Dagen-efter syndrom
Fra : taina

Dato : 06-03-03 23:32

Hejsa!

Jeg har her til aften været ude at ride - det er der for så vidt ikke noget
nyt i - men det var bare så FEDT. Lille hyp reagerede smukt for halve
parader, samlede sig, reagerede i det hele taget på alt! Jeg sad med måsen
klistret i sadlen (nåja sådan føltes det altså) ben hvor de skulle være og
huskede endda en gang imellem, at øjenene ikke skal være klinet til hestens
ører.
Nu glæder jeg mig heeelt vildt meget til at komme op på hesten i morgen - og
ved samtidig at det så går ad h. til, for det gør det altid dagen efter, det
går godt - SUK!
Overvejer nogle gange bare at lade hesten stå...

Kender I også til det forfærdelige dagen-efter syndrom, og har I metoder til
at undgå det?

Hygge fra tina

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 07-03-03 08:21

"taina" <tante-t@get2net.dk> wrote:

>Nu glæder jeg mig heeelt vildt meget til at komme op på hesten i morgen - og
>ved samtidig at det så går ad h. til, for det gør det altid dagen efter, det
>går godt - SUK!

Det her lyder som om at du mangler selvtillid, eller måske forventer
du bare at det skal gå *endnu* bedre dagen efter. Tag nu den glæde det
er at nyde hyppen og få det bedste ud af det...!

>Overvejer nogle gange bare at lade hesten stå...

Hvodden i alverden ka du komme på den ide ?

>Kender I også til det forfærdelige dagen-efter syndrom, og har I metoder til
>at undgå det?

Jeg har aldrig oplevet det, men jeg har oplevet det med at det en dag
ikke gik så godt. Jeg har dog altid nydt hvad der skete i fulde drag,
selv om det der skete ikke var så godt. Det var dog altid en oplevelse
der var værd at tage med, om ikke andet så til at lære af.

Opret en konto til at sætte gode oplevelser ind på og træk af dem
senere når der er brug for dem.

Det lyder måske lidt kryptisk eller forvirrende, men det giver et
billede af min indstilling til livet.

Gak du blot ud til hyppen of indkasser nogle oplevelser til kontoen.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : john lundsgaard

Dato : 07-03-03 09:58

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Det lyder måske lidt kryptisk eller forvirrende, men det giver et
> billede af min indstilling til livet.
>
> Gak du blot ud til hyppen of indkasser nogle oplevelser til kontoen.

Hej Ole

>mobbe knap til<
Nej jeg synes da bestemt i forhold til dine øvrige indlæg at det er krystal
klart:
>mobbe knap fra<

Nej spøg til side - jeg er enig med dig.
Det filosofiske spørgmål er altid - er det hesten eller rytteren der har en
dårlig dag??

Selvfølgelig kan der være forskel på "Hestedage", men når jeg ser på mig
selv, så synes jeg at der er en forbavsende sammenhæng mellem Hestens minus
dage, og de dage hvor jeg er lidt "stresset" eller utålmodig eller
irriteret. Så kan man jo ikke lade være med at tænke på om det ikke er min
stemning der lynhurtig smitter af på krikken, og egentlig skaber dårlige
vibrationer fra starten.

Sådanne dage tror jeg egentligt at man skal nøjes med at strigle og nusse
krikken - det vil vi vist begge have bedst af.

Hilsen John (der har en postiv dag, og glæder sig til at få weekend og komme
på nakken af krikken)

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 07-03-03 10:06

On 7 Mar 2003 09:58:15 +0100, "john lundsgaard" <jlu@chemtox.dk>
wrote:

> [...]
>stemning der lynhurtig smitter af på krikken, og egentlig skaber dårlige

   Hesten kan skam have nogen dårlige dage - Futte har indimellem
hele uger hvor alle mener at han er frygtelig. Han både bider, sparker
og ter sig når man rider... Der er det _ikke_ godt nok at bare strigle
ham ;) Man kan få noget af det til at gå af ved at strigle/nusse - gå
en tur, ride i skoven, springe lidt - men det er ingen garanti for at
han kommer i bedre humør =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 07-03-03 18:55

Jeg ku godt lide at vide hvor DEN knap sidder.
Og desuden er mine indlæg atid skrevet med klar font.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : taina

Dato : 08-03-03 10:55

"john lundsgaard" <jlu@chemtox.dk> skrev i en meddelelse >

> [...]
> krikken - det vil vi vist begge have bedst af.
>
> Hilsen John (der har en postiv dag, og glæder sig til at få weekend og

Jeg har også dage, hvor jeg ikke skal på hesteryg. Dage, hvor alt er gået
galt, og hvor jeg er lidt små-irriteret, og hvor hesten bare skal vippe det
ene øre lidt den ene dag, for at jeg bliver sur. Jeg hr heldigvis
efterhånden lært at mærke, hvornår det er.
med venlig hilsen tina

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 07-03-03 17:59

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message

> [...]

> selv om det der skete ikke var så godt. Det var dog altid en oplevelse
> der var værd at tage med, om ikke andet så til at lære af.

[klip]

Ja, dèr må jeg sige mig enig med Ole.

Jeg har det med ridning, som jeg har det med sex: uanset hvor dårligt det
er, er det stadig lidt godt!

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 07-03-03 18:55

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

>Ja, dèr må jeg sige mig enig med Ole.

Tak ven. Som ikke bruger mobbe knap, selv om du ved at jeg ikke er god
til de der knapper

>Jeg har det med ridning, som jeg har det med sex: uanset hvor dårligt det
>er, er det stadig lidt godt!

Hmm... Det ka der være noget om. Emma, (der ER en hest), havde en
dårlig dag i dag. Lige fra morgenstunden havde hun fundet mobbeknappen
og brugte den flittigt. Ikke kun over for mig, men også de andre
heste. (Det tegnede kort sagt til en dag med dårlig sex). Jeg sadlede
hende op og tog en tur ud i mosen med hende for at brænde lidt af
hendes energi af. Og DET fik jeg. Luften var tyk af mudder efter os og
vi fik øvet jog og korte galopper til den store guldmedalje. Noget jeg
ikke er vant til fra min egen hest. Vi tager af sted igen i morgen. Se
der fik jeg noget ud af "dårlig sex" alluigevel. To timers oplevelser
er sat ind på kontoen for at trække renter!

Ups. Den var vist ikke "klar" ???

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Nina Svanholm

Dato : 10-03-03 09:35

"> Jeg har det med ridning, som jeg har det med sex: uanset hvor dårligt det
> er, er det stadig lidt godt!
>

> mvh
> Trond Øyvind Hermansen

Hehe, kan sådan set godt give dig ret, men nogen gange er det så at jeg ikke
kan lade være med at overveje om det nu virkelig var anstrengelserne værd

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 11-03-03 10:46

"Nina Svanholm" <hammer@FJERN_DETTEtelefona.dk> wrote in message

> [...]
ikke
> kan lade være med at overveje om det nu virkelig var anstrengelserne værd

Jammen, det synes jeg (næsten) altid, at det er; uanset hvor dårligt det er
gået (ja, jeg taler nu om heste og ridning, ikke), så har man fået nogle
erfaringer. Og erfaringer kan man ikke få nok af.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Nina Svanholm

Dato : 12-03-03 13:19

> [...]
> gået (ja, jeg taler nu om heste og ridning, ikke), så har man fået nogle
> erfaringer. Og erfaringer kan man ikke få nok af.

Det kan jeg kun give dig ret i -trods alt

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : taina

Dato : 08-03-03 10:51

> [...]

> du bare at det skal gå *endnu* bedre dagen efter. Tag nu den glæde det
> er at nyde hyppen og få det bedste ud af det...!

klip

Det er helt klart fordi jeg forventer, at det går i hvert fald næsten lige
så godt som dagen før. Og så tror jeg, at jeg har en tendens til, at sætte
sig ned og regne med, at det hele bare kommer af sig selv. Hjernen kan godt
skrue ned for forventningerne, kroppen vil bare så nødigt følge med

klip

> [...]
> billede af min indstilling til livet.
>
> Gak du blot ud til hyppen of indkasser nogle oplevelser til kontoen.

Tro mig, sådan en konto har jeg også. Jeg er ekstremt kuldskær og om
vinteren befinder jeg mig allerbedst på sofaen under dynen - har ofte
spekuleret på, om der var lidt bjørn i mine aner. Det er tanken om alle de
totalt fede oplevelser på og ved siden af hesten, der alligevel får mig
hevet ud i stalden hver dag.

med venlig hilsen tina

Fra : Pia J

Dato : 07-03-03 09:41

Lav noget helt andet end du gjorde i går - så har både du og hesten den gode
dressurdag i erindringen og kan ikke sammenligne det med en evt. dårligere.
Og så synes jeg det plejer at gøre godt hvis de har tid til at fordøje
tingene, desuden lyder det som om den har gjort sig fortjent til en skovtur!

:Pia

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-03-03 10:57

In article <A%P9a.174$bO6.132@news.get2net.dk>, taina wrote:

[klip]

> Nu glæder jeg mig heeelt vildt meget til at komme op på hesten i morgen - og
> ved samtidig at det så går ad h. til, for det gør det altid dagen efter, det
> går godt - SUK!

Måske du starter for hurtigt igen dagen efter. Det tager tid at få
samlet hesten ind. Hvis man jager, så går det galt. Man bliver nødt
til at give sig god tid, og få hesten til at samle sig, gå til bidet
og være opmærksom på rytteren før man kan lave de advancerede ting.

> Overvejer nogle gange bare at lade hesten stå...

så gør det. du SKAL ikke ride hver dag, specielt ikke hvis du ikke
gider. Du skal ride af lyst, ikke af tvang. Hesten kan helt sikkert
mærke om du er oplagt og glæder dig, eller om du bare er træt og
ikke gider.

> Kender I også til det forfærdelige dagen-efter syndrom, og har I metoder til
> at undgå det?

Jeps. Ingen forventninger til hvordan ridningen vil gå, så bliver man
aldrig skuffet, og tit overrasket. De andres råd virker også gode.
Hvis du har det sådan tit, har du så overvejet om du har en mild?
depression? Jeg får det selv om vinteren, og jeg bekæmper det med
lys, MASSER af lys, samt luft, solskin og natur, aka, en ridetur.
(Man kan også få noget naturlægemiddel imod det, hyperikum extrakt.
Virkningen er ikke garenteret, men jeg synes det hjælper, og jeg er
ellers ret skeptisk over for den slags.)

JonB

Fra : Anet

Dato : 07-03-03 11:09

(klip)

Det skal jo gerne være sjovt og dejligt at ride på sin hest. Jeg prøver at veksle lidt med at lave noget forskelligt. Den ene dag
går jeg en tur ned af vejen med pruh efter mig, den næste dag rider jeg på banen f.eks meget koncentreret. Nu ved jeg at min hest
f.eks altid går pænt i trav og letridning så det laver jeg måske kun den tredje dag....bare skridter i gang for lange tøjler, traver
rundt på banen i 10 minutter og skridter ned af vejen.....Så bliver dagene aldrig ens og der sker noget nyt for både hesten og dig
og det er jo ikke hver dag man er oplagt til at ride så vandet driver af en. Nogen gange er det jo dejligt at kunne stresse lidt af
med en let gang ridning og lader tankerne vandre imens man skridter en tur for lange tøjler.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : taina

Dato : 08-03-03 11:09

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
> til at give sig god tid, og få hesten til at samle sig, gå til bidet
> og være opmærksom på rytteren før man kan lave de advancerede ting.

Hihi, nu er det ikke fordi vi laver så avancerede ting - hesten kan det
hele, men det har jeg altså ikke lige lært endnu.
Men i går forsøgte jeg faktisk at give mig goood tid. Det var aften, så
muligheden for skovtur var ikk-eksisterende, men jeg besluttede mig for, at
hvis jeg ikke kunne mærke kemien efter opvarming og afbøjning igen, så ville
jeg lade ham tulle rundt med laange tøjler og rask løb (Det synes han er SÅ
sjovt). Men kemien var der faktisk igen og det var jo fedt.

klip

> [...]
> gider. Du skal ride af lyst, ikke af tvang. Hesten kan helt sikkert
> mærke om du er oplagt og glæder dig, eller om du bare er træt og

klip

Jamen jeg er jo netop super-oplagt, netop fordi det er gået så godt! det er
bare træls erfaring, der gør det.

klip

> [...]
> Virkningen er ikke garenteret, men jeg synes det hjælper, og jeg er
> ellers ret skeptisk over for den slags.)

Puha, det er træls. Jeg tror nu ikke, jeg lider af vinterdepressioner. Jeg
får nogle gange perioder, hvor min veren "vælter" og jeg ryger i et sort
hul. Men det er ikke årstidsbestemt, mere et tegn på, at der er noget i mit
liv, der ikke fungerer. En god gang afslapning og oprydning på flere planer
hjælper altid.

Lyse hilsener fra tina

Fra : Berit Nielsen

Dato : 07-03-03 12:00

"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Overvejer nogle gange bare at lade hesten stå...
>
> Kender I også til det forfærdelige dagen-efter syndrom, og har I metoder

Hej Tina.
Det lyder dejligt at du og din hest har haft en god dag,
og sammen har udrettet noget godt.
Men husk at forud for netop det du har opnået i dag, ligger der jo faktisk
en del arbejde.
Din hest er jo ikke kommet til at gå sådan af sig selv.
Og hvis du er den eneste der rider den, så har du jo lagt et godt stykke
arbejde.
Derfor er det også op til dig at få hesten til at gå godt "dagen efter" en
succes.

Personligt red jeg altid afvekslende.
Det vil sige en tur ud i naturen, men på dressur basis ( hesten samlet og
til bidet, og udfører forskellieg øvelser)
Eller i hallen / banen.
Jo mere afvekslende omgivelser du giver din hest, jo mere stabil bliver den.
Hesten vil tage træningen i naturen helt anderledes end den vil i hallen.
Og skridturen hjem for løse tøjler vil også være godt for hesten.

Jo mere afveksling du ligger ind, jo mere sikkerhed giver du dig selv og
hesten.
Hvis du kan følge mig..

Fra : taina

Dato : 08-03-03 11:24

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og skridturen hjem for løse tøjler vil også være godt for hesten.
>
> Jo mere afveksling du ligger ind, jo mere sikkerhed giver du dig selv og

Jep, jeg kan sagtens følge dig. Og vi har begge trængt til at komme på
skovtur i rigtig, rigtig længe. Men hesten går med fire sko og er en
skvatrøv - de lange stænger skøjter ud til alle sider. Ejeren er lidt øm
over for ham, da det er en avlshingst, som han meget gerne ser fortsat har
fire ben at stå på. Derfor er lange perioder med glat føre en dræber, og jeg
må nøjes med at tulle i hallen - men forsøger at afveksle med dressur - og
tøffe rundt og lave dumme, sjove ting.

Når jeg rider ud, sker det som regel for løse tøjler. Sådan en skovtur, hvor
han får lov til at løbe igennem, kan jeg mærke mange dage efter. Han tværer
lidt i dressuren, men er til gengæld så glad og i drillehumør, at det er det
hele værd!

I øvrigt så er han så stabil, som nogen anden hest, jeg har mødt. Når han
har fået at vide, at han må gå i et spor ved siden af vejen, så viger han
ikke Han er ikke bange for noget, heller ikke lastbiler.

En dag, hvor jeg holdt ved et krydt lige bag en stur, stur lastbil med olie.
Hesten rokkede ikke et øre. Da lastbilen var kørt, kom vi hen til krydset.
Da han så de hvide trekanter på vejen satte han forbenene hårdt i jorden,
hovedet ned og pruuustede mod dem. Jeg kunne næsten mærke, hvordan han
grinede, da vi red videre - lige hen over trekanterne uden at værdige dem
endnu et blik.

Ups, det blev vist en lang smøre.
Tak til alle for gåde råd fra tina

Fra : Nina Svanholm

Dato : 07-03-03 15:06

Hejsa

Jeg vil give mange af de andre ret i at det bedste vil være at lave noget
helt andet dagen efter, sådan at i stadig kan være glade for at ride sammen
Sådan har jeg det ihvertfald selv, jeg ville heller ikke som hest synes
det ville være sjovt at lave det samme flere dage i træk.

Fra : Pernille

Dato : 07-03-03 18:18

taina <tante-t@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:A%P9a.174$bO6.132@news.get2net.dk...
> [...]
> Overvejer nogle gange bare at lade hesten stå...
>
> Kender I også til det forfærdelige dagen-efter syndrom, og har I metoder

Kan det ikke på samme måde som os kære mennesker skyldes musklerne.

Hvis jeg foreksempel knokler derud af til aerobic for at blære mig for vores
instruktør kan jeg stort set dårligt kravle op af trapeprne dagen derpå. Er
det ikke det samme med heste ? hvis de går dressur ?

Bare en strøtanke

Pernille

Fra : skingur

Dato : 07-03-03 18:19

"taina" skrev d. 06-03-03 23:32 dette indlæg :
> [...]
> Overvejer nogle gange bare at lade hesten stå...
>
> Kender I også til det forfærdelige dagen-efter syndrom, og har I

Jo, egentlig kender jeg godt fornemmelsen. Det har gået kanon i en
periode, og pludselig synes man at det går værre, end da det begyndte at
gå godt (øh, hvis I forstår!) Tror det handler om "præstationsangst" hos
rytteren, -at det hele skal være eet stort fremskridt. Og det betyder
nok, at man har presset hesten - og sig selv - for hårdt. Lykken er en
tur i skoven den ene dag, bane den næste, hvis man selv - og hesten -
har lyst!
Kh, Christina

http://www.kandu.dk/