Roepiller mixet grønpiller
Fra : Anet

Dato : 04-03-03 18:55

jeg har set en islænder få noget roepiller og grønpiller sammen og opløst i vand. Nogen der kender det og kender et link til det?
Hvor meget skal de have af det og sådan? (en isbuk og en araber)

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 04-03-03 23:02

Hejsa.

Ved ikke om det er dette du mener:Betfor fra Dangrønt.
Dette har jeg lige købt idag samt Epuilibra, for at forebygge sommereksem.
Betford skal blandes med 3 dele vand og trække mindst 4 timer og max 24
timer.
Skal lige hilse og sige at mine heste ikke syntes det var sjovt med nyt mad,
blev ved med at skubbe til mig og guffe i spanden og mine lommer.

V H Gitte

Fra : Tina

Dato : 16-03-03 12:09

Det spørgsmål kan ikke besvares umiddelbart, da det kræver viden om, hvad
hesten ud over dette får at spise.

Men fx. 250 g. roepiller og 250 g. grønpiller pr. foldring opblødt i
dobbeltmængde vand, sådan at hesten får ca. 1,5 l. i alt, er et bud til
islænderen, omkring 400 g. af hver kunne man give araberen.

Roepiller SKAL opblødes i vand fordi de ellers udvider sig farligt meget ved
kontakt med væske. Grønpiller KAN i begrænsede mængder udfodres tørt - men
der er risiko for spiserørsforstoppelse, så det kan ikke anbefales.

Roepiller bruges meget til heste, som skal have fibre, og som ikke må få for
mange FE, og hvis man ikke kan få fat i hø. Grønpiller kan i nogen grad
erstatte hø, men pga. at de er så fint snittede, har de ikke samme
fiberindhold, og giver ikke hesten samme beskæftigelse, som hø gør, så hø er
altså nr. 1, men fx. kan allergiheste jo ikke tåle det.

´Der findes flere typer roepiller, med og uden melasse, dem uden melasse er
de sundeste for hesten. Dem der heddet Betfor er dyrest og indeholder mest
sukker, ellers forhandles det under navnene pulpetter og kosetter, hvor den
ene variant er fri for melasse - spørg på foderstoffen hvilken.

Også grønpiller findes i forskellige kvaliteter, lavet af enten lucerne
eller græs. Er der tale om lucernegrønpiller, så vær opmærksom på
proteinindholdet, det kan godt blive for meget for en stor hest. Hippolyt
forhandler en slags "luksusgrønpiller" under navnet Høcobs, som er af bedre
kvalitet end alm. grønpiller, som man godt kunne mistænke for at være
fremstillet af affald fra høproduktion, men selvfølgelig er høcobs også
dyrere end alm. grønpiller men at foretrække, hvis hesten skal have det som
erstatning for hø.