falsk drægtighed
Fra : Pia J

Dato : 07-03-03 10:32

Hvor længe efter en løbetid vil tævens brystvorter være hævede? Jeg
nærstuderede dem ikke under løbetiden, men de er stadig hævede og lidt røde.
Det kunne være rart at vide, om det er normalt eller jeg skal holde øje med
hende, da der jo kan opstå livmoderbetændelse i forbindelse med falsk
drægtighed.

Det er i dag 4 uger siden løbetid start og 1 uge siden slut.

En bekendt spurgte mig i øvrigt om hannen ALTID hænger fast efter parring?
Da det ikke lige er den slags begivenheder jeg har set flest af, så...

:Pia

Fra : Jytte Baumkirchner

Dato : 07-03-03 11:27

Hej Pia.
Falsk drægtighed opstår omkring tidspunktet hvor tæven skulle have født,
hvis hun var blevet parret.
Der er mange grader af det, nogle tæver er meget hårdt medtaget og vil ikke
spise eller væk hjemmefra. Andre får bare lidt mælk i brystvorterne og er
ikke mærket af det.
Men jeg kan give et godt råd, hvis man har han og tæve og ikke ønsker hvalpe
eller at få hanhunden kastreret.
Få hanhunden sterilliseret, ikke kastreret. Så kan de gå sammen, man har
harmoniske hunde og der kommer ingen hvalpe. En hanhund der er vant til at
parre bliver roligere, han ved når det er tid.
Jeg har aldrig oplevet livmoderbetændelse i forbindelse med falsk
drægtighed, men en gang i forbindelse med løbetid. Det var en ældre tæve.
Normalt hænger han og tæve sammen et kvarter til en halv time i forbindelse
med parring. Men det kan forekomme at de ikke gør det. Der kan alligevel
komme hvalpe.
Hilsen
Jytte

Fra : Pia J

Dato : 07-03-03 11:36

"Jytte Baumkirchner" <vingekatten@mail.dk> wrote in message

> [...]

> Jeg har aldrig oplevet livmoderbetændelse i forbindelse med falsk
> drægtighed, men en gang i forbindelse med løbetid.

Ok, jeg har så oplevet en tæve som 2 gange blev falsk drægtig og derefter
havde livmoderbetændelse, men ja, det var 2 måneder efter løbetid.

> Normalt hænger han og tæve sammen et kvarter til en halv time i
forbindelse

Min tæve er ikke blevet parret og bliver steriliseret i april. Jeg var blot
lidt nysgerrig omkring hvornår hævelsen forsvandt fuldstændig. Var hun
drægtig, ville der vel under alle omstændigheder ikke være tegn på det
endnu.

:Pia

Fra : René Kofoed

Dato : 10-03-03 08:34

Hej Pia.
Hvor lang tid går der fra løbetids slut til hun skal steriliseres??
Min Coco er steriliseret, pga hun blev så ked af det og psykisk nede både i
løbetid og falsk drægtigheds perioden (ialt ca 3 mdr ud af 6!!)
Dyrlægen ville derfor være helt sikker på at, hun blev sterilliseret præcis
midt i perioden hvor hun psykisk var på toppen. De bliver åbenbart lige så
glade/kede som de var på sterilisationstidspunktet psykisk bagefter.
Håber at alt går vel med Molly.
MVH Susanne.

Fra : Pia J

Dato : 10-03-03 09:06

"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> wrote in message
> [...]
> midt i perioden hvor hun psykisk var på toppen. De bliver åbenbart lige så
> glade/kede som de var på sterilisationstidspunktet psykisk bagefter.

Ja, det var også hvad vores dyrlæge sagde. Alt efter hvordan min job arter
sig, så bliver det sidste uge i april eller ind i maj, lige midt imellem 2
løbetider. Hvis de steriliseres på det "forkerte" tidspunkt, kan de få
løbetidslignende tendenser flere gange om året eller som du siger "mood
swings". Ikke at hun ikke må have en cyklus, bare der ikke kommer småfolk
Og den her løbetid har virkelig været et helvede for os og Max, uanset
hvad andre i gruppen siger, det var sq synd for ham de 4-5 dage hun var
højløbsk.

Molly er nu allerede helt sig selv igen, måske en anelse mere kæletrængende
end før.

:Pia

Fra : René Kofoed

Dato : 10-03-03 12:03

Hej Pia.
Tys tys, du må ikke bruge Max som grunden til det, se bare en anden tråd!!
(jeg er glad for at, Coco var sterilliseret inden Xawier kom til!!)
Men tænk også på den risiko du fjerner for livmoderkræft!!
Jeg har forstået på dyrlægen at, hvis du vil fjerne risikoen for
mælkekirtelkræft skal tæven sterilliseres inden første løbetid, så der vil
jo stadig være en lille risiko for det.
Håber at alt går vel, med Molly. Coco kunne desværre ikke tåle narkosen så
hun blev nød til at, få antibiotika og smertestillende i sprøjte hos
dyrlægen. Normalt får man det med hjem i pilleform.
Mine bedste ønsker.
MVH Susanne.
(P.s min lille hvalp ligger hos dyrlægen, og skal i narkose lige nu, for
behandling af hot spot. SNØFT)

Fra : Pia J

Dato : 10-03-03 12:10

> Hej Pia.
> Tys tys, du må ikke bruge Max som grunden til det, se bare en anden tråd!!

Han er nu ikke den eneste grund - der kan være helbredsmæssige fordele som
du selv siger - og faktisk synes jeg ofte det har en positiv indvirkning på
tævens psyke, de forbliver glade legedyr istedet for at udvikle sig til sure
tanter med alderen

> (P.s min lille hvalp ligger hos dyrlægen, og skal i narkose lige nu, for
> behandling af hot spot. SNØFT)

Vi krydser fingre og tæer for pivedyret :) Håber ikke den dejlige dreng får
problemer med den slags fremover.

:Pia

Fra : René Kofoed

Dato : 11-03-03 13:38

Hejsa Pia.
Vi takker.
Jo, han får desværre problemer. Dyrlægen mener det er en allergisk reaktion,
der har givet ham hot spots.
Men alt gik godt hos dyrlægen, juhuue han vågnede igen!!
Idag har han været ude siden kl. 0915, og vil ikke rigtig ind igen. Så er
det jo godt at det er en af behandlingsmulighederne.
MVH Susanne.