Jeg har købt en isbuk
Fra : Anet

Dato : 07-03-03 20:02

I dag fik jeg hende hjem en ti årig hoppe som er rød og meget sød. Jeg glæder mig til at ride en lille bitte tur på hende i morgen.
Det er jo en helt anden rideform end den jeg indtil nu har været vant til.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Musen

Dato : 07-03-03 21:48

> I dag fik jeg hende hjem en ti årig hoppe som er rød og meget sød. Jeg
glæder mig til at ride en lille bitte tur på hende i morgen.
> Det er jo en helt anden rideform end den jeg indtil nu har været vant til.

Næææh tillykke med det nye familiemedlem og rigtig masser af held og lykke
med hende

V.h. Musen

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 08-03-03 01:12

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> wrote in message
> glæder mig til at ride en lille bitte tur på hende i morgen.
>
> Næææh tillykke med det nye familiemedlem og rigtig masser af held og lykke
> med hende

Også tillykke herfra!

Husk nu: ikke drive for meget med benene! Ellers kan man lige pludselig få
en "Ole-tur"... *G*

mvh
Trond Øyvind Hermansen
- fortaler for de eneste rigtige heste!

Ja, jeg kunne ikke lade være! Ved da godt jeg bliver flame't nu! *GGG'

Fra : skingur

Dato : 08-03-03 01:31

"Trond Øyvind Hermansen" skrev d. 08-03-03 01:12 dette indlæg :
> [...]
> Trond Øyvind Hermansen
> - fortaler for de eneste rigtige heste!
>

> _ER_ islændere ikke de eneste rigtige heste?????

Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : skingur

Dato : 08-03-03 01:29

"Anet" skrev d. 07-03-03 20:02 dette indlæg :
> [...]
glæder mig til at ride en lille bitte tur på hende i morgen.
> Det er jo en helt anden rideform end den jeg indtil nu har været vant

Stort tillykke herfra! Hvad hedder hun, hvor er hun født, købt,
opstaldet
osv! Detaljer!!! Husk at glemme, at du har ben... >
kh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 08-03-03 18:34

> Stort tillykke herfra! Hvad hedder hun, hvor er hun født, købt,
> opstaldet
> osv! Detaljer!!! Husk at glemme, at du har ben... >
> kh Christina

(klip)

Jeg har jo ellers en otteårig frederiksborghoppe på 165 som jeg rider dressur på og så har vi også en araber istalden og nu så også
en islænder. Det er jo tre vidt forskellige former for heste i sind og udseende.

Hun er kommet til at hedde Freyja. Hun er rød med lysere man og hale. Der skulle have været papirer på hende men de er blevet væk i
familien der ejede hende. Jeg købte hende hos en hestehandler som lovede at finde en sød og rar islænder til mig. Hestehandleren er
kendt for at være meget reel heromkring og man kan ringe til ham og ligefrem bestille en bestemt race eller farve osv. Jeg har redet
en lille tur i dag og vi tøltede og galoperede og skridtede afsted og hvor var det dejligt. Hun springer ikke for noget og hun går
bare så pænt. Hun er nem at ride og sød til at stoppe og gå frem. Hun er så sød over for de to andre heste vi har. I dag var de
første gang på fold sammen. Jeg startede med at trække hende rundt i folden og vise hende hegnet og så kom de to andre derud. Min
store hoppe kom og var meget anmasende og den lille ny gik bare så sin vej og fandt sig pænt i alt. Hun er så sød og min lille søn
på 11 år strigler hende og trækker med hende og hun har indtil nu bare været en drøm af en hest....tænk så heldig jeg har været at
få hende....

--

~Hilsen
Annette~

Fra : mus

Dato : 09-03-03 00:56

> [...]
var det dejligt. Hun springer ikke for noget og hun går
>bare så pænt. Hun er nem at ride og sød til at stoppe og gå frem. Hun er så

Må man have lov at spørge, hvad du har givet for vidunderet?

eller hvis du ikke vil sige det præcist, så bare i størrelsesorden.

Overvejer selv at købe en på et tidspunkt - men ikke nu. Er nervøs rytter.
Vil gerne vide hvad en tøltende islænder med et godt sind, uden papirer kan
fås for.

Hun lyder godt nok dejlig.

Stort tillykke.

mvh

Laila

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 10-03-03 10:45

mus wrote:
> Vil gerne vide hvad en tøltende islænder med et godt sind, uden papirer kan
> fås for.

Bare vær opmærksom på, at f.eks. 'islændere' uden papirer kan være som
at købe katten (hesten?) i sækken. Men det er jo bare med at prøve
hesten først.

Problemet er, at der jo er en grund til at den ikke har papirer. Den
grund er ofte at der er blandet en anden race i, og det kan i sagens
natur gå ud over f.eks. gangarterne.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 10-03-03 12:30

> [...]
>
> Problemet er, at der jo er en grund til at den ikke har papirer. Den
> grund er ofte at der er blandet en anden race i, og det kan i sagens

For det første så kan man altid se hvis der er en anden race indblandet i en islænder. Det er helt tydeligt at se.
For det andet så er hende her uden papirer da hun er et dødsbo hvor dem der skulle arve blev uvenner og så ville den ene bror ikke
udlevere papirerne på hestene og den anden bror skulle have hestene og så endte det hele med at begge hestene fra boet blev solgt og
så er pengene gået ind i boet. Så reelt har hun papirer men jeg kan ikke få dem og det er jeg stort set også ligeglad med for dem
kan jeg ikke ride på men har fået en hest ca. 10.000 kroner billigere.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Anet

Dato : 10-03-03 12:36

(klip)

Hvis man køber en islænderhoppe fra Island af og det er en ad dem der har gået ude i det fri i store flokke så ved man ikke altid
hvem der er far til det føl som bliver indporteret i sin moars mave til Danmark. Dette føl vil heller ikke kunne få papirer. Faren
til dette føl kan være en strid islænder eller en islænder der har en værdi af f.eks 100.000 kroner. Sådan en islænder uden papirer
har jeg hørt om flere gange i min søgen.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 10-03-03 13:57

Anet wrote:

> [...]
> hvem der er far til det føl som bliver indporteret i sin moars mave til Danmark. Dette føl vil heller ikke kunne få papirer.

Kun ved brug af blodtypebestemmelse/dna, eller hvad der bruges nu om dage.

> Faren til dette føl kan være en strid islænder eller en islænder der har en værdi af f.eks 100.000 kroner. Sådan en islænder uden papirer
> har jeg hørt om flere gange i min søgen.

Det demonstrerer min pointe meget godt, med at man kan være uheldig og
købe "hesten i sækken", hvis ikke der er styr på afstamningen.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 10-03-03 18:04

> Kun ved brug af blodtypebestemmelse/dna, eller hvad der bruges nu om dage.

(klip)

Jeg tror ikke at alle hingstebasser på to år dna testes på island. Så det er vist ikke så let at holde rede på. Jeg har hørt om
mange der har fået et føl indporteret i mors mave som var rigtig gode og uden eksem.

> Det demonstrerer min pointe meget godt, med at man kan være uheldig og
> købe "hesten i sækken", hvis ikke der er styr på afstamningen.

(klip)

Ja, men jeg ser ikke på unge heste men på en heste som kan rides på nu og her og da kan man da se hvordan dens sind er i stald og
under ridning.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 11-03-03 07:52

Anet wrote:

> altid

> (klip)
>
> Jeg tror ikke at alle hingstebasser på to år dna testes på island. Så det er vist ikke så let at holde rede på.

Nej, helt enig. Men det ville - mig bekendt - være den eneste måde at få
papirer(?).

> Jeg har hørt om
> mange der har fået et føl indporteret i mors mave som var rigtig gode og uden eksem.

Ja, bestemt. Vi har lige solgt en meget god moderlivsimporteret hoppe.
Supergodt sind og gode gangarter. Ikke skyggen af sommereksem (tværtimod
har hun en meget lang og fyldig man).

> [...]
>
> Ja, men jeg ser ikke på unge heste men på en heste som kan rides på nu og her og da kan man da se hvordan dens sind er i stald og

Ja, nemlig. Og defor min kommentar om at være opmærksom på f.eks.
afstamningen. F.eks. synes jeg da (altid) at man skal se hesten tölte,
hvis man ønsker sig en hest der kan det.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 11-03-03 09:20

Det er jo bare lidt svært at have styr på afstamningen når man ikke har en pind forstand på hvem der avler hvad osv. Og spørger du
en avler så har de lige hesten til dig og den er billig.....40.000 kroner. Ja, det er nok billigt set med avlernes øjne men når man
skal ud og købe sin første islænder og normalt har heste der koster 20.000 kroner så vil det nok være lidt vildt set med mine øjne.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 11-03-03 09:54

Anet wrote:

> Det er jo bare lidt svært at have styr på afstamningen når man ikke har en pind forstand på hvem der avler hvad osv.

Det er rigtigt. Men med papirerne i hånden kan man da sikre sig at
afstamningen er ren - ikke at det nødvendigvis garanterer det helt
vilde. Men omvendt vil en hest uden papirer nok medføre en forøget
risiko for, at hesten afviger fra racens normer.

> [...]
> skal ud og købe sin første islænder og normalt har heste der koster 20.000 kroner så vil det nok være lidt vildt set med mine øjne.

Ja, det er købere (og sælgere) til heste (og alt muligt andet) i ethvert
prislag. Man får vel oftest det man betaler for - f.eks. en fin
afstamning eller noget andet.

Et rolex kan jo også bare vise klokken ;)

-dennis

Fra : Anet

Dato : 11-03-03 12:37

> [...]
> prislag. Man får vel oftest det man betaler for - f.eks. en fin
> afstamning eller noget andet.
>
> Et rolex kan jo også bare vise klokken ;)

Ja, det er jo lidt derhen jeg vil men den sætning med Rolexet beskriver det vist helt fint.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : mus

Dato : 10-03-03 23:33

Nej jeg ville aldrig købe en hest uden at prøve først og helst af flere
omgange.

Sindet og tølten er for mig det vigtigste. Ikke om den er med eller uden
papirer.

<3e6c5eba$0$27090$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

Fra : Anet

Dato : 11-03-03 09:23

"mus" <spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse news:b4j4tn$fg2$1@sunsite.dk...
> Nej jeg ville aldrig købe en hest uden at prøve først og helst af flere
> omgange.
>
> Sindet og tølten er for mig det vigtigste. Ikke om den er med eller uden
> papirer.

(klip)

Jeg blev også enig med mig selv om at se hvad man kunne få uden papirer og om de var pengene værd. Der er jo papirer på min som jeg
bare ikke kan få udleveret men på den anden side så kan jeg jo ikke ride på papirerne og jeg har slet ikke forstand på at læse
stamtavler inden for islænderne. Der skulle være et sted i Jylland hvor der udstedes stamtavler har jeg hørt som bare ikke godkendes
inden for konkurrencer. Nogen der kan af eller bekræfte det?

--

~Hilsen
Annette~

Fra : mus

Dato : 11-03-03 09:37

> [...]
hørt som bare ikke godkendes
>inden for konkurrencer. Nogen der kan af eller bekræfte det?

Jeg ved det foregår indenfor hundeverdenen, så kan det vel også foregå
indenfor hesteverdenen!!!!

Laila

Fra : Nina Svanholm

Dato : 10-03-03 09:29

--

> ~Hilsen
> Annette~

Hej

Tillykke med hende Hun lyder godt nok til at være en rigtig rar lille
isbuk, håber du får mange gode timer med hende

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 10-03-03 10:41

skingur wrote:
> Husk at glemme, at du har ben... >

Hvorfor det? Jeg bruger faktisk også benene en del. jeg tror bare, at
man måske skal bruge dem lidt anderledes (?) end ved nogle andre
heste/ride-typer.

-dennis

Fra : skingur

Dato : 10-03-03 11:09

"Dennis Thrysøe" skrev d. 10-03-03 10:41 dette indlæg :

> Hvorfor det? Jeg bruger faktisk også benene en del. jeg tror bare, at
> man måske skal bruge dem lidt anderledes (?) end ved nogle andre
> heste/ride-typer.

jeg bruger også benene, men når man sætter sig op på en islænder
første gang efter at have redet alm. hest i mange år, kan man godt få
sig lidt af en overraskelse!

http://www.kandu.dk/

Fra : MAIKEN.N

Dato : 08-03-03 18:57

Hej Annette.

Endnu 1000 tillykker med hende! Hun ser så dejlig ud, så hende skal du nok
blive glad for!

Hilsen Maiken.

Fra : Musen

Dato : 09-03-03 09:31

Endnu 1000 tillykker med hende! Hun ser så dejlig ud, så hende skal du nok
> blive glad for!

snyyyd hvor kan du se hende henne??
/Musen

Fra : Ole Braad-Sorensen