Musik og bog
Fra : Jimmy

Dato : 06-03-03 17:47

Hey

Nu må jeg altså også se at komme igang med Flash. Har bare lige et
spørgsmål...

Hvis jeg vil have lyd på mine sider kan jeg så lave det i Eks. Flash MX fra
Macromedia, måske Adobe?

Hvad for et program bruger i andre til at lave lyde i Flash med?

Det jeg tænker er nogle Swish-lyde (håber i forstår), og måske et beat med
en fed bas gang?

Hvad bruger de proffessionelle?

Noget lidt andet:

Er der nogen der kan anbefale en god bog. Gerne så jeg også kan lave lidt
tekst filer eller DB-halløj som kan vises på flash siden. Evt. kombineret
med noget ASP. Anyone?

--

Jimmy

Fra : Michael Jensen [www.~

Dato : 06-03-03 21:58

> Er der nogen der kan anbefale en god bog. Gerne så jeg også kan lave lidt
> tekst filer eller DB-halløj som kan vises på flash siden. Evt. kombineret
> med noget ASP. Anyone?

http://www.flashfaq.dk/spg.asp?books=danske
http://www.flashfaq.dk/spg.asp?books=udlandske

Mvh, Michael

Fra : _michael_

Dato : 11-03-03 14:27

Næh... Du kan ikke lave lyde i flash. Dertil skal du bruge et eller
andet lydprogram eller ha' en masse lyd-filer

På flashkit.com kan du under sounds finde masser af gode lydeffekter
til brug ved eks. knapper og småting - og i kategorien loops kan du
finde en masse loops (beats) til eks. baggrundsmusik.

Der findes masser af gode musik-redigeringsprogrammer. Hvilket program
du skal bruge afhænger helt af, hvad du skal bruge lyden til.

Eks. er Acid Pro et loop-baseret program. Hertil findes der en masse
lydfiler, som alle er loop-baseret og som du så kan sætte sammen til
dit eget fede beat.

Skal du til at lave effektlyde til knapper osv. så skal du bruge et
program som eks. soundforge eller Cool Edit, som er programmer, hvor
du kan finjusterer lyde, tilføje effekter, fjerne støj osv.

Men - egen erfaring - mange lyde kan du selv lave og det er
pissesjovt. Køb en mikrofon i bare nogenlunde kvalitet til din
computer (et par hundrede dask er ok) og gå i gang med at optage dine
egne lyde... Eks er et stykke sandpapir genialt til at lave nogle
kradse-effekter med. Et glas med vand som du slår på, er også rimelig
godt til at lave nogle knap-lyde... Det er sådan set kun din fantasi,
der sætter grænserne her - Men det er skidesjovt at lave lyde på den
måde - og så er du jo også hundrede procent sikker på, at lydene er
unikke - og at der ikke ligepludselig står en eller anden og kræver
licens for brug af personens lyde.

/Michael

den Thu, 6 Mar 2003 17:46:52 +0100, "Jimmy"