Ny hund i weekenden
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-03-03 19:53

Efter søgen (både efter den rette race og endelig efter en opdrætter),
skal jeg nu i den kommende weekend hente vores hund! Jeg glæder mig som
et lille barn før juleaften. Valget faldt på en 10 ugers gammel Engelsk
Springer Spaniel hun.

Først og fremmest vil jeg da gerne lige sige tusinde tak til alle der
her i gruppen har hjulpet mig med at træffe beslutningen, jeg har også
fået mange personlige emails med idéer, synspunkter og erfaringer, så
rigtig mange tak for det.

Nu skal det jo gøres ordentligt!
Den lille skal jo føle sig hjemme når den kommer hertil. Jeg har sørget
for at der de første 14 dage er folk hos den hele dagen, og
efterfølgende har jeg en aftale med en nabo således at den ikke skal gå
alene hjemme ret mange timer af gangen. Den skulle jo gerne vænnes
langsomt og gradvist til at være hjemme mens vi er på arbejde.

Hvad skal jeg ellers tænke på inden jeg henter den lille? Jeg skal jo
have købt noget udstyr til den og har indtil videre følgende på
indkøbslisten:

* Hundekurv
* hundesnor
* madskål
* hvalpemad
* div. legetøj og bidedyr
* Hunderengøringsprodukter (hundeshampoo og lignende)
* div. medicin (tager ned til dyrehandleren og finder ud af hvad jeg
skal have den værnet imod)
* hundehus til haven (kan vente til senere)
* hundetæpper
* støvsugerposer

Kom endelig med tilføjelser til listen, da der sikkert er 1000 ting jeg
ikke har tænkt på.

Hvordan sørger jeg bedst for at hunden føler sig hjemme fra starten af?
Skal man opholde sig der hvor den sover de første par nætter eller vil
den helst være i fred.

Naboen har 2 unger på henholdsvis et par måneder og 2½ år. Skal hvalpen
snakke med dem og vænnes til at omgås børnene fra dag 1 eller er det
bedst at vente et stykke tid?

Jeg har læst om klikkertræning og det lyder konstruktivt og som noget
jeg godt kunne finde på at prøve af (Rinnie har jo haft held med det),
hvor gammel en alder skal hunden have før jeg kan begynde at prøve
klikkertræning af?

Alt hvad i har af gåde råd modtages med kyshånd.

Med venlig hilsen
Lars, den vordende hundeejer.

Fra : kbdut

Dato : 04-03-03 20:20

HUSK også rigeligt af køkkenrulle til at tørrer op med efter uheld.

ormekur og loppemiddel.

Hilsen
Karsten

http://www.kandu.dk/

Fra : Mari

Dato : 04-03-03 20:28

"kbdut" <kbdut.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> HUSK også rigeligt af køkkenrulle til at tørrer op med efter uheld.

RODALON er et must, når man har en utæt hvalp

/Mari

Fra : Mari

Dato : 04-03-03 20:28

> [...]
> skal jeg nu i den kommende weekend hente vores hund! Jeg glæder mig som
> et lille barn før juleaften. Valget faldt på en 10 ugers gammel Engelsk

Jamen.....tillykke med det.

> Kom endelig med tilføjelser til listen, da der sikkert er 1000 ting jeg
> ikke har tænkt på.

Her følger, hvad jeg skrev i november sidste år:

"En Kennel Cab - transportkasse anser jeg for u-undværlig.
Den bruges som hule - med åben låge - indendørs og som transportbox
når vi er på tur enten med bilen eller fly.
Hundene elsker dem........ fordi de godt kan lide at ligge et sted, hvor
der er "tag" over hovedet.
Som seng bruger jeg en god gedigen papkasse - hvor jeg folder låget ned i
kassen
og lægger nogle gode tæpper i bunden. Jeg bruger kassen fordi hvalpen gerne

bide i den - så den kan stimulere sit tandsæt for at opnå den optimale
tandstilling
for de blivende tænder.

Og så vil jeg gerne være fortaler for at bruge en gå-sele til at holde
hunden i snor
i stedet for et halsbånd, (men halsbånd skal den ha' til sit navneskilt)
En gå-sele fordeler ryk fra snoren, så det ikke er halsen, der står for
det hele. Og jeg mener IKKE en Gå-pænt-sele, som er et torturinstrument.
Den jeg foreslår, svarer til en lille sporsele....... og snoren er spændt

oppe over skulderbladene.........

I skal lære hvalpen, at I har lov til at klippe negle, børste tænder mv.
derfor
er en negleklipper og en nupret finderdut (bladvender) også gode at
introducere
til hvalpen allerede fra starten. Og en tægetang er u-undværlig .
En pincet til splinter osv..........

En gummihandske til at "stryge" løse hår af pelsen - og husholdningsapoteket
har kamillete som bruges på en vattot til at duppe tårer væk med,
Klorhexidin til
smårifter og andet, der skal holdes rent. Mepyramin salve til evt.
insektbid.

Der skal sprayes med Methoprem langs paneler to gange om året
(loppeforebyggelse)
og hunden gives forebyggende behandling. (Dog ikke i forbindelse med
ormekur og vaccinationer)

Har hunden fået ormekur..... ellers skal den have en sådan een uge før
en vaccination.... og den skal være 100% rask, når den får hhv.ormekuren
og vaccinationen. Den skal også have ormekur hvis den har haft et
loppeangreb.
Lopper er mellemværter for orm.

Jeg har lavet en hundeseng af en børne-sækkestol, som jeg har købt i "Jysk".
Bilka har dem også.
Jeg tømte halvdelen af kuglerne over i en anden stofpose, som jeg syede
af quiltet stof.
Derefter syede jeg et vaskbart betræk med lynlås, så jeg kan putte det
i vaskemaskinen. Hundene elsker at ligge og lade sengen slutte tæt om dem,
og de kan indrette sig, så hovedet ligger højt........ hvilket de også godt
kan lide.
Og jeg kan godt lide at lægge mig på den, når enten min ryg eller ben er
trætte )

I kan også få brug for en kravlegård, hvis hvalpen har brug for at være
beskyttet.
Den fås i mange varianter - men den billigste løsning er at købe den man
kalder
en kompostbeholder. Den er lavet af 4 metaltråd-elementer betrukket med
plast. De sættes
sammen med spiraler og man kan kombinere 8-12 elementer - og få en pæn lille
indendørs eller udendørs hundegård - hvor hunden føler sig tryg.
Denne kan købes hos: Jørgen Bych Materialhandel, Emdrupvej 108, 2400
København NV. Tlf: 31561755.
De koster ikke alverden - og forretningen forsender også. Jeg har ingen
interesse heri, andet
end at den koster en del mindre end de andre modeller -. og jeg har haft
mine i 7-8 år og bruger
dem f.eks. til at lave indhegning med når vi er på ferie/tur - så hunden kan
være uden snor.
Hertil bruger jeg kabelbindere til at holde den sammen - og evt. binde dem
fast til
noget i omgivelserne - for at øge territoriet. Det kan stå selv, uden
stolper, når man stiller elementerne
i zig-zag eller i en firkant.
Når hvalpen lærer at være i den fra starten af - så vil den ikke synes det
er dramatisk, når
I har brug for at den skal være der.

Det var lidt af det, jeg har brug for....... måske I får brug for det samme

/Mari

----

> Hvordan sørger jeg bedst for at hunden føler sig hjemme fra starten af?
> Skal man opholde sig der hvor den sover de første par nætter eller vil
> den helst være i fred.

Ingen hund vil helst være i fred. Hunde er flokdyr, der har det bedst, når
de
er med i familieflokken - døgnet rundt.
Det vigtigste er at I forstår at I beslutte hvad hunde må og ikke må de
næste 10-15 år - allerede fra dag-1. For i hundeverden er "een gang = hver
gang".
Må hunden være i sofaen nu - så må den altid. Lad den sove i en lav
papkasse,
som den må bide i.......... indtil den har skiftet tænder. Så har den noget
at beskæftige
sig med..... og I bliver ikke uvenner over dét.

> Naboen har 2 unger på henholdsvis et par måneder og 2½ år. Skal hvalpen
> snakke med dem og vænnes til at omgås børnene fra dag 1 eller er det
> bedst at vente et stykke tid?

Den skal vænnes til ALT fra dag-1. Lige med undtagelse af at omgås hunde,
der ikke er vaccinerede - før den selv er vaccineret. Men det er vigtigere
at den
bliver præget på mennesker og hunde - end om den overlevet et møde med
en uvaccineret hund. Groft skåret, så er de uger der går, inden den kan
vaccineres MEGET vigtige for resten af dens opvækst. Den må IKKE isoleres,
mon sørtg for at den luftes på steder, hvor den ikke kan snuse alt for meget
efterladenskaber.

> [...]
> jeg godt kunne finde på at prøve af (Rinnie har jo haft held med det),
> hvor gammel en alder skal hunden have før jeg kan begynde at prøve

Start med at lære den hvad JA og NEJ betyder. og sig det med hhv. pibestemme
og med bøs stemme. Hunden vil reagere alene på jeres lyd, når I er
konsekvente
med at der er forskel på "skældeudlyd" og "arbejdsglædelyd".

> Alt hvad i har af gåde råd modtages med kyshånd.

Betragt den nye lille som en baby....... det er dét, den er. Og den kan
ikke
forkæles - eller overforkæles. Så nyd den så længe det varer.......

/Mari

Fra : Ditte K

Dato : 04-03-03 20:48

Kartoffelmel til at drysse på tissesøer, hvis man altså har gulvtæppe er en
fortrinlig måde at undgå pletter på *S*

Ditte

Fra : Henrik

Dato : 04-03-03 21:48

Rigtig mange gange tillykke. Jeg blev selv ejer af en lille border collie
hvalp i starten af januar. Jeg vil meget gerne viderebringe de erfaringer
jeg har hfat med hvalpen.

> [...]
> alene hjemme ret mange timer af gangen. Den skulle jo gerne vænnes
> langsomt og gradvist til at være hjemme mens vi er på arbejde.

De første 4 dage var jeg hjemme. Allerede den 2. dag begyndte vi at træne at
være alene. Lukke hunden ind der hvor den skal være alene, og give den
masser af "opgaver" godbidder i flaker, bøtter o.l. Derefter gik jeg fra
hunden ud i gangen og lukkede døren. Hun peb de første gange men fandt ud af
at jeg jo kom tilbage.
Den første dag hun skulle tilbringe alene var der en der kom og luftede
hende ved middagstid. Mille er nu vant til at være alene når vi er på
arbejde. Det kræver "bare" at hunden får masser af selskab og spændende
oplevelser når man kommer hjem, så den har noget at "glæde sig til"
Et godt og billigt legetøj/aktivering er at give hunden sin mad i en 1/2 L
flaske - det første stykke tid kan der være skåret et hul i siden for at
hunden hurtigere får gevinst - senere kan den udvikles til at lukke en
godbid ned i en plasticbøtte og sætte låg på. Så har hunden noget at arbejde
med.

> [...]
> Hvordan sørger jeg bedst for at hunden føler sig hjemme fra starten af?
> Skal man opholde sig der hvor den sover de første par nætter eller vil

Det første stykke tid skal den have lov til at gå rundt og snuse og se
stedet an, uden for meget forstyrren fra gæster som skal klappe og børn som
skal ae den.
som du kan læse mange steder kommer huunden fra det hyggelige selskab med
sine kuldsøskende og til et hjem uden selskab. Hunden vil pibe nogle gange
og søge tryghed. kom godt med tæpper, puder o.l. op i dens kurv og gør det
rigtig hyggeligt at sove der. Læg evt. nogle godbidder op i kurven så det er
rigtig hyggeligt at ligge i kurven. vi havde fået det råd at tage den
"hårde" metode til at få hunden til at sove om natten - lade hunden pibe.
Det var svært MEGET svært...en det har båret frugt efter et par nætter.
Hunden må selvfølgelig ikke gå i panik.

> [...]
> jeg godt kunne finde på at prøve af (Rinnie har jo haft held med det),
> hvor gammel en alder skal hunden have før jeg kan begynde at prøve

Hunden kan meget hurtigt vænnes til klikker. Det første er at hunden skal
sammenkæde klikkeren med en godbid og deremd en ros for det den gør. Menm
det er der nogle som har meget mere forstand på, men jeg anvender klikker på
min hund og er lige ved at forstå metoden..

Skriv endelige hvis der er områder hvor du vil høre vores erfaringer
held og lykke

MVH

Henrik

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 04-03-03 22:04

Hej Lars!
Vi startede næsten fra dag 1 med klikkertræning, nemlig for at lære Nansen
at være renlig. Det tog ham én aften at lære hvad klikkere var til, nemlig
belønning, og efterfølgende blot 14 dage før han var 99% renlig. Ikke
dårligt for en race der betragtes som værende lidt "sen" til at lære den
slags *smil*. Så mit råd er da, at I starter med det samme, for hurtigt at
lære ham de basale ting som renlighed, sit og dæk. Han vil med garanti
synes det er sjovt, og det er langt mere effektivt end den traditionelle
kommanderen og irettesætning.

Hilsen Dorthe ( - Nanse-manden, selvfølgelig ! )
http://www.kishka.dk/dorthes/

Lars Hoffmann skriver:

Fra : Henrik

Dato : 04-03-03 22:47

En lille ting til, husk at tage masser !! af billeder - det går stærkt med
at den lille hund vokser.

MVH

Henrik
Border Collien Mille

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-03-03 08:19

"Henrik" <hansehen@mail.tele.dk> escribió en el mensaje
> En lille ting til, husk at tage masser !! af billeder - det går
stærkt med
> at den lille hund vokser.

ok, det må jeg jo hellere, og så kan jeg jo passende ligge dem ud på
nettet så i andre kan se dem.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : skingur

Dato : 04-03-03 23:40

"Lars Hoffmann" skrev d. 04-03-03 19:53 dette indlæg :
> [...]

> klikkertræning af?
>
> Alt hvad i har af gåde råd modtages med kyshånd.

Kære Lars
Nu er jeg ny på hundesiden her, så jeg ved ikke om du har tænkt på
følgende:
Huset skal børnesikres som ved små børn...dvs ingen fristende ledninger,
man kan bide i og evt. flå lamper ned med!
Husets sko og lignede har det bedst i et lukket skab det næste lange
stykke tid - der er intet mere fristende for en hvalp, der keder sig,
end at bide i fars og mors sko!
hav en badekåbe og et par hjemmesko parat ved siden af sengen...når
vovse skal ud er det NU, også selvom det er nat og hvinende koldt!
Og ellers god fornøjelse!
Kh, Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-03-03 08:28

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> escribió

> [...]
> Huset skal børnesikres som ved små børn...dvs ingen fristende
ledninger,
> man kan bide i og evt. flå lamper ned med!

Hovsa, det havde jeg faktisk ikke tænkt på. Jeg kan lugte problemer
med en standerlampe vi har i stuen. Den har en fordeler liggende som
sikkert sagtens kan forveksles med et kødben. Hvordan kan man bedst
undgå at der sker uheld? Det fleste kabler i huset har jeg skjult i
kanaler, så det er ikke det store problem, men lige præcis en
fordeler og nogle kabler til computeren kan det da godt være svært at
få af vejen.

> [...]
lange
> stykke tid - der er intet mere fristende for en hvalp, der keder

Jeps, det har vi heldigvis klaret.

> hav en badekåbe og et par hjemmesko parat ved siden af sengen...når
> vovse skal ud er det NU, også selvom det er nat og hvinende koldt!
> Og ellers god fornøjelse!

Tak, og tak for gode råd.

Fra : kbdut

Dato : 05-03-03 08:45

> [...]
lige præcis en
> fordeler og nogle kabler til computeren kan det da godt være svært at

Du kan bare smører kabler og fordeler ind i tabascosovs så skal den nok
blive fra dem.
Men husk lige at den så har adgang til rigeligt med vand hvis den skulle
få ledningen i munden.
Den gør den garanteret kun en gang, hvis den da gør det.
Med hunde hilsen
Karsten

http://www.kandu.dk/

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 05-03-03 09:05

> [...]

> få ledningen i munden.
> Den gør den garanteret kun en gang, hvis den da gør det.

Hejsa,

Hmmm, det ville jeg nu ikke være så sikker på at det hjælper.
Vores vovse spiser med største fornøjelse chili der er *noget* stærkere end
tabasco. )
Hvis det virker, kan det vist udelukkende skyldes eddiken der er i.
Her i huset ville Bølle omgående tænke noget i retningen af:
"Hmmmm, lækkert den ledning må være til mig, den lugter som mit favorit
krydderi." *GG*

Vov herfra

Renate

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 05-03-03 10:08

> [...]
>få ledningen i munden.
>Den gør den garanteret kun en gang, hvis den da gør det.

hjælper vand imod at den har fået stød ? har din hund prøvet at få
stød ved at bide i ledning ?

Fra : ~ Susanne ~

Dato : 05-03-03 15:25

Vi gjorde det at vi hejste den slags op i luften sådan lidt Storm P -agtigt
indtil hunden havde skiftet tænder. Man kan så diskutere hvor pænt det så
ud, men det var i hvert fald funktionelt

Men derudover, så husk at slukke for strømmen når du går, hvis hunden
alligevel skulle få fat på en ledning mens den er alene hjemme.

Mvh
Susanne

Fra : ~ Susanne ~

Dato : 05-03-03 15:32

Et andet råd :

Til stoleben etc. har vi haft stort held med at benytte "Go' negl" (sådan
noget ildelugtende stads til at smøre på neglene så man ikke bider dem).
Bare jeg finder den frem og skruer bare en smule på låget, er min hund for
længst løbet langt væk. Den hader dybt og inderligt lugten og jeg tror ikke
sådan en flaske koster mere end 20 kr.

Opdragelse er selvfølgelig det bedste, men det kan jo være lidt svært hvis
man ikke er hjemme

Held og lykke med den lille!

Mvh
Susanne

Fra : BN

Dato : 13-03-03 19:36

"~ Susanne ~" <MunkeboSLETVENLIGSTDETTE@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sådan en flaske koster mere end 20 kr.
>
> Opdragelse er selvfølgelig det bedste, men det kan jo være lidt svært hvis

Godt råd

Opdragelse hjælper sjællent, hvis hvalpen bliver meget nysgerrig, så hellere
være forberedt, istedet for ubehagelige oplevelser.

Hilsen BN

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-03-03 09:22
Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-03-03 13:13

> Så har vi fået hund:
>
> et par fotos (600 KB/stk):
> http://www.intercambiodvd.com/images/perro1.jpg
> http://www.intercambiodvd.com/images/perro3.jpg

Hej Lars

Hva' ska' vi si'e, hvor sød kan man være
Tillykke med den.

M.V.H.....Benny..

Fra : Rikke Andersen

Dato : 17-03-03 14:13

> Så har vi fået hund:
>
> et par fotos (600 KB/stk):
> http://www.intercambiodvd.com/images/perro1.jpg
> http://www.intercambiodvd.com/images/perro3.jpg

Den er rigtig skøn, og jeg kan se I har alt parat. Bur, legesager og
gulvspand.

ÅHHHH jeg er misundelig der er ingenting så vidunderligt som at have hvalp
*S*

Mange knusere fra

Rikke og Bobbe og Loppe
www.bobbe.dk

Fra : BN

Dato : 17-03-03 14:56

Neeej, hvor er han/hun sød!

Tillykke med jeres dejlige hund. Ligner lidt min Sandra, hun er bare brun og
hvid, og ikke så mange pletter.

Hilsen BN, som stadig har en "hundehvalp" selvom hun faktisk er 5,5 år ung
;---)

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 05-03-03 10:07

> [...]
>alene hjemme ret mange timer af gangen. Den skulle jo gerne vænnes
>langsomt og gradvist til at være hjemme mens vi er på arbejde.

,,,,,,,,,,,jeg ville starte fra den 3 dag med at gå fra den i et par
minutter og så gradvis trappe det op , og nogle gange kun lige gå ud
af døren og så ind igen , så den venner sig til at det ikke altid er
frygteligt når man går ud af hoveddøren. Sæt en radio til at spille
når den er alene så den ikke lægger så meget mærke til lyde udefra.
Giv den ikke for meget plads når den er alene da det mange gange gør
dem nervøse når de ikke kan se alt hvad der foregår, giv den noget
sikkert legetøj og fjern skoene

,,,,,,,,,,,,,gem ledninger væk da de jo mange gange vil tygge i alt
pga hvalpetænderne klør.

,,,,,,,,,,kartoffelmel køkkenruller.

>Hvordan sørger jeg bedst for at hunden føler sig hjemme fra starten af?
>Skal man opholde sig der hvor den sover de første par nætter eller vil
>den helst være i fred.

,,,,,,,,,,,,,,,det finder du automatisk ud af , min første hund lå ved
siden af min seng og sov de første par timer jeg sov og gik så ind i
sin kurv , det første år , min nye hund gik ind i sofaen og sov den
anden dag , de er meget forskellige.

>Naboen har 2 unger på henholdsvis et par måneder og 2½ år. Skal hvalpen
>snakke med dem og vænnes til at omgås børnene fra dag 1 eller er det
>bedst at vente et stykke tid?

,,,,,,,,,,,,lad den snuse til dem fra første dag, men vær sikker på at
den ikke napper i fingre før du lader dem lege.

> [...]
>jeg godt kunne finde på at prøve af (Rinnie har jo haft held med det),
>hvor gammel en alder skal hunden have før jeg kan begynde at prøve

,,,,,,,,,,,,,,du kan starte til hundetræning de fleste steder når
hunden er vacineret første gang

,,,,,,,,et godt råd "syntes jeg" er at lære hunden at den hr et sted
der er dens private sted hvor den kan være i fred , det mener jeg at
er sundt , min hund ved at når han går hen i sin kurv eller hans anden
seng så kommer der ikke nogen og begynder at kæle eller lege med ham ,
for det er hans sted hvor han kan sove eller være i fred hvis han har
lyst til det, jeg går aldrig hen til ham når han ligger i sin kurv.
Hvis de vil have kontakt gennerelt så lad dem komme til dig , det var
et råd jeg fik fra terrierklubben da jeg købte hund , og på den måde
får man en hund der ikke bliver kælet sønder sammen men selv tager
initiativ til kontakt og derfor aldrig ireteret over at folk kommer og
kæler helt vildt med den når den måske gerne vil sove osv.

væn den til alle de ting den vil opleve som voksen, kør en tur med
den i bilen eller toget eller hvad du nu bruger af transport. Væn den
til at du efterser dens tænder ører poter pels , renser ører osv , og
hvis du vil kunne børste tænder på den, så gælder det om at vænne den
langsomt til det meget langsomt, lad den snuse til dens tandbørste
engang imellem og lad den kort røre tænderne og trap så langsomt op
til sidst ender du måske med at kunne børste dens tænderdet er
meget rart at kunne . Jeg er selv igang med en meget langsom proces
der kræver tålmodighed men det bliver bedre, jeg ved ikke helt hvor
meget jeg får børstet men han syntes da at det er sjovt at have
tandbørsten i munden med levertandpaste på :-9 vi får da børstet et
par tænder hver gang men tålmodighed kræver det.