordi dens ejer ikke aner, hvad
det er min hund gør - eller at deres hund faktisk reagerer korrekt på
min hund)...

Der vil altså i min bog være masser af ting, som taler for at lade en
sund og rask, fertil hund kastrere... ikke mindst, at det som regel vil
komme hunden til gode!
Netop fordi en kastration _vil_ få indflydelse på hundens adfærd...
hvadenten der er tale om en han eller hunhund....

Mvh Ann

Fra : René Kofoed

Dato : 10-03-03 14:01

Hej Ann.
Hvor og hvilken klub træner du i ??
Hos os (med sikkerhed på konkurrenceholdet, er ikke lige sikker på
holdningen på de andre hold) SKAL vi komme til træning når tæven er i
løbetid(underforstået at tæven kan tage imod træning i denne periode).
Jeg synes det er diskriminerende at løbske tæver ikke er velkomne i klubber,
ikke desto mindre en større opgave for hanhundeejere når de endelig møder en
løbsk tæve.
Fra mit synspunkt en generel dum ide, at udelukke løbske tæver!!

Fra : Anja R.

Dato : 09-03-03 23:13

Carsten wrote:
> Der er en mærkbart forskel på hannen når han bliver kastreret,

Ikke altid!
Jeg tror at mange hunde ikke ændrer adfærd, hvis de først bliver
kastreret efter de når en vis alder og instinkterne allerede er fuldt
udviklede.

Vi fik vores hund kastreret da han var ca. 1 1/2 år gammel, og han har,
heldigvis, overhovedet ikke ændret adfærd.
Han var lidt groggy de første par dage efter operationen, men blev så
præcis den samme glade og livlige hund som før.

Grunden til at vi fik ham kastreret var, at vi først fik én tæve i huset
og derefter én mere, og mente at den bedste løsning ville være at få ham
kastreret.
Da vi købte ham havde vi aldrig regnet med at vi skulle have mere en én
hund og valgte derfor en han, for at undgå løbetider og hvad der dertil
kan følge.

Venlig hilsen
Anja R.
--
Se mine hunde på:
http://home19.inet.tele.dk/japanese/

Fra : Gitte S. Eriksen & C~

Dato : 10-03-03 09:54

Hej Carsten

Det kan jeg hurtigt fortælle

Fordi vi i lang tid har snakket om dene race og evt. gerne vil opdrætte
mops, derfor.

MVH
Gitte

Fra : Claus

Dato : 09-03-03 21:51

> [...]

> løbetid og han ikke måtte udfører hvad han fra naturen er udstyret med
> nej se det syntes jeg vil være mere synd.

Det har intet med synd at gøre, det er naturens orden, i det vilde liv er
det ikke alle hanner der får lov til at parre.
Det er uetisk at opererer på et rask dyr, bare fordi man synes at det er
synd at den ikke må parre.
Når det kommer til stykket er det vel for din egen nemheds skyld at den skal
kastereres, så er der ingen bøvl når tæven er i løbetid. ?

Claus

Fra : Stine Frandsen

Dato : 10-03-03 00:48

Hej
Nu har jeg læst de fleste af indlæggene igennem, g vil derfor gerne komme
med mit synspunkt på , hvorfor det kan være en fordel at kastrere hanner ,
der ikke skal bruges i avl. En af mine grunde er den samme som hos katte,
nemlig at "forebygge" for mange mer' eller mindre uønskede hvalpe. OG NEJ ,
det er IKKE for at "rakke" ned på blandinger, men kig lige engang på
internaterne og div. sider med omplaceringer hvor mange hvalpe og unghúnde
der sidder der og venter på nyt hjem.
Jeg tror på at man ved at kastrere mere generelt kunne minimere antallet af
hvalpe og derved vil prisen på en hvalp (måske) stige så at der ikke
forekommer så mange "impuls-hvalpe-køb" og derved, måske, vil antallet af
aflivninger, efterladte hunde osv. forhåbentlig falde.
Her tænker jeg både på race og blandingshunde.
Med færre fertile hanner vil der også ske færre uheldsparringer. Man vil
værre nødt til at planlægge lidt før der kommer hvalpe og det er da kun til
den positive side

Og hvorfor fravælger jeg så at sterilisere tæver ? Fordi indgrebet er meget
større for en tæve , og ja, jeg tænker også lidt på det økonomiske i det

Desuden er der det at tæven "kun" er løbsk 2 gange om året, hvor hanhunde
er det hele året ( næsten *S*). Mange hanhunde har spiseproblemer, får
stress osv. når der er løbske tæver i nærheden og det mener jeg ikke er
specielt sundt for en hanhund, hvorimod en tæve er upåvirket i ca. 46 uger
om året.

Mener at man skal tage det med hundens "naturlige livsstil" lidt ..... For
hvor naturligt er det for en hund at leve så tæt "befolket" som de gør i dag
???
Hvilket jo som bekendt indebærer en del konfrontationer med X-antal fremmede
hanhunde om territorium osv hver eneste dag.
Så jo, jeg mener at i mange tilfælde hjælper man hanhunden til at få et
mindre stresset liv ved at kastrere den.

Stine, der beklager evt. stavefejl - det har været en laang dag på job *S*

Fra : Claus

Dato : 10-03-03 06:22

"Stine Frandsen" <xsantippe@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er IKKE for at "rakke" ned på blandinger, men kig lige engang på
> internaterne og div. sider med omplaceringer hvor mange hvalpe og unghúnde

Jeg har altid selv haft flere hunde af begge køn, det har da ikke været
noget probs at hindre uønskede hvalpe. Lige nu har vi 2 hanne og 1 tæve
ingen probs, jeg skal da ikke ha' opereret noget bare fordi det er nemt.

Det er nu naturens orden at handhunden er lidt forstyrret når der er damer
på "kajen " men at det ligefrem skulle være usundt....den må du lige
dokumenterer . :o/

Claus

Fra : Smat

Dato : 10-03-03 08:15

Til Claus.
Nu kan jeg ikke holde min kæft mere.
Da jeg læste dit første indlæg var jeg langt hen af vejen enig med dig, det
er jeg for så vidt stadig. Men selv du bliver nød til at erkende at engang i
mellem er kasteration en udemærket løsning.
Du svarer jo slet ikke på Stines meget velargumenterede indlæg, du forsætter
bare med at skrive det vi allerede har læst.
Hvis det har skal debateres, så må du altså komme med noget mere.
Jeg tror ikke der er en eneste herinde der synes at man skal opererer på en
rask hund. For jo det er unaturligt, men der kan være grunde, prøv nu at
læse nogle af indlægene igen. Stine har da ret, det er jo ikke engang
naturligt at have hund. Vi har da dyr der lever i fangeskab alle sammen
herinde, det er sq da unaturligt. Det har vi valgt at accepterer - kunne vi
så ikke også accepterer at der engang imellem skal klippes nogle strenge
over for at vi alle incl. hund kan have det godt.
Jeg tror der er mange hunde der heller vil mindste evne til at formerer sig
end at få skæl ud hele tiden. Men det kan vi jo ikke spørge dem om, med
mindre man tror på clavoiance (men det er en anden debat.
Men jeg vil gerne vide hvrodan du kan forsvarer at have hund, hvis deres
naturlige liv virkelig i den grad kommer i første række for dig?

MVH
Margrethe

Fra : Claus

Dato : 10-03-03 11:36

"Smat" <smat"fjernes"@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror der er mange hunde der heller vil mindste evne til at formerer
sig
> end at få skæl ud hele tiden.

Jeg har jo lidt svært ved at se hvorfor de skal have skæld ud hele dagen
Jeg kan da godt forstå at der nogen gange kan være sygdom der gør at man
bliver nød til at kastrerer men det er jo ikke det snakken går på her.
jeg startede debatten her , fordi jeg synes at der bliver kastreret alt for
mange hunde på nogle meget løse grundlag.

> Men jeg vil gerne vide hvrodan du kan forsvarer at have hund, hvis deres
> naturlige liv virkelig i den grad kommer i første række for dig?

Hvordan kan du gå ind for at man bare ændre på en hund så den passer bedre
ind i den lille kerne familie. ?
I modsætning til mange andre hunde, har mine et liv med indhold, det er et
liv hvor de bruger deres medfødte instinkter og masser af belønninger fra
den bedste førerhund de kender... nemlig mig.

Når man har hund så har man oxo sagt ja tak til et stort ansvar, jeg mener
bare at man skal være sit ansvar bevist. Hvis man kan opererer for at få et
andet adfærd, hvorfor kan man så ikke gøre det samme, for et andet udsendet.
?

Claus

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 10-03-03 09:22

Hej

Jeg har nu også læst de indlæg der har været i denne tråd, og må sige
at jeg selv har to han hunde og har haft med han hunde at gøre i en
del år efterhånden, jeg ser det også som Claus, at man kastrerer for
nemheds skyld, man kan faktisk godt få en dejlig hund der ingen
problemer har med andre hunde eller strejferi, jeg har en hund der har
haft en del adfærds problemer og jeg har selv overvejet en kastrering
på et tidspunkt, men netop det at jeg følte det var den nemmeste
løsning og at det jo ikke hjælp min hund særlig meget da hans problem
var usikkerhed men med dominant adfærd, istedet valgte jeg at lære om
adfærd hos hunde/ulve og dette fik mig til at forstå at vi mennesker
simpelthen ofte bare ikke gider bruge den fornødne tid på de dyr vi
har anskaffet os.

Misforståelser imellem hunde og mennesker giver ofte os til at ty til
de der indgreb som jeg mener er mere synd for dyret, bare fordi de
ikke lige gør som vi gerne vil og helst igår!

Lær istedet at ofre tiden på de dyr vi anskaffer, og jeg mener heller
ikke at hr. og fru jensen bør have hund, hvis ikke de gider bruge
tiden på den, forkælelse eller ej, man vælger jo at få et dyr fordi
man ønsker selskab bl.a., men er det kun selskab på vore præmisser?
-sådan forstår jeg efterhånden at verden er ved at indrette sig, og
det er lidt trist, jeg har set masser af hunde der er endt på internat
fordi man synes de var for aktive, tænk hvis man også kunne parkere
børn sådanne steder fordi de var for aktive, jøsses dog...

Til stine;
At hanner skulle blive mindre stresset af at blive kastreret, er jeg
slet ikke enig i, da du kan, hvis man gider altså, lære at håndtere
både stress og instinkter, på din hund, det er virkelig et ? om at
lære at forstå den hund du har.
Jeg mener ikke at man bør lave den type indgreb på en hund med den
begrundelse at man hjælper hunden, for efter hvis vurdering er det? -
hundens eller menneskets?
Jeg mener ikke at vi bør lege gud i så stort omfang som vi rent
faktisk gør det idag, jeg ved at der findes enkelte tilfælde hvor der
ingen udvej er, hvis der er tale om sygdomme, men indgreb fordi man
som menneske bare vil ha' det lidt nemmere,nej der står jeg af...

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : skingur

Dato : 10-03-03 11:59

Hej...ja, nu tager jeg så også lige tråden op og prøver at konkludere:

mennesker, der lader deres hund kastrere for nemheds skyld, bør skamme
sig og købe et marsvin.

Mennesker, der har hanhunde og tæver sammen, må lære at lukke døre og
eventuelt "kemisk kastrere" i perioder, hvor hanhundene går bananas. En
sådan kastration virker inden for en tidsbestemt periode.

Hunde, der kan lugte områdets løbske tæver på 50 kilometers afstand og
forsøger at kradse døren i stykker mens de skriger hjerteskærende og
bliver "døde" i blikket", skal enten - for hundens egen skyld- kastreres
eller aflives. Også her kan man vælge en kemisk kastration, der skal
foretages nogle gange om året.

Hanhunde, der har ondartede knuder i testiklerne, skal kunne kastreres
uden at andre mennesker ser misbilligende på den stakkels hundeejer...

Mennesker, der intet ved om hunde, kan låne fremragende bøger på
biblioteket eller søge oplysninger fx her. Mennesker, der i misforstået
godhed fejlernærer/fejlbehandler/fejlopdrager etc deres hund, kan
hjælpes på vej med venlig vejledning. Ofte er det jo den misforståede
godhed eller den direkte uvidenhed, der er årsag til balladen!

Tæveejerne kan hjælpe ved at holde tæven inde/ under opsyn, de to gange
om året, den er i løbetid. Det vil sige, ikke lukke den ud i den
uindhegnede have, huske at fortælle andre (hanhundeejere) på lufteturen,
at vovse er i løbetid - INDEN hanhund og vovse har sniflet!

Hanhundeejere, hvis hanhunde kan kravle over høje hegn og lukke
kældervinduer op, skylder omgivelserne en kastration af den ene eller
anden slags.

Dybest set handler det om, at vi alle - tæver, hanner & mennesker - kan
være her og have det godt....

kh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Stine Frandsen

Dato : 10-03-03 12:05

Hej
Jeg vil gerne se den hanhundeejer der kan håndtere at vedkommendes hanhund
er radmager og kører xtra højt fordi alle naboernes tæver er i løbetid på
skift efter hinanden Jeg ville personlig ikke bryde mig om at skulle se
på en hanhund der ikke kan slappe af og ikke vil spise pga. af det. nej så
hellere kastrere. Jeg mener nemlig at det er synd for en hund at være
undervægtig og køre i så højt et stressniveau pga. hormoner. Det mener jeg
heller ikke er sundt for en hund, idet et så højt stressniveau sammen med en
evt. undervægt er skadeligt for et immunforsvar , og at dyret derved vil
være mindre modstandsdygtig overfor evt. sygdomme. Der findes faktisk en del
hanner der kører så højt, men vi kan selvfølgelig også lave et krav krav om,
at for at holde hanhund skal vi bo på landet med langt til naboer, vi skal
gå til brugshundetræning osv. JA og lige nu laver jeg lidt fis *G* Der skal
altså være plads til os alle Faktisk fordi at de fleste hanhundeejere
der IKKE vil kastrere fordi det er "unaturligt", IKKE kan se noget problem i
at hankatte kastreres - hvilket jo i bund og grund er den samme
problemstilling.

Stine

Fra : Claus

Dato : 10-03-03 12:22

> [...]
> der IKKE vil kastrere fordi det er "unaturligt", IKKE kan se noget problem
> at hankatte kastreres - hvilket jo i bund og grund er den samme

Du har en brugs race du burde gå til brugs træning så ville din hund lære
at acepterer dig som den ubestridte fører.
I går var jeg lige ude og se lidt træning i en Rotte klub, der var en ung
hanhund på ca 2år der ville bedægge alt hvad den så, både hunde og menesker.
dens ejer var lige så blød som bananmos og kunne ikke få den til at lade
være, den var på samme måde derhjemme. den er sikkert i stor fare for at
komme under kniven og det eneste den trænger til er bare en fører der "er"
fører.

Claus

Fra : Salina

Dato : 10-03-03 12:32

Hold fast hvor er jeg enig med dig der Claus!

Der er desværre alt formange rotte ejere der ikke aner hvad det er for en
hund de har!

Men ikke sagt at en hund af denne race skal bankes eller andet, nej du skal
som menneske bare gøre det klart for hunden og ikke mindst dig selv hvem af
jer to du helst ser som fører!

Det kan godt være vores hunde ikke lever i naturen, men det er dælme da også
mange år siden at de rene ulve gjorde det (dem som vores små kælebamser
stammer fra!)

Men derfor SKAL og ikke kun bør vi mennesker der har hund gøre vores til at
det blir et så naturligt liv som muligt for vores hunde.

Salina

Fra : Stine Frandsen

Dato : 10-03-03 15:19

> Du har en brugs race du burde gå til brugs træning så ville din hund lære
> at acepterer dig som den ubestridte fører.
>
> Claus

Hvor får du lige den ide fra at jeg ikke går til træning ????? Og at jeg
skulle have et problem med min hund ???
Som faktisk er en tæve, pensioneret avlstæve Og som jeg absolut INGEN
problemer har med, bortset fra at hun skal have amputeret de yderste 5-6
haleled på torsdag pga. en skade, nå ja og så er hun ved at være halvdøv -
men det er alderen *S* Jeg træner faktisk med min hund i det omfang HUN
gider og synes det er sjovt, hvilket efterhånden kun er 1-2 gange om måneden
*S*

Stine

Fra : Carsten

Dato : 10-03-03 12:27

> [...]
> hellere kastrere. Jeg mener nemlig at det er synd for en hund at være
> undervægtig og køre i så højt et stressniveau pga. hormoner.

Fis!
Sådan var mine teenager år da også, jeg er da ikke død af sult eller noget
andet.
Skal man så også kappe bollerne af alle drenge over 15 år?

Man må ikke klippe hale og øre, men klokkerne er ok!
Hvis jeg var hund så vil jeg vælge halen!

Carsten

Fra : Salina

Dato : 10-03-03 12:28

Stine, det her er jo netop hvad mange af os går ind for!

Eller at det bliver gjort pga hunden har knuder eller har defekter der gør
at den ikke kan bruges til avl.

Jeg har selv pt kun en Rottwaeiler han på 10, men har ALDRIG kunnet få mig
selv til at bare lige nappe hans selvstændighed bare pga at han blir lidt
kuldret nogen gange om året, (Okay, pt er det ved at ta overhånd, da omkring
15 tæver i mit område er i løbetid nu) men han kan da både spise og sove
(Gør rottweilere andet når de ikke blir aktiveret? Nej de er luddovne!)

Ellers er jeg meget imod at klippe i noget dyr uden der er en god grund, men
i samme åndedrag må det lige siges at JO! der er nogle hanhunde der ikke kan
fugere når de tror en tæve måske og muligvis er ved at være i løbetid. Ergo
sådanne hanhunde skal hjælpes på den ene eller anden måde, men stadig ikke
fordi det er det letteste!

Salina

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 10-03-03 16:21

Mht. hanhundene de stresser - så har det meget at gøre med, at de ikke får
erfaringer med hunhunde i løbetid. Jeg synes f.eks. det er helt åndsvagt at
hanhundeejere kører så meget op, hvis nogle er ude af gå en tur med deres
hunhund i løbetid. Jeg kaster mig altid over dem med hunhunde i løbetid -
ikke lige når de er højløbske - så min hanhund kan få oplevelser og
erfaringer med, at det ikke betaler sig at gøre noget så længe hunhunden
ikke er højløbsk. Jeg har selv haft en han og en hun gående sammen - også
når hun var i løbetid (ikke mens hun var højløbsk) og han kunne sagtens
forstå forskellen og var overhovedet ikke interessert i hende før hun var
højløbsk. Det kender jeg faktisk flere med hanner og hunner der gør. Vi
fratager vores hanhunde muligheden for at få et fornuftigt forhold til
hunhunde i løbetid ved at gemme dem sådan af vejen. Og resultet er hanhunner
der stresser helt ekstremt over en hunhund i løbetid. Dog er der også noget
avl i det tror jeg - nogle racer er værre end andre.

Så efter min mening skal hunhunde i løbetid ud at gå tur og ud på
træningspladserne. Faktisk er den en KANON forstærkning at kunne tilbyde sin
hanhund at komme hen til en hunhund i løbetid som belønning.

KH
Søs

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 11-03-03 18:23

Hej SØS

Godt indlæg, jeg er helt enig! - træningsmulighed med tæver i løbetid
er nemlig den rette vej, så lærer ejerne også at håndtere
situationerne istedet for at gå i panik når de møder tæver i løbetid!

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Susanne Pedersen

Dato : 12-03-03 09:16

Jeg synes, det er lidt sjovt, at I mener, at det er hanhundeejerne,
der går i panik. Her omkring er det altså tæveejerne, der panikker.
Der er ikke ret mange tæveejere her, som er opmærksomme på, at deres
tæver ikke kan blive parret i hele deres løbetid.
Uanset hvem der går i panik, så bliver resultatet det samme, hanhunden
skal i snor og må ikke lege med.

Susanne

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 11-03-03 18:16

Hej Stine

Jeg vil bare sige at det med stres niveauet kan du sagtens gøre noget
ved uden indgreb, det er et ? om træning fra start. Jeg har to hanner
der har været brugt til konkurrencer på højt plan, og begge kan
abstrahere totalt fra højløbske tæver, når der arbejdes er det kun
samarbejdet med mig der er det vigtigste for mine hund, men ja det
tager tid og man skal have tålmodighed, men har man det, så KAN det
lade sig gøre at få hundens stressniveau ned ligeså hurtigt som det
kom op, så du må da gerne møde mig

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Stine Frandsen

Dato : 11-03-03 18:27

Hej
Jeg tror såmænd dig på dit ord
Men desværre er der ikke så mange der formår det. Og en del af de hanhunde
jeg har mødt/ kender til har haft fordel af kastration. Eller er det ejeren
der har fordelen *GG* Tror faktisk hunden er ligeglad - den ved næppe hvad
den "mangler"

Fra : Pia J

Dato : 11-03-03 18:47

Jeg synes nu ikke det burde være et krav at dyrke lydighed på
konkurrenceplan for at få lov at holde hund. Det er efter min ydmyge mening
snobberi at sige folk "bare" kan gøre det samme. Det må være muligt at holde
af et kæledyr med god samvittighed uden at være lige så dygtig som jer der
tager det hele meget alvorligt. - og dette er ikke en kritik af hundesporten
overhovedet, jeg tager skam hatten af for et godt stykke arbejde.

:Pia

Fra : René Kofoed

Dato : 11-03-03 19:40

Hej Pia.
Jeg har jo set dig personligt, så jeg vil lige svare på dit indlæg, udfra
det jeg har set til dig og dine hunde.
Jeg har en hund på konkurrenceplan og en anden (forhåbentlig) på vej.
Når du træner på komkurrenceplan handler det om øvelser ud fra et givent
program, for andre er det ganske almindelig opdragelse. Der er umiddeelbart
ikke den store forskel på de 2 ting.
Du har lige så meget styr over dine hunde på gåturen (hvis ikke mere) som
jeg synes jeg har på mine.
Det er kun et ? om de skal gå pænt på den ene eller den anden måde.
Øvelserne træner du jo som èn øvelse eller deler den op i del-øvelser, du
laver jo også en "øvelse" når du forlanger at, din hund går pænt på gåturen,
ligegyldigt hvad den så end kan finde på at, reagere på.
Alt i alt er der ikke den store forskel om det er konkurrencehunde eller ej,
men efter min mening basal opdragelse.
Altså min hund er ikke bedre opdraget end din, jeg laver bare nogle andre
ting med den!!
Håber du forstår hvad jeg mener, ellers har du jo nummeret.
Mange hundehilsner fra
Susanne, Coco og Xawier. (som gerne snart vil se jer igen

Fra : Pia J

Dato : 12-03-03 08:38

> [...]
> ikke den store forskel på de 2 ting.
> Du har lige så meget styr over dine hunde på gåturen (hvis ikke mere) som

Jo, jeg forstår hvad du mener - og det er da dejligt, du synes mine hunde er
nogenlunde velopdragne :) Godt du ikke var her forleden da jeg snakkede med
naboen og glemte at holde øje med dem... Jeg tror lige Max han gik på
opdagelse hvor han ikke skulle, ahem...

Men du beviser også bare min pointe, at almindelige dødelige altså også kan
tage sig godt af et dyr og en hund er så tilpasningsdygtig, at bare hans
herre er der og er sød ved ham, så er han egentlig ligeglad med, hvad dagen
går med. Selvfølgelig er der masser af skingrende sindssyge pudler og
cockere som bare skulle have haft noget mere arbejde for at være normale,
men der er ligeså mange luddovne labser, der trisser med far til bageren og
ellers hygger sig i haven og henter en sutsko i ny og næ, og det mener jeg
ikke er dyrplageri.

:Pia

Fra : René Kofoed

Dato : 12-03-03 09:20

> [...]
og
> ellers hygger sig i haven og henter en sutsko i ny og næ, og det mener jeg

Hej Pia.
Vi er enige !!
MVH Susanne.

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 12-03-03 11:23

Hej

Øhm, hvor har jeg skrevet at det burde være et krav at dyrke lydighed
på konkurrenceplan for at have hund?
-jeg mener der skal være plads til os alle, men jeg mener også at
størstedelen af div. problemer som hr/fr jensen eller andre måtte
have, kan løses ved at man gider bruge tiden på de dyr man anskaffer
sig...

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Pia J

Dato : 12-03-03 11:33

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> wrote in message
> Hej
>
> Øhm, hvor har jeg skrevet at det burde være et krav at dyrke lydighed
> på konkurrenceplan for at have hund?

Ikke specifikt, men det bliver ofte trukket frem ved denne slags problemer,
at "hvis jeg kan få mine topmotiverede konkurrencehunde(race) til at adlyde
på et splitsekund, så kan alle andre også".

Og det er der jeg mener, at nej, det er ikke alle der har de evner, deres
hund kommer måske hver gang de kalder - bare ikke lige når den er
hypnotiseret af hormoner. Jeg har i hvert fald ikke formået at gøre mig mere
interessant for min hanhund end en højløbsk tæve. Alle dage udover de 4-5
hvor hun er rigtig, rigtig i farezonen er det ikke et problem, men der er
altså grænser. Det er et meget, meget dybt instinkt vi snakker om, stærkere
end "hende der som kommer med maden" - han ved jo godt, at jeg indtil videre
aldrig har svigtet ham, så han når det nok! Måske hvis jeg i måneder trænede
indkald i selskab med løbske tæver, men det har så ikke lige været aktuelt.

> [...]
> størstedelen af div. problemer som hr/fr jensen eller andre måtte
> have, kan løses ved at man gider bruge tiden på de dyr man anskaffer

Ingen tvivl om det. Eller, det er måske ikke tiden som mangler, men
indsigten. Og den har de fleste evnen til at skaffe sig.

:Pia

Fra : Susanne Pedersen

Dato : 10-03-03 13:00

Jeg er åbenbart en af dem, der har ødelagt min hunds liv. Interessant.
Jeg synes ellers selv, jeg gør alt hvad jeg kan, for at give min hund
et rigtig godt hundeliv.

Sibelius blev kastreret for et år siden. Da var han 3 år gammel.
Jeg valgte ikke at kastrere ham, fordi det var den nemme løsning for
mig. Jeg gjorde det for at give ham et bedre liv.

Vi bor et sted, hvor der er mange åbne områder, og hvor langt de
fleste hunde får lov til at hilse på hinanden og løbe løs og lege, når
vi mødes. Her er massevis af hunde af begge køn, og gæt engang hvilke
hunde, der aldrig får lov til at løbe løs sammen med de andre.
Hanhundene. Dels fordi der tit er tæver i løbetid, dels fordi de
kommer op at slås.
Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg har været nødt til at
beholde Sibelius i snor og gå videre fra en god gang leg med en flok
andre hunde. Bare fordi han var hanhund. Det samme har gjort sig
gældende til træning alle de steder, hvor vi har trænet. Kun en
hanhund løs ad gangen.

Nu skal der nok være nogen, der skriver om manglende lederskab og
opdragelse. Det skal da også nok være rigtigt, at man kan lære sin
hund at ignorere overgreb fra andre hanhunde og at ignorere tæver i
løbetid. Jeg har bare aldrig mødt nogen, det er lykkedes for. Af de
ca. 30 "rigtige" hanhunde, der er her i området, er der ikke en
eneste, der kan lade en tæve i løbetid være i fred.

Efter kastrationen kan Sibelius nu altid få lov til at løbe rundt
sammen med de andre. Han kan ikke gøre noget ved tæverne og opdager i
øvrigt slet ikke, at de er løbske. Hvorfor er det synd for ham?
Hvis der er "rigtige" hanhunde til stede, så ignorerer de Sibelius, så
han slipper for de overgreb, han tidligere blev udsat for. Er det også
synd?
Når en af de ca. 30 tæver i området er i løbetid, så opdager han det
ikke, så nu spiser han sin mad hver dag, han løber ikke pivende rundt
i flere dage og nætter per tæve og er dybt forstyrret uden at vide
hvorfor. Hvor er det dog synd, at jeg har frataget ham den fornøjelse,
eller?

Når jeg sammenligner det liv Sibelius havde før med det han har nu, så
er jeg overbevist om, at han har et bedre liv nu.

Når man alligevel ved, at hunden aldrig skal bruges i avlen, så vil
jeg klart anbefale at kastrere hanhunden. For hundens egen skyld.
(Sibelius har været udstillet, men var ikke racetypisk nok).

Fra : Smat

Dato : 10-03-03 13:16

> [...]
> ca. 30 "rigtige" hanhunde, der er her i området, er der ikke en
> eneste, der kan lade en tæve i løbetid være i fred.

Det er vel også mere unaturligt at opdrave sin hund til at ignorerer dens
instikter...
jeg synes du lyder som en god hundeejer

Fra : skingur

Dato : 10-03-03 13:22

"Susanne Pedersen" skrev d. 10-03-03 13:00 dette indlæg :
> Jeg er åbenbart en af dem, der har ødelagt min hunds liv. Interessant.
> Jeg synes ellers selv, jeg gør alt hvad jeg kan, for at give min hund
> et rigtig godt hundeliv.

jamen, Susanne har jo ret! Jeg er ikke i tvivl om, at hundene
(kastrater, hanner og tæver) såmænd nok skulle finde ud af det hele, når
de have været fri sammen i en uges tid på de åbne arealer, men come on!
og vær lidt realistiske - hvor stor er sandsynligheden liiige for at
hundene kunne det? i vores tætbefolkede områder er der både for mange
hunde og for mange mennesker til, at alle kan have det frirum omkring
sig, man ville trives med. Hundene ville finde sig bedre til rette, hvis
de havde den plads, de skulle til, for at hver hund havde rum nok. Hvis
en løsning for hund og menneskes skyld er en kastration (af hunden....),
ser jeg altså ikke noget galt i at klippe bollerne. Jeg vil vædde med,
at Sibelius er en lykkeligere hund nu, selv om han er blevet en "den".
Vi kan ikke spørge Sibelius, men vi kan høre på Susanne, der fortæller
at hendes hund trives.
Hvis og hvis osv. Hvis alle opdrog deres hunde til at følge deres leder.
Hvis ingen hunde var agressive. Hvis alle hunde fra hvalpetiden var
blevet korrekt socialiseret. Hvis og hvis.....så behøvede ingen kastrere
hunde af sociale årsager! (Og ingen mennesker behøvede at spise sjove
piller og der var fred i hele verden!)
kh, Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Carsten

Dato : 10-03-03 16:25

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blevet korrekt socialiseret. Hvis og hvis.....så behøvede ingen kastrere
> hunde af sociale årsager! (Og ingen mennesker behøvede at spise sjove

Vi har da aldrig haft nogen problemer med de hunde vi har haft, og det har
kun været han hunde!

Carsten

Fra : skingur

Dato : 10-03-03 16:32

"Carsten" skrev d. 10-03-03 16:25 dette indlæg :

> "skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
Interessant.

såmænd nok skulle finde ud af det hele, når

(Hej Carsten...bemærk det der med at det ikke KUN var hanhunde, jeg
nævnte...

http://www.kandu.dk/

Fra : Stine Frandsen

Dato : 10-03-03 15:13

Hej

Flot beskrevet og også min holdning

Stine

Fra : Therese

Dato : 10-03-03 19:30

Hej Susanne

Jeg er helt enig i dit indlæg.
Jeg havde ellers besluttet ikke at blande mig i debatten, da man jo bare vil
blive mere eller mindre svinet til, men når du tør, tør jeg også

Jeg er sikkert den, indlægget blev henvendt til i første omgang, da jeg har
valgt at kastrere min hanhund i en alder af 7 mdr.

Vi valgte at kastrere Bernhard af mange årsager, men først og fremmest mener
vi ikke det er mere unaturligt at kastrere en hanhund end mange af de andre
ting, vi gør stik imod hundens instinker. Den må ikke tage mad fra bordet.
Den må ikke gø af alle, der går forbi på gaden. Den må ikke bide efter
"lillesøster" selvom hun lige har taget dens bedste kødben. Den skal ALTID
være den nederste i flokken. Den må ikke bedække tæver, selvom der ikke er
andre i flokken, der gør det. Den må ikke gå, hvor den vil, når den er i
snor. Den må ikke løbe en tur, når den har lyst. osv. osv.

At have en hund i en familie er ikke naturligt, men vi har valgt at gøre det
alligevel, da både hunde og mennesker har det rigtig godt med det! De fleste
af os vælger at opdrage vores hund, så den lever på vores betingelser.

Vi har valgt, af årsager I kan kalde hvad I vil, at kastrere vores hund for
at undgå og hæmme en masse uønsket adfærd. Vi undgår på denne måde en masse
konflikter konflikter med vores hund og har i stedet et rigtig dejligt
familieliv. Før Bernhard blev kastreret var han en ekstremt kontaktsøgende
hund, der gøede og rev i tæpper og tøj om aftenen i stuen. Dette gjorde, at
han som oftest måtte være ude hos sig selv, når vi skulle se film, hvilket
medførte at han hylede bag den lukkede dør for at komme ind, selvom han
havde sit ynglingslegetøj derude. Det skal lige siges, at han blev aktiveret
flere timer om dagen. Nu har vi en hund, vi kan ligge og putte med inde i
stuen ligegyldigt hvad vi skal se. Jeg ved i hvert fald, at Bernhard har det
meget sjovere nu, end han havde før. Han er under ingen omstændigheder
blevet doven eller fed (Spørg selv dem, der har været ved Brabrandsøen med
ham). Han er mindst ligeså glad og dejlig, som han var før, bare en smule
dæmpet.

Dette er ikke en undskyldning for, hvorfor vi gjorde det, men bare ét ud af
mange argumenter.
"Citat" >>Samtidig mindsker du risikoen for adfærdsproblemer som strejfen,
aggression og dominans, og du nedsætter eller fjerner risikoen for udvikling
af alvorlige sygdomme som testikelkræft, prostatakræft og mellemkødsbrok. En
kastreret hanhund tilpasser sig lettere tilværelsen som familiehund, har
lettere ved at omgås andre hunde, og vil også som brugshund have lettere ved
at koncentrere sig om sine opgaver.<<
Rigtig mange dyrlæge har skrevet artikler om kastration, der minder om
ovenstående citat. Søg selv på Google. Jeg har indtil nu ikke fundet
artikler skrevet af dyrlæger, hvor de mener det er synd for hunden eller
mere unaturligt end at tage hunden ind i familien på vores præmisser.

Den der mener Bernhard lever et dårligere liv nu end før, må meget gerne
skrive.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Claus

Dato : 10-03-03 22:28

"Therese" <therese@SLETelverdalen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
vil
> blive mere eller mindre svinet til, men når du tør, tør jeg også

Jeg håber da ikke at du synes at jeg har svinet nogen til.?

Claus
ham der startede den her tråd

Fra : Jo-Ann Nielsen

Dato : 10-03-03 23:35

Hej Susanne !

Måske din lille vovse også bare er blevet voksen ?? Har du tænkt på at det
måske ikke er kasterationen som har haft den påvirkning - men istedet at han
er faldet lidt til ro "helt af sig selv".

Jeg har af og til hjulpet folk med at få omplaceret deres hunde. Engang
kontaktede en af mine veninder mig for at få sin 7 mdr (og ja, det var den)
gamle D/S gårdhund omplaceret, den den simpelthen var hende for meget. Ja,
den ville konstant have opmærksomhed. Den ødelagde ting osv osv...

Efter knap 2 mdr. lykkedes det mig at finde en sød gammel dame som gerne
ville have "Buller" som han hedder - men gæt engang - der ville veninden
slet ikke af med ham mere -for han var da forresten blevet helt
omgængelig....

Mvh

Jo-Ann - som stadig er meget mod kasteration af "ikke syge" dyr.

Fra : Susanne Pedersen

Dato : 11-03-03 08:26

Hej Jo-Ann

Nu ventede vi jo faktisk til han var 3 år inden vi kastrerede
Sibelius.
På det tidspunkt vil jeg mene, at han var voksen.

Jeg tror ikke, han ville have ændret sig til at ignorere andre
hanhunde eller tæver i løbetid, hvis vi havde ventet et år mere.

Jeg vil til gengæld godt give dig ret i at mange hanhunde bliver mere
fornuftige, når de bliver voksne.

mvh
Susanne

Fra : Jo-Ann Nielsen

Dato : 11-03-03 15:37

Hej Susanne !

Hovsa - var slet ikke til dig jeg ville skrive, men derimod til Therese som
kasterede sin hund som "hvalp" - nemlig blot som 7 mdr. gammel.

At man kastrere en hund 3 år gammel kan jeg bedre forstå.

Mvh

Jo-Ann

Fra : Therese

Dato : 11-03-03 18:08

>Måske din lille vovse også bare er blevet voksen ??

Nej, det er først nu, han er ved at blive voksen 5 mdr senere....

Vi løb jo ikke bare op til vores dyrlæge med ham fordi han var træls. Vi
havde mange samtaler med både dyrlæge og adfærdsbehandler samt andre
dyrlæger over mail, og alle var enige i, at der ikke er noget synd ved at
kastrere sin hanhund.
Dette er også vores opfattelse, og derfor gjorde vi det. Vi mærkede en
markant forskel i hans opførsel i tiden lige efter, og det syntes vi jo var
dejligt. Som sagt, var hans voldsomme adfærd ikke det eneste argument for
kastrationen og sådan er det.

I kan kalde os onde osv., men det ændrer ikke på det faktum, at Bernhard
lever det bedste liv og at han sikkert aldrig kommer til at døje med
problemerne andre hanhunde ofte får (læs det tidligere indlæg). I følge
dyrlæger osv. har vi ikke handlet forkert.

Så er det egentligt det, jeg har og sige til det. Håber I stadig vil læse
mine indlæg uden at tænke, at det er fra hende dyremishandleren.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Smat

Dato : 11-03-03 21:04

> Så er det egentligt det, jeg har og sige til det. Håber I stadig vil læse
> mine indlæg uden at tænke, at det er fra hende dyremishandleren.

Hej Therese.
Jeg læser altid dine indlæg med stor fornøjelse.
Du er på ingen måder en dyremishandler tværtimod. Du har jo netop gjort det
der er bedst for din hund. Ingen kender ham så godt som dig og din husbond,
så bevar du roen med det.
Normalt ville jeg mene folk var gået fra forstanden, hvis de lavede et sådan
indgreb på en så ung hund. Meen jeg lader altid folk få lov at forklarer sig
inden jeg dømmer. I havde en meget god grund til at gøre som I gjorde. Jeg
kan godt forstå jer. Jeg føler mig selv som en hæderlig hundeejer, men jeg
er simpelthen ikke sikker på, at jeg kunne have holdt alle jeres
frustrtioner ud. Jeg tror faktisk mange hunde som den gode Bernhard ender på
internat, eller ikke får lov at blive ret gamle..
Bernhard får lov at leve et skønt liv hos nogle gode mennesker, der
arbejder, leger og hygger med ham. Det synes jeg ikke lyder som det værste
hundeliv.
Men nu har jeg jo også mødt både dig og din hund. Jeg synes Bernhard er
skøn, og at du hele tiden har vist at du bruger øverste etage ganske
glimrende. Ikke mindst når det gælder din hund. Folk kan jo bare gå ind på
jeres side og læse om det grundige forarbejde I gjorde inden i fik hund. Det
gør man altså ikke hvis ikke man tænker på at hunde skal have det godt hos
en.
Når hunde hører noget de ikke vil hører, reagerer de af og til med at ryste
sig bagefter, de ryster ligesom oplevelsen af sig. Tag du og gør det. For
andet kan du ikke bruge det her til, du ved godt at du handlede rigtigt.

Mange tanker
Margrethe

P.S vi ses på lørdag, vi glæder os til at lege med Bernhard og de andre.

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 10-03-03 16:39

> Jeg kan simpelt ikke forstå hvorfor der er så mange der kastrerer deres
> hunde.
> Det kan da ikke være rigtigt at man foretager dette indgreb bare fordi
> hunden gerne vil være hund...eller?

Føler lige, at jeg bliver nødt til at forsvare mig selv lidt her. Jeg er jo
en af dem, der for nylig har luftet kastrationsspørgsmålet herinde. Ikke
fordi der er noget, der kan ændre på min beslutning nu, men for at få andres
erfaringer. Jeg valgte at lytte til de tre dyrlæger, jeg har spurgt, men ved
stadig ikke, om det var den rigtige beslutning. Jeg ville nemlig gerne have
beholdt min hund som hanhund, men der er desværre sundhedsmæssige ting, der
måske kan afhjælpes med en kastration.

Jeg er hamrende nervøs for om Robin nu mister sin selvstændighed, bliver
endnu mere angst i forbindelse med f.eks. fyrværkeri osv., men samtidig ser
jeg da gerne, at han måske gearer lidt ned og ikke er helt så meget
terrier/hanhund overfor andre hanner. Han reagerer i hvert fald selv meget
positivt overfor andre kastrerede hanhunde, mens steriliserede tæver er de
mest spændende i verden (hvorfor er det egentlig ofte sådan?)

Grunden til at jeg fik ham kastreret er, at han er en hund, der kører meget
højt hele tiden. Dette kan være årsagen til, at han i særligt stressede
perioder klør som en sindsyg over hele kroppen. Desideret allergi er
udelukket, men min dyrlæge kunne ikke udelukke, at det er stresshormoner han
reagerer på. Kløen er særlig stærk, når han har mødt tæver i løbetid.
Desuden har han nu i to år haft konstant forhudsbetændelse i ekstrem grad.
Det eneste der tidligere har kunnet afhjælpe dette, var en kemisk
kastration.

Jeg kan desuden tilføje at jeg ikke har haft de store problemer med, at min
hund var hanhund. Han strejfer ikke (efter løbske tæver i hvert fald - jeg
har svært ved at tro, at en kastration tager lysten til at løbe efter harer
fra ham), vogter ikke noget som helst, rider ikke på nogen, hører i det hele
taget for det meste, hvad jeg siger. Jeg går også til træning med ham og vil
i det hele taget gå meget langt for min hund. Men hvis jeg kan hjælpe ham af
med nogle af de gener han har, så vil jeg gøre meget for det.

> Claus

-Trine

Fra : Carsten

Dato : 10-03-03 16:41

Det virker nu mest som der er kvinderne som er "vilde" med kastrerer deres
hunde!

Og i min omgangskreds der er det også kvinderne der har fået deres hund
kastreret.

Carsten

Fra : skingur

Dato : 10-03-03 16:52

"Carsten" skrev d. 10-03-03 16:41 dette indlæg :
> [...]
> kastreret.
>
> Carsten
>

> ok Carsten det var da en dejlig saglig kommentar du lige havde der!
Skal vi anse tråden for afsluttet og starte en ny?

http://www.kandu.dk/

Fra : Salina

Dato : 10-03-03 17:19

Hov Hov Carsten.

Jeg vil ikke blandes ind i at jeg er enig med kvinderne bare fordi jeg selv
er kvinde!

Jeg har da tilkendegivet min klre mening længere oppe og kan tilføje hva jeg
glemte i farten tidligere...

Min Rottie har lært en yderst effiktiv komando, IGNORER! Der ka stå en
hysterisk hanhund overfor ham og alligevel lader han somom den slet ikke er
der.

Så igen vil jeg give dig ret en lang bid af vejen Carsten, Gu har det noget
med føreskab og træning af din hund at gøre.

Og jo en smule vil jeg da påstå jeg kender til såkaldte problemhunde (jeg
kalder det nu problemejere!)
Da jeg har arbejdet med sådanne hund i knapt 4 år i England. Jeg fik alle de
store hunde ind som var kulret i hovedt pga stres påført af ejere der havde
behandlet ders hund som et stædbarn... Hunde er nogle krammebamser når de er
opdraget korrekt! Og dermed har respekt for at det ikke er dem og aldrig
blir dem der er over os med de to ben!

Venlig Hilsen
Salina

Fra : Carsten

Dato : 10-03-03 18:01

"Salina" <salina@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hov Hov Carsten.
>
> Jeg vil ikke blandes ind i at jeg er enig med kvinderne bare fordi jeg
selv
> er kvinde!

Jeg siger ikke det er alle kvinder, men flertallet er da kvinder!

Carsten

Fra : Salina

Dato : 10-03-03 18:04

> "Salina" <salina@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> selv
>
> Jeg siger ikke det er alle kvinder, men flertallet er da kvinder!
>
> Carsten

Se det vil jeg derimod give dig ret i.

Men jeg kender desværre vel mange mænd der har samme mening som de kvinder
du hentyder til.

Salina

Fra : Smat

Dato : 10-03-03 19:11

> [...]
> selv
>
> Jeg siger ikke det er alle kvinder, men flertallet er da kvinder!

Det er vel i bund og grund også kvinderne og ikke mændende der går for at
være de omsogsfulde....

Fra : Gitte S. Eriksen & C~

Dato : 10-03-03 21:47

Hej

Nu er det altså ved at være for meget mig

Det med at det er kvinderne der får kasteret sine han hunde, tjo måske, ved
det ikke, her kan det se sådan ud ved os, men det er da fordi min mand ikke
gider sidde ved en pc, men hunden er vores

Tænker på at du syntes det er helt okay, at tæven bliver sterilliseret , men
ikke han hunden, er det din mandom vi tager da ja er måske lidt grov,
men syntes det lyder til du gør det lidt personligt, altså det er dine
følelser der sidder der hvor der blive skåret *SS*

Fra : Pia J

Dato : 10-03-03 21:50

En hund er en hund, og jeg tror såmænd den bliver ved med at føle sig som en
hund selv uden boller. Jeg tror ikke den går rundt og føler sig unaturlig.

:Pia

Fra : Therese

Dato : 11-03-03 18:12

Helt enig Gitte

Mange mænd, jeg har talt med om kastration af hund, siger nærmest AVVV og
tager sig til skridtet. Jeg tror helt klart de kan føle dem blive klippet af

Som Pia siger føler Bernhard sig vist ikke som mindre hund end før. Og her i
huset var det faktisk min kæreste (en mand), der var først om beslutningen.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : René Kofoed

Dato : 11-03-03 12:29

Hej Carsten.
Læser du egentlig hvad der bliver skrevet og fra hvem??
Jeg står under Rene Kofoed, men hedder Susanne med samme efternavn!!
Længere oppe i tråden har jeg, skrevet noget der ligner det Salina skriver
til dig lige nu.
Så den med alle/eller næsten alle kvinder kan du pakke sammen!!
Jeg mener stadig du har ret, men at sortere godt fra skidt, er du desværre
ikke så god til
Jeg er dybt uenig med mange i NG, men skriver altid, til afslutning, at hvis
der er taget udgangspunkt i hundens ve og vel, så må vi trods alt være nået
langt.
Tænk på alle dem der ikke "gider" at, bruge deres tid på at tænke over
hvilket vidunderligt væsen hunden er.
De er ikke her i NG!! Det er dem vi aldrig hører, der skaber de største
problemer for hundens ve og vel.
Så længe man reflekterer på et indlæg, har man også interressen for
hunde (min mening)
Fortsat god dag til alle.
MVH Susanne.

Fra : x Vuf x

Dato : 22-03-03 07:55

Sun, 9 Mar 2003 18:49:27 +0100, Claus wrote:

> [...]
>kuperet....men at foretage kirurgiske indgreb fordi hunden er høj aktiv
>eller andet...ja..det er helt ok, det har jeg svært ved at forstå.

Ja, det er hundeejerne og ikke hundene, der skal sættes adfærdsbehandlere på!