Hovedtøj
Fra : john lundsgaard

Dato : 05-03-03 19:43

Kære hestetosser

Jeg har tænkt!

Ja der findes mennesker, der kender mig, der ville have udelukket den
mulighed, men ikke desto mindre *SSS*

Emnet er hovedtøj.

Jeg har to kendetegn - for det første er jeg lidt nærig, og for det andet
kan jeg godt lide at lave tingene selv, så derfor har jeg gået og syslet
lidt med hovedtøj til Western ridning, og så har jeg kigget lidt på
hovedtøjstraditionerne indenfor de forskellige ridespecialer.

Nu generaliserer jeg men:

Engelske hovedtøj (dressur) ser for mig altid ud til at have bandebånd,
næseremme (en specialitet er tilsyneladende et "Hanoveransk næsebånd" i
følge Hööks kataloget), samt sådan en "mulestrangulerings fætter" *SS* foran
biddet, og altid hagerem.

Et Western hovedtøj har aldrig disse mule/næse remme, men som regel
pandebånd, og ofte hagerem - en undtagelse her er et "one ear" hovedtøj der
kun har en "bøjle" rundt om det en øre.

Så er der Islænderne, tilsyneladende har de ikke hagerem (stadig ifølge
Hööks), og nogle af dem har ikke pandebånd.

Så er det mine overvejelser træder i kraft.

Hvis vi nu ta'r alt det væk som tilsyneladende ikke er nødvendigt i Western
og hos Islændere, så har vi et hovedtøj der består af en rem op bag om
ørerne på hesten og ikke en ski... andet.

Sådan et har jeg lavet for sjov. Det varede præcis et kvarter,
materialeudgiften var mindre end 25 kr, og det er lavet så det præcis passer
til hesten.

Tror I det virker???

Jeg ved det ikke endnu, men jeg glæder mig til at prøve, det er i hvertfald
minimalistisk, og jeg synes vores lille araber ser herregodt ud med det
"nøgne look".

Men tilbage til spørgsmålet.

Hvorfor tror I med jeres mange forskellige baggrunde, at de forskellige
remme og spændeanordninger er indført.

Er det pynt og pral, eller tjener de et fornuftigt formål inden for de
forskellige grene af ridesporten??

Lad høre

Hilsen John

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 05-03-03 20:16

On Wed, 5 Mar 2003 19:42:51 +0100, "john lundsgaard"
<john_lundsgaard@ofir.dk> wrote:

> [...]
>følge Hööks kataloget), samt sådan en "mulestrangulerings fætter" *SS* foran

   Nu vil jeg lige oplyse om at man aldrig bør spænde et næsebånd
mere end at man kan få 2 fingre _på højkant_ under det. Hverken
engelsk eller hannoveransk (Eller kombineret) :)

>Hvis vi nu ta'r alt det væk som tilsyneladende ikke er nødvendigt i Western
>og hos Islændere, så har vi et hovedtøj der består af en rem op bag om
>ørerne på hesten og ikke en ski... andet.

   Nogle hesten/ponyer vil lynhurtigt smyge sig ud af sådan et :)

>Sådan et har jeg lavet for sjov. Det varede præcis et kvarter,
>materialeudgiften var mindre end 25 kr, og det er lavet så det præcis passer
>til hesten.
>
>Tror I det virker???

   Jeg har set en rytter ride grand prix springning med hvad der
så ud til at være tøjler og et bid og intet andet. (Jeg kan meget
muligt være blevet snydt af lyset - hesten var rød - og med et
hovedetøj som John beskriver i rødt kunne ha gjort det næsten
usynligt.) Naturligvis kan det virke. Men du kan risikere at hesten
smyger sig ud af det =)

>Jeg ved det ikke endnu, men jeg glæder mig til at prøve, det er i hvertfald
>minimalistisk, og jeg synes vores lille araber ser herregodt ud med det
>"nøgne look".

   =)

>Hvorfor tror I med jeres mange forskellige baggrunde, at de forskellige
>remme og spændeanordninger er indført.
>
>Er det pynt og pral, eller tjener de et fornuftigt formål inden for de
>forskellige grene af ridesporten??

   Næsebåndene tjener jo flere formål, støttende først og
fremmest, og dernæst kan fx. et krydsnæsebånd være skærpende. Ligesom
hvis man anvender stangbid. Pandebåndet har vel for så vidt både en
"holde-på-plads" funktion samt en showoff-funktion. Man kan få mange
forskellige, og man kan få mange dimser til at sætte på sådan nogen =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Anet

Dato : 06-03-03 23:22

> Nogle hesten/ponyer vil lynhurtigt smyge sig ud af sådan et :)

(klip)

Hvor kan man købe læder der egner sig til det formål og hvad med værktøj til at sy med osv.... nogle der har gode links eller
ideer...

--

~Hilsen
Annette~

Fra : john lundsgaard

Dato : 07-03-03 08:27

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor kan man købe læder der egner sig til det formål og hvad med værktøj
til at sy med osv.... nogle der har gode links eller
> ideer...

Hej Anette

Jeg fandt dem her:

Dansk Læderforsyning
Industrivej Nord 3
DK-9982 Aalbæk
Tlf: 98 48 84 11

De har et omfattende katalog, med alt til faget hørende, incl. speciallæder
til remme og seletøj.

Jeg har kun handlet hos dem en gang, men der fungerede alt fint.

Jeg har syet et hovedtøj, med panderem og hagerem, og der brugte jeg nitter
og lukketøj. Men til mit "experimental" hovedtøj, og i øvrigt til tøjle
fastgørelse etc, bruger jeg lædersnøre til at binde med. Det eneste værktøj
jeg har haft brug for er en hulle tang.

- det er skægt, det er billigt, og det kan anbefales som alternativ til
strikketøjet når man sidder der foran fjernsynet *GG* - og fremfor alt kan
man eksperimentere med lidt ideer uden at det koster en formue.

Hilsen John

Fra : Anet

Dato : 07-03-03 08:48

> [...]
> strikketøjet når man sidder der foran fjernsynet *GG* - og fremfor alt kan
> man eksperimentere med lidt ideer uden at det koster en formue.

Tak det var fint. Jeg har ringet og bestilt kataloget som de sender i dag til mig.

Fra : Lise Lund Brodersen

Dato : 07-03-03 08:59

<klip>

Ellers så prøv Læderiet i Århus.... De har endda en hjemmeside!!!
http://www.laederiet.dk

Det er hos dem jeg køber mine materialer og alt er i en god kvalitet til
rimelige penge og servicen er altid god *SSS*

Lise Lund Brodersen

Lædergrime, westernsadler, seletøj mm. Speciel syes
Se mere på: WWW.sitecenter.dk/liselb

Fra : john lundsgaard

Dato : 07-03-03 09:44

"Lise Lund Brodersen" <Liselb@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er hos dem jeg køber mine materialer og alt er i en god kvalitet til
> rimelige penge og servicen er altid god *SSS*

Hej Lise

Tak for linket, det er føjet til foretrukne.

- Og jeg skal nok lade være med at konkurrere med dig *SSSS*

Men jeg synes faktisk at det er skideskægt, og egentlig også dybt
tilfredsstillende at lave sit eget udstyr, ligesom jeg selv har bygget
bokse, fold, ridebane (snart også spring !!) etc., men jeg er også en
uforbederlig "gør det selv'er". Og som jeg altid siger til dem der spørger
om jeg nu også kan dit eller dat - det ved jeg ikke før jeg har prøvet!!- og
som regel lykkes det egentlig meget godt.

Men jeg skal nok holde snitterne fra at sy sadler - lidt reparation når
noget går i stykker er OK men en hel saddel - det overlader jeg til dig.

Hilsen John

Fra : Lise Lund Brodersen

Dato : 07-03-03 22:28

> - Og jeg skal nok lade være med at konkurrere med dig *SSSS*
<klip>
Det gør ikke noget at du "konkurrere" lidt... det er altid sjovt at møde
andre der har samme interesse som en selv!!! Jeg har overvejet at starte en
"syklub" for andre der kunne tænke sig at sy deres eget hovedtøj, grime
eller andet læder... men ved ikke om der er nogle der har lyst...

> [...]
>
> Men jeg skal nok holde snitterne fra at sy sadler - lidt reparation når
> noget går i stykker er OK men en hel saddel - det overlader jeg til dig.

Det er nu begrænset hvor mange sadler jeg får syet i øjeblikket... lige nu
står den mest på grimer og bringseler...

Mvh. Lise

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-03-03 23:39

In article <3e690ee2$0$52124$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Lise Lund Brodersen wrote:

> [...]
> "syklub" for andre der kunne tænke sig at sy deres eget hovedtøj, grime
> eller andet læder... men ved ikke om der er nogle der har lyst...

Det har/havde de i køreklubben hjemme på Bornholm. Jeg har været
med et par gange, det er faktisk ret hyggeligt. Der snakkes dog
en del, og så tror jeg ikke at der er nogen af dem der kan sove
med alt det kaffe de drikker.

JonB

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 07-03-03 17:52

"Lise Lund Brodersen" <Liselb@mail.dk> wrote in message
> værktøj
>
> <klip>
>
> Ellers så prøv Læderiet i Århus.... De har endda en hjemmeside!!!
> http://www.laederiet.dk

Der er også http://www.slojd-detaljer.com

Jeg har endnu ikke prøvet at handle hos dem, så jeg kan ikke udtale mig om
hverken priser eller kvalitet, men de sender også et katalog, hvis man vil
have et.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Liz B.

Dato : 05-03-03 21:25

"john lundsgaard" <john_lundsgaard@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> og jeg synes vores lille araber ser herregodt ud med det
> "nøgne look".

Jeg kan ikke svare på alle de spørgsmål, men synes at det er noget af et
problem at få standard hovedtøj til at passe arabere hoveder. Jeg har
kasseret næsebånd, kan ikke se nogen grunde til at bruge den faktisk, og
hesten går lige godt med eller uden. Jeg tror faktisk de foretrækker uden.
Pandebåndet skal købes særskilt da araberen er så bred over panden
(hjernemassen?? ) men jeg har også overvejet at kassere det.
Foreløbige er det blevet ved tanken, da jeg tror de let kan smige sig ude af
det! Araberhoveder bliver kønnere uden noget på, jo mere minimalistisk jo
bedre - synes jeg!
Glæder mig til at høre mere saglige argumenter fra I andre.

Hilsen Liz

Fra : taina

Dato : 05-03-03 22:55

"john lundsgaard" <john_lundsgaard@ofir.dk> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
> remme og spændeanordninger er indført.
>
> Er det pynt og pral, eller tjener de et fornuftigt formål inden for de

Hejsa.

Jeg rider dressur - eller forsøger på det - og tror måske, at jeg har en
forklaring på de fleste af dippedutterne.

I western bruger man ideelt set ikke biddet, men hesten stopper for vægt og
en meget svag anholdning i en løs tøjle. I dressuren er der en tættere
kontakt til biddet. Ideelt set burde man kunne bruge en sytråd som tøjle,
men alligevel skal man have kontakt til biddet hele tiden.
Hesten skal "suge på biddet" det vil sige acceptere kontakten. Det er det
langt fra alle heste, der gør, i stedet kan de undvige biddets virkning ved
at åbne munden.

Jeg rider altid med to næsebånd. Min gamle hoppe prøvede ikke på at åbne
munden, så her plejede jeg at spænde dem løst. Men jeg synes også, at
næsebåndene giver en større stabilitet fortil, som igen giver mig mulighed
for at ride med en roligere hånd. Om det er indbildning ved jeg ikke. '

Jeg bruger altid et relativt stramt næsebånd på unge heste. Når de får et
bid i munden, prøver de på at skubbe det ud med tungen. I den proces kan de
få tungen over biddet, og så er det, at det begynder at gøre rigtig avs. Der
sidder nemlig en stor sene under tungen - uff, jeg får det helt dårligt ved
tanken - og der er der ikke plads til et bid.

Ham jeg rider på nu, gaaaber over biddet, når det kommer i nærheden. Når det
først er inde, så kører hele munden rundt, og her bruger jeg også relativt
stramme næsebånd.

Pandebåndet tror jeg dels er for at holde det hele på plads - forestil dig
en urutineret ponyrytter, der rider med sådan et hovedtøj, som du nu har
lavet. Når hun hiiiver i højre tøjle for at få ponyen til at dreje, siger
det svupti, hele molevitten drejer en halv omgang og biddet sidder mellem
ørerne.

Desuden fører man stroppen til næsebåndet gennem pandebåndet - så hænger
hovedtøjet lissom lidt bedre sammen.

Hageremmen har jeg også til spekuleret på, hvad er til...

I øvrigt, så kan jeg ikke se nogen grund til at dit hjemmeflikkede hovedtøj
ikke skulle du. God fornøjelse!

Mvh. tina (der i øvrigt osse synes at det er møjtræls med alt det ragelse,
der skal pudses på et hovedtøj

Fra : Tine Gade

Dato : 06-03-03 10:59

Fra : tysbjerg

Dato : 05-03-03 23:56

"john lundsgaard" skrev d. 05-03-03 19:43 dette indlæg :

> [...]
> næseremme (en specialitet er tilsyneladende et "Hanoveransk næsebånd"
> følge Hööks kataloget), samt sådan en "mulestrangulerings fætter" *SS*

- Et næsebånd holder biddet på plads i hestens mund og forhindrer til
dels hesten i at lægge tungen over bidet (dog ikke i alle tilfælde). De
forskellige næsebåndstyper er så mere eller mindre effektive.

- En hagerem forhindrer hovedtøjet i at falde ud over ørerne på hesten.
Ellers syntes jeg Trine har svaret godt på de andre spørgsmål.

Mvh
Erik

http://www.kandu.dk/

Fra : skingur

Dato : 06-03-03 01:23

"john lundsgaard" skrev d. 05-03-03 19:43 dette indlæg :
> Kære hestetosser
>
> Jeg har tænkt!

...Det gjorde jeg også engang, men det kom der ikke noget godt ud af...!

Min barndoms pony (som lever endnu og vogter får i nordjylland..han er
33!) kunne spytte hele molevitten ud, med næsebånd og det hele. Han fik
så en trense med kæberem, alm. næsebånd og engelsk krydsnæsebånd, så han
ikke kunne spytte det ud. Islænderene har som regel en løs
næsebånds"grime", der spændes over nakkestykke m. biddet - måske for
ikke at "tabe" det for nemt? Men prøv da det hjemmestrikkede på
araberen...hvis det virker, vil jeg gerne bestille en pæn grime!
(Næsebåndene er vistnok til mest til de varmblodede, der ikke får lukket
så meget luft ind med et krydsnæsebånd, der sidder foran biddet...!)
Kh, Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 06-03-03 08:07

Jeg sad lige og tænkte på, om du kunne bruge denne variant, som vi har brugt
til distancestævner, hvor hesten skal fodres, vandes og hurtigt afsted igen.

Det er som en almindelig grime. Desuden et bid med tøjler og to korte
stropper med karabinhager i den anden ende. På grimen er der så et par
ekstra ringe, som man sætter karabinhagerne fast i efter at have givet
hesten biddet. Jeg har også i rigtig dovne tilfælde, hvor en hest bare
skulle ud og lufte pusselankerne på en kort tur, taget biddet og sat fast i
den almindelige nylongrime, op på ryggen og afsted.

Det er da nemt! Og smart hvis man er glad for langtur med madpakke, medbring
1 stk tov, bind hesten ved en tot græs, fjern biddet, indtag madpakke.

:Pia

Fra : Tanja Bromley

Dato : 06-03-03 13:19

Nu rider jeg jo så selv western, og min Fjordhest er i den sammenhæng
forsynet med et såkaldt "one-ear" hovedtøj, der består af et nakkestykke,
hvori biddet er hæftet, en anordning rundt om det ene øre (sidder helt løst,
så jeg ser ingen effekt af det andet end pynt) og en hagerem (fæstet på
biddet).
Sådanne anordninger er vi mange westernryttere, der rider med, og jeg har
endnu til gode at opleve, at en hest er "kravlet" ud af sådan en trense. -
Faktisk kan jeg kun forestille mig, at dette skulle kunne lade sig gøre,
hvis man står og trække i hestens trense forfra (på jorden) ?

Jeg går også selv og planlægger at lave fremtidige trenser selv.
Materialeudgifterne er meget små på sådan et par stykker læder, og der
behøves ingen spænder, idet man blot binder trensen sammen med lædersnørre
(en speciel, blød og smidig slags) - ligesom også tøjlerne kan fæstnes
sådan til trensen.

Så bare klø på - sådan en trense skal nok også fungere for dig, når den
gør det for så mange andre

/Tanja

Fra : Anet

Dato : 06-03-03 13:40

"Tanja Bromley" <tanja@bromley.dk> skrev i en meddelelse news:b47e3s$8q3$1@sunsite.dk...
> [...]
> Faktisk kan jeg kun forestille mig, at dette skulle kunne lade sig gøre,
> hvis man står og trække i hestens trense forfra (på jorden) ?

For nogle år siden var der sådan en rigtig blærerøv af en mand der skulle spille smart der hvor vores heste stod. Han var så
utålelig at det halve kunne være nok. Han havde en gammel hest som havde sprunget høje klasser med en anden rytter. Hesten skulle så
være hans lærehest. Så
--

~Hilsen
Annette~gik det ikke bedre end at han stod i sin velmagt og pralede af hvor dygtig han var til at springe og ca en halv

Fra : Anet

Dato : 06-03-03 13:43

> [...]

utålelig at det halve kunne være nok. Han havde en gammel hest som havde sprunget høje klasser med en anden rytter. Hesten skulle så
være hans lærehest. Så gik det ikke bedre end at han stod i sin velmagt og pralede af hvor dygtig han var til at springe og ca en