videre med CAD
Fra : Ukendt

Dato : 06-03-03 17:01

Hejsa, hvad kan man gøre hvis man "kun" har en teknisk assistent uddannelse
og "vil videre med CAD"
Findes der spec. uddannelser eks. i udlandet som kun koncentrere sig om den
del. Uden at man behøver at være mere dygtig til eks. matematik end det som
man kan som udlært teknisk assistent? Eller er det også kursus baseret i
udlandet?

--
peet_dk was here...
website: http://www.peet.dk

Fra : meiland

Dato : 07-03-03 08:11

Hej peet.dk

Hvad mener du med kun teknisk assistent og hvad mener du med "videre med
CAD" ??

/meiland

http://www.kandu.dk/

Fra : P.C.

Dato : 07-03-03 10:45

Hi

"peet_dk" <nospam> skrev i en meddelelse
> [...]
> man kan som udlært teknisk assistent? Eller er det også kursus baseret i

Umidelbart vil man jo sige, at CAD ofte er meget brance specifikt. Altså at det
somregel er sådan at brugeren får rådighed over et sæt værktøjer der som
applikationer er tilrådighed og som vil være forskellige omhvorvidt du er
elektriker eller arkitekt.
"Bag" applikationen ligger en række funktioner som du netop behøver en
applikation for at nå, og hvis man "skal videre" , er det nok meget vigtigt at
kende det fundament applikationerne bygger videre på. . -------- Det er jo meget
smart hvis du ikke lige kan huske hvilket dimentionerings værktøj du skal bruge,
at du altid kan sætte Texteval til 1 og opmåle en distance og få den skrevet på
tegningen som text ved at taste (getdist) i text funktionen , hvorefter
(getdist) bliver evalueret til den afstand du peger ud og resultatet bliver
skrevet, ---- men generelt vil du komme "videre" ved at kende de par hundrede
funktioner som generelt er tilrådighed eller "ligger under" de applikationer du
ellers er alt du vil se af dit CAD ptrogram.
Du kan også sætte dig ind i matematiken bag det du ser på skærmen og hvordan de
udregninger der ligger til rådighed som færdige funktioner egentligt fungerer og
du vil kun blive en bedre teknisk tegner ved at vide at ethvert punkt i 3D, er
dfineret udfra dets projektion på de to andre planer ; ok det ved du nok i
forvejen men fortalt på en lidt anden måde, men alene de effektive
regnefunktioner der ligger i form af Mapcar , Apply og Foreach , er rigtigt gode
at kende foruden at det er praktisk at vide, hvordan man egentligt udregner
afstanden mellem to punkter i 3D .
Samtidigt kan du så bygge videre på dette og lære at tegne "frihånd" i 3D
------ ved du f.eks. at hvis du sætter 4 vinduer ; top/front/side og
perspektiv , så kan du gå fra vindue til vindue og på den måde tegne frit i 3D,
og at du kan indsætte højden af et objekt med .xy hvorefter du med (getdist) kan
angive en z højde ?
Der er såmænd masser af måder at "komme videre " på, men det handler somregel om
at lære 5 telefonbøger udenad , blot for at vide at der foresten er en funktion,
som "lige" kan dette eller noget der ligner.
Check hvor galt det kan gå når man så er blevet rigtigt dygtig, -------- så
skrotter man nemlig en masse af det man har lært og skriver sine egne funktioner
og udvikler sine egne byggemetoder ; at de så bygger ovenpå en masse erfaring
siger så noget om begrænsningerne i CAD , fordi begrænsninger er der nok af og
hvis du er blot en smule innovativ vil du opdage at du bruger en masse tid på at
komme udenom de rigide begrænsninger der har gjort at dagens CAD applikationer
som oftest blot er som at lege med Lego.

En af de ting du bør se efter mht. CAD er ikke så meget selve CAD delen, men CAM
delen . Fordi selvom arkitekter og ingenører synes CAD er så smart, så arbejder
vi stadig med metoder der er flere hundreder år gamle og som slet ikke er
udviklet med CAD/CAM for øje. Faktisk er linken mellem projektering og
produktion det der er aller mest interesant mht. CAD, --------- altså hvilke
værktøjer har du tilrådighed for at bringe det du tegner ud i virkeligheden, og
her halter selv de mest moderne applikationer _langt_ bagefter mulighederne i
f.eks den byggemetode du ser her ;

http://www.designcommunity.com/scrapbook/2197.html

Værsgo en flydebro bygget for en trediedel , fire gange stærkere og i en metode
hvor det eneste materiale er plade materiale

Per Corell
Nice talking to you

Fra : Jensen - Landmåler

Dato : 13-03-03 15:00

"peet_dk" <nospam> wrote in message news:<3e677036$0$138$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> [...]
> man kan som udlært teknisk assistent? Eller er det også kursus baseret i

Prøv www.cadskolen.dk

Jeg har selv meldt mig til et grundkursus som kører over "nettet".
Det virker meget meget pro. og koster kun 800 kr. for 128 timer som
strækker sig over 3 måneder. (Ugentlig belastning på 10 timer)

Du kan lave opgaverne på arbejde eller der hjemme, bare du har AutCad
installeret på maskinen.

Mvh.
Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-03 16:59

Hvad hvis man eks. vil lære autodesk inventor godt at kende? Findes der ikke
uddannelser som kigger mere på at konstruere i 3d end 2d. Jeg kan sagtes
finde 36 ugers kursus i autocad i eks. uk. Men ikke med inventor, andet end
"training days/weeks" på max en uge.

Det skal lige siges jeg godt kunne tænke mig en tur til uk/us, men hvis jeg
skal tage der over i eks. et år, skal det være noget der er relevant for min
linie (Design/CAD/3D/EDB) som er mine interesse felt..

Fra : Mogens Nilsson

Dato : 18-03-03 18:10

Nu ved jeg ikke hvor du boer, men Se efter på det åbent cad-værksted
på Århus tekniske skole, det har jeg selv brugt med god erfaring.
http://kurser.tso.dk/katalog/default.asp?artID=5991&tmpl=15