Noveller på nettet til læsefærdighedsøvels~
Fra : Therese

Dato : 06-03-03 15:57

Jeg er i øjeblikket vikar i dansk for en 8. klasse, hvor vi bruger bøgerne
"Læs På", hvor målet er, de skal øge deres læsefærdigheder.

Jeg mangler nogle tekster at kunne give dem, hvor der er angivet antal ord.
Hvis jeg kunne hente nogen på nettet og lægge dem i word, kan jeg selv
beregne antallet af ord. Er der nogen, der ved, om man kan finde nogle
sådanne tekster et sted? Det må meget gerne være nogle korte noveller, så de
kan læse hele historien og derefter beregne læsehastigheden.
Hvis de også indeholder opgivelse af Lix-tal, vil det jo være fint. Ellers
må vi bare selv udregne dem

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-03-03 09:06

"Therese" <therese@SLETelverdalen.dk> wrote in message
> [...]
ord.
> Hvis jeg kunne hente nogen på nettet og lægge dem i word, kan jeg selv

Jeg har med interesse fulgt den tilbagevendende debat om Linux contra
Windows, Freeware contra Shareware.
Lærere og skoler ønsker gratis programmer og professionelle datafolk ønsker
(selvfølgelig) betaling for deres arbejde. Der er ikke så mange der "rider
på begge heste" - lærere der er nørder.... eller nørder der også er
pædagoger og lærere.

Her er et lignende problem!

Du har brug for nogle professionelle tekster til fri afbenyttelse, så hvad
med at prøve at stille nogle krav til det materiale du ønsker, og derved
bidrage med at det pædagogiske er i orden? Og så til gengæld håbe at en vil
påtage sig det praktiske, og lave nogle e-bøger til dig!!!

Hilsen Henning Jensen

Fra : Jeppe Møller

Dato : 08-03-03 12:04

> [...]
> Hvis jeg kunne hente nogen på nettet og lægge dem i word, kan jeg selv
> beregne antallet af ord. Er der nogen, der ved, om man kan finde nogle

Et sådan sted findes rent faktisk- dog er det med ældre litteratur.
http://www.adl.dk Arkiv for Dansk Litteratur.
Ang. engelske tekster har jeg haft held ved at søge på nettet.
Håber det kan bruges- held og lykke
vh
/JeppeM